Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
niedziela, 14 września 2025 12:53
Reklama
Reklama

Infrastruktura transportowa i łączność. Tak przeskoczyliśmy z siermiężnej Polski Ludowej do kolei przyszłości

  • 19.02.2025 13:34
Infrastruktura transportowa i łączność. Tak przeskoczyliśmy z siermiężnej Polski Ludowej do kolei przyszłości

fot. PKP Intercity

Pani Beata nigdy nie była w Pradze. A było to jej marzenie. Zwłaszcza po tym, jak przeczytała książkę swojego ulubionego reportażysty Mariusza Szczygła „Osobisty przewodnik po Pradze”. Tyle że z północnej Polski, gdzie mieszka, nie było bezpośredniego połącznie kolejowego ze stolicą Czech. 

 

Zobacz 10 odcinek audycji „Unia. To (się) opłaca”.

 

 

 

Los najwyraźniej jej jednak sprzyjał, bo jakoś tak w grudniu czy na początku stycznia ubiegłego roku rzuciła jej się w oczy informacja, że od połowy grudnia jeździ bezpośredni pociąg z Gdańska do Pragi.

A do Gdańska mam rzut beretem – uśmiecha się pani Beata. – Więc namówiłam koleżankę i w styczniu wyruszyłyśmy do Pragi. Było fantastycznie, zwłaszcza że nasz „przewodnik” oprowadzał nas po miejscach, gdzie nie było tłumów turystów. Jak to się dziś ładnie mówi: nieoczywistych.

Uruchomienie tego połączenia to była rewolucja na torach 

Pierwszy pociąg IC Baltic Express do Pragi wyruszył z Gdańska 15 grudnia 2024 roku o godzinie 4:29. To wspólne dzieło dwóch przewoźników: České dráhy i PKP Intercity. Czesi zapewniają obsługę pociągów w Czechach, Polacy w Polsce. 

Podróż IC Baltic Express – jak informuje polski przewoźnik – trwa 9 godzin. 

Ale uruchomienie tego połączenia to była rewolucja na torach. Zanim pociąg wyruszył w trasę, trzeba było zmodernizować sporo odcinków linii kolejowych i wprowadzić europejskie systemy bezpieczeństwa. Bo jak wyjaśnił w rozmowie z PAP Jan Sechter, były ambasador Czech w Warszawie i były wiceminister transportu:

Nie było sensu realizować nowych połączeń na starych torach. Ta modernizacja pozwoliła naszym przewoźnikom na uruchomienie kursu do Gdyni.

Dzięki finansowaniu z programów unijnych w Polsce zmodernizowano już setki kilometrów linii kolejowych, stacje, przystanki. Powstały nowe odcinki torów, nowe systemy sterowania ruchem kolejowym i bezpieczeństwa – wylicza dziś PKP Polskie Linie Kolejowe.

Dojechałam do Pragi bez przesiadek i w miarę szybko

A jak tę podróż wspomina pani Beata, która w styczniu w Gdańsku wsiadła do IC Baltic Express?

Kiedy ja jechałam, to większość wagonów była polska. Wars też. Chyba jeden albo dwa wagony były czeskie, ale nie jestem tego pewna. Proszę mi wierzyć, to było dla mnie najmniej ważne – podkreśla

I dodaje: – Jak jest teraz, nie wiem. Ważne było to, że dojadę do stolicy Czech bez przesiadek. I w miarę szybko, bo tory też przebudowali.

Polska kolej jest już teraz w zupełnie innym miejscu

10 lat temu Unia Europejska uruchomiła instrument finansowy pod nazwą Connecting Europe Facility (CEF) – Łącząc Europę. W tym czasie zasilił on europejską infrastrukturę kolejową kwotą ponad 110,93 miliardów zł.

Na ten tort „załapała się” też Polska. Otrzymała niemal 6 miliardów euro, czyli ponad 24 mld złotych na unowocześnienie swojej kolei.

– CEF to dobry mechanizm, jeśli chodzi realizację ambitniejszych inwestycji infrastrukturalnych – ocenia Jan Szyszko, wiceszef Ministerstwa Funduszy i Polityki Regionalnej (MFiPR). 

Po 20 latach w Unii i 10 latach funkcjonowania funduszu Łącząc Europę polska kolej jest już w zupełnie innym miejscu. 

Polska otrzymała ponad 24 mld zł na unowocześnienie swojej kolei. Prace objęły ok. 17 tys. kilometrów torów fot. PKP PLK

Dzięki unijnemu wsparciu zrealizowaliśmy tysiące inwestycji – podkreśla Piotr Wyborski, prezes Zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych SA. Dlatego odblokowanie środków z KPO to zapowiedź, że kolej będzie mogła się dalej prężnie rozwijać

A wiceminister Jan Szyszko dodaje: – Pieniądze na infrastrukturę i inwestycje transportowe, w szczególności kolejowe, będą priorytetem Ministerstwa Funduszy i Polityki Regionalnej i rządu podczas trwających negocjacji przyszłego budżetu UE.

Jego przygoda z pociągami zaczęła się w 1989 roku

– Jestem żywą historią zmian, jakie przeszła i przechodzi polska kolej. Widziałem to na własne oczy i odczułem na własnej skórze, zwłaszcza marznąc albo gotując się w pociągach-konserwach bez klimatyzacji – śmieje się pan Piotr. – Zawdzięczam to dojazdom do pracy.

Pan Piotr zaczął swoją przygodę z pociągami w 1989 roku. Komuna już dogorywała, nowe rodziło się w bólach.

– Warunki w pociągach i tory, po jakich jeździły, wołały o pomstę do nieba – wspomina. – Powoli do tego przywykłem. Trochę z konieczności, bo nie było mnie stać na dojazdy autem. Paliwo by mnie zjadło. Byłem skazany na pociągi. 

Z czasem pan Piotr – tak to pamięta – nie tylko przywykł do nich, ale wręcz je polubił. Były jego drugim domem, bo spędzał w nich sporo czasu. Do dziś lubi nimi jeździć i najchętniej tak podróżuje.

Bo – jak mówi – można się wyciszyć, posłuchać muzyki, podcastu, poczytać, a nawet – jeśli tylko ktoś ma na to ochotę – poznać kogoś ciekawego.

Kolej w trzech odsłonach

Nowe wkroczyło na kolej najpierw za sprawą samorządów, które wtedy szybko uczyły się korzystać z funduszy europejskich. Dzięki temu na przykład nagle wracały do życia budynki stacyjne.

– Pamiętam, jak się nagle okazywało, że w jakimś miasteczku pojawił się piękny budynek dworcowy, bo dostał drugie życie i odwdzięczał się za to swoją estetyką – podkreśla pan Piotr. – To było niesamowite uczucie, kiedy na tym małym dworcu rano mogłem wypić kawę w przyjemnej kafejce. 

Potem przyszła kolejna, jeszcze bardziej odczuwalna dla pasażerów zmiana: kolejarze wyszli na tory. Było to uciążliwe do bólu, bo pociągi wciąż się spóźniały, a razem z nimi pasażerowie spóźniali się do szkoły, do pracy, do lekarza. Ale – jak zapewnia nasz rozmówca – warto było przez to przejść.

– Bo pociągi nagle przyspieszyły – opowiada. – Już nie wlokły się jak żółwie. To już była bardzo odczuwalna zmiana.

Ale w pamięci najlepiej zapadła panu Piotrowi trzecia odsłona zmian, jakie przechodziła polska kolej: nowe wagony.

– Stoję sobie na swojej stacyjce, czekam na pociąg do pracy, aż tu patrzę, że mój pociąg, zamiast się toczyć jak zwykle, zasuwa rozpędzony – wspomina pan Piotr. – Byłem święcie przekonany, że zmienił się przewoźnik i że jedzie tzw. pospieszny. Ale nie, to był mój stary, poczciwy pociąg, tyle że w nowej odsłonie – zupełnie nowy.

Potem ta zmiana nabrała rozpędu, a na torach pojawiały się coraz nowsze składy.

– Dziś polska kolej to zupełnie co innego niż ta, kiedy zaczynałem dojeżdżać. To jest jak przeskok do innej rzeczywistości, która w 1989 roku wydawała się nieosiągalna. A przynajmniej nie w takim tempie. Dlatego cieszę się, że byłem świadkiem tych zmian, które codziennie widziałem na własne oczy – podkreśla pan Piotr. 

I dodaje: – I obserwowałem jak przeskakujemy z torów i pociągów siermiężnej Polski Ludowej na tory i do pociągów kolei przyszłości.

A zmiany wciąż na niej zachodzą…

Dziś to jeden z najbardziej ekologicznych środków transportu

30 października 2024 roku PKP Intercity podpisało umowę z Centrum Unijnych Projektów Transportowych (CUPT) na bezzwrotne wsparcie z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO). Unijne dofinansowanie o wartości ponad 2,1 mld zł narodowy przewoźnik przeznacza na zakup 56 nowych lokomotyw oraz modernizację 248 wagonów. Zamówienia trafiły wyłącznie do polskich fabryk.

Dariusz Klimczak, minister infrastruktury fot. gov.pl

– Dzięki temu dofinansowaniu będziemy mogli zrealizować nasze plany dotyczące rozszerzenia sieci połączeń kolejowych, modernizacji taboru kolejowego, ale przede wszystkim umożliwi nam ono wyjście naprzeciw oczekiwaniom wszystkich tych, którzy chcą podróżować polską koleją – podsumował to wydarzenie Dariusz Klimczak, minister infrastruktury. 

Od początku działalności PKP Intercity łączna suma środków unijnych wykorzystanych na inwestycje przekroczy 5,2 mld zł, co umożliwiło realizację projektów o wartości ponad 11 mld zł. Dzięki temu polski przewoźnik zmodernizował i kupił 846 wagonów, 96 lokomotyw elektrycznych oraz 60 elektrycznych zespołów trakcyjnych, w tym 20 składów Pendolino. 

Dzięki tym inwestycjom kolej to dziś  jeden z najbardziej ekologicznych środków transportu. 

Inwestycje na torach w skrócie

• Według PKP PLK, w latach 2004-2023 łączne nakłady na inwestycje kolejowe – w tym również te współfinansowane przez Unię Europejską – wyniosły blisko 116 mld zł. 

Prace objęły ok. 17 tys. kilometrów torów. Efektem są dzisiaj krótsze czasy przejazdu.

• Polska otrzymała ponad 2,1 mld zł unijnego dofinansowania z konkursu CEF Transport. Aż 1,7 mld trafi na kolej – pieniądze otrzymały trzy projekty kolejowe, realizowane przez PKP PLK i spółkę CPK.

• CUPT poinformował też, że w zakresie perspektywy finansowej 2021-2027 Polska otrzymała dofinansowanie z UE z Programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko 2021-2027 w wysokości ponad 21 mld zł na projekty kolejowe.

Infrastruktura transportowa i łączność. Nowy odcinek audycji „Unia. To (się) opłaca”

Tym razem wybieramy się w podróż do Gdyni, gdzie dzięki unijnym środkom poprawiono dostęp kolejowy do Portu Morskiego. Na chwilę zajedziemy także do Olsztyna, w którym fundusze z Unii Europejskiej sprawiły, że na ulice po ponad 50 latach powróciły tramwaje.

O wyzwaniach europejskiego transportu i logistyki porozmawiamy natomiast z dr. Sergiuszem Kuczyńskim - wykładowcą akademickim i Członkiem Polskiego Stowarzyszenia Menedżerów Logistyki i Zakupów. Zapraszamy.

Współfinansowane przez Unię Europejską. Wyrażone poglądy i opinie są jednak wyłącznie opiniami autorów i niekoniecznie odzwierciedlają poglądy i opinie Unii Europejskiej. Unia Europejska ani organ przyznający pomoc nie ponoszą za nie odpowiedzialności

Artykuł sponsorowany


zachmurzenie duże

Temperatura: 18°C Miasto: Augustów

Ciśnienie: 1017 hPa
Wiatr: 17 km/h

Reklama
Miesięcznik Przegląd Powiatowy nr 6 z dnia 26 czer - strona 1
Miesięcznik Przegląd Powiatowy nr 6 z dnia 26 czer - strona 2
Miesięcznik Przegląd Powiatowy nr 6 z dnia 26 czer - strona 3
Miesięcznik Przegląd Powiatowy nr 6 z dnia 26 czer - strona 4
Miesięcznik Przegląd Powiatowy nr 6 z dnia 26 czer - strona 5
Miesięcznik Przegląd Powiatowy nr 6 z dnia 26 czer - strona 6
Miesięcznik Przegląd Powiatowy nr 6 z dnia 26 czer - strona 7
Miesięcznik Przegląd Powiatowy nr 6 z dnia 26 czer - strona 8
Miesięcznik Przegląd Powiatowy nr 6 z dnia 26 czer - strona 9
Miesięcznik Przegląd Powiatowy nr 6 z dnia 26 czer - strona 10
Miesięcznik Przegląd Powiatowy nr 6 z dnia 26 czer - strona 11
Miesięcznik Przegląd Powiatowy nr 6 z dnia 26 czer - strona 12
Miesięcznik Przegląd Powiatowy nr 6 z dnia 26 czer - strona 13
Miesięcznik Przegląd Powiatowy nr 6 z dnia 26 czer - strona 14
Miesięcznik Przegląd Powiatowy nr 6 z dnia 26 czer - strona 15
Miesięcznik Przegląd Powiatowy nr 6 z dnia 26 czer - strona 16
Miesięcznik Przegląd Powiatowy nr 6 z dnia 26 czer - strona 17
Miesięcznik Przegląd Powiatowy nr 6 z dnia 26 czer - strona 18
Miesięcznik Przegląd Powiatowy nr 6 z dnia 26 czer - strona 19
Miesięcznik Przegląd Powiatowy nr 6 z dnia 26 czer - strona 20
Miesięcznik Przegląd Powiatowy nr 6 z dnia 26 czer - strona 21
Miesięcznik Przegląd Powiatowy nr 6 z dnia 26 czer - strona 22
Miesięcznik Przegląd Powiatowy nr 6 z dnia 26 czer - strona 23
Miesięcznik Przegląd Powiatowy nr 6 z dnia 26 czer - strona 24
Miesięcznik Przegląd Powiatowy nr 6 z dnia 26 czer - strona 1Strona nr 1
Miesięcznik Przegląd Powiatowy nr 6 z dnia 26 czer - strona 2Strona nr 2
Miesięcznik Przegląd Powiatowy nr 6 z dnia 26 czer - strona 3Strona nr 3
Miesięcznik Przegląd Powiatowy nr 6 z dnia 26 czer - strona 4Strona nr 4
Miesięcznik Przegląd Powiatowy nr 6 z dnia 26 czer - strona 5Strona nr 5
Miesięcznik Przegląd Powiatowy nr 6 z dnia 26 czer - strona 6Strona nr 6
Miesięcznik Przegląd Powiatowy nr 6 z dnia 26 czer - strona 7Strona nr 7
Miesięcznik Przegląd Powiatowy nr 6 z dnia 26 czer - strona 8Strona nr 8
Miesięcznik Przegląd Powiatowy nr 6 z dnia 26 czer - strona 9Strona nr 9
Miesięcznik Przegląd Powiatowy nr 6 z dnia 26 czer - strona 10Strona nr 10
Miesięcznik Przegląd Powiatowy nr 6 z dnia 26 czer - strona 11Strona nr 11
Miesięcznik Przegląd Powiatowy nr 6 z dnia 26 czer - strona 12Strona nr 12
Miesięcznik Przegląd Powiatowy nr 6 z dnia 26 czer - strona 13Strona nr 13
Miesięcznik Przegląd Powiatowy nr 6 z dnia 26 czer - strona 14Strona nr 14
Miesięcznik Przegląd Powiatowy nr 6 z dnia 26 czer - strona 15Strona nr 15
Miesięcznik Przegląd Powiatowy nr 6 z dnia 26 czer - strona 16Strona nr 16
Miesięcznik Przegląd Powiatowy nr 6 z dnia 26 czer - strona 17Strona nr 17
Miesięcznik Przegląd Powiatowy nr 6 z dnia 26 czer - strona 18Strona nr 18
Miesięcznik Przegląd Powiatowy nr 6 z dnia 26 czer - strona 19Strona nr 19
Miesięcznik Przegląd Powiatowy nr 6 z dnia 26 czer - strona 20Strona nr 20
Miesięcznik Przegląd Powiatowy nr 6 z dnia 26 czer - strona 21Strona nr 21
Miesięcznik Przegląd Powiatowy nr 6 z dnia 26 czer - strona 22Strona nr 22
Miesięcznik Przegląd Powiatowy nr 6 z dnia 26 czer - strona 23Strona nr 23
Miesięcznik Przegląd Powiatowy nr 6 z dnia 26 czer - strona 24Strona nr 24
Reklama
KOMENTARZE
Autor komentarza: oolooTreść komentarza: Brawo dzielni Policjanci. Udało się zatrzymać pijanego chuligana. Zapewne miał spowolnione ruchy, bo tych wariatów wyścigowych, to raczej nie dogonicie. A szkoda, bo jak trafi się ofiara, to ciekawe kto za to poniesie odpowiedzialność. Może dlatego monitoring przeszkadza w Augustowie...Data dodania komentarza: 12.09.2025, 21:00Źródło komentarza: Pijany mężczyzna kopał samochody w Augustowie. Grozi mu 5 lat więzieniaAutor komentarza: faktorTreść komentarza: A legalny produkować mogę???Data dodania komentarza: 12.09.2025, 19:28Źródło komentarza: W domu produkował nielegalny alkoholAutor komentarza: M🤡A🤡G🤡ATreść komentarza: "To mogła być pomyłka".Data dodania komentarza: 12.09.2025, 10:12Źródło komentarza: 86 lat od sowieckiej agresji – uroczystości w Białobrzegach i AugustowieAutor komentarza: "To prawdopodobnie była pomyłka" 🤡Treść komentarza: Trzeba zapytać prezydenta Donalda Trumpa, co sądzi o dokonanej 17 września 1939 r. napaści na Polskę przez stalinowskie wojska ZSRR?Data dodania komentarza: 12.09.2025, 10:09Źródło komentarza: 86 lat od sowieckiej agresji – uroczystości w Białobrzegach i AugustowieAutor komentarza: HubalTreść komentarza: No właśnie. Ktoś nam powie co robić w razie gdyby doszło do najgorszego? Jest jakaś polityka w mieście w tym zakresie? A może mamy , my jako mieszkańcy, bronić do ostatniej kropli krwi naszych ukochanych przywódców miejskich, którzy tak dużo dobrego dla nas swoją codzienną ciężka pracą, czynią?Data dodania komentarza: 12.09.2025, 09:20Źródło komentarza: Rosyjskie drony naruszyły polską przestrzeń powietrzną – część zestrzelona, jeden uderzył w domAutor komentarza: goscTreść komentarza: Tak to jest jak nie wiadomo kto rzadzi - Burmistrz czy Z-ca tylko który czy nasz szejk . Sprawy miasta nie sa istotne WAZNE jest Nasze Miasto . Podobno wielki sukces odnieslismy w pozyskaniu funduszy szwajcarskich znalezlismy sie na szarym koncu . BRAWO.Data dodania komentarza: 11.09.2025, 12:28Źródło komentarza: Potężne chaszcze w AugustowieAutor komentarza: łośTreść komentarza: Dlaczego urzędnicy miejscy unieważnili przetarg na monitoring miejski? Nigdzie nie był podany powód.Data dodania komentarza: 11.09.2025, 11:57Źródło komentarza: LIST OTWARTY DO BURMISTRZA, RADY MIEJSKIEJ ORAZ MIESZKAŃCÓW AUGUSTOWAAutor komentarza: Patriotka lokalnaTreść komentarza: Władze miejskie to nie moja bajka, ale... Z całym szacunkiem, jakie potężne chaszcze? Błędem było już wycinanie zakrzewień nad Kanałem. Wycinając przeciwdziałamy dobru przyrody, a tym samym nam - ludziom (kwietne bujne łąki, krzewy i drzewa to siedliska i schronienie dla wielu gatunków ptaków, owadów, chronią przed suszami, silnymi wiatrami, wysokimi temperaturami w czasie upałów). Czy wizytówkami miast muszą być w dzisiejszych czasach klepiska - a to betonowe, a to z trawników przystrzyżonych przy ziemi? Nie twierdzę, że nie należy dbać o zieleń miejską, ale za dużo tego bezrozumnego cięcia. Miarkujmy i ważmy... Pozdrawiam Redakcję i Czytelników.Data dodania komentarza: 11.09.2025, 10:28Źródło komentarza: Potężne chaszcze w AugustowieAutor komentarza: Gazetka pod redakcją mgr. Mirosława KarolczukaTreść komentarza: Wszystko o: schronach, obronie cywilnej, planach ewakuacji, planach zaopatrzenia ludności w wodę, żywność, środki medyczne, kampaniach informacyjnych, szkoleniach, ćwiczeniach, systemach alarmowania mieszkańców Augustowa itp., itd. było już wielokrotnie opisywane w gazetce pod redakcją mgr. Mirosława Karolczuka, więc zwoływanie sesji nadzwyczajnej jest potrzebne najwyżej tylko po to, żeby poprosić redaktora naczelnego mgr. Mirosława Karolczuka o powtórną kolportację tych numerów gazetki pod redakcją mgr. Mirosława Karolczuka, które profesjonalnie, dogłębnie i wyczerpująco poruszały tematykę świetnie funkcjonującej obrony cywilnej miasta Augustowa pod rządami ekipy Nasze Miasto-PiS na czele z burmiszczem Karolczukiem i jego dwoma zastępcami.Data dodania komentarza: 11.09.2025, 07:02Źródło komentarza: Rosyjskie drony naruszyły polską przestrzeń powietrzną – część zestrzelona, jeden uderzył w domAutor komentarza: wilkTreść komentarza: A może władze miasta wyjaśniłyby swoim pracodawcom (mieszkańcom) czemu unieważniono przetarg na miejski monitoring?Data dodania komentarza: 10.09.2025, 17:01Źródło komentarza: LIST OTWARTY DO BURMISTRZA, RADY MIEJSKIEJ ORAZ MIESZKAŃCÓW AUGUSTOWAAutor komentarza: MieszkaniecTreść komentarza: W związku z tym ze Polska została zaatakowana przez drony rosyjskie ze strony Białorusi proszę aby radni na najbliższej sesji lub też zawnioskowali o zgłoszenie sesji nadzwyczajnej i zawnioskowali do władz miasta o przedstawienie informacji dotyczących przygotowania naszego miasta na wypadek wystąpienia bezpośredniego zagrożenia militarnego Na podstawie przepisów: • ustawy z dnia 11 marca 2022 r. o obronie Ojczyzny (Dz.U. 2022 poz. 655), • ustawy z dnia 26 kwietnia 2007 r. o zarządzaniu kryzysowym (Dz.U. 2007 nr 89 poz. 590), • oraz obowiązujących rozporządzeń wykonawczych dotyczących obrony cywilnej i ochrony ludności, organy samorządu terytorialnego są zobowiązane do podejmowania działań w zakresie ochrony mieszkańców, planowania ewakuacji, utrzymania gotowości obrony cywilnej oraz przygotowania schronów i miejsc doraźnej ochrony. W związku z powyższym, należy poprosić o udzielenie odpowiedzi na następujące pytania: 1. Schrony i miejsca ochrony ludności o Czy na terenie miasta istnieją czynne schrony, ukrycia lub miejsca doraźnej ochrony? o Gdzie znajdują się ich lokalizacje i jaka jest ich pojemność? o W jaki sposób mieszkańcy mają być informowani o ich dostępności w sytuacji zagrożenia? 2. Plany ewakuacyjne o Czy miasto posiada aktualny plan ewakuacji ludności cywilnej w przypadku zagrożenia atakiem z powietrza? o Jakie są ustalone trasy ewakuacji i miejsca zbiórek? o W jaki sposób mieszkańcy będą powiadamiani o rozpoczęciu procedury ewakuacyjnej? 3. System ostrzegania i alarmowania o Czy na terenie miasta działają syreny alarmowe i inne systemy ostrzegania ludności (SMS, aplikacje, komunikaty radiowe)? o Czy prowadzone są okresowe testy sprawności systemu alarmowego? 4. Obrona cywilna i ochrona ludności o Jakie jednostki lub zespoły obrony cywilnej funkcjonują na terenie miasta? o Czy istnieją lokalne plany zaopatrzenia ludności w wodę, żywność i środki medyczne w przypadku długotrwałego zagrożenia? o Czy organizowane są szkolenia, ćwiczenia lub kampanie informacyjne dla mieszkańców dotyczące zachowania się w sytuacjach kryzysowych? 5. Współpraca z innymi instytucjami o Jakie mechanizmy współpracy z Policją, Strażą Pożarną, Wojskiem Polskim i Wojewódzkim Centrum Zarządzania Kryzysowego przewiduje miasto w razie eskalacji zagrożenia? Mając na uwadze powagę sytuacji oraz położenie geograficzne naszego miasta należy zwrócić się o przedstawienie wyżej wymienionych informacji w możliwie najkrótszym terminie. Należy również zawnioskować o rozważenie organizacji spotkania informacyjnego dla mieszkańców, podczas którego władze miasta przedstawią plan działań obronnych i odpowiedzą na pytania społeczności lokalnej.Data dodania komentarza: 10.09.2025, 11:15Źródło komentarza: Rosyjskie drony naruszyły polską przestrzeń powietrzną – część zestrzelona, jeden uderzył w domAutor komentarza: KwasiżurTreść komentarza: Na Pana miejscu nie łudziłbym się, że Burmistrz i kierowany przez niego Urząd Panu w jakikolwiek sposób pomoże. Wręcz przeciwnie. Jedyne na co można liczyć to szykany, groźby i różnego, innego rodzaju nieprzyjemności. Bo przecież nie może być tak, żeby zwykły obywatel mógł szybko, sprawnie i z pożytkiem dla ogółu zrobić coś, nad czym dwóch Nadburmistrzów, z wiadomym tj. żadnym skutkiem, siedzi już trzecią kadencję (wcześniej w innych rolach). To podważa ich władczość, omnipotencję i ogólnie pojmowaną zarąbistość. W końcu Augustów to jego mieszkańcy! A nie wróć...Data dodania komentarza: 10.09.2025, 10:17Źródło komentarza: LIST OTWARTY DO BURMISTRZA, RADY MIEJSKIEJ ORAZ MIESZKAŃCÓW AUGUSTOWAAutor komentarza: Wesołe biesiadowanie w czasie godzin pracyTreść komentarza: Monitoring bezwzględnie przydałby się przy punktach gastronomicznych funkcjonujących przy ul. Rybackiej. Widywani są tam na posiadówkach dyskusyjnych i degustacjach obiadków w czasie godzin pracy urzędnicy miejscy piastujący stanowiska kierownicze w urzędzie miejskim na czele z trzecim burmistrzem oraz dwoma apsztyfikantami ds. socjalnych i promocji. Burmistrz Karolczuk wyraził zgodę na taki proceder bezpośrednio podległych mu kierowników wydziałów, czy po prostu ww. kierownicy nie zważają na ich niegramotnego kierownika, ponieważ nie ma nic do gadania w związku z ich biesiadowaniem poza miejscem pracy w czasie godzin pracy?Data dodania komentarza: 10.09.2025, 09:04Źródło komentarza: LIST OTWARTY DO BURMISTRZA, RADY MIEJSKIEJ ORAZ MIESZKAŃCÓW AUGUSTOWAAutor komentarza: KubuśTreść komentarza: Poinformowano mnie, że UM nie kosi tej części trawnika bo działka jest Skarbu Państwa. Dziwi mnie zatem fakt, że jak zrobić chodniki i ścieżkę którą widać na zdjęciach to Miasto zrobiło chętnie, ale już utrzymywać zieleni nie chcą..... za Walulika był porządek ....Data dodania komentarza: 10.09.2025, 08:37Źródło komentarza: Potężne chaszcze w AugustowieAutor komentarza: boobooTreść komentarza: Typowy ruski trolling. Pobierasz kasę za rozpowszechnianie takich bredni? Opłaca się?Data dodania komentarza: 10.09.2025, 02:47Źródło komentarza: Potężne chaszcze w AugustowieAutor komentarza: PatriotaTreść komentarza: Popieram,porządnym kamery nie przeszkadzają.Data dodania komentarza: 10.09.2025, 00:43Źródło komentarza: LIST OTWARTY DO BURMISTRZA, RADY MIEJSKIEJ ORAZ MIESZKAŃCÓW AUGUSTOWAAutor komentarza: AgnieszkaTreść komentarza: Przyłączam się do apelu autora artykułu. Dbajmy o swoje bzpieczeństwo i nie pozwalajmy, aby ktoś decydował za nas, jakie mamy prawo do ochrony naszego mienia.Data dodania komentarza: 9.09.2025, 22:53Źródło komentarza: LIST OTWARTY DO BURMISTRZA, RADY MIEJSKIEJ ORAZ MIESZKAŃCÓW AUGUSTOWAAutor komentarza: mieszkaniecTreść komentarza: Dobrze jest kosić maksymalnie dwa razy na sezon. Mamy w Polsce problem z suszą, a wyższa trawa zmniejsza wysychanie gleby, dodatkowo zapewniając schroneinie dla owadów i mniejszych zwierząt.Data dodania komentarza: 9.09.2025, 21:08Źródło komentarza: Potężne chaszcze w AugustowieAutor komentarza: ...mieszkaniecTreść komentarza: Włodarze są tak zafascynowanie swoimi sukcesami i codziennością ,że zapominają o wizajnie miasta ...a to zapominają o malowaniu pasów na ulicach tudzież koszeniu i utrzymaniu terenów zielonych miasta jak i ubogim odśnieżaniu miasta zimą tłumacząc że: ...zima zaskoczyła.Data dodania komentarza: 9.09.2025, 15:31Źródło komentarza: Potężne chaszcze w AugustowieAutor komentarza: Teraz rodzina wg burmiszcza Karolczuka I ekipy Nasze Miasto-PiSTreść komentarza: Za te grube miliony złotych, które burmiszcz Karolczuk wydrenował z miejskiego budżetu swoim niegospodarnym działaniem zmaterializowanym w utworzeniu etatu drugiego zastępcy burmistrza Augustowa, możnaby np. sfinansować śniadania i obiady dla dzieci w szkołach. Mgr Mirosław Karolczuk i ekipa Nasze Miasto-PiS mają jednak swoje priorytety - bezczelnie drenujące miejski budżet drogocenno-kumoterskimi etatatami.Data dodania komentarza: 9.09.2025, 15:26Źródło komentarza: Potężne chaszcze w Augustowie
Reklama