Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
wtorek, 4 listopada 2025 10:42
Reklama
Reklama

Projekty infrastruktury zrównoważonej. Przestawili transport publiczny na szyny

  • 09.01.2025 11:43
  • Autor: Grupa tipmedia
Projekty infrastruktury zrównoważonej. Przestawili transport publiczny na szyny

Olsztyn ma już pięć linii tramwajowych Fot. tramwaje.olsztyn.eu

Zrównoważony transport miejski. Nowoczesny, ekologiczny. Na to między innymi kilka lat temu postawił Olsztyn. I z sukcesem realizuje swoje plany. Miasto niedawno uruchomiło kolejną linię tramwajową. Inwestycję współfinansowały Fundusze Europejskie Programu Polska Wschodnia.

Zobacz siódmy odcinek audycji „Unia. To (się) opłaca”

– W ubiegłej perspektywie finansowej, dzięki środkom Programu Rozwój Polski Wschodniej, do Olsztyna, po blisko 50 latach wróciły tramwaje – przypomniała w serwisie funduszeeuropejskie.gov.pl Małgorzata Jarosińska-Jedynak, minister funduszy i polityki regionalnej w poprzednim rządzie. 

I podkreśliła: – Inwestycje w zrównoważony transport miejski to jeden z priorytetów Programu Polska Wschodnia. Istnienie nowoczesnych, ekologicznych i zintegrowanych systemów komunikacji publicznej w miastach to większa mobilność mieszkańców, łatwiejszy dostęp do rynków pracy, zwiększenie komfortu życia i stworzenie dogodnych warunków do inwestowania nie tylko w danym mieście, ale i w całym makroregionie. 

Powrót tramwajów po pół wieku to zdecydowanie trafiona inwestycja

Linia tramwajowa nr 4. Niedawno otwarta – połączyła peryferyjne osiedle z centrum i dworcem kolejowym Olsztyn Główny. Jak na tę godzinę dnia – około południa – jedzie nim sporo osób. 

Wiek? Bardzo zróżnicowany – od uczniów szkół średnich przez studentów do seniorów. 

Wśród pasażerów jest pan Mateusz, trzydziestokilkulatek. Jedzie do centrum, bo musi załatwić jedną sprawę w urzędzie. Online się nie da. 

Chętnie godzi się na rozmowę o olsztyńskich tramwajach. Przez całą czas podkreśla, że powrót tramwajów po pół wieku ich nieobecności w mieście to – jak mówi – zdecydowanie trafiona inwestycja.

– Na początku byłem trochę sceptyczny, bo wiadomo – przyszło nowe, a podobnie jak inni mieszkańcy byłem przyzwyczajony do autobusów. Pamiętam te protesty o przywrócenie autobusu nr 15, który objeżdżał całe miasto (co z perspektywy czasu – moim zdaniem – nie miało sensu). 

Na uzasadnienie tej opinii ma sporo argumentów.  

– Tramwaje są wygodne, ekologiczne, nowoczesne i dobrze dostosowane do potrzeb mieszkańców – wylicza. – Poruszanie się po Olsztynie jest łatwiejsze i szybsze, szczególnie w godzinach szczytu (tramwaj nie stoi w korku). Co ważne, olsztyńskie tramwaje są praktycznie bezszelestne, co na pewno poprawia komfort podróży. Znajomi z Warszawy, kiedy przyjeżdżają, zazdroszczą nam taboru – po stolicy jeździ jeszcze dużo starych, zimnych i głośnych składów, a w Olsztynie wszystkie są nowe – podkreśla pan Mateusz.

Fot. archiwum prywatne

 

– Co do jakości jazdy, to olsztyńskie tramwaje są przestronne, czyste i zadbane. Cały system jest dobrze zorganizowany, a rozkłady jazdy dostosowane do potrzeb pasażerów, więc rzadko zdarza się, że trzeba długo czekać na kolejny tramwaj. Widać po obłożeniu, że tramwaje są popularnym środkiem transportu w mieście. – Pan Mateusz nie ma co do tego wątpliwości. 

Nowa infrastruktura podziemna, chodniki, jezdnie, ścieżki rowerowe

I dodaje jeszcze: – Niektórzy mieszkańcy narzekali na ich powrót, ale przemieszczanie się po wielu częściach miasta zdecydowanie się skróciło. No i – co nie bez znaczenia – nie powstały same tory. Dzięki inwestycji tramwajowej powstała też nowa infrastruktura, choćby ścieżki rowerowe i trakty spacerowe dla pieszych.

Na ten wątek zwraca również uwagę przysłuchująca nam około 40-letnia pasażerka.

– Nowa infrastruktura podziemna, nowe chodniki i jezdnie, sensownie skomunikowane ścieżki rowerowe – wylicza kobieta. – To wszystko nowoczesne i ekologiczne. 

– Ta inwestycja w dużej mierze została sfinansowana z pieniędzy unijnych – dodaje nasza rozmówczyni. – Widać, że zostały one wydane z głową i dobrze wpisują się w ekologiczne wyzwania, jakie Unia stawia przed transportem publicznym.

– Zgadzam się z opinią pana Mateusza, że tramwaje w Olsztynie to trafiona inwestycja – podkreśla pasażerka.

Własny samochód może zostać w domu

W sumie Olsztyn ma już pięć linii tramwajowych. Wszystkie powstały w ostatnich latach na nowo. Linie numer 4 i 5 są czynne od niedawna. 

Dzięki tej ostatniej inwestycji powstała ponad 12-kilometrowa linia tramwajowa. Razem z nią przebudowano infrastrukturę drogową, wytyczono buspasy. Ulice stały się bardziej przyjazne rowerzystom, pieszym i pasażerom komunikacji miejskiej. 

Miasto kupiło też 6 tramwajów – dostępnych dla osób z niepełnosprawnościami. Bezpieczeństwo i efektywność transportu miejskiego zwiększy zmodernizowany system inteligentnego zarządzania ruchem. Rowerzyści zyskali nowe ścieżki, w tym bezkolizyjny przejazd pod Mostem Świętego Jakuba.

Fot. tramwaje.olsztyn.eu

Wartość inwestycji to blisko 607 mln zł, w tym ponad 421 mln zł dofinansowania z Funduszy Europejskich z Programu Operacyjnego Polska Wschodnia.

– Chcemy, aby różne, oferowane przez miasto środki transportu były ze sobą jak najlepiej zintegrowane. Taka oferta umożliwi mieszkańcom sprawne przemieszczanie się bez konieczności użycia własnego samochodu – od domu do pracy, szkoły, urzędu czy sklepu. Podróż będzie nie tylko wygodna, ale i przyjazna środowisku – podkreśla była ministra funduszy i polityki regionalnej.

Tak Olsztyn zainspirował Zamość

Rozwój sieci tramwajowej w Olsztynie docenił brytyjski magazyn „Tramways & Urban Transit” (Tramwaj i Transport Miejski). 

„Olsztyn daje przykład, prezentując osiągnięcia najnowszej sieci tramwajowej w Polsce, a także inspiruje inne miasta do podejmowania działań na rzecz rozwoju transportu publicznego”  podkreśla autor artykułu Andrew Thompson. 

I dalej: „Wprowadzenie nowoczesnego tramwaju okazało się prawdziwym przełomem dla średniej wielkości miasta regionalnego, takiego jak Olsztyn, pomagając zachęcić do zmiany środka transportu i znacznie zmniejszając korki”.

W Polsce przykład ten zainspirował do przygotowania studiów wykonalności w innych miastach. Latem 2023 roku Zamość (63 tys. mieszkańców) rozpoczął studium dotyczące linii o długości około 6 km, która pomogłaby złagodzić problemy komunikacyjne w tym popularnym miejscu turystycznym i miejscu światowego dziedzictwa UNESCO (…) Burmistrz miasta jest jednym z najbardziej zagorzałych zwolenników projektu.”

„Jak możemy dowiedzieć się od autora publikacji i przytoczonych kilku jego stwierdzeń i przemyśleń jesteśmy jako samorząd Olsztyna przykładem do naśladowania nie tylko w Polsce, ale i w Europie w zakresie rozwoju miejskiego transportu szynowego  tramwaju”  czytamy na profilu FB Piotra Grzymowicza, byłego prezydenta Olsztyna, a obecnie radnego, który od początku był zaangażowany w budowę linii tramwajowej w Olsztynie.

Polska Wschodnia w skrócie

• Program Fundusze Europejskie dla Polski Wschodniej (FEPW) to kontynuacja wsparcia rozwoju wschodnich województw: warmińsko-mazurskiego, podlaskiego, lubelskiego, świętokrzyskiego, podkarpackiego oraz regionalnej części województwa mazowieckiego (bez Warszawy i 9 otaczających ją powiatów).

• Program jest dofinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego i służy utrwaleniu warunków sprzyjających konkurencyjności gospodarki oraz wyższej jakości życia w Polsce Wschodniej. 

• Inwestycje obejmą między innymi: 

  • zakup bezemisyjnego taboru komunikacji miejskiej (tramwajów, trolejbusów, autobusów elektrycznych i wodorowych),

  • budowę, przebudowę i modernizację infrastruktury na potrzeby transportu miejskiego oraz komplementarnych form mobilności;

  • digitalizację systemu mobilności w miastach i ich obszarach funkcjonalnych.

fot. tramwaje.olsztyn.eu 
  • Budżet programu Fundusze Europejskie dla Polski Wschodniej na lata 2021-2027 wynosi 12 mld 428 mln zł. O wsparcie – oprócz  miast wojewódzkich wschodnich województw – mogą starać się również miasta średnie.

Projekty infrastruktury zrównoważonej. Nowy odcinek audycji „Unia. To (się) opłaca”

Dawniej elektrownia, dziś nowoczesne Centrum Nauki i Sztuki. Dzięki wsparciu funduszy europejskich to miejsce po raz kolejny tętni życiem. EC1 Łódź. Miasto kultury, czyli jedno z największych w Polsce centrów edukacji kulturalnej. 

To miejsce, które odwiedzamy w najnowszym odcinku „Unia. To (się) opłaca”. Pokażemy, jak rewitalizacja zabytkowej elektrowni tchnęła nową energię w lokalną społeczność. W rozmowie z ekspertem dr Moniką Płońską poruszymy natomiast temat dekarbonizacji i neutralności klimatycznej. Zapraszamy. 

Współfinansowane przez Unię Europejską. Wyrażone poglądy i opinie są jednak wyłącznie opiniami autorów i niekoniecznie odzwierciedlają poglądy i opinie Unii Europejskiej. Unia Europejska ani organ przyznający pomoc nie ponoszą za nie odpowiedzialności.

Materiał partnera


bezchmurnie

Temperatura: 8°C Miasto: Augustów

Ciśnienie: 1023 hPa
Wiatr: 12 km/h

Reklama
Reklama
Miesięcznik Przegląd Powiatowy nr 9 z dnia 29 wrze - strona 1
Miesięcznik Przegląd Powiatowy nr 9 z dnia 29 wrze - strona 2
Miesięcznik Przegląd Powiatowy nr 9 z dnia 29 wrze - strona 3
Miesięcznik Przegląd Powiatowy nr 9 z dnia 29 wrze - strona 4
Miesięcznik Przegląd Powiatowy nr 9 z dnia 29 wrze - strona 5
Miesięcznik Przegląd Powiatowy nr 9 z dnia 29 wrze - strona 6
Miesięcznik Przegląd Powiatowy nr 9 z dnia 29 wrze - strona 7
Miesięcznik Przegląd Powiatowy nr 9 z dnia 29 wrze - strona 8
Miesięcznik Przegląd Powiatowy nr 9 z dnia 29 wrze - strona 9
Miesięcznik Przegląd Powiatowy nr 9 z dnia 29 wrze - strona 10
Miesięcznik Przegląd Powiatowy nr 9 z dnia 29 wrze - strona 11
Miesięcznik Przegląd Powiatowy nr 9 z dnia 29 wrze - strona 12
Miesięcznik Przegląd Powiatowy nr 9 z dnia 29 wrze - strona 13
Miesięcznik Przegląd Powiatowy nr 9 z dnia 29 wrze - strona 14
Miesięcznik Przegląd Powiatowy nr 9 z dnia 29 wrze - strona 15
Miesięcznik Przegląd Powiatowy nr 9 z dnia 29 wrze - strona 16
Miesięcznik Przegląd Powiatowy nr 9 z dnia 29 wrze - strona 17
Miesięcznik Przegląd Powiatowy nr 9 z dnia 29 wrze - strona 18
Miesięcznik Przegląd Powiatowy nr 9 z dnia 29 wrze - strona 19
Miesięcznik Przegląd Powiatowy nr 9 z dnia 29 wrze - strona 20
Miesięcznik Przegląd Powiatowy nr 9 z dnia 29 wrze - strona 21
Miesięcznik Przegląd Powiatowy nr 9 z dnia 29 wrze - strona 22
Miesięcznik Przegląd Powiatowy nr 9 z dnia 29 wrze - strona 23
Miesięcznik Przegląd Powiatowy nr 9 z dnia 29 wrze - strona 24
Miesięcznik Przegląd Powiatowy nr 9 z dnia 29 wrze - strona 1Strona nr 1
Miesięcznik Przegląd Powiatowy nr 9 z dnia 29 wrze - strona 2Strona nr 2
Miesięcznik Przegląd Powiatowy nr 9 z dnia 29 wrze - strona 3Strona nr 3
Miesięcznik Przegląd Powiatowy nr 9 z dnia 29 wrze - strona 4Strona nr 4
Miesięcznik Przegląd Powiatowy nr 9 z dnia 29 wrze - strona 5Strona nr 5
Miesięcznik Przegląd Powiatowy nr 9 z dnia 29 wrze - strona 6Strona nr 6
Miesięcznik Przegląd Powiatowy nr 9 z dnia 29 wrze - strona 7Strona nr 7
Miesięcznik Przegląd Powiatowy nr 9 z dnia 29 wrze - strona 8Strona nr 8
Miesięcznik Przegląd Powiatowy nr 9 z dnia 29 wrze - strona 9Strona nr 9
Miesięcznik Przegląd Powiatowy nr 9 z dnia 29 wrze - strona 10Strona nr 10
Miesięcznik Przegląd Powiatowy nr 9 z dnia 29 wrze - strona 11Strona nr 11
Miesięcznik Przegląd Powiatowy nr 9 z dnia 29 wrze - strona 12Strona nr 12
Miesięcznik Przegląd Powiatowy nr 9 z dnia 29 wrze - strona 13Strona nr 13
Miesięcznik Przegląd Powiatowy nr 9 z dnia 29 wrze - strona 14Strona nr 14
Miesięcznik Przegląd Powiatowy nr 9 z dnia 29 wrze - strona 15Strona nr 15
Miesięcznik Przegląd Powiatowy nr 9 z dnia 29 wrze - strona 16Strona nr 16
Miesięcznik Przegląd Powiatowy nr 9 z dnia 29 wrze - strona 17Strona nr 17
Miesięcznik Przegląd Powiatowy nr 9 z dnia 29 wrze - strona 18Strona nr 18
Miesięcznik Przegląd Powiatowy nr 9 z dnia 29 wrze - strona 19Strona nr 19
Miesięcznik Przegląd Powiatowy nr 9 z dnia 29 wrze - strona 20Strona nr 20
Miesięcznik Przegląd Powiatowy nr 9 z dnia 29 wrze - strona 21Strona nr 21
Miesięcznik Przegląd Powiatowy nr 9 z dnia 29 wrze - strona 22Strona nr 22
Miesięcznik Przegląd Powiatowy nr 9 z dnia 29 wrze - strona 23Strona nr 23
Miesięcznik Przegląd Powiatowy nr 9 z dnia 29 wrze - strona 24Strona nr 24
Reklama
KOMENTARZE
Autor komentarza: QwertyTreść komentarza: Tak się kończy przyjaźń z naszym miastemData dodania komentarza: 4.11.2025, 07:45Źródło komentarza: Kolejka linowa nad Nettą (Video)Autor komentarza: MieszkaniecTreść komentarza: Co za pokrętna logika. Seniorzy mają mieć darmowe parkingi w strefie, ponieważ mają problemy z poruszaniem się i dlatego właśnie jeżdżą autami i muszą mieć gdzie zaparkować bezpłatnie.Data dodania komentarza: 3.11.2025, 22:39Źródło komentarza: Parking nie przynosi wielkiego dochoduAutor komentarza: RodzicTreść komentarza: Już bez przesady, wielki odrazu hejt na spartę. Bo na nich nic powiedzieć nie można. Można. Każdy ma prawo wiedzieć i mieć ogląd sytuacji. Zarówno z jednej jak i drugiej strony.Data dodania komentarza: 3.11.2025, 22:33Źródło komentarza: Mieszkańcy chcą biegać na stadionieAutor komentarza: Ustawa o naruszeniu dyscypliny finansów publicznychTreść komentarza: To ta pani odpowiadała za wycenę miejskich inwestycji? A kto w urzędzie miejskim w Augustowie odpowiada za niegospodarne utworzenie etatu drugiego zastępcy burmistrza drenujące od czterech lat miejski budżet kwotą blisko ćwierć miliona złotych rocznie?Data dodania komentarza: 3.11.2025, 21:24Źródło komentarza: Kolejka linowa nad Nettą (Video)Autor komentarza: AugustTreść komentarza: Podobno zwolniono najwybitniejszą kierowniczkę inwestycji w urzędzie miasta czyżby przesadziła z wyceną kładki?Data dodania komentarza: 3.11.2025, 18:29Źródło komentarza: Kolejka linowa nad Nettą (Video)Autor komentarza: Kolejna kładka nad rzeką vs pierwsza kolejka linowaTreść komentarza: Mostów i kładek ci u nas jest pod dostatkiem. Kiedyś burmistrz Cieślik przyczynił się do zrealizowałnia wielu dużych inwestycji, które były nowatotorskie i realnie (bez kabotyńskiej gazetki) zwiększyły atrakcyjność miasta i wymiernie wpłynęły na rozwój Augustowa: sieć wod-kan i ciepłownicza, wyciąg narciarzy wodnych, pływalnia, molo Radiowej Trójki, Rynek Zygmunta Augusta, bulwary itd. Kolejka linowa nad Nettą na pewno będzie inwestycją dużo bardziej uatrakcyjniającą Augustów, niż kolejna kładka lub mostek.Data dodania komentarza: 3.11.2025, 16:41Źródło komentarza: Kolejka linowa nad Nettą (Video)Autor komentarza: AlleTreść komentarza: Cytat z radnej Roszkowskiej - "jakiś profesor nie będzie rządził w Augustowie". Krótko i prawdziwie o "rządzących naszym miastem". Kiedy w końcu wypieprzymy ich na "zbity pysk" ?Data dodania komentarza: 3.11.2025, 16:17Źródło komentarza: Kolejka linowa nad Nettą (Video)Autor komentarza: oolooTreść komentarza: Najlepiej między pokojami w UM w poszukiwaniu pracowników?Data dodania komentarza: 3.11.2025, 16:07Źródło komentarza: Mieszkańcy chcą biegać na stadionieAutor komentarza: oolooTreść komentarza: Bardzo przepraszam, ale mogę się mylić. Wydaje mi się, że o owym Panu Profesorze bardzo niepochlebnie i o stylu życia wypowiedziała się wówczas radna "6zeta". To tak przy okazji mam do dwóch "dam", czyli "6zeta" i "Szapapaż" pytanie. To jak tam realizacja obniżki prądu przez Alfonsa?Data dodania komentarza: 3.11.2025, 16:06Źródło komentarza: Kolejka linowa nad Nettą (Video)Autor komentarza: PiechurTreść komentarza: 3 mosty są i koszmarne kładzisko zbędne przy Żagielku. Kładka byłaby ok w tym miejscu. Za kolejkę trzeba zapłacić za przejazd, koszty serwisu i utrzymania. Ja wolę kładkę.Data dodania komentarza: 3.11.2025, 15:28Źródło komentarza: Kolejka linowa nad Nettą (Video)Autor komentarza: Kirowco-pieszyTreść komentarza: Czy na Sucharkiego Policja może zrobić porządek? Jadąc od Stobudu po prawej cała ulica to zaparkowane pojazdy. Tam jest zakręt i omijając zaparkowane samochody to jest totolotek czy nic nie jedzie od ul. Westerplatte. Swoją drogą jest tam tyle miejsca, że droga mogłaby być szersa. Zmieściałaby normalnu dwukierunkowy ruch i zaparkoane pojazdy. Dlaczego z roku na rok drogi robi się coraz węższe, a pojazdów przybywa? Przykład Al. Kardynała, Rondo przy Orlenie.Data dodania komentarza: 3.11.2025, 15:26Źródło komentarza: Parking nie przynosi wielkiego dochoduAutor komentarza: Żałosny infantylizujący klaun🤡Treść komentarza: Czy ten bubek-pisarczyk pośrodku robiła na tym spotkaniu za stenotypistkę?Data dodania komentarza: 3.11.2025, 13:22Źródło komentarza: Kolejka linowa nad Nettą (Video)Autor komentarza: podatnikTreść komentarza: Porównaj ceny np w Akademii Sparty a akademii Lew. Porównaj ceny np. Narty Sparta a narty w klubie prywatnym . Sam sobie odpowiesz. A że władze mają głęboko zadanie publiczne jakim jest sport to rodzice bulą a dalej głosują na przeciwników rozwoju sportowego. Jeszcze jedna kadencja a wszystkie kluby będą prywatne. I się może jakaś część w kńcu obudzi. I tą propagande i hejt na Spartę na prawdę jest łatwo zweryfikować.Data dodania komentarza: 3.11.2025, 11:53Źródło komentarza: Mieszkańcy chcą biegać na stadionieAutor komentarza: ZdroworozsądkowyTreść komentarza: Mają wszystkie kluby. "Prywatne" nawet więcej w porównaniu na jednego zawodnika lub zajmowane miejsca w tabeli medalowej. Patrz Necko Augustów np. a UKSy. (tylko z nazwy).Data dodania komentarza: 3.11.2025, 11:49Źródło komentarza: Mieszkańcy chcą biegać na stadionieAutor komentarza: podatnikTreść komentarza: Tak? A rozumiesz że dzięki takiemu "cwaniakowaniu" dzieci i narty wodne za symboliczne opłaty? Na to płacimy podatki aby nasze dzieci miały taka możliwość. Porównaj sobie ceny wszystkich klubów sportowych w Augustowie. A zainteresuj się który ile dostaje dotacji z urzędu Miasta w porównaniu do ilości zawodników. Zdziwisz się kolego oj zdziwisz. Jak napisał ktos na górze- chwalisz pana F to masz kasę. Powiesz co myślisz to pan F figę z makiem . A to jakby nie było nasza kasa. Oni są naszymi pracownikami. a zachowują się jakby to był ich prywatny folwark.Data dodania komentarza: 3.11.2025, 11:47Źródło komentarza: Mieszkańcy chcą biegać na stadionieAutor komentarza: Niespodzianka, czyli gruba kasa do zwrotuTreść komentarza: Daniel O. będzie miał do zwrotu 5 mld zł (słownie: pięć miliardów złotych), więc jakieś tam darmowe korzystanie z miejskich obiektów użyteczności publicznej przez niby uks-y poszło w setki tysięcy, no może kilka melonów zeta.Data dodania komentarza: 2.11.2025, 18:42Źródło komentarza: Mieszkańcy chcą biegać na stadionieAutor komentarza: Akademia Pana Klek$partaTreść komentarza: Rodzicu, nie do końca jest tak, jak piszesz. Rodzice na pewno nie płacą za wszystko. Opłata za wynajęcie obiektu sportowego to znaczny koszt, a niektóre prywatne kluby jakimś cudem nie płacą za korzystanie z miejskich obiektów sportowych. Są w Augustowie lepsi i lepsiejsi.Data dodania komentarza: 2.11.2025, 10:01Źródło komentarza: Mieszkańcy chcą biegać na stadionieAutor komentarza: Stowarzyszenie tylko z nazwy, czyli "Uczniowski Klub Sportowy"🥸🤑🤫Treść komentarza: To taki chitry sposób na zarabianie pieniędzof pod płaszczykiem bycia np. uczniowskim klubem sportowym, czyli quasi-stowarzyszenie będące w rzeczywistości komercyjnym podmiotem gospodarczym pokrętnie udaje klub sportowy będący stowarzyszeniem. W ten oto sposób miglanty unikają ponoszenia opłat za korzystanie z miejskich obiektów użyteczności publicznej i płacenia podatków związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej. Takich cwaniaczków ci u nas jest pod dostatkiem.Data dodania komentarza: 1.11.2025, 17:18Źródło komentarza: Mieszkańcy chcą biegać na stadionieAutor komentarza: MieszkaniecTreść komentarza: No właśnie a które to prywatne a ktore nie? Bo mamy Spartę sekcję piłki nożnej i Akademię Pilkarską Sparta, i ta druga to ma chyba płatne zajęcia. Czyli działania to czyjeś prywatne czy jeszcze klub? Czy to w ramach klubu ta komercja? O co chodzi?Data dodania komentarza: 1.11.2025, 15:04Źródło komentarza: Mieszkańcy chcą biegać na stadionieAutor komentarza: RodzicTreść komentarza: Głupoty pleciesz. Prywatne kluby sportowe nie mają finansowania z urzędu. Finansują się same tzn. zajęcia są w 100% płatne dla uczestników (w tym obozy, wyjazdy, stroje itp.) Czyli płacą rodzice.Data dodania komentarza: 1.11.2025, 15:01Źródło komentarza: Mieszkańcy chcą biegać na stadionie
Reklama