Unia daje, trzeba brać!
Pustawe a często wręcz puste, autobusy komunikacji miejskiej jak duchy krążą po Augustowie. Kto z nich na co dzień nie korzysta, pewnie nawet ich nie dostrzega. Zaklejone reklamami szyby dodatkowo utrudniają ocenę, ile osób znajduje się wewnątrz pojazdu. Penetrując wzrokiem wnętrze, dostrzegam w środku dwie, czasem trzy lub cztery starsze osoby, a bywa tak, że nie ma nikogo. To wina pandemicznych obostrzeń – powie wiele osób. I rzeczywiście, obecnie wiele spraw i zjawisk usprawiedliwia się pandemią koronawirusa. Dlaczego jednak w Białystoku, Ełku czy Suwałkach wirus nie wypłoszył pasażerów z autobusów? Czy faktycznie to koronawirus jest winny sytuacji, że większość autobusów komunikacji miejskiej w Augustowie jeździ praktycznie pusta? Czy jednak przyczyn nie należy szukać gdzie indziej?
Problemy komunikacji
Temat transportu miejskiego w mieście interesuje mnie od dawna. Częściowo z racji ukończonych studiów na kierunku ochrona środowiska, częściowo z racji wykonywanego zawodu, który pozwala mi na korzystanie z komunikacji miejskiej wspólnie z młodzieżą. Wcześniej często słyszałam skargi od uczniów na funkcjonowanie komunikacji miejskiej, która, mówiąc zgodnie z prawdą, w Augustowie służy przede wszystkim uczniom i seniorom. Od pewnego czasu obserwuję trend odwracania się od komunikacji miejskiej młodzieży i szukania innych możliwych zastępczych rozwiązań: samochodów, rowerów, chodzenia pieszo, podwożenia przez znajomych itd. Zarzuty w odniesieniu do Spółki „Necko” to mała liczba kursów i złe godziny odjazdów autobusów, pomijam brudne przystanki i przestarzały tabor. Autobusy wyposażone w darmowe Wi-Fi i ładowarki USB do smartfonów w Warszawie, Olsztynie i innych miastach to już standard. Wielką zaletą, zwłaszcza dla młodych ludzi, są także wiaty przystankowe wyposażone w ładowarki do telefonów. Ale o tym później.
Mieszkańcy systematycznie sygnalizują, że nasza augustowska komunikacja miejska stoi problemami. Sygnały te dotyczą różnych aspektów: taboru, linii autobusowych, rozkładu jazdy, infrastruktury. Puste autobusy są w moim przekonaniu właśnie konsekwencją tych nakładających się na siebie problemów.
Tabor autobusowy
W nowoczesnych samorządach zachodzą zmiany, które u nas często budzą zdumienie i brzmią jak rodem z filmów science-fiction.
Władze wielu miast coraz większą wagę przywiązują do poprawy jakości życia mieszkańców i dlatego ekologiczna, przyjazna komunikacja miejska powoli staje się standardem. Dzięki finansowaniu unijnemu w polskich miastach większych i mniejszych pojawiają się autobusy zasilane gazem CNG, posiadające napęd hybrydowy, czy też autobusy elektryczne oraz infrastruktura ładowania.
Wszystko to ma spowodować, że tego typu autobusy będą miały zbawienny wpływ na środowisko. Korzystający z nich pasażerowie również przyczynią się do poprawy jakości powietrza, pozostawiając swoje auta w domach i korzystając z komunikacji zbiorowej.
Ta zmiana wydarza się na naszych oczach, niestety nie dotyczy mieszkańców Augustowa. Polska jest obecnie jednym z liderów w Europie pod względem wykorzystywania środków z Unii na cele transportowe. Kolejne samorządy uzyskują unijne wsparcie finansowe. Ekologiczny transport to przyszłość, w kierunku której powinny zmierzać polskie miasta. Przykładów miast, które aktualnie pozyskują unijne dofinansowanie na transport jest wiele:
Miasto Suwałki rozpisało przetarg na dostawy czterech autobusów midi zasilanych sprężonym gazem CNG, a także dostawę i uruchomienie czterech elektronicznych tablic informacyjnych.
Zamówienie jest podzielone na dwie części. Pierwsza dotyczy fabrycznie nowych pojazdów o długości 9,1-10,9 m, mogących pomieścić min. 71 pasażerów, w tym co najmniej 20 na miejscach siedzących. Pojazd ma być niskopodłogowy na całej długości. Wymagane są klimatyzacja, gniazda USB do ładowania urządzeń mobilnych, tablice informacji pasażerskiej LED i LCD, kasowniki, monitoring, system zliczania pasażerów. 12 lutego 2021 minął termin składania ofert. Autobusy jest w stanie dostarczyć jedynie Scania, która zaoferowała kwotę blisko 5,6 mln zł przy budżecie blisko 5,486 mln. Autobusy miałyby zostać dostarczone w ciągu 180 dni od podpisania umowy.
MZK w Ełku rozstrzygnęło przetarg na dostawy dwóch 12-metrowych autobusów hybrydowych. O zamówienie ubiegało się wyłącznie Volvo Bus. Pojazdy mają zostać dostarczone do końca września 2021 roku.
Przedmiotem zamówienia jest dostawa dwóch autobusów hybrydowych. Zamawiający wymaga pojazdów o długości 11,9-12,2 m, które pomieszczą min. 85 pasażerów, w tym 25 na miejscach siedzących.
Miasto Cieszyn otworzyło oferty w przetargu na dostawę dwóch autobusów elektrycznych oraz zaprojektowanie i wybudowanie stacji ładowania. O zamówienie ubiega się wyłącznie Solaris. Na realizację zamówienia przeznaczono 10 miesięcy.
Lidzbark Warmiński – miasto, które stara się o status uzdrowiska i liczy 15 tys. mieszkańców.
Rozstrzygnięty został przetarg na autobusy elektryczne. Do warmińskiego miasteczka dotrą dwa pojazdy. Po Polkowicach i Bobowej, będzie to trzeci rynek zbytu dla chińskiej marki Yutong. Co więcej, wraz z przybyciem autobusów, w Lidzbarku po raz pierwszy zostanie uruchomiona komunikacja miejska.
Miasto na zakup pojazdów pozyskało dofinansowanie w wysokości blisko 6 mln złotych z RPO Województwa Warmińsko-Mazurskiego. Według zapowiedzi burmistrza Jacka Wiśniowskiego, komunikacja będzie bezpłatna. W autobusach zamontowany będzie silnik elektryczny o mocy powyżej 120 kW. We wnętrzu standardowo znajdzie się klimatyzacja, ogrzewanie, dwa gniazda USB, monitoring oraz monitor z informacjami pasażerskimi.
Malbork, miejscowość zamieszkana przez 36 tys. osób. Przedstawiciele MZK Malbork i Solaris Bus & Coach podpisali umowę obejmującą dostawę sześciu autobusów elektrycznych. Zakontraktowane Urbino 12 electric zapoczątkują elektryfikację transportu publicznego w mieście. Bezemisyjne pojazdy zawitają w Malborku najpóźniej we wrześniu 2021 roku. Inwestycja Malborka w pojazdy elektryczne stawia go wśród najbardziej nowoczesnych przewoźników Europy, którzy na pierwszym miejscu stawiają komfort mieszkańców miasta i jakość powietrza w mieście.
Takich przykładów można znaleźć bardzo wiele, nie ma sensu ich wszystkich opisywać. Chodzi o to, że włodarze w wielu miastach o przyszłości i rozwoju myślą już w innych kategoriach.
Transport publiczny w Augustowie nie był ani razu tematem dyskusji na posiedzeniach komisji rozwoju w tej kadencji rady miasta czyli już prawie 2,5 roku. Nie było żadnego spotkania z prezesem firmy Necko na temat jego strategii i planów dotyczących możliwości pozyskania środków unijnych na zakup nowego taboru, składanych projektów, rozwoju firmy.
Paweł Siedlecki w swoim opracowaniu z roku 2019 pt. „Koncepcja optymalizacji Komunikacji Miejskiej w Augustowie” na temat historii komunikacji w Augustowie pisze tak: „Na początku swojej działalności firma Necko posiadała 12 autobusów, z czego żaden nie był dostosowany do potrzeb osób niepełnosprawnych oraz norm z zakresu emisji spalin. Dzięki uzyskaniu funduszy w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Podlaskiego, których całkowita wartość wyniosła 6 046 551,77 zł, z czego z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego miasto Augustów otrzymało 3 154 981,24 zł, a budżet państwa dofinansował działania w kwocie 556 761,41 zł, udało się wymienić część taboru na nowoczesny, spełniający normy spalin.”
Tabor autobusowy, który obecnie służy mieszkańcom Augustowa to 8 autobusów z czego jeden jest wynajęty firmie zewnętrznej.
Jak możemy przeczytać w ww. opracowaniu, najstarsze pojazdy (rok produkcji 2004) osiągną w tym roku wiek 17 lat, natomiast najmłodsze, zakupione dzięki środkom unijnym w 2010 roku osiągną wiek 11 lat.
Paweł Siedlecki pisze: „z punktu widzenia pojazdów takich jak autobusy komunikacji miejskiej, które wykonują dziennie od kilkudziesięciu do kilkuset kilometrów jest to już znaczny wiek”
Pieniądze do pozyskania na inwestycje w transport publiczny są na wyciągnięcie ręki. Znacząca liczba samorządów w kraju z tej okazji korzysta. Może warto byłoby, aby i władze Augustowa zechciały wyciągnąć rękę po pieniądze z Unii?
KONIEC CZ.1
Aleksandra Sigillewska
Napisz komentarz
Komentarze