Motywacja do nauki i do życia

  • 15.01.2021, 09:27 (aktualizacja 15.01.2021, 09:38)
  • Beata Perzanowska
 Motywacja do nauki i do życia
Żyjemy w trudnym pandemicznym czasie. Zbliża się koniec ferii. Za chwilę większość uczniów znów powróci do nauczania zdalnego. Jedni dobrze sobie radzą z tego typu nauczaniem, jednym jest trudno, a wszyscy tęsknią za normalnymi, szkolnymi kontaktami, relacjami.

Psycholog Zofia Piłasiewicz

Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna w Augustowie

Póki pandemia trwa, pomyślmy o tym, co zrobić, żeby nie zmarnować tego czasu, zwiększyć swoją motywację i wykrzesać więcej entuzjazmu do nauki. I dotyczy to całego środowiska szkolnego. I uczniów i pracujących dorosłych.

Amerykański pisarz Burt Struthers napisał: „Ludziom nie wiedzie się nie z powodu głupoty, lecz z powodu braku entuzjazmu”.

Parafrazując to powiedzenie, możemy powiedzieć, że „uczniom nie brakuje możliwości i umiejętności do uczenia się, im po prostu brakuje MOTYWACJI”.

 

Motywacja to stan emocjonalny. Potrafi inspirować, mobilizować, cieszy, „dodaje skrzydeł”. Ma swoje źródło w emocjach. Stąd tak ważne jest na początku wszelkich działań ustalenie celu, który swoją atrakcyjnością wzbudzi pozytywne emocje.

Kto z góry przybiera negatywną postawę wobec uczenia się, na samym początku drogi skazuje się na niepowodzenie .

Zważajmy na słowa, które mówimy sami do siebie. Jeśli moja motywacją jest słowo „muszę”- to raczej kiepska motywacja, która nie doda nam siły i energii do sprostania zadaniom. Ale jeśli powiem sobie na samym początku: „chcę, zależy mi, to jest mój wybór”, to zmienia naszą motywację na coś, co daje energię, siły, zainteresowanie. Poszukać też warto uzasadnień tego wyboru.

Pomyśl jakie uczucie wywołałaby w Tobie czytelniku, informacja o konieczności nauczenia się na pamięć 50 nazwisk z przypadkowej książki telefonicznej, o ile jeszcze takie istnieją. Prawdopodobnie uznasz to za kompletna głupotę , a jeśli rzeczywiście byś musiał, to pojawi się zirytowanie, złość, zniechęcenie i zero aktywności umysłowej zwanej pamięcią. Emocje zablokowały możliwość i skazały na niepowodzenie.

Jeśli jednak przez chwilę pomyślisz i wzbudzisz w sobie zaciekawienie, nadasz sens temu działaniu i zobaczysz korzyść jaką może Ci przynieść- wówczas pojawi się w Tobie energia do działania , która nazywamy MOTYWACJĄ.

To nie łatwe zobaczyć sens, gdy go na pierwszy rzut oka nie widać. Jaki można znaleźć sens w uczeniu się wróćmy do naszego przykładu nazwisk z książki telefonicznej? Przychodzą mi do głowy takie motywacje:

1- jest to dobre ćwiczenie na usprawnianie pamięci.

2- może być ćwiczeniem dykcji czy artykulacji, dla tych którzy chcą poprawić wymowę

3- może być szansą na „zabłyśniecie” zdobycie zainteresowania, czy tematem do rozmowy ze znajomymi.

Czy zwróciłeś czytelniku uwagę, że znajdywanie sensu w rzeczach na pierwszy rzut oka bezsensownych , otwiera Twój umysł? Dzięki temu budzą się pozytywne emocje a te budują motywację.

Więc wracając do nauki i obowiązków- dbajmy o tworzenie sensów i budujmy swoje motywację, a to da nam szansę na osiągnięcie sukcesu.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Beata Perzanowska

Podziel się:

Oceń:

Komentarze (0)

Dodanie komentarza oznacza akceptację regulaminu. Treści wulgarne, obraźliwe, naruszające regulamin będą usuwane.

Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu dziennikpowiatowy.pl.z siedzibą w Augustowie, ul. Młyńska 34 jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.

Pozostałe