Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
czwartek, 18 września 2025 19:48
Reklama
Reklama

Dariusz Szkiłądź: "Powodem zmian są dyrektorzy"

Podziel się
Oceń

Rozmowa z Dariuszem Szkiłądziem, byłym kierownikiem wydziału edukacji i sportu w urzędzie miasta. Rozmawialiśmy o decyzji dotyczącej powstania w Augustowie dwóch zespołów szkolno-przedszkolnych, złożonych ze Szkoły Podstawowej nr 6 i Przedszkola nr 3 oraz ze Szkoły Podstawowej nr 3 i Przedszkola nr 6.
Dariusz Szkiłądź: "Powodem zmian są dyrektorzy"
Dariusz Szkiłądź

Autor: Przegląd Powiatowy Dziennik Powiatowy

Bartosz Lipiński

Powodem zmian są dyrektorzy

Zapadła decyzja o powstaniu w Augustowie dwóch zespołów szkolno-przedszkolnych. Był pan sceptykiem tej koncepcji, która ma się ziścić. Jaki efekt przyniesie to oświacie?

-Podstawowym pytaniem jest, dlaczego w ogóle mają powstać takie zespoły? W uzasadnieniu władz miasta pojawia się sporo sloganów, natomiast nie dopatrzyłem się żadnego powodu, który ma przełożenie na dobro ucznia bądź korzyści płynące w kierunku nauczyciela. Łączenie dużej Szkoły Podstawowej nr 3 z dużym Przedszkolem nr 6 nie wpłynie na bezpieczeństwo wychowanków, ani nie zbuduje jakichkolwiek więzi. Jest rzeczą normalną, że trzylatkom i czternastolatkom trudno będzie się ze sobą zintegrować. Ale niezrozumiałe jest również połączenie oddalonych od siebie o 3 km Szkoły Podstawowej nr 6 i Przedszkola nr 3. Nie przyniesie to żadnych korzyści dla podopiecznych. Podobny brak pozytywnych skutków widoczny jest po stronie grona pedagogicznego. Szkoły i przedszkola realizują inną podstawę programową, nauczyciele pracują w innym systemie, który wynika z karty i przepisów ustawy. To są całkowicie odmienne realia, dlatego w systemie oświaty szkoły i przedszkola to samodzielne instytucje. Nowy dyrektor zespołu będzie miał niezwykle trudne zadanie. W Szkole Podstawowej nr 3 jest blisko 1000 uczniów, 100 nauczycieli i 30 innych pracowników, a teraz ma dojść jeszcze nowa rada pedagogiczna z Przedszkola nr 6. Podobnie pesymistycznie wygląda to w kontekście drugiego zespołu. Przedszkole z ulicy Tytoniowej ma oddziały integracyjne i jest to placówka bardzo specyficzna. Dyrektorzy tych zespołów będą mieli bardzo poważny problem z zarządzaniem placówkami, co z pewnością nie wpłynie na ich jakość. Uważam, że decyzja o powołaniu zespołów została podjęta tylko po to, żeby pozbyć się dyrektorów, którzy w sposób wzorowy wywiązali się ze swoich obowiązków a część z nich ma trwały dorobek potwierdzony nagrodami burmistrzów, Ministra Edukacji Narodowej, czy odznaczeniami resortowymi lub państwowymi. Prowadzone działania wyraźnie na to wskazują.

Pomysłodawcy projektu przekonują, że zmiany przyniosą oszczędności. Czy zgadza się pan z tą teorią?

-W latach kierowania przeze mnie wydziałem edukacji i sportu Przedszkola nr 3 i nr 6 oraz Szkoła Podstawowa nr 3 należały do najtańszych placówek miasta. Jeżeli ta sytuacja nie uległa zmianom, to należy spytać, dlaczego łączone są tańsze, a nie droższe placówki? Jestem zdziwiony, że radni głównie opozycji nie złożyli wniosku o policzenie kosztów utrzymania dziecka w placówkach w bieżącym roku szkolnym. Logika nakazywałaby, aby szukać oszczędności w droższych jednostkach. Pamiętam, że najdroższe w utrzymaniu było Przedszkole nr 1, które nie łączy się jednak np. ze Szkołą Podstawową nr 4. Władze miasta mogły podjąć taką decyzję. Fakt, że łączone są nie droższe, ale tańsze placówki jest kuriozalny w świetle słów o generowaniu oszczędności. Zgodzę się, że będzie można zaoszczędzić kilkaset złotych na pensji dyrektorów przedszkoli, bo zgodnie z zapowiedzią włodarzy po wprowadzonych zmianach staną się wicedyrektorami i nikt nie straci pracy. Mówimy tu jednak o drobnych kwotach i nieuzasadniających tego, że przy tylu negatywnych skutkach dokonuje się tej rewolucji. W budżecie miejskim na oświatę przeznacza się 46 mln zł. Jeżeli miasto wygeneruje oszczędność nawet 100 tys. zł, to będzie to kwota symboliczna. Pieniądze w augustowskiej oświacie można na pewno zaoszczędzić, ale gdzie indziej. Należy tylko wiedzieć, gdzie i w jaki sposób poszukiwać takich możliwości.

Dlaczego według pana do łączenia w zespoły wskazano jedynie wybrane placówki oraz akurat te?

-Moim zdaniem odpowiedź jest prosta. Wystarczy sięgnąć do zdjęcia z jesieni 2018 roku, gdy obóz obecnie rządzący miastem zarzucał, że wprowadzam strach w oświacie. Na fotografii z konferencji prasowej dyrektorek, które nie bały się stanąć wówczas w mojej obronie, zawarte są odpowiedzi na wszystkie pytania. Nie jest dla mnie dziełem przypadku, że łączone są teraz wyłącznie placówki, którymi kierują dyrektorzy broniący mnie przed kłamliwymi zarzutami. Myślę, że prawda sama się obroni, tak jak obroniła się w moim przypadku. Myślę, że ci, którzy wprowadzają ferment do augustowskiej edukacji będą tego żałować. Przypomnę, że aż trzy z czterech rad pedagogicznych negatywnie zaopiniowały akt założycielski zespołów. To bardzo duża grupa ludzi. Pan burmistrz szedł do wyborów z hasłem: „Augustów to jego mieszkańcy”. Jak teraz rządzący usprawiedliwią fakt pominięcia przy podejmowaniu tej decyzji samych nauczycieli, którzy wiedzą co kryje się pod hasłem dobro dziecka i znają realia pracy w szkole czy przedszkolu. Dobrze pamiętam program wyborczy Naszego Miasta i jego zapowiedzi dotyczące oświaty. Z bieżącej perspektywy zawarte tam postulaty prezentują obraz wielkiej hipokryzji ich autorów.

Zastępca burmistrza podczas dyskusji nad projektem mówił, że wokół sprawy pojawiło się dużo fake newsów ze strony przeciwników zespołów. Chodziło m.in. o teorię, że po zmianach szkoły utracą imiona i patronów. Jeden z radnych Naszego Miasta stwierdził, że Sybiracy zostali wprowadzeni w błąd przez „zwyrodnialca”.

-Jest to retoryka zaczerpnięta żywcem z poprzedniej epoki. Mam już swoje lata i doskonale pamiętam, że w minionym ustroju przeciwników politycznych czy osoby mające inne zdanie w danej kwestii, ówczesne władze nazywały warchołami, byli usuwani z pracy. Teraz obraźliwe określenie zostało zastąpione równie niekulturalnym słowem zwyrodnialec. Tymczasem ta sprawa nie jest wcale tak oczywista. Faktycznie szkoły zachowają imiona, choć będą funkcjonowały pod szyldem Zespołu Szkolno-Przedszkolnego nr 1 i nr 2. Dokładnie taki napis będzie widniał na ich logo i na pieczątkach, a zachowani patroni zostaną przykryci nazwą zespołu. Zespoły nie mogą posiadać imion. Po 10 latach nikt już nie będzie pamiętał o tym, że była to Szkoła Podstawowa nr 3 im. 1 Pułku Ułanów Krechowieckich czy Szkoła Podstawowa nr 6 im. Armii Krajowej. Placówki będą nazywane zespołem. Dobrym przykładem jest chociażby funkcjonujące w mieście ACE i pracujące pod tą nazwą szkoły. Dlatego rozumiem niepokój Sybiraków, którzy w dobrej wierze oraz z troską wypowiadali się o konieczności zachowania patronów. Natomiast używanie w debacie publicznej takich słów jak zwyrodnialec jest moim zdaniem niedopuszczalne.

W głosowaniu na sesji rady miejskiej, kiedy decydowano o powstaniu zespołów nie brali udział radni Koalicji Obywatelskiej. Czy ich decyzja o bojkocie była błędem?

-Oczywiście, że tak. Gdyby radni Koalicji Obywatelskiej byli obecni na sali obrad głosowanie mogło wyglądać inaczej. Zapewne powstałby zespół złożony ze Szkoły Podstawowej nr 6 i z Przedszkola nr 3. Natomiast koncepcja łączenia Szkoły Podstawowej nr 3 i Przedszkola nr 6 prawdopodobnie by upadła, bo radni koalicji rządzącej należący do Solidarności zagłosowali przeciwko temu rozwiązaniu. Decyzja radnych KO była błędna i niestety fatalna w skutkach.

Jak ocenia pan postawę radnych ze związku zawodowego Solidarność, którzy głosowali za powstaniem zespołu złożonego ze Szkoły Podstawowej nr 6 oraz z Przedszkola nr 3?

-Moja ocena ich postawy jest bardzo krytyczna. Związek zawodowy jest od tego, aby bronić spraw pracowniczych a zwłaszcza związkowców. Tutaj mieliśmy do czynienia z bierną postawą i sprzyjającą raczej tym, którzy dążyli do wprowadzenia zmian. Czytając „Przegląd Powiatowy” dowiedziałem się, że pani dyrektor z Przedszkola nr 3 złożyła rezygnację z członkostwa w Solidarności. Pozostałe panie dyrektorki, których ta sytuacja dotknęła również są członkiniami tego związku. Niestety nie widziałem po stronie przewodniczącego związku, pana radnego Mirosława Chudeckiego szczególnej reakcji, aby stanąć w ich obronie. Zresztą tę bierność widać było także wcześniej. Zaczęło się od obniżenia wynagrodzeń dyrektorom, do czego przyczyniły się związki. Było to niemal historycznym, bezprecedensowym wydarzeniem w dziejach samorządności. Wiem, że związkowcy będą się tłumaczyć, iż zgodzili się jedynie na zwiększenie widełek tyle, że nie w górę lecz w dół. Ten fakt spowodował, że znacznej części dyrektorów w tym członkom związku obniżono pensje, a później pojawiła się kwestia zespołów. Nie dziwię się decyzji pani dyrektor, o rezygnacji z zasiadania w gronie związkowców.

Był pan wieloletnim dyrektorem Szkoły Podstawowej nr 3. Kierował pan tą placówką w czasie, gdy powstały oddziały gimnazjalne i utworzono Zespół Szkół Samorządowych.

-Owszem, ale powstanie tamtego zespołu było w pełni uzasadnione. Po pierwsze wynikało to z ogólnopolskiej reformy oświaty, do której musieliśmy się dostosować. Po drugie, zmiany na organie prowadzącym wymuszał ówczesny wyż demograficzny, w jednym ciągu klas w Gimnazjum nr 1 i nr 2 było po 10-11 oddziałów. Szkoły były przepełnione i w związku z tym powstały dwa dodatkowe zespoły, aby poprawić bezpieczeństwo i komfort nauczania. Jeden zespół złożony ze szkoły podstawowej i gimnazjum pojawił się w trójce. Drugi działał przy 1 LO, gdzie też powstało gimnazjum. Dyrektorzy i nauczyciele byli zgodni, że będzie to dobrym pomysłem, chociaż w późniejszym okresie kiedy zaczęła spadać liczba dzieci również pojawiły się problemy. Dziś nie widzę żadnego konkretnego powodu do powstania zespołów.

Pełnił pan funkcję dyrektora Szkoły Podstawowej nr 3 w okresie, kiedy burmistrzem Augustowa był Leszek Cieślik, pana polityczny oponent. Potrafiliście ze sobą pracować?

-Panowały wówczas zupełnie inne relacje między włodarzami, a dyrektorami. Przez 20 lat nie obniżono mi dodatku funkcyjnego, ani motywacyjnego. Nie zdarzyło się, aby ktoś próbował obniżyć mi dodatek motywacyjny do zera. Kilkukrotnie podlegałem też ocenie, abym mógł kierować szkołą. Zawsze otrzymywałem najwyższą ocenę. Pracowałem rzetelnie i uczciwie, a ówczesny burmistrz Leszek Cieślik potrafił to docenić. Różniło nas wiele, ale potrafiliśmy dla dobra oświaty znajdować nić porozumienia. Bardzo miło wspominam te lata. Podobnie było w okresie sprawowania urzędu przez burmistrza Kożuchowskiego. Żaden z burmistrzów nie był wobec mnie niesprawiedliwy. Nasza współpraca była owocna pomimo rozmaitych różnic na temat zarządzania oświatą.

Dziękuję za rozmowę.


Napisz komentarz

Komentarze

Zbigniew B 31.07.2020 19:18
Może by już skończyć z tym użalaniem się nad jedną panią? I tak spadnie na cztery łapy. Dość mącenia i podżegania do nienawiści.

Lol 01.08.2020 18:32
Brawo !!! Też tak uważam. W powiecie posada kierownicza może jakaś się znajdzie.....

Stop 27.07.2020 21:49
Że słucham?! Z tego co pamiętam to za twoich czasów był pomysł połączenia przedszkola 6 ze szkołą 3 a teraz wypowiadasz się bezczelnie że to ZŁY pomysł?!I to wieczne komentowanie że szkoły super a przedszkola be!Zajmij się wreszcie swoją robotą a nie mieszasz ludziom w głowach!

nauczyciel SP3 28.07.2020 09:59
Totalna bzdura, gdyby Dariusz chciał połączyć Trójkę z P6 to dawno to by zrobił jak był kierownikiem. Ciemnotę to możesz wciskać przedszkolakom przedszkolanko. Tak trzymać Panie Dariuszu.

odp 28.07.2020 22:14
"kierowniku" - daj spokój i nie pisz sam sobie komentarzy bo to już totalna żenada

Były uczeń trójki 28.07.2020 15:55
No tak ma się zamknąć i się nie odzywać gdyż to co mówi nie pasuje Naszemu Miastu. Przyszli tylko po to aby wywalać ludzi z pracy i funkcji i jeszcze zakaz mówienia prawdy. Kiedy mieszkańcy powiedzą STOP.

Brawo panie Dariuszu! 27.07.2020 20:50
"Durnie wiedzą, że mają większość, że mają przewagę, że panują" Ryszard Kapuściński

Jola 27.07.2020 19:51
Zastanawiam się ,dlaczego jeszcze nie robi się referendum w sprawie odwołania burmistrza ? Tak nieudolnych wladz jeszcze w Augustowie nie było .posiedzenia rady miejskiej to kabaret niskich lotów, wstyd ,po prostu wstyd .

lol 27.07.2020 16:49
Skoro tak się dobrze Panu współpracowało z Kożuchowskim, to czemu za jego kadencji stracił Pan stanowisko dyrektora SP3? Niestety zawsze dyrektorzy byli wybierani z klucza politycznego, może teraz to się zmieni. Co do dyrektorów z łączonych jednostek to warto zauważyć, że dyrektorom SP3 i P6 kończą się kadencje, a dyrektor SP6 złożyła rezygnację ze stanowiska więc trudno tu mówić o jakiejś zemście.

Zoz 27.07.2020 17:56
Widocznie ta z 6 trochę bardziej kumata od tej z 3 i wolala sama się ewakuować niż otrzymać ocenę niedostateczną za swoją pracę .Teraz może być dyrektor bezpartyjny ,ale jak z sekty NW to bójcie się nauczyciele .Teraz dopiero strach zacznie rządzić w augustowskiej oświacie .

Bolek 27.07.2020 17:57
Nic się nie stało flipie nic ....wszyscy szczęśliwi , uśmuechnięci, chętnie pracują w jednostkach podległych pod UM ?....nie wiem czy masz świadomość że w podleglych jednostkach pod UM ludzie od sprzątaczki po kierownictwo mają was dosyć! Tak tak kidys byli wybierani z klucza partyjego dyrektorzy , prezesi ...haha i ci sami pracowali przy p.Stankiewiczu,p. Cieśliku, p. Korzuchowskim a przyszło cudowne NM i cale kierownictwo podległych jednostek jak smieci zostali wywaleni na "bruk"....w niektórych już nawet po 3 razy ! Wiec nie wypisuj glupot ! Zlóż czlowieku rezygnację i daj ludziom żyć i najlepiej zabierz ze sobą w ząbek czesanego i tego pyskatego z rady.....

Czasnazmiany 27.07.2020 18:26
Bolek nie wypowiadaj się w moim imieniu ja akurat w pełni popieram akurat te decyzję. Czas na zmiany. I bardzo dobry brze że nareszcie są. Od 20-30 lat ciągle ten sam układ czas w końcu zmienić.

Bolek 27.07.2020 19:11
Przecież wszyscy wymienieni.....nawet po 3-4 razy więc jest po twojemu. Zmiany na nie których stanowiskach przyniosły ogromne straty dla miasta. Przecież tym Wasze Miasto się nie pochwali. Jeśli chodzi o p. Szkiłądzia kierowana przez niego szkoła z najgorszej w mieście stała się najlepszą! Jest to obszerny temat! Można wiele p. Darkowi zarzucić ale w kwestii kierownictwa w "trójce" jest na wielki plus ! Ps. No i nie mogę nie dodać Czasnazmiany że Wasze Miasto nikomu za wieloletnią pracę nie podziękowało wręcz obrzuciło g##nem ! WYPOWIADAM SIĘ ZA SIEBIE ! Idąc tokiem twego myślenia czas wymienić już flipa i flapa 6 lat to już rutyna!

Lolek 27.07.2020 21:23
Bolek Jeśli wypowiadasz się za siebie to nie pisz że" w podleglych jednostkach pod UM ludzie od sprzątaczki po kierownictwo mają was dosyć! " Może ty masz dosyc- ja nie !!! Zmian w szkole nie było. Czas na nie. Jak będą złe - będą kolejni ludzie- z nowym spojrzeniem i świeżą głową. Nic się nie stanie , świat się nie zmieni,dzieci jak chodziły do szkół tak chodzić będą. Po prostu ktoś inny dostanie pieczątkę - NARESZCIE !!!

Bolek 27.07.2020 22:21
Widocznie masz innych znajomych lub jesteś jednym z tych Waszego Miasta! W sobotę byłem na imprezie gdzie bylo spore grono pracowników oświaty (urzędnik, była dyrektor, sprzątaczka, kilka nauczycielek, kucharka,księgowa) nie zostawili suchej nitki na obecnej władzy !h Wyczuwam nerwowość .....co zabolało .... Czas na zmiany na kierowniczych stanowiskach w UM trzeba tam ludzi z nowym spojrzeniem i świeżą głową . Po prostu ktoś inny dostanie pieczątkę - NARESZCIE!!! ???

wiemcomówie 28.07.2020 09:50
Wypowiedź godna tego co dzieje się w mieście. Zabawa w wyrzucanie ludzi. Masakra, jak można pozbywać się ludzi doświadczonych i sprawdzonych. Dobrym przykładem jest firma Necko. Z firmy odszedł śp. Darek Bednarczyk wymieniono może z pięciu prezesów i jak było brudno w mieście tak jest. Drugi przykład to p . Szkiłądź, znalazł środki na remonty Dwójki, Przedszkola 6, Żłobka, we współpracy z dyrektorami realizował wielomilionowe projekty unijne dając zarobić nauczycielom i doposażając szkoły i przedszkola. Odszedł bo nie chciał współpracować z tą obecną ekipą i co mamy w oświacie każdy widzi. Z basenu odszedł z funkcji dyrektora p. Andrzej Zarzecki, do dziś nie ma chętnego do objęcia tej funkcji, był jeden jak się zorientował z kim i z czym ma do czynienia to uciekł Filozofia, zmiany dla zmiany zaprowadzi nas do totalnej klęski.

Zgf 28.07.2020 19:15
Świeżość to miała być w radzie???

Lolek 27.07.2020 20:33
Brawo Bolek.!!!

Adam 27.07.2020 21:11
Niech się pochwali ilu odeszło. Nawet ci z wieloletnim stazem

Robert 28.07.2020 10:07
Teraz mają być z Naszego Miasta i realizować wobec nauczycieli ich politykę, którą oni realizują wobec dyrektorów a zwłaszcza dotyczące wynagrodzeń, wystawianych ocen, zwalniania . Kto nie z Mieciem tego zmieciem.

Oświatowiec 28.07.2020 16:01
Jak tak dobrze znasz historię Augustowskiej oświaty to powiedz ile ocen negatywnych wystawili burmistrzowie w historii. Jeżeli nie pamiętasz to ci przypomnę ZERO. Te dziady przejdą do niechlujnej historii.

Nieoswiatiwiec 02.08.2020 10:09
Oswiatowcu!Nie wystawiano ocen negatywnych bo zapewne dyrektorzy pracowali pozytywnie.

zachmurzenie duże

Temperatura: 16°C Miasto: Augustów

Ciśnienie: 1018 hPa
Wiatr: 17 km/h

Reklama
Miesięcznik Przegląd Powiatowy nr 6 z dnia 26 czer - strona 1
Miesięcznik Przegląd Powiatowy nr 6 z dnia 26 czer - strona 2
Miesięcznik Przegląd Powiatowy nr 6 z dnia 26 czer - strona 3
Miesięcznik Przegląd Powiatowy nr 6 z dnia 26 czer - strona 4
Miesięcznik Przegląd Powiatowy nr 6 z dnia 26 czer - strona 5
Miesięcznik Przegląd Powiatowy nr 6 z dnia 26 czer - strona 6
Miesięcznik Przegląd Powiatowy nr 6 z dnia 26 czer - strona 7
Miesięcznik Przegląd Powiatowy nr 6 z dnia 26 czer - strona 8
Miesięcznik Przegląd Powiatowy nr 6 z dnia 26 czer - strona 9
Miesięcznik Przegląd Powiatowy nr 6 z dnia 26 czer - strona 10
Miesięcznik Przegląd Powiatowy nr 6 z dnia 26 czer - strona 11
Miesięcznik Przegląd Powiatowy nr 6 z dnia 26 czer - strona 12
Miesięcznik Przegląd Powiatowy nr 6 z dnia 26 czer - strona 13
Miesięcznik Przegląd Powiatowy nr 6 z dnia 26 czer - strona 14
Miesięcznik Przegląd Powiatowy nr 6 z dnia 26 czer - strona 15
Miesięcznik Przegląd Powiatowy nr 6 z dnia 26 czer - strona 16
Miesięcznik Przegląd Powiatowy nr 6 z dnia 26 czer - strona 17
Miesięcznik Przegląd Powiatowy nr 6 z dnia 26 czer - strona 18
Miesięcznik Przegląd Powiatowy nr 6 z dnia 26 czer - strona 19
Miesięcznik Przegląd Powiatowy nr 6 z dnia 26 czer - strona 20
Miesięcznik Przegląd Powiatowy nr 6 z dnia 26 czer - strona 21
Miesięcznik Przegląd Powiatowy nr 6 z dnia 26 czer - strona 22
Miesięcznik Przegląd Powiatowy nr 6 z dnia 26 czer - strona 23
Miesięcznik Przegląd Powiatowy nr 6 z dnia 26 czer - strona 24
Miesięcznik Przegląd Powiatowy nr 6 z dnia 26 czer - strona 1Strona nr 1
Miesięcznik Przegląd Powiatowy nr 6 z dnia 26 czer - strona 2Strona nr 2
Miesięcznik Przegląd Powiatowy nr 6 z dnia 26 czer - strona 3Strona nr 3
Miesięcznik Przegląd Powiatowy nr 6 z dnia 26 czer - strona 4Strona nr 4
Miesięcznik Przegląd Powiatowy nr 6 z dnia 26 czer - strona 5Strona nr 5
Miesięcznik Przegląd Powiatowy nr 6 z dnia 26 czer - strona 6Strona nr 6
Miesięcznik Przegląd Powiatowy nr 6 z dnia 26 czer - strona 7Strona nr 7
Miesięcznik Przegląd Powiatowy nr 6 z dnia 26 czer - strona 8Strona nr 8
Miesięcznik Przegląd Powiatowy nr 6 z dnia 26 czer - strona 9Strona nr 9
Miesięcznik Przegląd Powiatowy nr 6 z dnia 26 czer - strona 10Strona nr 10
Miesięcznik Przegląd Powiatowy nr 6 z dnia 26 czer - strona 11Strona nr 11
Miesięcznik Przegląd Powiatowy nr 6 z dnia 26 czer - strona 12Strona nr 12
Miesięcznik Przegląd Powiatowy nr 6 z dnia 26 czer - strona 13Strona nr 13
Miesięcznik Przegląd Powiatowy nr 6 z dnia 26 czer - strona 14Strona nr 14
Miesięcznik Przegląd Powiatowy nr 6 z dnia 26 czer - strona 15Strona nr 15
Miesięcznik Przegląd Powiatowy nr 6 z dnia 26 czer - strona 16Strona nr 16
Miesięcznik Przegląd Powiatowy nr 6 z dnia 26 czer - strona 17Strona nr 17
Miesięcznik Przegląd Powiatowy nr 6 z dnia 26 czer - strona 18Strona nr 18
Miesięcznik Przegląd Powiatowy nr 6 z dnia 26 czer - strona 19Strona nr 19
Miesięcznik Przegląd Powiatowy nr 6 z dnia 26 czer - strona 20Strona nr 20
Miesięcznik Przegląd Powiatowy nr 6 z dnia 26 czer - strona 21Strona nr 21
Miesięcznik Przegląd Powiatowy nr 6 z dnia 26 czer - strona 22Strona nr 22
Miesięcznik Przegląd Powiatowy nr 6 z dnia 26 czer - strona 23Strona nr 23
Miesięcznik Przegląd Powiatowy nr 6 z dnia 26 czer - strona 24Strona nr 24
Reklama
KOMENTARZE
Autor komentarza: Miasto odporne na Fundusze Unijne, ale nieodporne na populistyczny bełkot picerów, pozerów i festyniarzyTreść komentarza: Nagroda tombakowe usta wypchane ultrajadowittmi żmijami dla tego, kto wymyślił hasło AUGUSTÓW - MIASTO ODPORNE. Każdy widzi jak dojmująco "odpornym" miastem jest AUGUSTÓW, szczególnie po wakacjach wybija ta odporność, nomen omen powodująca szybkie wyludnianie się Augustowa. Niestety, ale po dekadzie rządów ekipy Nasze Miasto PiS już naprawdę niewiele brakuje, żeby za kilka lat pozosto tylko wyłączyć światło w tym tętniącym niegdyś życiem turystycznym mieście.Data dodania komentarza: 17.09.2025, 00:34Źródło komentarza: Potężne chaszcze w AugustowieAutor komentarza: Trzech jeźdźców augustowskiej apokalipsyTreść komentarza: Co się stało, iż na załączonych do powyższego artykułu zdjęciach nie można uświadczyć trójcy "specjalistów" z augustowskiego ratusza spod znaku Nasze Miasto-PiS - burmiszczów Karolczuka, Chodkiewicza i Sieczkowskiego, którzy wykorzystując swoje symptomatyczne kompetencje wpłynęli gremialnie na naszomiastowopisowski rozwój Augustowa i augustowszczyzny, to znaczy z niebywałą, czyli 100% skutecznością pozyskali dla Augustowa i jego mieszkańców ZEROooo o! o! o! o! złotych z Funduszy Norweskich i Szwajcarskich .Data dodania komentarza: 16.09.2025, 22:45Źródło komentarza: Arcyciekawa konferencja w Augustowie (video)Autor komentarza: Nasze Miasto-PiS, czyli "Teraz naszomiastowa rodzina"☝️👉🤡🛸🚀🛰🥸🫵👺💸💰💰💰👺🤑👈🤝👏💩Treść komentarza: Dlaczego urząd miejski w Augustowie pod kierownictwem trzech burmiszczów Mirosława Karolczuka, Jerzego Filipa Chodkiewicza i Sławomira Sieczkowskiego nie potrafił pozyskać złamanego grosza z możliwych do pozyskaniana rozwój Augustowa kilkuset milionów złotych z Funduszy, natomiast z pisowskiego rozdania pod auspicjami lipszczańskiego działacza PiS otrzymał kilkadziesiąt milionów złotych? O co tu chodzi? Czy pisowskie rozdanie było z li tylko klucza politycznego, czy pisowski bezład rządził się innymi, po prostu odpowiednio prawilnymi priorytetami?Data dodania komentarza: 16.09.2025, 17:50Źródło komentarza: Potężne chaszcze w AugustowieAutor komentarza: MieszkaniecTreść komentarza: Nie ma takiego stanowiska "ds. socjalnych" w urzędzie miejskim, jak kogoś oczerniasz to się chociaż doucz albo doczytaj.Data dodania komentarza: 16.09.2025, 17:43Źródło komentarza: LIST OTWARTY DO BURMISTRZA, RADY MIEJSKIEJ ORAZ MIESZKAŃCÓW AUGUSTOWAAutor komentarza: Geniusze nami rządząTreść komentarza: Płacimy im zgodnie z tytułem projektu na Fundusze Szwajcarskie. Tytuł projektu brzmi - AUGUSTÓW - MIASTO ODPORNE. I nie wiem jak tęgie umysły pracowały nad tytułem tego projektu, który powinien zachęcić Oceniających do wnikliwej analizy projektu i jednocześnie opisać w jednym zdaniu cel projektu. I myślę że im się udało. Tytuł projektu AUGUSTÓW - MIASTO ODPORNE jednoznacznie wskazuje że miasto Augustów jest odporne na pozyskiwanie jakichkolwiek funduszy unijnych a więc zgodnie z wolą Urzędu Miasta w Augustowie prawidłowo zostało ocenione i znowu fundusze nam się nie należą.Data dodania komentarza: 16.09.2025, 11:41Źródło komentarza: Potężne chaszcze w AugustowieAutor komentarza: kompletne wynikiTreść komentarza: Tarnów, Dębica, Siemianowice Śląskie, Chodzież, Jasło, Grudziądz, Włocławek, Kraśnik, Starachowice, Słupsk, Gniezno, Hrubieszów, Ostrołęka, Kędzierzyn-Koźle, Końskie, Krosno, Hajnówka, Jarosław, Ciechanów – te 19 miast znalazło się w ostatnim etapie naboru w Polsko-Szwajcarskim Programie Rozwoju Miast. Komitet Sterujący Polsko-Szwajcarskiego Programu Rozwoju Miast 1 sierpnia 2025 r. zaakceptował listę rankingową naboru w ramach Polsko-Szwajcarskiego Programu Rozwoju Miast. W co zainwestują miasta Każde z 19 miast-finalistów zawnioskowało o kilkadziesiąt milionów złotych na swój projekt – od 51 mln do nawet ponad 80 mln. Wspólnym mianownikiem wszystkich projektów jest rozwój miast. Chodzi o to, by stały się one lepszym miejscem do życia oraz by zatrzymać niekorzystne zjawiska, np. odpływ mieszkańców do większych miejscowości. Zakres przedsięwzięć, które chcą realizować miasta, jest szeroki – od inwestycji w transport publiczny, bezpieczeństwo, ekologię, szkolnictwo, po przedsiębiorczość i wsparcie dla organizacji pozarządowych. Jak wyglądał nabór Nabór rozpoczął się w marcu 2024 roku. Mogło wziąć w nim udział 139 średniej wielkości miast, które Krajowa Strategia Rozwoju Regionalnego (rządowy dokument określający kierunki polityki regionalnej) zakwalifikowała do grona miast tracących funkcje społeczno-gospodarcze lub zagrożonych utratą takich funkcji. W pierwszym etapie miasta składały Wstępne Propozycje Projektów. Miały na to czas do 16 stycznia 2025 roku. Swoje wnioski złożyło 119 miast. 117 przeszło ocenę formalną. Następnie ocenę merytoryczną przeprowadzili zewnętrzni eksperci. Jej efektem jest lista rankingowa, którą zatwierdził Komitet Sterujący. Co dalej 19 miast z najwyższą punktacją na liście rankingowej zostało zaproszonych do składania Kompletnych Propozycji Projektów, czyli szczegółowych wniosków o dofinansowanie. Mają na to czas do 17 listopada 2025 roku. W przygotowaniu Kompletnych Propozycji Projektów miastom pomogą eksperci ze Związku Miast Polskich oraz eksperci szwajcarscy. Kompletne Propozycje Projektów zostaną ponownie ocenione formalnie i merytorycznie. Ostateczne kwoty dofinansowania we wszystkich miastach będą uzależnione od przepisów dotyczących pomocy publicznej. Miasta mogą uzyskać dofinansowanie na wydatki, które zostaną poniesione do końca marca 2029 roku (wtedy kończy się tzw. kwalifikowalność wydatków). Lista rezerwowa 5 miast – Świętochłowice, Żagań, Nowa Sól, Konin i Sandomierz – znalazło się na liście rezerwowej. Oznacza to, że one również mogą pracować nad Kompletną Propozycją Projektu. Jeśli wśród 19 projektów miast-finalistów powstaną oszczędności, wtedy miasta z listy rezerwowej mają szansę na dofinansowanie.Data dodania komentarza: 16.09.2025, 11:21Źródło komentarza: Potężne chaszcze w AugustowieAutor komentarza: Zarympalony wytwór mrocznej triadyTreść komentarza: Obywatelski kandydat PiS na prezydenta Tadeusz Batyr vel Karol Nawrocki zawetował ustawę mającą na celu podwyższenie akcyzy na produkty alkoholowe. Dlaczego ten wetujący na rympał jegomość nie zawetował kiedyś swoich występków związanych z sutenerstwem, quasi-walecznym naparzaniem się kiboli na ustawkach i przejęciem mieszkania komunalnego od poturbowanego przez życie sąsiada jego matki odbywającego karę pozbawienia wolności?Data dodania komentarza: 15.09.2025, 23:33Źródło komentarza: Areszt dla 50-latka znęcającego się nad rodzinąAutor komentarza: Rażące zaniechanie i zaniedbanie obowiązków służbowychTreść komentarza: Czy Powiatowa Komenda Policji w Augustowie mogłaby w końcu skutecznie i bezzwłocznie wpłynąć na burmistrzów miasta Augustowa Mirosław Karolczuka, Jerzego Filipa Chodkiewicza i Sławomira Sieczkowskiego w związku z permanentnym stwarzaniem niebezpieczeństwa dla użytkowników miejskich ulic odnośnie często powtarzającego się w ostatnich dniach braku oświetlenia ulicznego na drogach publicznych w centrum miasta? Czy naprawdę musi dojść do tragedii, żeby ww. burmiszczowie zostali pociągnięci do odpowiedzialności karnej?Data dodania komentarza: 15.09.2025, 21:16Źródło komentarza: LIST OTWARTY DO BURMISTRZA, RADY MIEJSKIEJ ORAZ MIESZKAŃCÓW AUGUSTOWAAutor komentarza: KaśkaTreść komentarza: A czy to prawda, że ma rozbrzmieć syrena 17 września jako upamiętnienie napaści na Polskę ze wschodu? ktoś mi o tym wspomniał, żadnej informacji nie widziałam. Jeśli tak to dlaczego nie ma żadnych informacji z urzędu od aż 3 Burmistrzów? Zazwyczaj na ich FB aż się gotuje od "aktywności". Jeśli to prawda - 90 procent mieszkańców wpadnie w panikę a starsi mogą wylądować na Sorze. Syrena w obecnej sytuacji przez większość odebrana będzie jako atak z R i B. Zero zarządzania kryzysowego w mieście. ZERO!Data dodania komentarza: 15.09.2025, 18:43Źródło komentarza: Rosyjskie drony naruszyły polską przestrzeń powietrzną – część zestrzelona, jeden uderzył w domAutor komentarza: SomsiadTreść komentarza: Hańba konfidentom!Data dodania komentarza: 15.09.2025, 08:34Źródło komentarza: W domu produkował nielegalny alkoholAutor komentarza: anetaTreść komentarza: brak światła na ulicy ks. Skorupki to jest niebezpieczneData dodania komentarza: 15.09.2025, 07:24Źródło komentarza: LIST OTWARTY DO BURMISTRZA, RADY MIEJSKIEJ ORAZ MIESZKAŃCÓW AUGUSTOWAAutor komentarza: anetaTreść komentarza: Oszczędzajmy ale nie na oświetleniu najbardziej ruchliwej ulicy w Augustowie. Ulica Ks. Skorupki łączy największe osiedle z centrum z bazyliką, a jest wyłączone oświetlenie ulicy. To jest niebezpieczne .Data dodania komentarza: 15.09.2025, 07:20Źródło komentarza: LIST OTWARTY DO BURMISTRZA, RADY MIEJSKIEJ ORAZ MIESZKAŃCÓW AUGUSTOWAAutor komentarza: Ultras-rympałowiec vel Tadeusz BajdurTreść komentarza: Kiedy wreszcie w Augustowie włodarze wprowadzą, zresztą podobnie jak ma to miejsce w innych cywilizowanych miastach w Polsce i wysokorozwiniętych społeczeństwach na świecie, bezwzględny zakaz sprzedaży alkoholu w sklepach w godzinach nocnych? Oczywiście zakaz nie byłby działaniem na rympał w podobie działalności obecnego lokatora pałacu prezydenckiego, więc nie dotyczyłby barów i restauracji. Mam nadzieję, iż ostatnia działalność wetowania na rympał uskuteczniana przez ultras-prezydenta Nawrockiego w kwestii braku chęci podwyższenia akcyzy na wyroby alkoholowe powodujące niebagatelny, mega potężny problem społeczny alkoholizmu wśród Polaków, nie ma wpływu na opieszałość augustowskich rajców z monumentalno-megalomńaskiego ratusza.Data dodania komentarza: 15.09.2025, 06:35Źródło komentarza: W domu produkował nielegalny alkoholAutor komentarza: OC Augustów☝️💪🚀🛸🛰👉🤡👺👹🥸#damyrade🫡Treść komentarza: W Augustowie poza trzema naszomiastowopisowskimi burmiszczami Karolczukiem, Chodkiewiczem i Sieczkowskim jest jeszcze jakaś dodatkowa obrona cywilna, znaczy się OC?Data dodania komentarza: 15.09.2025, 00:28Źródło komentarza: Rosyjskie drony naruszyły polską przestrzeń powietrzną – część zestrzelona, jeden uderzył w domAutor komentarza: za co płacimy zastępcom burmistrzaTreść komentarza: Hrubieszów znalazł się na liście projektów zakwalifikowanych do dofinansowania w ramach Szwajcarsko-Polskiego Programu Współpracy przesyłam garść informacji o naszym projekcie! To dla nas ogromna szansa na dalszy, zrównoważony rozwój, a przede wszystkim efekt wspólnej pracy wielu osób, którym w tym miejscu serdecznie dziękuję. Przede wszystkim dziękuję moim współpracownikom z Urzędu Miasta, zwłaszcza Wydziałowi Inwestycji i Rozwoju oraz Pawłowi Wojciechowskiemu – Zastępcy Burmistrza Miasta Hrubieszowa za koordynację działań. Za pełne zaangażowanie się w przygotowanie naszego projektu. Nasz z-ca Filipek woli bawić się na Facebooku.Data dodania komentarza: 14.09.2025, 20:04Źródło komentarza: Potężne chaszcze w AugustowieAutor komentarza: MieszkaniecTreść komentarza: Redakcjo,proszę o zainteresowanie się działalnością Augustowskiego Związku Międzygminnego. Gdzie dokładnie mieści się jego siedziba i w jaki sposób można skontaktować się z przedstawicielami? Wystarczy wpisać w wyszukiwarkę hasło „związek międzygminny” aby zobaczyć, że inne związki prowadzą jasną komunikację i udostępniają informacje o swojej pracy. Tymczasem u nas brakuje podstawowych danych. Co i w jakim celu jest ukrywane?Data dodania komentarza: 14.09.2025, 17:55Źródło komentarza: Co dalej ze strefą Kanału Augustowskiego?Autor komentarza: AnkaTreść komentarza: Ponawiam pytanie do władz. Zawsze aktywni na FB tiktokach i innych a informacji najważniejszych dla miasta brak. Organizowali konferencję prasową z powodu Sparty a w tematach najistotniejszych dla wszystkich - cisza. Poniżej "Mieszkaniec" wymienił główne pytania. Może Burmistrzowie niech przestaną zabawiać się na firmowych piknikach czy innych przyjemnych ale obecnie mniej ważnych wydarzeniach i zadbają o spokój mieszkańców miasta? Minęło kilka dni, niedaleko trwają manewry a 3 burmistrzów uprawia głównie "bajlando" po imprezach .... Wstyd i niekompetencja.Data dodania komentarza: 14.09.2025, 08:52Źródło komentarza: Rosyjskie drony naruszyły polską przestrzeń powietrzną – część zestrzelona, jeden uderzył w domAutor komentarza: MieszkaniecTreść komentarza: Nie trzeba, możesz wyjechać już teraz i nie zawracaj głowy. Uciekaj jak się boisz, droga wolna.Data dodania komentarza: 13.09.2025, 14:17Źródło komentarza: Rosyjskie drony naruszyły polską przestrzeń powietrzną – część zestrzelona, jeden uderzył w domAutor komentarza: Himalaje niegospodarności i indolencji w AugustowieTreść komentarza: Burmiszcz Karolczuk cztery lata temu utworzył w urzędzie miejskim etat drugiego zastępcy burmistrza Augustowa, którym drenowany jest miejski budżet kwotą blisko ćwierć miliona złotych rocznie. Z Funduszy Norweskich i Szwajcarskich urząd miejski pod kierownictwem trzech burmistrzów Karolczuka, Chodkiewicza i Sieczkowskiego spowodował pozyskanie równo ZERO złotych z możliwych do pozyskania kilkuset milionów złotych na rozwój Augustowa. Po prostu Augustów i jego mieszkańcy mają w Augustowie Himalaje niegospodarności i indolencji w wykonaniu trzech naszomiastowych burmiszczów i ekipy Nasze Miasto-PiS.Data dodania komentarza: 13.09.2025, 12:00Źródło komentarza: Potężne chaszcze w AugustowieAutor komentarza: Ultras-kibol-sutener-lichwiarz na żyrandolowym urzędzieTreść komentarza: Szanowna redakcjo, proszę wysłać ten artykuł do cwaniaka-ultrasa-kibola, który zastąpił w pałacu prezydenckim żałosnego klauna do niedawna kompulsywnie pajacującego i ośmieszającego Polskę na arenie międzynarodowej. Może coś dotrze do ultrasa-zakutego łba i przestanie wreszcie wetować w pień ustawy przedkładane mu do podpisu. Jeśli ultras-troglodyta nie rozumie sensu ustaw działających na rzecz społeczeństwa, to niech wraca do sutenerowania, kibolowania i przejmowania mieszkań od pogubionych życiowo sąsiadów z osiedla .Data dodania komentarza: 13.09.2025, 10:29Źródło komentarza: Areszt dla 50-latka znęcającego się nad rodziną
PRZECZYTAJ
Reklama