Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
wtorek, 7 kwietnia 2026 08:52
Reklama

Przemoc w augustowskiej szkole

Podziel się
Oceń

W połowie maja w Szkole Podstawowej nr 3 w Augustowie doszło do niespotykanego aktu przemocy. Uczeń stracił fragment palca doznając trwałego uszczerbku na zdrowiu. Relacje dyrektora i rodziców różnią się diametralnie. Jeszcze niedawno zastępca burmistrza publicznie oskarżał byłą dyrektor „trójki” o problemy z przemocą i deklarował naprawienie tej sytuacji.
Przemoc w augustowskiej szkole

Krzysztof Przekop by Koty2

Uczeń stracił fragment palca w wyniku celowego trzaśnięcia drzwiami w toalecie przez agresywnych kolegów. Zamykanie współuczniów w toalecie i trzaskanie drzwiami stały się formą zabawy agresywnej grupki uczniów w tej placówce.

Komentarza udzielił nam dyrektor szkoły Andrzej Kaszkiel. Publikujemy jego fragmenty:

W szkole miało miejsce nieszczęśliwe zdarzenie zaistniałe w wyniku nieodpowiedzialnego zachowania uczniów. Wszelkie procedury zostały zachowane, odpowiednie służby powiadomione, udzielona została pomoc przedmedyczna przez wykwalifikowaną opiekę pielęgniarską. Działania organizacyjne oraz wychowawcze szkoły zostały podjęte zgodnie z obowiązującymi przepisami”.

Różne sytuacje wychowawcze, zdarzenia są codziennością wszystkich szkół. Najważniejszym zadaniem szkoły jest reagowanie na nie i prowadzenie profilaktyki wychowawczej. Kierując się rzetelnością, należy oddzielać jednostkowe, niezamierzone zdarzenia od problemów wychowawczych, które pracownicy pedagogiczni naszego zespołu szkolno-przedszkolnego rozwiązują codzienne. Szukanie sensacji w czyimś nieszczęściu (zarówno uczniów i ich rodzin) jest moim zdaniem nieetyczne”.

Jeszcze niedawno zastępca burmistrza Filip Chodkiewicz zarzucał byłej dyrektor Szkoły Podstawowej nr 3 Wiesławie Chrulskiej, że w okresie jej kadencji w placówce istniał nierozwiązany i narastający problem przemocy. Sąd uznał, że Chodkiewicz kłamał. Pamiętamy dyskusje o połączeniu „trójki” w zespół szkolno-przedszkolny, deklaracje o dodatkowych etatach psychologa w szkole, priorytetowym rozwiązaniu niepożądanych zjawisk.

Dyrektor poproszony o komentarz do sprawy przez naszą redakcję twierdził np., iż po zdarzeniu zachowano wszelkie procedury. Rozmawialiśmy z rodzicami poszkodowanego dziecka. Nasi rozmówcy poinformowali nas, że relacja dyrektora Andrzeja Kaszkiela jest nieprawdziwa. Podają konkretne dowody zaniedbań związanych ze zbyt późnym wezwaniem karetki pogotowia ratunkowego i niezabezpieczeniem części palca po incydencie.

-Informacje dyrektora o zachowaniu wszelkich procedur po wypadku i powiadomieniu służb są nieprawdziwe. Kiedy mój syn trafił do gabinetu pielęgniarskiego z uciętym fragmentem palca, powinna zostać natychmiast wezwana karetka pogotowia. To nie zostało zrobione, syn siedział w gabinecie przez około pół godziny do przyjazdu żony. Dopiero po jej przyjeździe i rozpaczy związanej z dramatem naszego dziecka, zadzwoniono po karetkę, która nie była w tamtym momencie dostępna. Pani z sekretariatu zawiozła syna i żonę do szpitala. Procedury wyglądały tak, że nie zabezpieczono nawet uciętej części palca, którą wyjęto z drzwi dopiero po dwóch godzinach. Gdyby zrobiono to wcześniej, prawdopodobnie całą końcówkę palca z paznokciem można było przyszyć. Dziecko jest trwale okaleczone -relacjonuje ojciec dziecka.

Okaleczenie chłopca było apogeum zdarzeń, które nasilały się od miesięcy. Uczeń wcześniej był już nękany, poniżany oraz uderzany po twarzy, a koledzy zniszczyli mu również okulary.

-To zdarzenie miało miejsce w piątek, 13 maja. Był to celowy akt przemocy, dokonany przez rówieśników syna. Czternastolatkowie chcieli wepchnąć syna do toalety. On bronił się przed tym, a w pewnym momencie wypadły mu klucze na podłogę. Schylił się, aby je podnieść i w tym czasie jeden z chłopaków z impetem trzasnął drzwiami odcinając końcówkę palca. Była to agresja z premedytacją, będąca pokłosiem wcześniejszych sytuacji. To nie był przypadek, bo przemoc nasiliła się od kilku miesięcy. Jeden z chłopaków posądzał syna, że ten pobił mu telefon, co było nieprawdą. Syn był nękany, wysypywano mu rzeczy z plecaka, chowano buty, był uderzany w twarz, połamano mu okulary. Zgłaszaliśmy tę sprawę wychowawczyni dzieci. Podobno oprawca dostał uwagę, ale mówiono nam, żebyśmy wyjaśnili sprawę między sobą w ramach rozmów z rodzicami. Syn bał się nam mówić o tym, co go spotyka -komentuje rodzic.

Rodzice o sprawie zawiadomili policję. Są jednak zdziwieni tym, że takie zawiadomienie nie zostało zgłoszone natychmiast po wypadku.

-W poniedziałek, 16 maja udaliśmy się na spotkanie z dyrektorem szkoły. Spytałem, dlaczego dyrektor natychmiast po zdarzeniu nie wezwał policji, choć było to jego obowiązkiem. Policja została powiadomiona dopiero w poniedziałek i zrobiliśmy to osobiście. Takie zawiadomienie miał skierować również dyrektor. Zapoznając się z aktualnymi tłumaczeniami dyrektora mam wrażenie, że próbuje zamieść sprawę pod dywan. Nie pozwolę na to, by opowiadał nieprawdę i przedstawiał sprawę zupełnie inaczej, niż wyglądała ona w rzeczywistości. Podczas rozmowy z nami pan Andrzej Kaszkiel przyznał, że szkoła jest świadoma tego, iż uczniowie najwięcej czasu na przerwach spędzają w toaletach. Dlaczego w takim razie nie było tam dyżurującego nauczyciela?–dodaje ojciec.

Rodzice w związku z trwałym uszczerbkiem na zdrowiu dziecka, chcą uzyskać zadośćuczynienie.

-Nasz syn przeżywa traumę. Pod koniec maja w szkole odbywają się egzaminy ósmoklasisty. Nie może do nich przystąpić w tym terminie, bo ma okaleczoną prawą rękę. Egzamin będzie mógł napisać dopiero w czerwcu, jeżeli rekonwalescencja przebiegnie prawidłowo, co wiąże się z dodatkowym stresem. Oczekujemy zadośćuczynienia za okaleczenie fizyczne i psychiczne naszego syna –mówi rodzic.

Żadne odszkodowanie nie zrekompensuje bólu dziecka. Jednak oprócz cierpienia fizycznego, okrutna jest też trauma psychiczna, bo zostawia trwały ślad w pamięci poszkodowanego. Bez wątpienia minie sporo czasu, zanim uczeń ponownie poczuje się komfortowo wśród kolegów i będzie chodzić do szkoły bez obaw. To wymaga też opieki psychologicznej i pedagogicznej.

Nie można pozostawić bez komentarze także tego, że w ostatnich latach zastępca burmistrza i radni koalicji rządzącej, tyle mówili o przemocy w tej szkole, krytykowali byłą dyrektor i zapowiadali daleko idące zmiany. Okazuje się, że realna przemoc ma miejsce teraz, po wszystkich wzniosłych deklaracjach na sesjach i komisjach, zapowiedziach współpracy z psychologiem szkolnym, brakiem tolerancji dla niepożądanych zjawisk. Ostatnie wydarzenie jest blamażem.

*Artykuł ukazał się w 21/2022 numerze "Przeglądu Powiatowego".



Napisz komentarz

Komentarze

Bronek 27.07.2022 03:10
To nie był akt agresji tylko głupia zabawa trzech kolegów wiem to stąd dlatego że tam byłem

W. 27.07.2022 12:39
Głupią zabawą może być też wypchnięcie kolegi przez ono , rozpalenie ogniska na korytarzu szkoły.... Dla agresorów na pewno była to świetna zabawa, ale czy dla chłopca, któremu obcięto palec i jego rodziców to była zabawa . Wątpię.

Bronek 11.08.2022 07:01
Nie są agresorami bo z chłopakiem kturemu ucieli palca przez przypadek są przyjaciułmi od około 5 lat i nie zrobili tego z premedytacją

popis 24.06.2022 13:00
Czy przegląd będzie dalej monitorował przemoc w szkole.Jakie kroki zostały podjęte by wyeliminować te zjawiska.Gdy ja zgłosiłem dyrektorowi o przemocy w szkole odparł że to nie doniego a do zastępcy należy zgłaszać takie sprawy.Bardzo śmieszne wręcz tragiczne.

popis 23.06.2022 11:16
W tej szkole jest wiele aktów agresii,nauczyciele idyrektor zamiatają sprawy pod dywan uczniowie nie zgłaszają bo boją się zemsty i koło się zamyka.W następstwie czego uczniowie przeżywają traumę i nie chcą chodzić do szkoły.I jest problem.

vv 03.06.2022 12:33
A co wy oczekujecie po szkole skoro dyrektora co lubił kijem przyp....ć wybrał ten co lubi sobie wypić :)

bnmcvb 03.06.2022 12:16
Sprawa i tak zostanie zamieciona pod dywan - bo jeden ze sprawców to "czyjeś" dziecko - a dyrektor zbywa temat i udaje jakby nic się nie stało - na zebraniu trójek klasowych powiedzia,ł że nie będzie komentował tej sprawy - czyli ma w d... rodziców zresztą nie tylko rodziców nauczycielom nie wolno o tym rozmawiać

pyt. 05.06.2022 17:04
A co na to radna Sleszyńska - zawsze tak zatroskana o los biednych i pokrzywdzonych dzieci? Chętnie usłyszałbym jako wyborca i mieszkaniec miasta wypowiedź na temat incydentu przemocowego w trójce. Poproszę do mikrofonu.

Rex 02.06.2022 23:33
Kaszkiel? Internet pamięta... https://wspolczesna.pl/skandal-podczas-meczu-dyrektorowi-szkoly-puscily-nerwy/ar/5813041

keke 03.06.2022 15:44
Co to kur... jest? Jakiś desant "fachowców" z Suwałk? Jeszcze rozumiem, gdyby naprawdę zatrudniali w Augustowie profesjonalistów, ale takie spady - podpadziochy? Który to przyciągnął za sobą taki obornik?

stomatolog 04.06.2022 19:26
W Augustowie wszystkich mądrych się wygania, tu się woli lokalne panie bez zębów bocznych, za to obwieszone złotymi wisiorkami i i zawistne rozwódki.

Filip z konopi 05.06.2022 00:19
Które to te larwy?

Matka 02.06.2022 20:41
Ja zapraszam do szkoły ,posiedźcie chwile w czasie przerwy i zobaczcie jak grzeczne są wasze dzieci a szybko zmienicie zdanie (one może są grzeczne w domu ale w szkole dostają diabła )a co nauczyciel może zrobić nic bo go posadzą o przemoc ,

rodzic 05.06.2022 14:46
Matko nauczyciel ze względu na złe zachowanie się dzieci powinien brać przykład z dyrektora zamknąć się w swoim pokoju niestety nie klimatyzowanym i pobiesiadować z koleżankami. Tematem biesiady powinny być narzekania na niegrzeczne dzieci.

Adrasteya 01.06.2022 15:50
Do: heinz Akt przemocy kilku uczniów wobec rówieśnika nie uzasadnia nazywania ich debilami. To są jeszcze dzieci, którym w pewnym stopniu przyzwolono na takie zachowanie w szkole. Ogólnopojęta edukacja dzieci i młodzieży, w tym nauka etyki i budowania w uczniach empatii to podstawowa rola szkoły, która co do zasady ma uczyć właściwych postaw i zachowań, a nie kokietować z niemoralnymi i luzackimi trendami. Szkoła to nie kolesiowska gra we "frywolną zabawę", ale umiejętna, profesjonalna, odpowiedzialna, a często żmudna EDUKACJA.

ΜΟΛΩΝ ΛΑΒΕ 01.06.2022 12:24
Populizm i kabotynizm permanentnie serwowane mieszkańcom Augustowawa przez naszomiastowych "piaskownicowych chłopców pijarowców" nie mają w zasadzie nic wspólnego z rozsądnym i pragmatycznym zarządzaniem miastem. Efekt jest jaki jest, czyli baza kajakarzy wybudowana dla kilku "swojaków" za ponad 6 mln zł, zaniedbane miejskie obiekty użyteczności publicznej wybudowane przez poprzednich włodarzy, lobbowanie serwilistycznych, a często niekompetentnych kandydatów na kierowników miejskich jednostek organizacyjnych, uwicie dla siebie za "grube" miliony wygodnego gniazdka w postaci nowego ratusza, tworzenie z miejskich placówek oświatowych niewydolych organizacyjnie molochów, festyniarska dewastacja POSTiW-u i RZA, wizja budowy monoumentalnej kładki na zbliżający się czas kryzysu gospodarczego, zerowe pozyskanie środków zewnętrznych z tzw. Funduszy norweskich oraz RFiL, permanentne mamienie mieszkańców socjotechnicznymi "fajerwerkami", realizacja miejskich inwestycji tylko ze środków "darowanych" przez rząd, infantylne zaklinanie rzeczywistości w mediach społecznościowych, wplątywanie młodzieży w niemoralne rozgrywki polityczne itd., itp. Taki jest niestety obraz zaledwie kilkuletnich rządów naszomiastowych kuglarzo-włodarzy, zachowujących się w sposób obliczony na wizerunkowy efekt działań NM.

Transcendencja 01.06.2022 01:37
Szkoła nie jest bytem samym sobie. Ktoś nią przecież zarządza i podejmuje działania adekwatne do potrzeb. Dyrektor zobowiązany jest do zorganizowania odpowiedniego poziomu edukacji w szkole, a także do zapewnienia bezpieczeństwa dla uczniów podczas ich przebywania na terenie szkoły.

heinz 31.05.2022 21:59
To wina szkoły czy kilku debili???

ooloo 01.06.2022 05:44
Sam budynek nie jest winien tylko ludzie go obsługujący.

Mama 31.05.2022 21:23
Sama uczyłam sie w Trójce i zawsze uwazalam ze to dobra szkoła. Niestety od kiedy moje dzieci do niej chodzą zaczynam zmieniac zdanie. Szatnie sa otwarte, nikt ich nie pulnuje. Starsze dzieci przenoszą rzeczy młodszych, rzucaja nimi po korytarzu a potem ich nie mozna znalezc. Na gornym pietrze małe dzieci boja sie skorzystac z toalety, bo boja sie starszakow. Sa zastraszane w łazienkach i na korytarzu... czy ktoś tego pilnuje?

Normalny 31.05.2022 20:24
Szczerze, trójka to dno od zawsze. Uczyłem się tam w dawnych latach , od zawsze było tam ognisko przemocy. Tylko zakamuflowane pod płaszczem elitarnej patriotycznej szkoły. Kolejny etap edukacji odbywałem w nie istniejącym już gimnazjum nr 1, do którego przyklejona była metka szkoły patologicznej za sprawą rejonu kaczego dołka oraz lipowca. Z osobistego porównania mogę stwierdzić, że w jedynce panowała większa kultura niż w trójce, gdzie dzieci z tzw. dobrych rodzin gotowały piekło innym, które nie posiadały markowych butów czy plecaka. W jedynce była różnorodność i nikt nikogo nie poniżał ze względu na biedę, liczyły się zasady współżycia społecznego. Co jak widać w trójce do dzisiaj się nie zmieniło. Pozdrawiam

Absolwent 31.05.2022 22:04
Uczylem sie w trojce i mam jak najbardziej dobre wspomnienia. Moze dlatego, ze bylo to wiele lat temu i nie mialo to nic wspolnego z obecna sytuacja.

O.P. 31.05.2022 22:22
Haha ...uczyłam się w jedynce w mojej klasie na jednej z lekcji "kulturalny" wyskoczył przez okno z powodu kartkówki. Dobrze że na parterze była lekcja. No i uczniowie kulturalnie (niektórzy) jarali zioło . W podstawówce uczyłam się w trójce tam była większa dyscyplina, woźne aż wkurzały zaglądały po kiblach i wszystkich zakamarkach.

Efedryna 01.06.2022 21:47
Nie formuj opinii na podstawie jednego incydentu. A co do jarania ziółka to może powiesz, że uczniowie w trójce nie wiedzieli nawet co to jest? Z normalnym nie zgadzam się ze trójka to dno, bo to za mocne określenie. A co do reszty to prawda

absolwentka 01.06.2022 08:12
Ukończyłam trójkę w 2009r. Szkoła miała wówczas bardzo wysoki poziom nauczania. Przodowała tez w sporcie w województwie. Pamiętam też piękne występy artystyczne zarówno taneczne jak i wokalne.Na holu przy wejściu znajdują się puchary będące dowodem na wysoki poziom kształcenia. W szkole panowała dyscyplina, ład i porządek mimo ogromnej liczby uczniów. Dlatego też swoją córkę wysłałam do trójki, ale to już nie jest ta sama szkoła, choć pracują w niej nauczyciele, którzy jeszcze mnie uczyli. Widać zabrało dyrektora Szkiłądzia i jego wicedyrektorów.

Nieuk 01.06.2022 21:58
Zgoda, sukcesy artystyczne i sportowe. Ale przemoc w tej szkole była, tylko cicha ale znaczna ze względu na ogromną ilość uczniów. Nikomu nie zależało na nagłaśnianiu niewygodnych spraw, żeby nie psuć wizerunku szkoły jako tej dumnej, z tradycjami. Jeżeli chodzi o wzór dyscypliny i porządku to było ACE za czasów Dyjuka. Dla przykładu, w przypadku bójki Dyjuka nie interesowało kto zaczął a kto był pokrzywdzony, sprawiedliwie dwóch delikwentów wylatywało ze szkoły. I to było się nazywa kontrola nad tym co się dzieje w szkole.

ooloo 31.05.2022 18:34
Patrząc z perspektywy czasu na działania władz Augustowa odnoszę dziwne wrażenie, że faworyzowane są działania siłowe. Nagminne odbieranie głosu opozycji, nawoływanie poprzez chuligańskie koncerty do łamania prawa, ignorowanie wyroków sądowych przez radnych NM, popieranie agresji, dyletanctwo, złodzieje z mandatem, itd.... A to wszystko przy wtórze "przedstawiciela prawa". Koszmar "Dzikiego Wschodu". Jak to odbierać w kontekście ostatnio wręczonego medalu? Mam ochotę podpisać tą fotkę hasłem; "Obiecane, wykonane".

Sen 31.05.2022 14:56
Czy ja snie ? Do poprawczaka za takie czyny ! Dyrektor nie zglosil tego bandyctwa policji ? Bal sie o sw tylek ? To mlodzi bandyci , tymbardziej ze rodzice zglaszali wychowawczyni I prosili o interwencje ! Tego nie mozna tak zostawic , trwale kalectwo do konca zycia ! Trzeba wyciagnac konsekwencje

PR NM vs RZECZYWISTOŚĆ 31.05.2022 14:36
Jeśli to prawda, że nie był to jednorazowy incydent dręczenia ucznia to nasuwa się pytanie, gdzie w tym wszystkim była szkoła? Gdzie była komórka miejska w postaci wydziału edukacji i sportu, odpowiedzialna m.in. za nadzór nad funkcjonowaniem placówek oświatowych podległych pod urząd miejski w Augustowie? Gdzie był z-ca burmistrza odpowiedzialny m.in. za edukację w Augustowie? Na urzędowych fejsbukach burmistrzów same pijarowe laurki, a rzeczywistość jakoś złośliwie odmienna od malowanego reality show naszomiastowych kabotynów.

mara 01.06.2022 00:23
Powiem ci tak: burmistrzowie wywalili dyrektorkę (pod pozorem tolerowania przemocy, choć sąd tego nie potwierdził, czyli był to pretekst do odwetu politycznego na niej), wydział edukacji przeprowadził i zaprezentował ankietę o przemocy w miejskich szkołach (z której wcale nie wynikało, że trójka przoduje), radni obejrzeli, wysłuchali i zachwycili się, jak to wreszcie zaczęli walczyć z przemocą. Nastał nowy dobry dyrektor i uczniowi odcięto w szkole palec. Czyli nie zrobiono NIC. I tyle. Jakie to podłe i społecznie szkodliwe wykorzystywać sprawę przemocy w walce politycznej, zamiast nią się po prostu zająć.

Nemesis 01.06.2022 13:20
To typ "śliskich" ludzi, złotoustych efekciarzy z festyniarskim polotem intelektu i gadziokrecim psyche. Niestety takie mamy czasy, gdzie z klasy politycznej pozostała już tylko nazwa w słowniku, a realia są takie, że większość tej "klasy" to populistyczno-kabotyński rzyg pławiący się w fekaliach serwilistycznego szamba.

pomysł 31.05.2022 12:55
Czy to, co widzimy na zdjęciu, to jest ten lekko draśnięty opuszek palca, o którym pisali tu w komentarzach nasłani przez propagandzistów z NM pożyteczni idioci i idiotki? Może skomentują tę fotkę ponownie? Proponuję zrobić z tego wlepki i doklejać na każdym plakacie wyborczym elitki rządzącej w następnych wyborach!!!

Masakra jakaś 31.05.2022 12:45
To jest po prostu film, tragedia rzecz jasna. Nie wierzę w to co czytam. Czy w tym przypadku pewna formuła współpracy się nie wyczerpała, jak to powiedział zastępca burmistrza w kontekście rozstania z dyrektorem CSiR w pewnym medium? Czy tak naprawdę nic się nie stało, psy poszczekają, a karawana pojedzie dalej?!

zachmurzenie umiarkowane

Temperatura: 5°C Miasto: Augustów

Ciśnienie: 1011 hPa
Wiatr: 26 km/h

Reklama
Miesięcznik Przegląd Powiatowy nr 2 z dnia 26 lute - strona 1
Miesięcznik Przegląd Powiatowy nr 2 z dnia 26 lute - strona 2
Miesięcznik Przegląd Powiatowy nr 2 z dnia 26 lute - strona 3
Miesięcznik Przegląd Powiatowy nr 2 z dnia 26 lute - strona 4
Miesięcznik Przegląd Powiatowy nr 2 z dnia 26 lute - strona 5
Miesięcznik Przegląd Powiatowy nr 2 z dnia 26 lute - strona 6
Miesięcznik Przegląd Powiatowy nr 2 z dnia 26 lute - strona 7
Miesięcznik Przegląd Powiatowy nr 2 z dnia 26 lute - strona 8
Miesięcznik Przegląd Powiatowy nr 2 z dnia 26 lute - strona 9
Miesięcznik Przegląd Powiatowy nr 2 z dnia 26 lute - strona 10
Miesięcznik Przegląd Powiatowy nr 2 z dnia 26 lute - strona 11
Miesięcznik Przegląd Powiatowy nr 2 z dnia 26 lute - strona 12
Miesięcznik Przegląd Powiatowy nr 2 z dnia 26 lute - strona 13
Miesięcznik Przegląd Powiatowy nr 2 z dnia 26 lute - strona 14
Miesięcznik Przegląd Powiatowy nr 2 z dnia 26 lute - strona 15
Miesięcznik Przegląd Powiatowy nr 2 z dnia 26 lute - strona 16
Miesięcznik Przegląd Powiatowy nr 2 z dnia 26 lute - strona 17
Miesięcznik Przegląd Powiatowy nr 2 z dnia 26 lute - strona 18
Miesięcznik Przegląd Powiatowy nr 2 z dnia 26 lute - strona 19
Miesięcznik Przegląd Powiatowy nr 2 z dnia 26 lute - strona 20
Miesięcznik Przegląd Powiatowy nr 2 z dnia 26 lute - strona 21
Miesięcznik Przegląd Powiatowy nr 2 z dnia 26 lute - strona 22
Miesięcznik Przegląd Powiatowy nr 2 z dnia 26 lute - strona 23
Miesięcznik Przegląd Powiatowy nr 2 z dnia 26 lute - strona 24
Miesięcznik Przegląd Powiatowy nr 2 z dnia 26 lute - strona 1Strona nr 1
Miesięcznik Przegląd Powiatowy nr 2 z dnia 26 lute - strona 2Strona nr 2
Miesięcznik Przegląd Powiatowy nr 2 z dnia 26 lute - strona 3Strona nr 3
Miesięcznik Przegląd Powiatowy nr 2 z dnia 26 lute - strona 4Strona nr 4
Miesięcznik Przegląd Powiatowy nr 2 z dnia 26 lute - strona 5Strona nr 5
Miesięcznik Przegląd Powiatowy nr 2 z dnia 26 lute - strona 6Strona nr 6
Miesięcznik Przegląd Powiatowy nr 2 z dnia 26 lute - strona 7Strona nr 7
Miesięcznik Przegląd Powiatowy nr 2 z dnia 26 lute - strona 8Strona nr 8
Miesięcznik Przegląd Powiatowy nr 2 z dnia 26 lute - strona 9Strona nr 9
Miesięcznik Przegląd Powiatowy nr 2 z dnia 26 lute - strona 10Strona nr 10
Miesięcznik Przegląd Powiatowy nr 2 z dnia 26 lute - strona 11Strona nr 11
Miesięcznik Przegląd Powiatowy nr 2 z dnia 26 lute - strona 12Strona nr 12
Miesięcznik Przegląd Powiatowy nr 2 z dnia 26 lute - strona 13Strona nr 13
Miesięcznik Przegląd Powiatowy nr 2 z dnia 26 lute - strona 14Strona nr 14
Miesięcznik Przegląd Powiatowy nr 2 z dnia 26 lute - strona 15Strona nr 15
Miesięcznik Przegląd Powiatowy nr 2 z dnia 26 lute - strona 16Strona nr 16
Miesięcznik Przegląd Powiatowy nr 2 z dnia 26 lute - strona 17Strona nr 17
Miesięcznik Przegląd Powiatowy nr 2 z dnia 26 lute - strona 18Strona nr 18
Miesięcznik Przegląd Powiatowy nr 2 z dnia 26 lute - strona 19Strona nr 19
Miesięcznik Przegląd Powiatowy nr 2 z dnia 26 lute - strona 20Strona nr 20
Miesięcznik Przegląd Powiatowy nr 2 z dnia 26 lute - strona 21Strona nr 21
Miesięcznik Przegląd Powiatowy nr 2 z dnia 26 lute - strona 22Strona nr 22
Miesięcznik Przegląd Powiatowy nr 2 z dnia 26 lute - strona 23Strona nr 23
Miesięcznik Przegląd Powiatowy nr 2 z dnia 26 lute - strona 24Strona nr 24
Reklama
KOMENTARZE
Autor komentarza: Gałganerio-komoteria, czyli folwark pańszyźniany Nasze Miasto-PiS👍💪👉🤡👺👹🚀🛰🛸🥸🫵💸💰💰💰🤑👈🤝👏📉🏚🏚🏚Treść komentarza: Czy burmistrz Mirosław K. pozwolił dla dyrektora Michała P. zatrudnić kierowniczkę miejskiego stadionu i pomostu na zburzonym POSTiW, nomen omen byłą radną Nasze Miasto-PiS niejaką Magdalenę Ś., a dodatkowo jeszcze dokoptować dla niej zastępcę/menedżera ww. kierowniczki? Czy to jednak samowola dyrektora Michała P.? Kierownicy całymi tabunami zatrudniani w CSiR, a porządku na augustowskich plażach niestety nie ma komu zrobić! Co to do cholery jest jakiś kolejny folwark pańszczyźniany Nasze Miasto-PiS, stworzony na modłę gałganerio-komoterii uskutecznianych w miejskim magistracie i w starostwie powiatowym?Data dodania komentarza: 6.04.2026, 09:45Źródło komentarza: Wypadek na jeziorze w Augustowie: skuter wodny uderzył w wyciąg nart wodnychAutor komentarza: ElekTreść komentarza: Dzisiaj żądanie progów, lamp. A za 2 lata żądanie zakazu wjazdu z wyłaczeniem mieszkańców? Progi. Przed trzeba hamować. Ścierają się opony i klocki. Będzie więcej pyłu z nich w płucach, ogródkach, oknach, wszędzie. Smacznego. Przy rozpędzaniu po zwolnieniu samochód potrzebuje mocy, a to generuje dodatkowy hałas, wieksze spalanie i więcej zanieczyszczeń ze spalin. Spowolnienie ruchu spowoduje, że samochody (nie jak do tej pory przejadą falami lub pojedyńczo) będą jechały non stop. Czyli smród i hałas na okrągło. Szybki dojazd służb ratownczych do topielca na bielniku? Pożar hotelu na końcu Nadrzecznej? Szybki dojazd to nie będzie, a wtedy każda minuta to być może życie. Wyobrażam sobie też oblałego pacjenta w karetce jak jedzie przez 10 garbów na drodze. Śmieciarki, odśnieżarki, kurierzy, transportowcy itd. też będą mieli "fajnie". A co będzie gdy jakimś złomem bedzie zasuwał szybko wariat, pijak lub ćun? (nachlanych kierowców i nacpanych jest sporo - co nie ;-) Na gładkiej drodze najwżej przejedzie szybko. Nie zauważy garba to wystrzeli jak ze skoczni narciarskiej i zatrzyma się na płocie (wszyscy widzieli jak pijak w aucie przeleciał przez wzniesione rondo, które było wrzutnią). Może nikogo na chodniku nie zabije ta lecąca samochodowa rakieta. Nadrzeczna jest jedną z najdłuższych w Augustowie. Ma 1,5 km. Gdyby jechać stałe 40 km/h to czas przejazdu wynosi 2 minuty 15 sek. Wg google jak nie ma ruchu to 3 minuty. Przypominam, że Nadrzeczna ma na całej długości ograniczenie do 40 km/h i obecnie chyba 2 progi zwalniające (ograniczenie prędkości do 20 km/h obowiązujące na progu, bo ustawione na jednym słupku ze znakiem progu). Jeżeli będzie tych progów 10 to niech mieszkańcy cieszą się dodatkowym hałasem, pyłem, smrodem spalin i dłuższym przejazdem. Mnie to rybka. Nie jeżdżę tamtędy, podobnie jak hotelową 20km/h, na której nikt od prosektorium do świateł na Al. Kardynała nie da rady przejechać zgodnie ze znakami. PS. Skrzyzowanie za prosektorium (szpitalna/ al. ofiar obławy) na tym małym nieistotnym skrzyżowaniu naliczyłem 20 słupków z różnego rodzaju znakami. Czy normalnie jadąc da się ogarnąć wszystkie? Pewnie nawet systemy rozpoznawania znaków w autach by zgłupiały. Kto ma taką fantazję i upaja się znakozą? Także nie zgadzam się z Panem Miklasem i Szkiłądziem. A mieszkańcy, którzy podpisali petycję, może teraz zobaczą co ich może czekać. Osobiscie nie chciałbym miec progu pod oknem.Data dodania komentarza: 6.04.2026, 08:39Źródło komentarza: Tomasz Miklas o zagrożeniu na ulicy Nadrzecznej w Augustowie i o potraktowaniu go na sesji (video)Autor komentarza: BoromirTreść komentarza: Możesz śmiało wysyłać. Może by anonimowy mail. Urząd ma 14 dni na odpowiedź. Jeżeli nie to jest na to skarga, ale to już trzeba się podpisać.Data dodania komentarza: 5.04.2026, 22:48Źródło komentarza: Kiedy politycy próbują uciszyć gazetęAutor komentarza: MistrzunioTreść komentarza: Beczki 200l po toksycznej substancji walały sie w trzcinach oraz kilkadziesiąt plastikowych baniaków 4-5 litrowych. Zgłaszałem rok lub 2 lata temu do ochronyśrodowskika w białymstoku. Wszystko pływało w wodzie. Widocznie takie sa standardy miejskie miasta uzdrowiska. Obecnie jest zakładka zgłoś zagrożenie ochrony środowiska w mObywatel i zgłoszenie leci przez ministerstwo chyba. Zrób fote nalepki ostrzegawczej z nazwą substancji i wyslij. A ten złom to od wielu lat stoi tu na brzegu lub na dziekije plaży za trzcinami. Bajzel był, jest i bedzie.Data dodania komentarza: 5.04.2026, 19:10Źródło komentarza: Wypadek na jeziorze w Augustowie: skuter wodny uderzył w wyciąg nart wodnychAutor komentarza: Kierowco-pieszy,Treść komentarza: Może lepiej zerwać asfalt i zostawić kocie łby? Wtedy wszyscy jechaliby wolno. Mniej znaków, lamp, itd. Jak za dawnych lat. Ktoś zapomina, że ulice sa do jazdy i sprawnej komunikacji. Przykład Hotelowa z ogtanczeniem do 20 km/h. Przecież nikt tak nie jeździ tle, łącznie z traktorami drogowców. Niektórzy straciliby prawko na 3 miesiące. Poza tm wyścigi i palenie gumy sa na szpitalnej, na parkingu koło POSTIWu, Al. Ofiar Obławy Augustowskiej. Tam też sa progi i ogranczenia. Coś to daje? I w ogóle czy to jest normalne, że jadąc z zachodu jest ograniczenie, a od wschodu już nie? Przypominam, że prógi zwalniające i ogreaniczenie od progu obowiązuje do najbliższego skrzyżowania, a nie na samym progu. 3 Maja spory kawałek trzeba jechać nie więcej niz 20 km/h. Drogi służą wszystkim mieszkańcom, róznież tm chcącym sprawnie się poruszać. Lepsze jest zmniejszanie prędkości do 40 km/h bo taka większośc da radę wtrzymać, ale pozostałe 20tki i 30 tki to fikcja. Podobnie jak na obwodnicy Wypusty. Ktoś w polu ustawił 30 i jest zadowolony. Wprowadzenie progów ma na celu wymusić, aby kierowcy omijali Nadrzeczną. Nikt 2-3 km nie będzie jechał "nieskończonść" , wybierze inna drogę i będzie w mieście totalny korek. Jak każda ulica zacznie pisać petycje to nie będziemy mieli normalnych uic w Augustowie. Zaraz będą protesty, że na Nadrzecznej to dali a u nas nie. Czy karetka i straż do topielca będzie sobie wolniutko jechać przez te progi? Ludzie. Każdy kij ma dwa końce.Data dodania komentarza: 5.04.2026, 18:58Źródło komentarza: Tomasz Miklas o zagrożeniu na ulicy Nadrzecznej w Augustowie i o potraktowaniu go na sesji (video)Autor komentarza: Temida ⚖️Treść komentarza: Tak się składa, że niebawem wymiar sprawiedliwości wyda wyrok w tej sprawie i z dużym prawdopodobieństwem będzie to wyrok skazujący podmiot odpowiedzialny za zarządzaniem miejskim wyciągiem narciarzy wodnych w Augustowie w związku z rażącym naruszeniem prawa w świetle art. 160 KPK, niestety wynikającym z indolencji rzeczonego podmiotu skutkującej ciężkim uszczerbkiem na zdrowiu osoby poszkodowanej w tym tragicznym wypadku.Data dodania komentarza: 5.04.2026, 18:50Źródło komentarza: Wypadek na jeziorze w Augustowie: skuter wodny uderzył w wyciąg nart wodnychAutor komentarza: oolooTreść komentarza: 100% popieram, a oni preferują "pecunia non olet"..Data dodania komentarza: 5.04.2026, 18:41Źródło komentarza: Kiedy politycy próbują uciszyć gazetęAutor komentarza: oolooTreść komentarza: Nie pytaj głupio, bo "dzyjmordy pisowskie" ci dudę na facebooku obsmarują i siwa postraszy sądem. To Ty nie wiesz, że regulamin jest po to aby był, a wina i tak jest Tuska?..Data dodania komentarza: 5.04.2026, 18:38Źródło komentarza: Wypadek na jeziorze w Augustowie: skuter wodny uderzył w wyciąg nart wodnychAutor komentarza: DianaTreść komentarza: Poszkodowany mandatu mógł nie przyjąć i dochodzić swoich racji przed sądem. Powinien tak zrobić. Sąd oceniłby przy okazji, kto jest odpowiedzialny za ten wypadek.Data dodania komentarza: 5.04.2026, 12:20Źródło komentarza: Wypadek na jeziorze w Augustowie: skuter wodny uderzył w wyciąg nart wodnychAutor komentarza: fan_oolooTreść komentarza: Wiadomo, w jakim celu PiS przejmował aparat sądowniczy - żeby móc kraść i dorabiać się BEZKARNIE. To nie była żadna reforma naprawcza, wręcz przeciwnie: osłonowa.Data dodania komentarza: 5.04.2026, 11:10Źródło komentarza: Kiedy politycy próbują uciszyć gazetęAutor komentarza: OooTreść komentarza: Ważne, że budżet Csir w 6 lat zwiększył się o 300 %, bo mamy takie bogate miasto przecież. Wice sam na sesji potwierdził. Ilość kierowników i zastępców też urosła. Po co sprzątać i dbać o bezpieczeństwo czy nawet wizerunek, kiedy kieszeń pełna. A przy następnym wypadku będzie wybielanie i zrzucanie winy na wszystko i wszystkich wokoło. Bo ta ekipa tak lubi: wy, oni, tamci zawsze winni...Data dodania komentarza: 4.04.2026, 20:26Źródło komentarza: Wypadek na jeziorze w Augustowie: skuter wodny uderzył w wyciąg nart wodnychAutor komentarza: NinaTreść komentarza: Kolejne trudne dla pieszego przejście to z Lidla na Mickiewicza. jesteś na przejściu i z Mickiewicza auto wyskakuje i bęcka najczęściej w pieszego.Data dodania komentarza: 4.04.2026, 18:09Źródło komentarza: Tomasz Miklas o zagrożeniu na ulicy Nadrzecznej w Augustowie i o potraktowaniu go na sesji (video)Autor komentarza: Art.: 228-231 KPK⚖️Treść komentarza: Sugeruję na list odpowiedzieć stanowczo i konkretnie, ale nie listem tylko wnioskiem skierowanym do burmistrza Augustowa Mirosława Karolczuka z żądaniem udostępnienia informacji publicznej odnośnie faktur i umów cywilnoprawnych dotyczących świadczenia usług prawnych na rzecz Urzędu Miejskiego w Augustowie za ostatnie 7 lat, czyli okres burmiszczowania ww. funkcjonariusza publicznego. P.S. Nulla potentia super leges esse debet.Data dodania komentarza: 4.04.2026, 13:57Źródło komentarza: Kiedy politycy próbują uciszyć gazetęAutor komentarza: Insrybutorowo-jabłonkowo-lipszczański folwark pańszyźniany Nasze Miasto-PiS☝️💪👉🤡👺👹🚀🛰🛸🥸🫵💸💰💰💰🤑👈🤝👏📉🏚🏚🏚💸Treść komentarza: Niby wybory parlamentarne 2023 r. zakończyły okres permanentnego rozmontowywania i wyprowadzania Polski z Unii Europejskiej przez autokratyczno-ksenofobiczny, do cna przesiąknięty korupcją pisowski aparat paralitycznej władzy. Pomimo to w Augustowie pisowski mir okraszony fetorem ruskiej onucy tak mocno zakorzenił się w lokalnych strukturach władzy i co ciekawe także w mentalności znacznej części mieszkańców Augustowa, że nadal uskuteczniany jest swego rodzaju folwarczno-pańszczyźniany styl zarządzania i na dodatek zmiksowany z korupcjogennymi mechanizmami. Ta toksyczna mieszanka systematycznie wdrażana przez egzekutywę Nasze Miasto-PiS od ponad dekady zatruwa miasto i niestety w znacznym stopniu sprowadziła już Augustów na kurs wyludniania się oraz stale postępującego zaściankowienia prowadzącego finalnie do całkowitej zapaści tego niegdyś tętniącego życiem i prężnie rozwijajacego się turystyczno-uzdrowiskowego kurortu.Data dodania komentarza: 4.04.2026, 07:57Źródło komentarza: Kiedy politycy próbują uciszyć gazetęAutor komentarza: Burmiszcz Karolczuk i Rada Miejska są świadomym wyborem wyborców w jakim kierunku ma zmierzać wyludniający się AugustówTreść komentarza: Nasze Miasto-PiS rządzi w Augustowie od ponad dekady i dopóki będą u sterów władzy, nie ma co łudzić się, że Augustów przestanie brnąć w kierunku zadupia, zaścianka i wyludniania się miasta. Towarzystwo wzajemnej adoracji spod insrybutorowo-jablonkowo-lipszczańskiego znaku Nasze Miasto-PiS zafiksowało się na ultrapopulistycznym pajacowaniu, kabotyństwie i farmazonerii uskutecznianym w mediach społecznościowych oraz w gazetce pod redakcją burmiszcza Karolczuka. To jest ich symptomatyczny sposób na "rozwój" Augustowa, co ciekawe dzięki któremu utrzymują się przez tyle lat u władzy. Być może mieszkańcom odpowiada taki rozwój Augustowa i permanentna indolencja trzech augustowskich burmiszczów Karolczuka, Chodkiewicza i Sieczkowskiego, między innymi zmaterializowana chyba w największych w dziejach Augustowa blamażach związanych z pozyskaniem zera złotych z Funduszy Norweskich i Szwajcarskich, a niebawem prawdopodobnie utratą kilkudziesięciu milionów złotych Funduszy Unijnych przeznaczonych na budowę kładki nad Nettą.Data dodania komentarza: 3.04.2026, 17:57Źródło komentarza: Tomasz Miklas o zagrożeniu na ulicy Nadrzecznej w Augustowie i o potraktowaniu go na sesji (video)Autor komentarza: Niebezpieczna "instalacja reklamowa" przy miejskim wyciągu narciarzy wodnych w AugustowieTreść komentarza: Czy wiadomo co dzieje się z komunalnym wyciągiem narciarzy wodnych w Augustowie na jez. Necko? Jakieś części pomostu i zdezelowane tratwy z zardzewiałymi beczkami po jakiśch substancjach składowane są na plaży przy zburzonym POSTiW. Święta Wielkanocne za pasem, więc do Augustowa przyjedzie wiele osób z całej Polski. Może warto uprzątnąć ten miejski teren, żeby nie robić antyreklamy i złego PR dla Augustowa? Ktoś zarządza tym komunalnym obiektem użyteczności publicznej? Czy znowu musi dojść do niebezpiecznego w skutkach wypadku, jak miało to miejsce w kwietniu ubiegłego roku?Data dodania komentarza: 3.04.2026, 17:27Źródło komentarza: Wypadek na jeziorze w Augustowie: skuter wodny uderzył w wyciąg nart wodnychAutor komentarza: oolooTreść komentarza: Ma Pan nasze poparcie. Już raz dzięki "prawniczce" Pan zarobił. Widać, że się nie nauczyła? No problem. Pozwać do sądu i wysokie odszkodowanie. Na szczęście reżim mafii PiS praktycznie się kończy. Pozdrawiam..Data dodania komentarza: 3.04.2026, 17:13Źródło komentarza: Kiedy politycy próbują uciszyć gazetęAutor komentarza: oolooTreść komentarza: A ja bym chętnie poruszył inny tema. Przejście dla pieszych na skrzyżowaniu Brzostowskiego, Sucharskiego i Licealnej. Chodzi o przejście LO _ Biedronka. Tak się zastanawiam, czy tam nie powinno być sygnalizacji na żądanie. Zaobserwowałem już od dość dawna, że to przejście potrafi skutecznie zablokować ruch kołowy zwłaszcza przed 8.00 i na przerwach. Młodzież praktycznie okupuje to przejście idąc tzw. tasiemcami. Tam może dojść do wypadku, gdy trafi się narwany kierowca. Myślę, że nic by się nie stało gdyby tam było takie żądanie dla pieszych. Wiadomo, że po upłynięciu czasu ruch kołowy byłby wznowiony chociaż na minutę do kolejnego uaktywnienia przejścia. Młodzieży nic się nie stanie gdy poczeka minutkę, a kolejka samochodów w tym czasie zostanie sporo rozładowana. Może to głupi pomysł, ale może niekoniecznie. No i ta osoba ze znakiem STOP mogłaby wreszcie odpocząć. Podsuwam do przemyślenia..Data dodania komentarza: 3.04.2026, 16:52Źródło komentarza: Tomasz Miklas o zagrożeniu na ulicy Nadrzecznej w Augustowie i o potraktowaniu go na sesji (video)Autor komentarza: ZeroTreść komentarza: Spraw ważnych? Przecież ta sprawa w ogóle nie jest ważnaData dodania komentarza: 3.04.2026, 15:45Źródło komentarza: Kiedy politycy próbują uciszyć gazetęAutor komentarza: wwwTreść komentarza: żeby głupota mogła latać to te Panie były by gołębicami.Data dodania komentarza: 3.04.2026, 15:21Źródło komentarza: Tomasz Miklas o zagrożeniu na ulicy Nadrzecznej w Augustowie i o potraktowaniu go na sesji (video)
Reklama