Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
sobota, 13 września 2025 15:12
Reklama
Reklama

Kosztowny wywóz odpadów

Podziel się
Oceń

Śmieci cmentarne to nie tylko listopadowy problem. Za wywóz płaci parafia. Proboszcz augustowskiej Bazyliki prosi władze miasta i radnych o refleksję nad wsparciem parafii. Podobne apele padały już kilkukrotnie, choć nie przyniosły dotychczas żadnych efektów.
Kosztowny wywóz odpadów
Na zdjęciu: Kontener na cmentarzu parafialnym w Augustowie.

Autor: Przegląd Powiatowy, Dziennik Powiatowy

Bartosz Lipiński

Każdego roku na przełomie października i listopada augustowski cmentarz przeżywa wielkie oblężenie. Odwiedzamy groby swoich bliskich, palimy znicze, składamy wiązanki kwiatów, sprzątamy nagrobki. Niewielu z nas zastanawia się nad tym, jaki koszt ponosi administrator cmentarza za wywóz odpadów. Tymczasem to bardzo wysokie kwoty. O przywołanej sprawie opowiedział ksiądz Wojciech Jabłoński, proboszcz augustowskiej Bazyliki Mniejszej.

Parafia płaci bardzo wysokie kwoty

-Problem związany z wysokimi kosztami wywozu odpadów z cmentarza jest szalenie istotny i co jakiś czas powraca w różnych rozmowach, w różnych kręgach. W poprzedniej kadencji radni dyskutowali o tej sprawie na sesji bez mojego udziału. Byłem trochę zaskoczony. Jak można merytorycznie rozmawiać o takich sprawach pod nieobecność administratora, dysponującego wiedzą, a przede wszystkim fakturami? Później uczestniczyłem w obradach rady miejskiej i opowiedziałem radnym o naszych bolączkach. Niestety oprócz rozmowy nie odczułem w jakiś konkretny sposób działań pomocowych –relacjonuje ksiądz proboszcz.

-Przypomnę, że za wywóz śmieci z cmentarza za sam październik 2020 roku zapłaciłem prawie 80 tysięcy złotych. To ogromne pieniądze biorąc pod uwagę wpływy, które udaje się nam uzyskać z opłat za dzierżawy miejsc czy innych opłat, które przewiduje regulamin cmentarza. Rozmawiałem ze znajomym proboszczem z Suwałk. Dowiedziałem się, że tam, choć jest to również cmentarz parafialny, miasto wzięło na siebie koszty związane z wywożeniem odpadów. Szczerze mu pozazdrościłem i pojawiła mi się jeszcze raz taka myśl, dlaczego w jednym miejscu można, a gdzie indziej nie? Czyżby chodziło o dobrą wolę? –mówi ks. Jabłoński.

Proboszcz parafii pw. Najświętszego Serca Jezusowego w Augustowie mówi, że cmentarz na Zarzeczu potrzebuje rozmaitych inwestycji, na które aktualnie nie może sobie pozwolić. Chodzi między innymi o wymianę rozpadającego się starego ogrodzenia, czy nowe utwardzone ścieżki. Gdyby nie konieczność ponoszenia wywozu śmieci lub chociażby bardzo kosztownej wycinki drzew, można byłoby przekazać pieniądze na inne i oczekiwane zadania. Administrator byłby wdzięczny za jakąkolwiek formę wsparcia od miasta.

-Często przy różnych uroczystościach szczycimy się tym, że na augustowskim cmentarzu są pochowani bohaterscy żołnierze, ważne osoby dla naszej historii. Ale spoczywają tutaj przede wszystkim nasi najbliżsi, rodzice, dziadkowie, krewni. Wsparcie finansowe cmentarza ze strony miasta byłoby bardzo potrzebne. Przecież nie chodzi tu o żaden zysk, tylko o utrzymanie jednego z najczęściej odwiedzanych miejsc w Augustowie. Tam groby mają moi parafianie, ale nade wszystko mieszkańcy naszego miasta –dodaje ks. Wojciech.

-Jesienią płacę kilkadziesiąt tysięcy złotych za wywóz śmieci z cmentarza, a w pozostałych miesiącach przynajmniej kilkanaście tysięcy. Szczerze, to chyba już nie wierzę, że ktoś się tym chce przejmować, jakoś temu zaradzić, pomóc. Raczej spotykam się z postawą: „to nie moja, a twoja sprawa, to twoje zmartwienie” –puentuje ks. Jabłoński.

Radny oczekuje pomocy dla parafii

Problem podnoszony przez księdza proboszcza rozumieją niektórzy miejscy samorządowcy. Marcin Kleczkowski uważa, że rządzący miastem powinni wspomóc parafię w utrzymaniu cmentarza, ponieważ spełnia on rolę cmentarza komunalnego. Lider augustowskiego PiS przedstawia konkretne rozwiązanie, które jego zdaniem można zrealizować każdego roku. Parafia zostałaby dzięki temu odciążona.

-Ze względu na brak cmentarza komunalnego, zadania miasta wypełnia parafia. Tym samym sytuacją skandaliczną jest, że miasto nie poczuwa się do odpowiedzialności, aby wspomagać parafię w utrzymaniu cmentarza przy ulicy Zarzecze. Jeśli miasto nie może wywozić odpadów z cmentarza parafialnego, to w październiku i listopadzie może postawić kilka kontenerów na parkingach wokół cmentarza. Cmentarz jest z trzech stron otoczony parkingami należącymi do miasta, a ustawienie na nich 2-3 kontenerów w okresie Wszystkich Świętych, zauważalnie odciążyłoby parafię –mówi Marcin Kleczkowski.

Nad wysokimi kosztami związanymi z wywozem śmieci z cmentarza ubolewał już poprzedni proboszcz Bazyliki, śp. ksiądz prałat Jan Wróblewski. Były administrator cmentarza brał pod uwagę kilka koncepcji zmniejszenia kosztów, jednak okazały się one trudne do zrealizowania. Nie możemy też zapominać, że aktualne opłaty za wywóz śmieci są wyższe niż kilka lat temu.

-Przed siedmioma laty rozmawiałem o tej sprawie ze śp. księdzem Janem Wróblewskim. Już wtedy ówczesny administrator cmentarza parafialnego narzekał na bardzo wysokie koszty, przekraczające sto tysięcy złotych rocznie. Jak wiemy, od tego czasu te kwoty zdecydowanie wzrosły. Ksiądz Wróblewski myślał o różnych rozwiązaniach. Brał pod uwagę między innymi selektywną zbiórkę odpadów. Natomiast sortowanie śmieci w tym przypadku byłoby zadaniem niezwykle skomplikowanym. Np. wypalone szklane znicze nie nadają się do recyklingu, ponieważ są zanieczyszczone parafiną. Podobnie wygląda kwestia wiązanek z tworzywa sztucznego. Zrealizowanie selektywnej zbiórki odpadów na cmentarzu wymagałoby również bardzo dużej dyscypliny społecznej –twierdzi szef augustowskiego PiS.

Kleczkowski chciałby, aby miasto wsparło parafię w utrzymaniu cmentarza, ponieważ służy on teraz całemu społeczeństwu. Radny dodaje, że wywóz śmieci nie jest jedynym problemem.

-Myślę, że nie wszyscy mieszkańcy zdają sobie sprawę, jak wygórowane są koszty utrzymania cmentarza. Oprócz wywozu odpadów chodzi o bieżące utrzymanie, sprzątanie czy usuwanie starych drzew. Niestety przywołane koszty mogą wpływać na opłatę związaną z pochówkiem, z czym należy się liczyć. Miasto powinno wspierać parafię w utrzymaniu cmentarza, bo jest to miejsce uczęszczane przez wszystkich augustowian –podkreśla radny Marcin Kleczkowski.

*Artykuł ukazał się w 45/2021 numerze "Przeglądu Powiatowego".


Napisz komentarz

Komentarze

jachi 27.11.2021 23:40
Oprócz problemu śmieci na cmentarzu problemem są też śmieci na w mieście.Augustów zamieszkuje 30 tyś mieszkańców ,a płaci 20. tyś i nikt z tym nic nie robi.

EKO 23.11.2021 11:56
Najwyższa pora myśleć i postępować EKOLOGICZNIE. Po co tyle ozdób i zniczy na grobach? Nie dość, że brzydkie, to będą rozkładać się jako śmieci setki lat. Jedna doniczka z prawdziwym kwiatem i recyklingowane każdego roku znicze wystarczą. A jak ktoś lubi palić ogień na grobie, to może świeczka na podstawce wystarczy.

iwan 22.11.2021 16:30
parafii jest 5 czy dokładają czy tylko jedna utrzymuje cmentarz a podatek jaki jest nałożony przez wielebnego 200 zł od pochówku za wywóz śmieci bo na cmentarzu nic się nie robi ja śmieci z moich grobów zabieram

Cmentarz dla wszystkich,także nie finansujacych kościoła 21.11.2021 08:12
Mówi się,że coraz mniej ludzi chodzi do kościoła więc i dochody kościoła spadły.Dlaczego finansowanie cmentarza ma dotyczyć tylko osoby wierzące ,które wspomagają finansowo kościół?Przecież grzebane są tam też osoby innych wyznań,niewierzące I takie,które nigdy grosza nie dały kościolowi.

Jasne , przecież wszyscy w Polsce płacą na Kościół 21.11.2021 10:45
Chodzisz czy nie chodzisz i tak każdy płaci na Kościół w Polsce . Rząd Polski / czytaj rząd PiS/ pompuje co roku miliardy złotych z kasy publicznej do skarbca kościelnego a właściwie do skarbców biskupich . Kościoły , czyli parafie dostają z tego ochłapy , których nie starcza na utrzymanie takich przybytków jak cmentarze dlatego "apel" proboszcza aby parafianie ponownie sięgnęli do swych kieszeni. Apel proboszcza , powinien być raczej skierowany do "dyrekcji" bo tam jest na to kasa . Są pieniądze na wystawne życie za życia to powinny się znaleźć na życie doczesne tych , którzy na to zasłużyli.

pytania 21.11.2021 12:08
I co proponujesz? Zrobić listę osób innych wyznań i niewierzących? Opodatkować je? Póki co jest to niezgodne z prawem i Konstytucją RP. A skąd wiesz, ile i czy w ogóle osoby wierzące płacą na kościół?

ooloo 22.11.2021 19:01
Jedno pytanie. A widziałeś (-łaś) ubogiego klechę w Polsce?

wef 23.11.2021 17:16
Każdy wjazd jest płatny. Chyba 250 zł. Grób 750. Nie ma tak, że ktoś niewieżący wejdzie i sobie pochowa kogoś.

.. 24.11.2021 20:27
To gdzie są grzebani niewierzący?

erg 25.11.2021 08:57
Opłata za grób na cmentarzu dotyczy wszystkich bez względu na wyznanie lub jego brak. W regulaminie nie ma rozróżnienia na katolików, niekatolików i niewieżących.

erge 20.11.2021 11:43
"Chodzi między innymi o wymianę rozpadającego się starego ogrodzenia". Wymienić trzeba to fakt. Jednak to ogrodzenie samo się nie rozwala a rozwalają ludzie. Demontują betonowe przęsła i robią dzikie wejścia na cmentarz, bo przejść im z istniejących bramek to daleka podróż. Podjeżdżaja samochodami pod dziurę w płocie i mają blisko. Ludziom kiedyś starczały 4 bramki, teraz nie. Mało tego. W okolicy parkingu szpitala jest dziura i 20 metrów dalej pomysłowy Dobromir zamontował stalową drabinkę do przechodzenia przez płot. Taka oto głupota.

Zastanówcie się 20.11.2021 00:05
Apeluję o umiar do wszystkich antyklerykałów. Możecie sobie mieć dowolne poglądy, jak to w kraju demokratycznym. Ale tutaj problem jest realny. Powinniście na ten dylemat patrzeć obiektywnie i bez jakichkolwiek emocji. Czytając niektóre komentarze odnoszę wrażenie, że kierujecie się emocjami, zamiast popatrzeć na to zagadnienie szerzej i przyznać rację księdzu, że sama parafia nie powinna ponosić tak wysokich kosztów miesięcznie, kiedy z cmentarza korzystają wszyscy mieszkańcy i mówimy o osobach chodzących oraz niechodzących do kościoła.

To ty się puknij w głowę 20.11.2021 11:21
Nad czym się zastanowić , ..nad pazernością ? Ksiądz nigdy nie przyzna ci racji a ty jesteś gotowy w ogień za nimi pójść. Jeżeli nie daje rady , niech się zrzeknie na rzecz miasta wszystkiego , co wiąże się z wpływami i wydatkami w tej materii.

veto 20.11.2021 13:25
Od jakiegoś czasu nie żyjemy w państwie w pełni demokratycznym. Wpływ kościoła na życie publiczne jest aż nadto widoczny, mimo że Konstytucja definiuje Polskę jako państwo świeckie. Kościół katolicki otrzymuje od rządu ok. 3 mld zł rocznie z budżetu państwa i w ramach tych środków kościół powinien realizować takie zadania jak np. utrzymywanie cmentarzy, które są dla wszystkich, a nie tylko wierzących.

Mietek 19.11.2021 16:23
A czy przypadkiem co tydzień w niedziele księżulo nie lata z koszykiem i nie zbiera datków - zbiera więc płacić musi nie jest wybrańcem, któremu powinno się na wszystko pozwalać i zwalniać. Co potrzebuje nowego auta? Zegarka? Czy czego tam się chce?

Kościelny 19.11.2021 15:48
parafia płaci ale też pobiera dochody. koniec kopka

ooloo 19.11.2021 19:27
Dokładnie. Drą kasę za byle co. "Biedaki". Jak zawsze gęby pełne frazesów o miłości i miłosierdziu, a w rzeczywistości tylko o koryto tłuste chodzi. Sami nie wierzą w to co głoszą.

Henryk 19.11.2021 14:57
Ksiądz proboszcz ma bardzo dużo racji. Z cmentarza korzystają wszyscy mieszkańcy Augustowa. To jedno z najczęściej odwiedzanych miejsc w mieście. W okresie świąt i po świętach tych śmieci jest naprawdę dużo. Uważam, że parafia powinna zostać w tym obszarze wsparta, bo chodzi o mieszkańców Augustowa.

Popieram Henia, jedyne miejsce do spacerów 19.11.2021 19:14
Wejściówki powinny być i kasa by była , ministranci i kościelny z tackami przy wejściach

zachmurzenie umiarkowane

Temperatura: 22°C Miasto: Augustów

Ciśnienie: 1024 hPa
Wiatr: 13 km/h

Reklama
Miesięcznik Przegląd Powiatowy nr 6 z dnia 26 czer - strona 1
Miesięcznik Przegląd Powiatowy nr 6 z dnia 26 czer - strona 2
Miesięcznik Przegląd Powiatowy nr 6 z dnia 26 czer - strona 3
Miesięcznik Przegląd Powiatowy nr 6 z dnia 26 czer - strona 4
Miesięcznik Przegląd Powiatowy nr 6 z dnia 26 czer - strona 5
Miesięcznik Przegląd Powiatowy nr 6 z dnia 26 czer - strona 6
Miesięcznik Przegląd Powiatowy nr 6 z dnia 26 czer - strona 7
Miesięcznik Przegląd Powiatowy nr 6 z dnia 26 czer - strona 8
Miesięcznik Przegląd Powiatowy nr 6 z dnia 26 czer - strona 9
Miesięcznik Przegląd Powiatowy nr 6 z dnia 26 czer - strona 10
Miesięcznik Przegląd Powiatowy nr 6 z dnia 26 czer - strona 11
Miesięcznik Przegląd Powiatowy nr 6 z dnia 26 czer - strona 12
Miesięcznik Przegląd Powiatowy nr 6 z dnia 26 czer - strona 13
Miesięcznik Przegląd Powiatowy nr 6 z dnia 26 czer - strona 14
Miesięcznik Przegląd Powiatowy nr 6 z dnia 26 czer - strona 15
Miesięcznik Przegląd Powiatowy nr 6 z dnia 26 czer - strona 16
Miesięcznik Przegląd Powiatowy nr 6 z dnia 26 czer - strona 17
Miesięcznik Przegląd Powiatowy nr 6 z dnia 26 czer - strona 18
Miesięcznik Przegląd Powiatowy nr 6 z dnia 26 czer - strona 19
Miesięcznik Przegląd Powiatowy nr 6 z dnia 26 czer - strona 20
Miesięcznik Przegląd Powiatowy nr 6 z dnia 26 czer - strona 21
Miesięcznik Przegląd Powiatowy nr 6 z dnia 26 czer - strona 22
Miesięcznik Przegląd Powiatowy nr 6 z dnia 26 czer - strona 23
Miesięcznik Przegląd Powiatowy nr 6 z dnia 26 czer - strona 24
Miesięcznik Przegląd Powiatowy nr 6 z dnia 26 czer - strona 1Strona nr 1
Miesięcznik Przegląd Powiatowy nr 6 z dnia 26 czer - strona 2Strona nr 2
Miesięcznik Przegląd Powiatowy nr 6 z dnia 26 czer - strona 3Strona nr 3
Miesięcznik Przegląd Powiatowy nr 6 z dnia 26 czer - strona 4Strona nr 4
Miesięcznik Przegląd Powiatowy nr 6 z dnia 26 czer - strona 5Strona nr 5
Miesięcznik Przegląd Powiatowy nr 6 z dnia 26 czer - strona 6Strona nr 6
Miesięcznik Przegląd Powiatowy nr 6 z dnia 26 czer - strona 7Strona nr 7
Miesięcznik Przegląd Powiatowy nr 6 z dnia 26 czer - strona 8Strona nr 8
Miesięcznik Przegląd Powiatowy nr 6 z dnia 26 czer - strona 9Strona nr 9
Miesięcznik Przegląd Powiatowy nr 6 z dnia 26 czer - strona 10Strona nr 10
Miesięcznik Przegląd Powiatowy nr 6 z dnia 26 czer - strona 11Strona nr 11
Miesięcznik Przegląd Powiatowy nr 6 z dnia 26 czer - strona 12Strona nr 12
Miesięcznik Przegląd Powiatowy nr 6 z dnia 26 czer - strona 13Strona nr 13
Miesięcznik Przegląd Powiatowy nr 6 z dnia 26 czer - strona 14Strona nr 14
Miesięcznik Przegląd Powiatowy nr 6 z dnia 26 czer - strona 15Strona nr 15
Miesięcznik Przegląd Powiatowy nr 6 z dnia 26 czer - strona 16Strona nr 16
Miesięcznik Przegląd Powiatowy nr 6 z dnia 26 czer - strona 17Strona nr 17
Miesięcznik Przegląd Powiatowy nr 6 z dnia 26 czer - strona 18Strona nr 18
Miesięcznik Przegląd Powiatowy nr 6 z dnia 26 czer - strona 19Strona nr 19
Miesięcznik Przegląd Powiatowy nr 6 z dnia 26 czer - strona 20Strona nr 20
Miesięcznik Przegląd Powiatowy nr 6 z dnia 26 czer - strona 21Strona nr 21
Miesięcznik Przegląd Powiatowy nr 6 z dnia 26 czer - strona 22Strona nr 22
Miesięcznik Przegląd Powiatowy nr 6 z dnia 26 czer - strona 23Strona nr 23
Miesięcznik Przegląd Powiatowy nr 6 z dnia 26 czer - strona 24Strona nr 24
Reklama
KOMENTARZE
Autor komentarza: oolooTreść komentarza: Brawo dzielni Policjanci. Udało się zatrzymać pijanego chuligana. Zapewne miał spowolnione ruchy, bo tych wariatów wyścigowych, to raczej nie dogonicie. A szkoda, bo jak trafi się ofiara, to ciekawe kto za to poniesie odpowiedzialność. Może dlatego monitoring przeszkadza w Augustowie...Data dodania komentarza: 12.09.2025, 21:00Źródło komentarza: Pijany mężczyzna kopał samochody w Augustowie. Grozi mu 5 lat więzieniaAutor komentarza: faktorTreść komentarza: A legalny produkować mogę???Data dodania komentarza: 12.09.2025, 19:28Źródło komentarza: W domu produkował nielegalny alkoholAutor komentarza: M🤡A🤡G🤡ATreść komentarza: "To mogła być pomyłka".Data dodania komentarza: 12.09.2025, 10:12Źródło komentarza: 86 lat od sowieckiej agresji – uroczystości w Białobrzegach i AugustowieAutor komentarza: "To prawdopodobnie była pomyłka" 🤡Treść komentarza: Trzeba zapytać prezydenta Donalda Trumpa, co sądzi o dokonanej 17 września 1939 r. napaści na Polskę przez stalinowskie wojska ZSRR?Data dodania komentarza: 12.09.2025, 10:09Źródło komentarza: 86 lat od sowieckiej agresji – uroczystości w Białobrzegach i AugustowieAutor komentarza: HubalTreść komentarza: No właśnie. Ktoś nam powie co robić w razie gdyby doszło do najgorszego? Jest jakaś polityka w mieście w tym zakresie? A może mamy , my jako mieszkańcy, bronić do ostatniej kropli krwi naszych ukochanych przywódców miejskich, którzy tak dużo dobrego dla nas swoją codzienną ciężka pracą, czynią?Data dodania komentarza: 12.09.2025, 09:20Źródło komentarza: Rosyjskie drony naruszyły polską przestrzeń powietrzną – część zestrzelona, jeden uderzył w domAutor komentarza: goscTreść komentarza: Tak to jest jak nie wiadomo kto rzadzi - Burmistrz czy Z-ca tylko który czy nasz szejk . Sprawy miasta nie sa istotne WAZNE jest Nasze Miasto . Podobno wielki sukces odnieslismy w pozyskaniu funduszy szwajcarskich znalezlismy sie na szarym koncu . BRAWO.Data dodania komentarza: 11.09.2025, 12:28Źródło komentarza: Potężne chaszcze w AugustowieAutor komentarza: łośTreść komentarza: Dlaczego urzędnicy miejscy unieważnili przetarg na monitoring miejski? Nigdzie nie był podany powód.Data dodania komentarza: 11.09.2025, 11:57Źródło komentarza: LIST OTWARTY DO BURMISTRZA, RADY MIEJSKIEJ ORAZ MIESZKAŃCÓW AUGUSTOWAAutor komentarza: Patriotka lokalnaTreść komentarza: Władze miejskie to nie moja bajka, ale... Z całym szacunkiem, jakie potężne chaszcze? Błędem było już wycinanie zakrzewień nad Kanałem. Wycinając przeciwdziałamy dobru przyrody, a tym samym nam - ludziom (kwietne bujne łąki, krzewy i drzewa to siedliska i schronienie dla wielu gatunków ptaków, owadów, chronią przed suszami, silnymi wiatrami, wysokimi temperaturami w czasie upałów). Czy wizytówkami miast muszą być w dzisiejszych czasach klepiska - a to betonowe, a to z trawników przystrzyżonych przy ziemi? Nie twierdzę, że nie należy dbać o zieleń miejską, ale za dużo tego bezrozumnego cięcia. Miarkujmy i ważmy... Pozdrawiam Redakcję i Czytelników.Data dodania komentarza: 11.09.2025, 10:28Źródło komentarza: Potężne chaszcze w AugustowieAutor komentarza: Gazetka pod redakcją mgr. Mirosława KarolczukaTreść komentarza: Wszystko o: schronach, obronie cywilnej, planach ewakuacji, planach zaopatrzenia ludności w wodę, żywność, środki medyczne, kampaniach informacyjnych, szkoleniach, ćwiczeniach, systemach alarmowania mieszkańców Augustowa itp., itd. było już wielokrotnie opisywane w gazetce pod redakcją mgr. Mirosława Karolczuka, więc zwoływanie sesji nadzwyczajnej jest potrzebne najwyżej tylko po to, żeby poprosić redaktora naczelnego mgr. Mirosława Karolczuka o powtórną kolportację tych numerów gazetki pod redakcją mgr. Mirosława Karolczuka, które profesjonalnie, dogłębnie i wyczerpująco poruszały tematykę świetnie funkcjonującej obrony cywilnej miasta Augustowa pod rządami ekipy Nasze Miasto-PiS na czele z burmiszczem Karolczukiem i jego dwoma zastępcami.Data dodania komentarza: 11.09.2025, 07:02Źródło komentarza: Rosyjskie drony naruszyły polską przestrzeń powietrzną – część zestrzelona, jeden uderzył w domAutor komentarza: wilkTreść komentarza: A może władze miasta wyjaśniłyby swoim pracodawcom (mieszkańcom) czemu unieważniono przetarg na miejski monitoring?Data dodania komentarza: 10.09.2025, 17:01Źródło komentarza: LIST OTWARTY DO BURMISTRZA, RADY MIEJSKIEJ ORAZ MIESZKAŃCÓW AUGUSTOWAAutor komentarza: MieszkaniecTreść komentarza: W związku z tym ze Polska została zaatakowana przez drony rosyjskie ze strony Białorusi proszę aby radni na najbliższej sesji lub też zawnioskowali o zgłoszenie sesji nadzwyczajnej i zawnioskowali do władz miasta o przedstawienie informacji dotyczących przygotowania naszego miasta na wypadek wystąpienia bezpośredniego zagrożenia militarnego Na podstawie przepisów: • ustawy z dnia 11 marca 2022 r. o obronie Ojczyzny (Dz.U. 2022 poz. 655), • ustawy z dnia 26 kwietnia 2007 r. o zarządzaniu kryzysowym (Dz.U. 2007 nr 89 poz. 590), • oraz obowiązujących rozporządzeń wykonawczych dotyczących obrony cywilnej i ochrony ludności, organy samorządu terytorialnego są zobowiązane do podejmowania działań w zakresie ochrony mieszkańców, planowania ewakuacji, utrzymania gotowości obrony cywilnej oraz przygotowania schronów i miejsc doraźnej ochrony. W związku z powyższym, należy poprosić o udzielenie odpowiedzi na następujące pytania: 1. Schrony i miejsca ochrony ludności o Czy na terenie miasta istnieją czynne schrony, ukrycia lub miejsca doraźnej ochrony? o Gdzie znajdują się ich lokalizacje i jaka jest ich pojemność? o W jaki sposób mieszkańcy mają być informowani o ich dostępności w sytuacji zagrożenia? 2. Plany ewakuacyjne o Czy miasto posiada aktualny plan ewakuacji ludności cywilnej w przypadku zagrożenia atakiem z powietrza? o Jakie są ustalone trasy ewakuacji i miejsca zbiórek? o W jaki sposób mieszkańcy będą powiadamiani o rozpoczęciu procedury ewakuacyjnej? 3. System ostrzegania i alarmowania o Czy na terenie miasta działają syreny alarmowe i inne systemy ostrzegania ludności (SMS, aplikacje, komunikaty radiowe)? o Czy prowadzone są okresowe testy sprawności systemu alarmowego? 4. Obrona cywilna i ochrona ludności o Jakie jednostki lub zespoły obrony cywilnej funkcjonują na terenie miasta? o Czy istnieją lokalne plany zaopatrzenia ludności w wodę, żywność i środki medyczne w przypadku długotrwałego zagrożenia? o Czy organizowane są szkolenia, ćwiczenia lub kampanie informacyjne dla mieszkańców dotyczące zachowania się w sytuacjach kryzysowych? 5. Współpraca z innymi instytucjami o Jakie mechanizmy współpracy z Policją, Strażą Pożarną, Wojskiem Polskim i Wojewódzkim Centrum Zarządzania Kryzysowego przewiduje miasto w razie eskalacji zagrożenia? Mając na uwadze powagę sytuacji oraz położenie geograficzne naszego miasta należy zwrócić się o przedstawienie wyżej wymienionych informacji w możliwie najkrótszym terminie. Należy również zawnioskować o rozważenie organizacji spotkania informacyjnego dla mieszkańców, podczas którego władze miasta przedstawią plan działań obronnych i odpowiedzą na pytania społeczności lokalnej.Data dodania komentarza: 10.09.2025, 11:15Źródło komentarza: Rosyjskie drony naruszyły polską przestrzeń powietrzną – część zestrzelona, jeden uderzył w domAutor komentarza: KwasiżurTreść komentarza: Na Pana miejscu nie łudziłbym się, że Burmistrz i kierowany przez niego Urząd Panu w jakikolwiek sposób pomoże. Wręcz przeciwnie. Jedyne na co można liczyć to szykany, groźby i różnego, innego rodzaju nieprzyjemności. Bo przecież nie może być tak, żeby zwykły obywatel mógł szybko, sprawnie i z pożytkiem dla ogółu zrobić coś, nad czym dwóch Nadburmistrzów, z wiadomym tj. żadnym skutkiem, siedzi już trzecią kadencję (wcześniej w innych rolach). To podważa ich władczość, omnipotencję i ogólnie pojmowaną zarąbistość. W końcu Augustów to jego mieszkańcy! A nie wróć...Data dodania komentarza: 10.09.2025, 10:17Źródło komentarza: LIST OTWARTY DO BURMISTRZA, RADY MIEJSKIEJ ORAZ MIESZKAŃCÓW AUGUSTOWAAutor komentarza: Wesołe biesiadowanie w czasie godzin pracyTreść komentarza: Monitoring bezwzględnie przydałby się przy punktach gastronomicznych funkcjonujących przy ul. Rybackiej. Widywani są tam na posiadówkach dyskusyjnych i degustacjach obiadków w czasie godzin pracy urzędnicy miejscy piastujący stanowiska kierownicze w urzędzie miejskim na czele z trzecim burmistrzem oraz dwoma apsztyfikantami ds. socjalnych i promocji. Burmistrz Karolczuk wyraził zgodę na taki proceder bezpośrednio podległych mu kierowników wydziałów, czy po prostu ww. kierownicy nie zważają na ich niegramotnego kierownika, ponieważ nie ma nic do gadania w związku z ich biesiadowaniem poza miejscem pracy w czasie godzin pracy?Data dodania komentarza: 10.09.2025, 09:04Źródło komentarza: LIST OTWARTY DO BURMISTRZA, RADY MIEJSKIEJ ORAZ MIESZKAŃCÓW AUGUSTOWAAutor komentarza: KubuśTreść komentarza: Poinformowano mnie, że UM nie kosi tej części trawnika bo działka jest Skarbu Państwa. Dziwi mnie zatem fakt, że jak zrobić chodniki i ścieżkę którą widać na zdjęciach to Miasto zrobiło chętnie, ale już utrzymywać zieleni nie chcą..... za Walulika był porządek ....Data dodania komentarza: 10.09.2025, 08:37Źródło komentarza: Potężne chaszcze w AugustowieAutor komentarza: boobooTreść komentarza: Typowy ruski trolling. Pobierasz kasę za rozpowszechnianie takich bredni? Opłaca się?Data dodania komentarza: 10.09.2025, 02:47Źródło komentarza: Potężne chaszcze w AugustowieAutor komentarza: PatriotaTreść komentarza: Popieram,porządnym kamery nie przeszkadzają.Data dodania komentarza: 10.09.2025, 00:43Źródło komentarza: LIST OTWARTY DO BURMISTRZA, RADY MIEJSKIEJ ORAZ MIESZKAŃCÓW AUGUSTOWAAutor komentarza: AgnieszkaTreść komentarza: Przyłączam się do apelu autora artykułu. Dbajmy o swoje bzpieczeństwo i nie pozwalajmy, aby ktoś decydował za nas, jakie mamy prawo do ochrony naszego mienia.Data dodania komentarza: 9.09.2025, 22:53Źródło komentarza: LIST OTWARTY DO BURMISTRZA, RADY MIEJSKIEJ ORAZ MIESZKAŃCÓW AUGUSTOWAAutor komentarza: mieszkaniecTreść komentarza: Dobrze jest kosić maksymalnie dwa razy na sezon. Mamy w Polsce problem z suszą, a wyższa trawa zmniejsza wysychanie gleby, dodatkowo zapewniając schroneinie dla owadów i mniejszych zwierząt.Data dodania komentarza: 9.09.2025, 21:08Źródło komentarza: Potężne chaszcze w AugustowieAutor komentarza: ...mieszkaniecTreść komentarza: Włodarze są tak zafascynowanie swoimi sukcesami i codziennością ,że zapominają o wizajnie miasta ...a to zapominają o malowaniu pasów na ulicach tudzież koszeniu i utrzymaniu terenów zielonych miasta jak i ubogim odśnieżaniu miasta zimą tłumacząc że: ...zima zaskoczyła.Data dodania komentarza: 9.09.2025, 15:31Źródło komentarza: Potężne chaszcze w AugustowieAutor komentarza: Teraz rodzina wg burmiszcza Karolczuka I ekipy Nasze Miasto-PiSTreść komentarza: Za te grube miliony złotych, które burmiszcz Karolczuk wydrenował z miejskiego budżetu swoim niegospodarnym działaniem zmaterializowanym w utworzeniu etatu drugiego zastępcy burmistrza Augustowa, możnaby np. sfinansować śniadania i obiady dla dzieci w szkołach. Mgr Mirosław Karolczuk i ekipa Nasze Miasto-PiS mają jednak swoje priorytety - bezczelnie drenujące miejski budżet drogocenno-kumoterskimi etatatami.Data dodania komentarza: 9.09.2025, 15:26Źródło komentarza: Potężne chaszcze w Augustowie
Reklama