Felieton
Walka województwa warmińskiego, a zasadzie miast ościennych takich jak Ełk, Olecko, Pisz, Gołdap, prowadzona jest w kierunku powstania jej na odcinku od Korycina, przez Grajewo do Ełku, gdzie się połączy z Via Baltica. W oczywisty sposób buduje to węzeł komunikacyjny w okolicach Ełku i niewątpliwie rozwija strategicznie ten region. Wariant ten ma wiele minusów, a jest to przede wszystkim przecięcie Biebrzańskiego Parku Narodowego na pół ciągnącą się długą estakadą nad bagnami Biebrzy, nad niezwykle wartościową przyrodniczo jej częścią. Jest to szlak transportowy, który musi powstać na nowo, wytyczenie jego jest niezwykle kosztowne i tylko na jego końcu tworzą się korzyści z węzła lokującego się w okolicy Ełku. Finalnie skraca długość Via Carpatii, natomiast wydłuża odcinek łączący dwa największe miasta naszego województwa Białystok i Suwałki. W wariancie tym pomijane są takie miejscowości jak Suchowola, Sztabin, Augustów i Raczki. Również Sejny oddalają się od traktów komunikacyjnych.
Drugi wariant ma łączyć Via Carpatię z Via Balticą poprzez drogę biegnącą z Korycina poprzez Suchowolę, Sztabin, Augustów do Raczek, gdzie zbiega się już z Via Balticą. W naturalny sposób droga dwupasmowa biegnie na skraju wymienionych miejscowości tworząc ich obwodnice. Również Sztabin czy Suchowola już nie potrzebuje obwodnicy. Droga, jedyna która nas interesuje w przebudowie i rozbudowie, nie jest brana pod uwagę. Droga, która łączy Augustów z naszym województwem, dalej jest zatłoczona, usiana terenami zabudowanymi. Pseudo obwodnica w kierunku do Raczek jest zatłoczona i nie spełniająca podstawowych wymogów. Augustów po raz kolejny staje się wykluczony. Białystok, który korzysta z Augustowa, Suwałk, Sejn i ich okolic jako swój drugi dom, w którym odpoczywa, pozbawiony jest szybkiej, łatwo dostępnej trasy łączącej te miasta. Wielu mieszkańców naszego regionu uczy się, pracuje w Białymstoku. W stolicy naszego województwa są centralne urzędy, miejsca kultury, najważniejsze ośrodki naszego lecznictwa. Szybki i bezpieczny dojazd jest więc konieczny. Trzeba zaznaczyć, że tiry skracając drogę będą mimo wszystko jechały nadal starą trasą przez Augustów i tym samym generować hałas, a w momencie kiedy powstanie trasa dwujezdniowa zostaną założone skuteczne osłony dźwiękochłonne.
Tylko połączenie wszystkich sił politycznych, społecznych może wpłynąć na korzystny dla Augustowa przebieg Via Carpatii. Jeśli trasa ominie nasze miasto, Augustów zostanie wyłączony z sieci komunikacyjnej. Wielu mieszkańców Białegostoku korzystający dzisiaj z wypoczynku weekendowego potrzebuje szybkiego dojazdu i bezpiecznego powrotu. Ciągnie za sobą żaglówki i motorówki, chciałaby bezpiecznie je spuścić na wodę i z powrotem przetransportować do swojego miejsca zamieszkania. Mieszkańcy Suwałk, Sejn, Augustowa, Sztabina, Suchowoli i ich okolic potrzebują dojechać do ośrodków medycznych, kulturalnych, handlowych i administracyjnych.
Nowa obwodnica Augustowa to temat zastępczy i niechciany przez mieszkańców naszego miasta, jak też większości mieszkańców powiatu sejneńskiego. Odwraca uwagę od głównego tematu, głównej drogi ekspresowej. Skąd parcie władz miasta na to rozwiązane możemy się tylko domyślać. Nikt tej drogi nie potrzebuje. Nie ma żadnych oficjalnych doniesień dotyczących planowania nowej obwodnicy Augustowa. Pogłoski o drodze koniecznej, strategicznej i że ta droga musi być zbudowana są plotkami.
Leszek Czokajło
Napisz komentarz
Komentarze