Nowa obwodnica Augustowa ma powstać w związku z modernizacją drogi krajowej nr 16 między Augustowem, a granicą państwa w Ogrodnikach. Remont drogi krajowej ma sprawić, że zostanie umożliwiony ruch cięższy niż do tej pory. Inwestycja wzbudza wiele emocji wśród augustowian. Powstał komitet protestacyjny przeciw budowie jakiejkolwiek obwodnicy miasta, a burmistrz miasta Mirosław Karolczuk zaproponował swój wariant. Obecnie trwają prace przygotowawcze. Jak informuje Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad w Białymstoku do analizy zostały wybrane trzy warianty, w tym wariant samorządowy, zaproponowany przez burmistrza Augustowa. Wariant pierwszy czyli przebiegający przez dzielnicę Wypusty, most na drodze lipskiej na Kanale Bystrym do Silikatów jest według analizy najbardziej neutralny dla środowiska. Wariant burmistrz ma ponad 17 km i przebiega między innymi przez cenne przyrodniczo tereny od Białobrzeg w stronę drogi na Lipsk i potem do krajowej szesnastki.
-Stosunkowo najmniej oddziaływujący na środowisko jest wariant najkrótszy, a związane z jego realizacją przekształcenia środowiska nastąpiłyby na stosunkowo najmniejszej powierzchni -mówi Rafał Malinowski, Główny Specjalista ds. Komunikacji Społecznej białostockiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. -Wariant samorządowy jest natomiast oddalony od obszarów zamieszkałych i niemalże całkowicie przebiega przez kompleksy leśne.
Brak istotnych kolizji z budynkami, w tym z budynkami chronionymi akustycznie, stosunkowo korzystny z punktu widzenia ochrony zabytków, gdyż na jego obszarze nie zidentyfikowano żadnych stanowisk archeologicznych, a obszar pomnika historii Kanał Augustowski przekraczany jest, jak się wydaje, w najmniej inwazyjny sposób. W świetle kryteriów ściśle związanych z przewidywanym wpływem inwestycji na zasoby przyrodnicze wariant samorządowy wypada jednak najgorzej.
Jak dodaje Rafał Malinowski wiosną przyszłego roku odbędą się spotkania informacje w sprawie wariantów.
-Wykonawca uściśla przebiegi tras poszczególnych wariantów w oparciu o bieżąco pozyskiwane dane i wytyczne. Wiosną 2021 odbędą się spotkania informacyjnie, podczas których omówione zostaną poszczególne warianty trasy. Każdy będzie mógł zabrać głos w dyskusji i wskazać preferowany wariant -podkreśla Rafał Malinowski
O zdanie w sprawie wariantów zapytaliśmy Leszka Cieślika, przewodniczącego komitetu protestacyjnego przeciwko budowie kolejnej obwodnicy Augustowa.
-Budowa obwodnicy jest zupełnie niepotrzebna. Nie wykluczamy remontu krajowej drogi Augustów-Sejny, z tymże nie powinien na tej trasie być prowadzony ruch tirów -wyjaśnia. -Wszystkie warianty są dla miasta niekorzystne. Wariant burmistrza przebiega przez cenne przyrodniczo obszary i rezerwaty. Ten wariant jest też najdłuższy bo wynosi ponad 17 km.
Prace przygotowawcze mają zakończyć się pod koniec przyszłego roku, a wariant przebiegu obwodnicy rekomendowany do wniosku o wydanie decyzji środowiskowej będzie znany w drugiej połowie roku 2022.
Napisz komentarz
Komentarze