Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
sobota, 13 grudnia 2025 08:38
Reklama
Reklama

Leszek Cieślik: "Propaganda sukcesu jak za Gierka"

Podziel się
Oceń

Rozmowa z Leszkiem Cieślikiem, byłym burmistrzem Augustowa i aktualnym radnym miejskim. Rozmawialiśmy o raporcie o stanie miasta przedstawionym przez burmistrza.
Leszek Cieślik: "Propaganda sukcesu jak za Gierka"
Na zdjęciu: Leszek Cieślik

Autor: Przegląd Powiatowy, Dziennik Powiatowy

Bartosz Lipiński

Propaganda sukcesu jak za Gierka

Podczas niedawnej sesji rady miejskiej burmistrz Mirosław Karolczuk pokazał raport o stanie Augustowa za rok 2020. Jak ocenia pan dokument przygotowany przez włodarza?

-Powiedziałem na sesji, że z raportu burmistrza wieje huragan optymizmu. Po zapoznaniu się z nim można odnieść wrażenie, że Augustów przeżywa prawdziwy rozkwit. Fakty i liczby nie potwierdzają tego. Mówiłem wielokrotnie i będę powtarzał to każdemu samorządowcowi, że jeżeli udział inwestycji w wydatkach budżetowych jest na poziomie poniżej 20 procent całego budżetu, można nazwać to cofaniem się. Wydatki na inwestycje w granicach 20-22 procent w budżecie oznaczają stagnację i zwyczajny budżet zabezpieczający podstawowe rzeczy. Gdyby z naszego budżetu na inwestycje było przekazywane 30 procent wartości, to dopiero wówczas można byłoby mówić o prorozwojowym kursie miasta. Związek Miast Polskich sporządza w tym zakresie ranking. W pierwszej dziesiątce ulokowano miasta przeznaczające na inwestycje powyżej 40 procent budżetu, o czym dzisiaj w przypadku Augustowa można tylko pomarzyć. Będąc burmistrzem miałem kiedyś budżet, w którym na zadania inwestycyjne przekazano 48 procent. Zajęliśmy drugie miejsce w prestiżowym rankingu i mogliśmy mówić o optymizmie.

Podczas omawiania tego raportu ze strony ekipy rządzącej często padały mocarstwowe slogany o rekordowym, historycznym budżecie. Wiem, że pańskie odczucia są odmienne.

-Jest to zwykła propaganda sukcesu, którą porównałbym do czasów Gierka. Wzniosłe słowa o rekordowym, historycznym budżecie powinny być oceniane przez pryzmat tego, jakie zasługi ma w tym samorząd. Porównywanie aktualnego budżetu do budżetu np. z 2010 roku byłoby absurdalne, bo w tamtych czasach nie było chociażby programu 500 Plus. Z tytułu programu do budżetu miasta przepływa 30 mln zł z Ministerstwa Finansów. Łącznie kwoty z budżetu państwa w naszym budżecie stanowią wartość około 40 mln zł. Trzeba również zauważyć, że dziesięć lat temu płaca minimalna i średnia były na dużo niższym poziomie niż są obecnie, a ma to wymierny wpływ na środki budżetu miejskiego. Polacy w wyniku członkostwa w Unii Europejskiej i przejścia na gospodarkę wolnorynkową stają się coraz zamożniejsi, ponieważ ich wynagrodzenia rosną. Czy władze miasta powinny przypisywać sobie ten sukces? Wydaje się, że nie. Jeżeli tak robią, to jest to ewidentny populizm i zwykła działalność propagandowa.

Burmistrz oraz jego koalicjanci zwracali uwagę na nadwyżkę budżetową przedstawiając ją w kategorii niezwykłego wręcz sukcesu. Czy faktycznie jest to powód do entuzjazmu?

-Mówienie o historycznej nadwyżce jest dalece nieuprawnione. Jeżeli w budżecie pojawia się nadwyżka to zwykle oznacza, że czegoś w nim nie zaplanowano lub nie zrealizowano. Gdy budżet jest dobrze zaplanowany, wtedy nie powinniśmy zmieniać go za często na przestrzeni roku. U nas do budżetu wprowadzane są zmiany praktycznie co miesiąc z różnych powodów. Skarbnicy miejscy prowadzą takie działania chcąc wykazać na koniec roku, że budżet został wykonany. Ciągle się go dopasowuje i poprawia, gdyż głównym zarzutem przy nieudzieleniu absolutorium burmistrzowi jest niewykonanie budżetu. Nadwyżka nie powstała ze względu na jakieś niezwykłe zdolności i sukcesy władz miasta. Jej przyczyną jest pandemia, bo niektóre zadania nie były przez nią realizowane. Nie odbyły się przewidywane imprezy, nie było także planowanych działań związanych z promocją Augustowa. Ale nie poniesiono też wydatków na cele, które w normalnej rzeczywistości byłyby koniecznością. Jeżeli np. szkoły działałyby z pełnym obciążeniem, wówczas trzeba byłoby pokrywać większe koszty związane choćby z nadgodzinami. Około 9 mln zł nadwyżki nie jest zasługą burmistrza czy koalicji rządzącej, ale niezrealizowania pewnych zadań, zaś jedyną historyczną sytuacją możemy określić pandemię.

Koalicji rządzącej towarzyszy hurraoptymizm, którego nie podziela opozycja. To trochę dziwna sytuacja, kiedy nastroje i oceny radnych miejskich są tak radykalnie podzielone.

-Ogólna sytuacja miasta nie jest tragiczna i nigdy tak nie mówiliśmy. Ale pozytywne zmiany są odczuwalne raczej przez nielicznych. Moje obawy budzi aktualny obraz strefy aktywności gospodarczej. Przez ostatnie lata tyle słyszeliśmy, jak chcą tam zainwestować przedsiębiorcy z różnych stron Polski. Pytam, gdzie się oni podziali? Najwyraźniej te zapowiedzi były wtedy również zwykłą propagandą sukcesu. Chciałbym, by kolejny raport był bardziej wartościowy.

Radni opozycyjni, w tym pan, nie szczędzili krytyki dyskutując nad raportem. Często z państwa strony słychać było np. zarzut, dotyczący braku tanich mieszkań pod wynajem.

-Szczególną uwagę zwracam na temat budownictwa mieszkaniowego. Uważam, że miasto w ramach TBS powinno budować tanie mieszkania pod wynajem, czego bardzo u nas brakuje. Na wynajęcie takich mieszkań powinno stać osoby średnio zarabiające, które nie mają szansy zakupu własnego lokum. Jak wiemy w Augustowie powstają nowe osiedla i bloki budowane przez prywatnych deweloperów. Ale znowu nie jest to zasługą miasta. Dlaczego budowane są nowe mieszkania pomimo ich wysokich cen? Specjaliści zwracają uwagę na to, że w ciągu 30 lat od czasu przemian demokratycznych w Polsce część społeczeństwa się wzbogaciła i mogła pozwolić sobie na odłożenie pewnej sumy pieniędzy. Dzisiaj tacy ludzie zastanawiają się nad ulokowaniem oszczędności. W obecnych realiach inwestowanie w działalność gospodarczą jest dosyć ryzykowne, dlatego najbezpieczniej jest lokować pieniądze w mieszkania i tak się dzieje. Kupno mieszkania to najlepsza inwestycja, bo można później je komuś wynająć, aby na siebie zarabiało. Obawiam się jednak, czy podobnie jak w innych sferach życia także tu nie nastąpi przegrzanie materiału, gdyż dokładnie tak stało się to w przypadku lokali usługowych. Można przejść się po mieście, żeby sprawdzić ile lokali stoi teraz pustych i czeka na najemcę.

Przy okazji raportów z poprzednich lat niejednokrotnie zwracał pan uwagę na brak w Augustowie atrakcji turystycznych. Czy aktualnie dostrzega pan jakąkolwiek poprawę?

-Od początku tej kadencji w Augustowie ciągle brakuje atrakcji, które usatysfakcjonowałyby mieszkańców i wpłynęły na zainteresowanie ze strony przyjezdnych. Walory przyrodnicze to za mało, aby realnie konkurować o turystów. O czym mamy mówić w sytuacji, kiedy miasto turystyczne i uzdrowiskowe nie ma dworca autobusowego ani nawet projektu jego budowy? Mój niepokój potęguje obraz centrum miasta przede wszystkim w okresie wakacyjnym. Coraz częściej zauważamy fakt, że po godzinie 17 i zamknięciu sklepów Rynek Zygmunta Augusta zamiera, zamiast tętnić życiem. Kiedyś prowadzono tam ogródki kawiarniane, organizowane były koncerty, zarobić mogli lokalni restauratorzy, taksówkarze. Dziś to raczej wspomnienie. Taką tendencję dostrzegam od czasu, gdy rządy sprawuje Nasze Miasto. Większość imprez i wydarzeń skupia się na błoniach nad rzeką Nettą, czego nie kwestionuję. Ale powinna zostać zachowana jakaś równowaga z myślą chociażby o przedsiębiorcach. Pamiętam, że gdy byłem burmistrzem na Rynku Zygmunta Augusta pojawiła się scena estradowa przygotowana przez uczniów ze szkoły zawodowej. Mieliśmy wtedy mniejsze możliwości niż są dzisiaj, a jednak organizowaliśmy tam koncerty oraz inne wydarzenia. Tak powinno być również obecnie. Nie mówię o sprowadzaniu drogich artystów, ale chociażby o występach lokalnych wykonawców.

Będąc burmistrzem współpracował pan z przedstawicielami różnych europejskich miast porównywalnych wielkością i charakterystyką do Augustowa. Odwiedzał je pan będąc w delegacjach. Czy tam także są problemy z atrakcjami turystycznymi w centrum miasta?

-Miałem okazję podróżować, byłem chociażby we Włoszech. Zaobserwowałem to, czego dziś brakuje u nas. Tam centrum miasta żyje, panuje niepowtarzalna atmosfera. Słychać muzykę, lokalne kawiarnie przeżywają latem rozkwit. Tak powinno być na Rynku Zygmunta Augusta. Dlaczego od kilku lat jest inaczej? Nie chciałbym spekulować i zostawiam to pytanie otwarte. Pewne jest tylko jedno, ta sytuacja musi się zmienić, bo coraz wyraźniej widzą ją mieszkańcy.

Dziękuję za rozmowę.

*Artykuł ukazał się w 24/2021 numerze "Przeglądu Powiatowego".


Napisz komentarz

Komentarze

Manipulacja 28.06.2021 10:38
Obawiam się, że Pan Gierek nie był aż tak dobry w tej materii.

dyrektor 28.06.2021 06:16
To czemu go nie wybraliście ponownie jaki jest najlepszy???Teraz biedak musi w urzędzie za urzędasa robić i to po znajomości.

Dla przypomnienia 28.06.2021 07:07
Wyjaśnieniem może być to, że nie startował.

Dla zastanowienia się 28.06.2021 09:42
bo wiedział że przegra... teraz jak wystartuje też przegra.. w Augustowie już nie ma miejsca na Marylę Rodowicz (z całym szacunkiem do jej dokonań)

A wstyd pzostanie do końca życia 28.06.2021 10:00
Przegra na pewno Karolczuk z wynikiem czwartym lub piątym. Na nic się zda zaklinanie Flipa na FB. Tak przepieprzyć 200 mln umią tylko Karolczuk z Dobkowskim. Dobrze, że ten ostatni cyrkowiec kończy na zawsze karierę w samorządzie. To samo czeka resztę bandyterki z Naszego Miasta.

PKS 28.06.2021 10:13
kończy? a co dostał zakaz startowania w wyborach? myślę że dopiero zaczyna. i wam pokaże i on i całe miasto gdzie was głęboko ma. także masz rację. wstydzić się będziecie do końca życia

Biała dama jest zaborcza 28.06.2021 10:46
Za dużo płynów i proszków, by wystartować

mieszkaniec 27.06.2021 10:50
Jeszcze 2 lata temu byłem sceptyczny co do dokonań Pana Cieślika. Myślałem że nigdy tego nie powiem. - Cieślik wróć !

Dlaczego się tak dzieje? 27.06.2021 09:02
Bardzo trafne spostrzeżenia dotyczące wyprowadzania atrakcji z centrum miasta i zamierającym Rynky Zygmunta Augusta po godzinie 17. To ogromny problem, który w ostatnich latach stał się coraz bardziej namacalny i na który coraz więcej osób zwraca uwagę.

Lol 26.06.2021 19:16
Pan Cieślik był najlepszym burmistrzem . Owszem byly jakieś potknięcia ale generalnie miasto żyło,był klimacik , poważne imprezy a nie jakieś popierdółki . Porządek był w mieście, w urzędzie, na sesjach .Czuć było rękę gospodarza . A teraz co ? Groteska jakaś, koledzy biznesmeni kręcą lody ,ciągłe przepychanki ,procesy ,buta i arogancja a przede wszystkim niepohamowana żądza władzy bo władza to koryto. Normalnie taki pis w skali lokalnej.

Wow 26.06.2021 20:45
Dokładnie tak było ....miasto pod jego rządami przeszło metamorfozę.

Gezler 28.06.2021 08:34
Lepiej. Kuchenne rewolucje.

Ken 26.06.2021 23:56
Zrobił bardzo wiele trwałych i wyciągających Augustów z dziczy przedsięwzięć. Wszystkiego naraz zrobić nie mógł, bo było ogromne zapóźnienie. Może tylko Atol nie bardzo się udał, ale był częścią wiązanej transakcji i dzięki niemu powstały inne ważne rzeczy. Ci obecni rządzą drugą kadencję i nawet 1/5 tego nie zrobili. mało tego, tracą co i raz kasę, aby zrobić cokolwiek. Nawet gdyby mieli jakieś sensowne plany to swoją niekompetencją i amatorszczyzną zaprzepaścili wiele szans. Nie wiem, czy są tak głupi, żeby wierzyć w swój sukces czy też tak cyniczni i wyrachowani, żeby go ogłaszać.

Barbie 28.06.2021 09:47
jak na 16 lat to wiele nie zrobił...

Mirek Milczący Nic Nie Mogę 28.06.2021 10:01
Filip pod nickiem Barbie: żebyś Ty z Dobem i Ktotokarolczukiem w sto lat tyle zrobili, mógłbyś się odzywać.

NM rządzi już 7 lat o zgrozo 28.06.2021 11:11
A wy przez 7 to ile zrobiliście? Efekty każdy widzi niestety

nigdy więcej PO 28.06.2021 11:51
no właśnie.. nie jeździmy po błocie i dziurach... komuś wystarczyło 7 lat a inny w ogóle nie brał nas pod uwagę przez lat 20 ... o zgrozo kto wybierał tych niedojdów wcześniej...

z czym do ludzi 28.06.2021 14:52
A co po drogach skoro ludzie uciekają z miasta?

Rodowity augustowiak 28.06.2021 13:21
Naprawdę?? I na prawdę w to wierzysz? Za co Wy tak tego Cieślika nie lubicie?? Bo jest nie do przebicia? Oj daleko baaardzo daleko obecnej władzy. Miasto brudne i zaniedbane, żadnej konkretnej imprezy (wieloletnich nie ma bo to Cieślika), dbanie tylko tereny wokół swoich interesów. ale można tak wymieniać i wymieniać. Augustowiacy pozwalniani z różnych stanowisk, pozatrudniani zamiejscowi ( u nas sami debile i robole)itd itd. A wszystkiemu winien Cieślik i Dziennik Powiatowy, który się uwziął. Ach.... ale to się kiedyś skończy i odzyskamy nasz stary piękny Augustów z tych prywatnych rąk.

sejniak 28.06.2021 06:14
Problem w tym ze następcy byli gorsi a nie on najlepszy. To wy tam w Augustowie nikogo lepszego niz ten Cieślik znaleść nie możecie??? Bida panie, bida....

zachmurzenie duże

Temperatura: 1°C Miasto: Augustów

Ciśnienie: 1028 hPa
Wiatr: 12 km/h

Reklama
Reklama
Miesięcznik Przegląd Powiatowy nr 9 z dnia 29 wrze - strona 1
Miesięcznik Przegląd Powiatowy nr 9 z dnia 29 wrze - strona 2
Miesięcznik Przegląd Powiatowy nr 9 z dnia 29 wrze - strona 3
Miesięcznik Przegląd Powiatowy nr 9 z dnia 29 wrze - strona 4
Miesięcznik Przegląd Powiatowy nr 9 z dnia 29 wrze - strona 5
Miesięcznik Przegląd Powiatowy nr 9 z dnia 29 wrze - strona 6
Miesięcznik Przegląd Powiatowy nr 9 z dnia 29 wrze - strona 7
Miesięcznik Przegląd Powiatowy nr 9 z dnia 29 wrze - strona 8
Miesięcznik Przegląd Powiatowy nr 9 z dnia 29 wrze - strona 9
Miesięcznik Przegląd Powiatowy nr 9 z dnia 29 wrze - strona 10
Miesięcznik Przegląd Powiatowy nr 9 z dnia 29 wrze - strona 11
Miesięcznik Przegląd Powiatowy nr 9 z dnia 29 wrze - strona 12
Miesięcznik Przegląd Powiatowy nr 9 z dnia 29 wrze - strona 13
Miesięcznik Przegląd Powiatowy nr 9 z dnia 29 wrze - strona 14
Miesięcznik Przegląd Powiatowy nr 9 z dnia 29 wrze - strona 15
Miesięcznik Przegląd Powiatowy nr 9 z dnia 29 wrze - strona 16
Miesięcznik Przegląd Powiatowy nr 9 z dnia 29 wrze - strona 17
Miesięcznik Przegląd Powiatowy nr 9 z dnia 29 wrze - strona 18
Miesięcznik Przegląd Powiatowy nr 9 z dnia 29 wrze - strona 19
Miesięcznik Przegląd Powiatowy nr 9 z dnia 29 wrze - strona 20
Miesięcznik Przegląd Powiatowy nr 9 z dnia 29 wrze - strona 21
Miesięcznik Przegląd Powiatowy nr 9 z dnia 29 wrze - strona 22
Miesięcznik Przegląd Powiatowy nr 9 z dnia 29 wrze - strona 23
Miesięcznik Przegląd Powiatowy nr 9 z dnia 29 wrze - strona 24
Miesięcznik Przegląd Powiatowy nr 9 z dnia 29 wrze - strona 1Strona nr 1
Miesięcznik Przegląd Powiatowy nr 9 z dnia 29 wrze - strona 2Strona nr 2
Miesięcznik Przegląd Powiatowy nr 9 z dnia 29 wrze - strona 3Strona nr 3
Miesięcznik Przegląd Powiatowy nr 9 z dnia 29 wrze - strona 4Strona nr 4
Miesięcznik Przegląd Powiatowy nr 9 z dnia 29 wrze - strona 5Strona nr 5
Miesięcznik Przegląd Powiatowy nr 9 z dnia 29 wrze - strona 6Strona nr 6
Miesięcznik Przegląd Powiatowy nr 9 z dnia 29 wrze - strona 7Strona nr 7
Miesięcznik Przegląd Powiatowy nr 9 z dnia 29 wrze - strona 8Strona nr 8
Miesięcznik Przegląd Powiatowy nr 9 z dnia 29 wrze - strona 9Strona nr 9
Miesięcznik Przegląd Powiatowy nr 9 z dnia 29 wrze - strona 10Strona nr 10
Miesięcznik Przegląd Powiatowy nr 9 z dnia 29 wrze - strona 11Strona nr 11
Miesięcznik Przegląd Powiatowy nr 9 z dnia 29 wrze - strona 12Strona nr 12
Miesięcznik Przegląd Powiatowy nr 9 z dnia 29 wrze - strona 13Strona nr 13
Miesięcznik Przegląd Powiatowy nr 9 z dnia 29 wrze - strona 14Strona nr 14
Miesięcznik Przegląd Powiatowy nr 9 z dnia 29 wrze - strona 15Strona nr 15
Miesięcznik Przegląd Powiatowy nr 9 z dnia 29 wrze - strona 16Strona nr 16
Miesięcznik Przegląd Powiatowy nr 9 z dnia 29 wrze - strona 17Strona nr 17
Miesięcznik Przegląd Powiatowy nr 9 z dnia 29 wrze - strona 18Strona nr 18
Miesięcznik Przegląd Powiatowy nr 9 z dnia 29 wrze - strona 19Strona nr 19
Miesięcznik Przegląd Powiatowy nr 9 z dnia 29 wrze - strona 20Strona nr 20
Miesięcznik Przegląd Powiatowy nr 9 z dnia 29 wrze - strona 21Strona nr 21
Miesięcznik Przegląd Powiatowy nr 9 z dnia 29 wrze - strona 22Strona nr 22
Miesięcznik Przegląd Powiatowy nr 9 z dnia 29 wrze - strona 23Strona nr 23
Miesięcznik Przegląd Powiatowy nr 9 z dnia 29 wrze - strona 24Strona nr 24
Reklama
KOMENTARZE
Autor komentarza: wyborcaTreść komentarza: w następnych wyborach mieszkańcy budynków wielorodzinnych pominą burmistrza Karolczuka i całe te nasze miastoData dodania komentarza: 10.12.2025, 21:02Źródło komentarza: Radna Piasecka alarmuje. Chodzi o wodomierze i opłaty za odpady komunalne (video)Autor komentarza: Najwyższy czas zmobilizować starostów do realnego działania w miejsce feĵšbûkowego pajacowaniaTreść komentarza: Popieram pomysł byłego wice starosty Szkiłądzia dotyczący przywrócenia dwukierunkowego ruchu na ulicy Nowomiejskiej. Może pozostali radni powiatowi ruszą swoje cztery litery i zaczną intensywniej bodźcować starostów Szczudło i Rusieckiego w celu zmobilizowania tychże do faktycznej i efektywnej pracy na rzecz lokalnej społeczności zamiast kompulsywnego, częstokroć żenującego lansowania się w mediach społecznościowych wespół z kierownikiem Wnukowskim.Data dodania komentarza: 10.12.2025, 19:03Źródło komentarza: Postulat o zmianę organizacji ruchuAutor komentarza: Delegacja żałosnych kabotynów, cynicznych manipulantów i infantylnych farmazoniaczy spod znaku Nasze Miasto-PiSTreść komentarza: Czy na spotkanie z niezłomnym Sędzią i obecnie Ministerm Sprawiedliwości Waldemarem Żurkiem skutecznie i sprawiedliwie rozliczającego aparatczyków-kradziejów z czasów pisowskiego bezładu pojechała športową Škodą delegacja rajców z augustowskiego monumentalnego ratusza oraz ze starostwa powiatowego w Augustowie składająca się z kwiatu lokalnych działaczy ekipy Nasze Miasto-PiS na czele z burmiszczami Karolczukiem, Chodkiewiczem i Sieczkowskim oraz starostami Szczudło i Wnukowskim?Data dodania komentarza: 10.12.2025, 18:14Źródło komentarza: Dziś do Suwałk przyjeżdża Minister Sprawiedliwości Waldemar ŻurekAutor komentarza: Z serdecznymi pozdrowieniami z Augustowa dla Ministra Sprawiedliwości Waldemara Żurka!Treść komentarza: Niestety nie mogę dziś być na spotkaniu z Ministrem Żurkiem, ale życzę dużo zdrowia i sukcesów w egzekwowaniu prawa i sprawiedliwości na pisowskich aparatczykach spod jarkowo-ziobrowego znaku bezprawia i niesprawiedliwości, hej!Data dodania komentarza: 10.12.2025, 15:52Źródło komentarza: Dziś do Suwałk przyjeżdża Minister Sprawiedliwości Waldemar ŻurekAutor komentarza: Residential Estate Villa Park Racis Development in the Augustów ResortTreść komentarza: Wynika z tego, że osiedle Villa Park Racis Development poza pięknym i nietuzinkowym pod względem krajobrazowo-przyrodniczym położeniem oraz budownictwem architektonicznie nawiązującym do zabudowy willowej będzie dodatkowo bardzo bezpiecznie. Co ciekawe praktycznie z każdym komentarzem swego rodzaju malkontentów budownictwa willowego posadowionego w pięknych okolicznościach przyrody ukazują się kolejne, dotychczas nieznane potencjalnym nabywcom zalety osiedla Viila Park na ulicy Wypoczynkowej w Augustowie.Data dodania komentarza: 10.12.2025, 15:46Źródło komentarza: Osiedle Villa Park z Kryształową CegłąAutor komentarza: oolooTreść komentarza: Będzie! Będzie zabawa! Będzie się działo! I znowu nocy będzie mało Będzie głośno, będzie radośnie Znów przetańczymy razem całą noc Ciekawe czy padną pytania dotyczące Augustowa?Data dodania komentarza: 10.12.2025, 13:20Źródło komentarza: Dziś do Suwałk przyjeżdża Minister Sprawiedliwości Waldemar ŻurekAutor komentarza: Śmietnikowy JoeTreść komentarza: Na stronie UM Augustów info o opłatach za śmieci od 01.01.2025 r. Nowe zasady wchodzą od 1.01.2026. Brak infromacji jak to będzie wyglądało, czy beda miesięczne faktury itd. Wprowadzają zmiany, a urząd milczy i nie poczuwa sie do informowania mieszkańców. Czy nowe deklaracje trzeba składać, kto bedzie to wyliczał od zużycia wody, czy ęda faktury przysyłać. Nic. Za 3 tygodnie nowy rok.Data dodania komentarza: 10.12.2025, 12:15Źródło komentarza: Radna Piasecka alarmuje. Chodzi o wodomierze i opłaty za odpady komunalne (video)Autor komentarza: Żenujące androny à la pisowskie mydło i powidłoTreść komentarza: Radny Wnukowski może wozić, ale chyba pisowski wiatr propagandy w portkach i żenujące farmazony na swoim koncie fb w podobie do tych żałosnych dyrdymałów à la mydło i powidło uskutecznianych pod mostkiem na Kanale Augustowskim, który to remont mostku podobno skutkować będzie niebywałym rozwojem Augustowa, podniesieniem jakości życia jego mieszkańców i uatrakcyjnieniem dla turystów odwiedzających wyludniający się Augustów, heheh!🤣Data dodania komentarza: 10.12.2025, 09:11Źródło komentarza: Radna Piasecka alarmuje. Chodzi o wodomierze i opłaty za odpady komunalne (video)Autor komentarza: MieszkaniecTreść komentarza: I bliskim sąsiedztwie jednostki wojskowej.Data dodania komentarza: 9.12.2025, 22:28Źródło komentarza: Osiedle Villa Park z Kryształową CegłąAutor komentarza: "Kreatywna księgowość" ćwiczona przez kabotyna, farmazoniarza i dyletantaTreść komentarza: Naprawdę, czy zastępca Chodkiewicz wierzy w te brednie, pod ktorymi się podpisał w odpowiedzi na interpelację radnego Zarzeckiego? Nadrzędnym dokumentem dla kierownika jednostki budżetowej (czyt. dyrektora CSiR) i kierownika jednostki samorządowej (czyt. burmistrza) jest, a przynajmniej powinien być plan finansowy jednostki uchwalony przez radę gminy, za którego wykonywanie w danym roku budżetowym ponosi odpowiedzialność wójt, burmistrz, prezydent i kierownik danej jednostki budżetowej, czy jednak ważniejsze są umowy zawarte z PUP? Pierwsze słyszę, żeby na podstawie umowy z jakimś podmiotem kierownik jednostki budżetowej (dyrektor) lub kierownik terenowej jednostki samorządowej (wójt, burmistrz, prezydent) mógł zwiększać plan finansowy żąglując środkami finansowymi pomiędzy paragrafami, szczególnie w zakresie tak bardzo obostrzonego aktami prawnymi paragrafu, w którym ujęta jest w planie finansowym na dany rok budżetowy NIEWZRUSZALNA kwota na wynagrodzenia dla pracowników zatrudnionych w jednostce sektora finansów publicznych.Data dodania komentarza: 9.12.2025, 20:47Źródło komentarza: Pytania o energię na basenieAutor komentarza: MieszkaniecTreść komentarza: Starosta się cieszy że miasto dołożyło mu pieniędzy na remont drogi , bo tak to by do tej pory żadnej ulicy nie zrobił , a na początku kadencji jego szef wnukowski miał tak wozić pieniądze tirem do Augustowa , a minęło półtora roku a tirów i pieniędzy nie widaćData dodania komentarza: 9.12.2025, 20:16Źródło komentarza: Radna Piasecka alarmuje. Chodzi o wodomierze i opłaty za odpady komunalne (video)Autor komentarza: Art. 11 ust. 1 ustawy o odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznychTreść komentarza: Bardzo interesująca dla RIO może okazać się pokrętna odpowiedź z-cy Chodkiewicza na interpelację radnego Zarzeckiego. Okazuje się, iż w zaplanowanym na 2026 r. budżecie augustowskiego CSiR zabrakło pieniędzy na energię elektryczną po to, żeby nie zabrakło środków finansowych na wynagrodzenia pracowników nowozatrudnionych w tej jednostce budżetowej. Nasuwa się pytanie, czy przypadkiem w CSiR w Augustowie nie został w tym roku utworzony nowy etat kierownika stadionu? Być może burmiszczowi Karolczukowi wydaje się, iż skoro cztery lata temu przy gremialnym poparciu radnych Nasze Miasto-PiS utworzył kumoterski etat drugiego swojego zastępcy w urzędzie miejskim, którym dotychczas budżet miasta Augustowa wydrenowany został kwotą blisko milion złotych, więc nie ma większego problemu, żeby swoją klubową koleżankę z ugrupowania Nasze Miasto i jednocześnie byłą radną, której co ciekawe mieszkańcy Augustowa w ostatnich wyborach samorządowych nie chcieli powierzyć mandatu radnej, filuternie "zainstalować" na świeżo utworzonym stanowisku kierownika miejskiego stadionu zarządzanego przez CSiR w Augustowie?Data dodania komentarza: 9.12.2025, 17:42Źródło komentarza: Pytania o energię na basenieAutor komentarza: Ustawa o naruszeniu dyscypliny finansów publicznychTreść komentarza: Jest takie cuś jak Ustawa o odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych, w tym art. 11 ust. 1. Każdy w miarę rozgarnięty urzędnik państwowy lub samorządowy powinien wiedzieć, iż budżet wynagrodzeń jest NIETYKALNY. "Żąglowanie" pomiędzy paragrafem wynagrodzeń i "majstrowanie" przy zaplanowanej na tym paragrafie na dany rok budżetowy kwotą poprzez jej regulowanie środkami finansowymi przesuwanymi z innych paragrafow stanowi naruszenie co najmniej kilku artykułów ww. aktu prawnego, który wprost determinuje zasady polityki w sferze finansów publicznych i odpowiedzialnosc za ewentualne nieprzestrzganie prawa w tej materii. Być może burmiszcz Karolczuk filuterną politykę ćwiczoną przez niego w urzędzie miejskim i zaczął uskuteczniać także w CSiR. P.S. Jednostka samorządowa to nie jest to samo co prywatna firma.Data dodania komentarza: 9.12.2025, 13:43Źródło komentarza: Pytania o energię na basenieAutor komentarza: Gazetkowo-feĵšbukowy rozwój wsteczny wyludniającego się AugustowaTreść komentarza: Ceny nieruchomości w Polsce przestały szybować w górę. Inwestycja w mieszkania w miastach kulejących demograficznie i biznesowo w długim terminie może okazać się fatalnym pomysłem. Patrząc na statystyki GUS odnośnie trendu, a właściwie tempa w jakim wyludnia się Augustów, bardzo prawdopodobnym scenariuszem jest, iż ceny mieszkań w Augustowie będą pikować. Być może zapikowanie cen mieszkań spowoduje na moment zwiększenie popytu na kupno nieruchomości. Jednak w dłuższej perspektywie wyludnianie się Augustowa będzie progresywnie implikować uwalnianie mieszkań na rynku wtórnym i w efekcie na stałe spowoduje przewagę podaży nad popytem mieszkań skutkującą dalszym spadkiem lub co najmniej stagnacją cen nieruchomości Augustowie.Data dodania komentarza: 9.12.2025, 09:55Źródło komentarza: Sześciopiętrowy budynek w centrum Augustowa?Autor komentarza: Residental Estate Villa Park is the No. 1 in the Augustów ResortTreść komentarza: Osiedle Villa Park w Augustowie położone przy ulicy Wypoczynkowej jest synonimem nowoczesnego budownictwa wielorodzinnego o nietuzinkowej architektonicznie - willowej estetyce. Co bardzo istotne osiedle VP zbudowane zostało w prawdopodobnie najpiękniejszej części Augustowa zlokalizowanej przy półwyspie Lisi Ogon nad jez. Białe. Osiedle Villa Park jest przede wszystkim nietuzinkowym willowym budownictwem jednorodzinnym, które jest odzwierciedleniem stylu życia jego mieszkańców - szczęśliwego życia w pięknych okolicznościach przyrody.Data dodania komentarza: 8.12.2025, 21:18Źródło komentarza: Osiedle Villa Park z Kryształową CegłąAutor komentarza: leśny ludekTreść komentarza: Ok sprawdziłem, był sprzedany za 1 procent wartości, czyli 5 tysięcy złotych.Data dodania komentarza: 8.12.2025, 21:05Źródło komentarza: Osiedle Villa Park z Kryształową CegłąAutor komentarza: mieszkaniecTreść komentarza: No to chyba nie wyremontowali?Data dodania komentarza: 8.12.2025, 20:32Źródło komentarza: Osiedle Villa Park z Kryształową CegłąAutor komentarza: Ponad ćwierć wieku funkcjonowania agustowskiego aquaparku!🎉🥳🎇🎆Treść komentarza: Akurat, jeśli chodzi o rzeczony miejski "basen" w Augustowie, to jest on pełnoprawnym aquaparkiem. Co prawda po ponad ćwierć wieku swojego istnienia jest niezbyt nowoczesnym i już dość mocno naruszonym przez ząb czasu obiektem basenowym, ale nadal śmiało może być nazywany aquaparkiem. Oczywiście daleko mu do dużych, nowoczesnych aquaparków, ale w 2001 roku był jednym z najatrakcyjniejszych i najnowocześniejszych tego typu obiektów w Polsce północno-wschodniej.Data dodania komentarza: 8.12.2025, 18:30Źródło komentarza: Osiedle Villa Park z Kryształową CegłąAutor komentarza: ObserwatorTreść komentarza: No tak w Augustowie zimą mieszkańcy na rolkach będą mknąć do villa parku😆Data dodania komentarza: 8.12.2025, 17:41Źródło komentarza: Osiedle Villa Park z Kryształową CegłąAutor komentarza: leśny ludekTreść komentarza: Przecież jest masa osiedli albo galerii gdzie skorzystano właśnie ze starej pofabrycznej architektury... Cukry albo Warzelnia na warszawskiej Pradze, pierwsze przykłady z brzegu. Ale to trzeba głową ruszyć, to nie u nas. No i wspaniały widok jest zaraz na nową jednostkę wojskową!Data dodania komentarza: 8.12.2025, 16:32Źródło komentarza: Osiedle Villa Park z Kryształową Cegłą
Reklama