Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
wtorek, 10 czerwca 2025 08:54
Reklama
Reklama

Choinka, sianko, opłatek, wróżby... Co oznaczają bożonarodzeniowe zwyczaje? [POSŁUCHAJ KOLĘD]

Podziel się
Oceń

W polskiej tradycji Boże Narodzenie to jeden z najważniejszych okresów w roku. Wyjątkowego charakteru nadają świętom rodzinna atmosfera i bogata symbolika.
Choinka, sianko, opłatek, wróżby... Co oznaczają bożonarodzeniowe zwyczaje? [POSŁUCHAJ KOLĘD]

Autor: Canva

Wielu Polaków nie wyobraża sobie grudniowego świętowania bez choinki, prezentów, kolacji wigilijnej, dzielenia się opłatkiem i kolędowania. Co oznacza kładzenie sianka pod obrus i dlaczego zostawiamy puste miejsce przy stole? Sprawdź!

Wigilia

W tradycji ludowej Boże Narodzenie, czyli Gody, to święto kościelne i symboliczny początek nowego roku. W Wigilię warto było wstać jak najwcześniej – poranek utożsamiano z witalnością. Gdy do izby jako pierwszy wszedł gospodarz, rodzinie zwiastowano szczęście. Jeśli uprzedziła go kobieta, przewidywano zgubę. Szczęśliwcem był też ten, który ugościł młodego, krzepkiego mężczyznę wędrującego z życzeniami od sąsiada do sąsiada.

Nasi przodkowie wierzyli, że w Wigilię domy są odwiedzane przez dusze zmarłych bliskich. Żeby przez nieuwagę nie zranić niewidzialnych gości, nie wolno było np. szyć. Należało dmuchnąć na ławę i krzesło i powiedzieć: posuń się, duszyczko. Po zakończeniu kolacji proszono ją, żeby wróciła do siebie.

Dzieci straszono, że gdy 24 grudnia zbiorą baty, w nadchodzącym roku nie unikną kar. To pokłosie przekonań, zgodnie z którymi przebieg Wigilii determinuje przyszłoroczny urodzaj.

Familijna wieczerza z 12 potrawami symbolizującymi 12 apostołów powinna się rozpocząć po pojawieniu się na niebie pierwszej gwiazdki.

Choinka i prezenty od św. Mikołaja

Ubieranie choinki ma długą tradycję. O drzewkach podobnych do współcześnie przyozdabianych na Boże Narodzenie wzmiankowano juz w XV- i XVI-wiecznych kazaniach. Choinki widywanej głównie w bogatszych domach nie akceptował Kościół, dopatrując się w niej wpływów pogańskich.

Niektórzy twierdzą, że historia drzewka sięga czasów antycznych. Jego pochodzenie łączą się z Rzymianami, którzy laurem ozdabiali drzewa liściaste w celu wkupienia się w łaski boga urodzaju.

Rozsławienie choinki jako wyjątkowego drzewka przypisywane jest św. Bonifacemu. Zgodnie z legendą, nawracając ludność na terenach dzisiejszych Niemiec, ściął on potężny dąb, uznawany przez pogan za święte drzewo. Ten, upadając, zniszczył wszystkie – oprócz jednego – drzewka w okolicy. Niewielką jodełkę, która ocalała, potraktowano jako przejaw mocy Chrystusa, a później zaadaptowano do bożonarodzeniowej tradycji.

Z czasem choinki – najczęściej sosnę, jodłę lub świerk – przyozdabiano łańcuchami z bibuły i słomy, orzechami i jabłkami. Jabłka i orzechy w czasach pogańskich oznaczały zdrowie, ozdoby ze słomy obfitość, a łańcuchy powodzenie.

To właśnie pod choinką grzecznym dzieciom (i dorosłym) prezenty zostawia święty Mikołaj, którego obecnie wyobrażamy sobie jako jowialnego staruszka w czerwonym stroju.

Święty Mikołaj

Mikołaj z Miry, znany również jako Mikołaj z Bari, jest – jak czytamy w Wikipedii – świętym katolickim i prawosławnym. Najstarsze przekazy o nim pochodzą z VI wieku.

Według średniowiecznej hagiografii żył na przełomie III i IV wieku (legendarne przekazy twierdzą, że urodził się około roku 270, a zmarł 6 grudnia między rokiem 345 a 352). Był biskupem Miry w Licji (dziś rejon w Turcji). Wsławił się cudami oraz pomocą biednym i potrzebującym.

Przez wieki był jednym z najbardziej czczonych świętych na Zachodzie i Wschodzie. Największe poświęcone mu sanktuarium jest we włoskim Bari.

Współczesna baśniowa postać Świętego Mikołaja, wzorowana na św. Mikołaju z Miry, jest wykorzystywana w kulturze popularnej w czasie Bożego Narodzenia. Tego dnia przynosi on dzieciom prezenty. Dodajmy – również niektórym dorosłym, bo ten zwyczaj jest chętnie kultywowany w każdym wieku.

Podłaźnik (podłaźniczka), pająk i inne ozdoby

Zanim choinka stała się pełnoprawnym symbolem świątecznym, jako dekoracje służyły podłaźnik (gałązka lub wierzchołek drzewka iglastego) na końskim włosiu i pająki wieszane pod sufitem. Pająki przygotowywały gospodynie wraz z dziewczętami, wykorzystując do tego papier i kolorową bibułę. Oba zdobienia miały zapewnić domownikom dostatek i ustrzec ich przed nieszczęściami.

Unikatowymi ozdobami były te z opłatka. Nazywano je „światami” lub „wilijkami” i wykonywano poprzez wycięcie wzoru i sklejenie tak, żeby utworzyć przestrzenne kompozycje, np. gwiazdy i kule. Symboliczne znaczenie kuli jako wiecznego porządku w kosmosie przeniesiono na bombki.

Wiejskim rekwizytem świąt były również snopy zboża ustawiane w jednym lub we wszystkich kątach izby. Uschnięta słoma z życiodajnymi ziarnami symbolizowała umieranie oraz początek nowego życia.

Kolędowanie

Początków kolędniczego zwyczaju należy szukać w średniowieczu, kiedy to w okresie świątecznym przebierańcy wędrowali od wioski do wioski. Galeria postaci kolędniczych była ograniczona jedynie ludową wyobraźnią. W przedstawieniach nie brakowało postaci takich jak: dziad, śmierć, diabeł czy żołnierz.

Kolędnicy zachodzili do domów i śpiewem pozdrawiali gospodarzy, życząc im urodzaju w przyszłym roku. W zamian za teatralną oprawę prosili o drobny datek, którym najczęściej były pieniądze lub świąteczne jedzenie. Gdy gospodarz nie był hojny albo nie chciał wpuścić kolędników do izby, ci uciekali się do zgryźliwości, śpiewając pod jego adresem złośliwe piosenki.

Za najstarszą znaną polską kolędę uważany jest utwór „Zdrow bądź Krolu Anjelski” (pisownia oryginalna), choć dziś próżno szukać jej w standardowym bożonarodzeniowym repertuarze. Do kolęd, które cieszą się w Polsce największą popularnością, zaliczamy m.in.:

„Cichą noc, świętą noc”,

„Lulajże, Jezuniu”,

„Pójdźmy wszyscy do stajenki” ,

„Oj maluśki, maluśki”.

Szopkarstwo

Tradycja budowania szopek bożonarodzeniowych sięga XIII wieku. Za protoplastę tego zwyczaju uważany jest św. Franciszek z Asyżu, który na 24 grudnia 1223 roku w grocie w pobliżu włoskiego Greccio przygotował pierwszą żywą szopkę przedstawiającą wnętrze stajenki betlejemskiej. W Świętą Rodzinę wcielili się okoliczni mieszkańcy, a figurkę Jezuska wyrzeźbiono w drewnie. W szopce wypełnionej sianem pojawili się też żywy wół i osioł. Od tego momentu w okresie świąt Bożego Narodzenia szopki budowano w różnych częściach Włoch, a potem w całej Europie. Małe stajenki wykonane z drewna i stawiane pod choinką zaczęły pełnić funkcję ozdobną.

W Polsce popularny jest zwłaszcza konkurs bogato zdobionych i wielowieżowych szopek krakowskich.

Sianko pod obrusem

Kępka siana pod obrusem przykrywającym stół wigilijny to relikt dawnych wierzeń. W ten sposób starano się kiedyś zapewnić duchom wygodną wędrówkę do stołu. Różnicą było to, że ówcześnie siano rozkładano niemal w każdej izbie, natomiast dziś kładziemy je tylko symbolicznie.

Później znaczenie siana oderwało się od swej pierwotnej istoty. Zaczęto utożsamiać je ze stajenką, w której na świat przyszedł Jezus, i wiązać z powodzeniem. Wymyślono nawet zabawę polegającą na wyciąganiu źdźbeł spod obrusa. Im dłuższe źdźbło wyjęto, tym ktoś mógł liczyć na większą pomyślność w nadchodzącym roku.

Dzielenie się opłatkiem

Polska to kraj, w którym zwyczaj dzielenia się opłatkiem przed rozpoczęciem wieczerzy wigilijnej jest bardzo mocno rozpowszechniony. Dzielą się nim także m.in. Litwini, Czesi, Słowacy i Ukraińcy. Przaśne ciasto z mąki pszennej i wody to symbol Eucharystii, nawiązujący do ewangelicznego dzielenia się chlebem przez Jezusa i jego uczniów. Słowo wywodzi się od łacińskiego „oblatum”, oznaczającego dar, ofiarę.

Gdzieniegdzie w Polsce po wigilijnej kolacji gospodarze do dziś „dzielą” się opłatkiem (kolorowym) ze zwierzętami gospodarskimi, mając nadzieję, że w ten sposób ochronią je przed chorobami.

Puste miejsce przy stole

Kiedyś puste miejsce przy stole przypominało o duszach zmarłych krewnych, bo wierzono, że to właśnie one tam siadają. Dziś dodatkowe nakrycie zostawiamy dla zbłąkanego wędrowca lub osoby samotnej, która zechce spędzić święta w towarzystwie. Współczesny wydźwięk dodatkowego nakrycia świątecznego narodził się prawdopodobnie w czasach zaborów. Puste miejsce było przeznaczone dla członka rodziny, który w wyniku represji przebywał na zesłańczej tułaczce po syberyjskich bezdrożach.

Wróżby

Jedna z najbardziej rozpowszechnionych świątecznych wróżb to kładzenie kawałka opłatka pod każdą miską z potrawą wigilijną i sprawdzanie, czy przykleił się do dna. Jeśli tak, zapowiadano, że roślina, z której wykonano danie, będzie urodzajna. Przyjemności w nadchodzącym roku mogły ominąć osobę, która nie spróbowała każdej z potraw na wigilijnym stole.

Parzysta liczba kołków w płocie oznaczała dla dziewczyny zamążpójście, tak samo jak zielone źdźbło wyciągnięte spod obrusa. Urodzaj miały zapewnić również pasma słomy wyrzucane pod sufit. Do dziś znana jest przepowiednia, że o północy w Wigilię zwierzęta mówią ludzkim głosem, jednak ich rozmowy może usłyszeć jedynie człowiek bezgrzeszny.

Pierwszy i drugi dzień świąt

Pierwszy dzień Bożego Narodzenia tradycyjnie spędzano w domu w eleganckim anturażu, rodzinnie i z suto zastawionymi stołami. 25 grudnia traktowano jako dzień wolny od sprzątania i gotowania; jedzono przyrządzone wcześniej potrawy.

Drugi dzień świąt Bożego Narodzenia związany z pamiątką św. Szczepana był znany z huczniejszej zabawy, odwiedzania dalszych krewnych i kawalerskich zalotów. Od rana po wsi chodzili tzw. śmieciarze, którzy słomą zanieczyszczali obejścia panien na wydaniu. Na ich wizytę dziewczęta przygotowywały wódkę i zakąski.

Drugiego dnia świąt rozpoczynało się również chodzenie po kolędzie. Gospodarze wyczekiwali kolędników, którzy przynosili im dobre wróżby i życzenia. Goście w podzięce otrzymywali szynkę, ciasto, a nawet drobną zapłatę.

Regionalne tradycje świąteczne

W Polsce w zależności od regionu możemy spotkać unikatowe tradycje bożonarodzeniowe. I tak np. w Poznaniu, a nawet w całej Wielkopolsce, znana jest legenda o Gwiazdorze, który – zanim zostawi prezenty pod choinką – sprawdza stan czystości butów domowników. 

Na Podhalu stół wigilijny obwiązuje się łańcuchem, co ma sprawić, że żaden z domowników nie opuści rodziny. Każdy musi mocno pilnować, żeby łyżka nie wypadła mu z dłoni – jej upadek zwiastuje śmierć bliskiego. 

Z kolei na Podlasiu tradycją jest, że na wigilię gospodarz serwuje kisiel z mąki owsianej, a gospodyni kutię. Siadając do stołu, trzeba zachować odpowiednią kolejność: od najstarszego do najmłodszego, żeby w tej samej kolejności umierać.

Na Śląsku znany jest radośnik, czyli opłatek posmarowany miodem, zarezerwowany dla najmłodszych.

Na Podkarpaciu w dawnych czasach podczas świąt wyjście z domu ograniczano jedynie do pójścia do kościoła. „Zakaz” opuszczania gospodarstwa był podyktowany wiarą w to, że w Boże Narodzenie po kolędzie chodzi Jezus, a nie chciano przegapić jego wizyty. Aby wskazać drogę Chrystusowi, w oknach stawiano zapalone lampy.


Napisz komentarz

Komentarze

bezchmurnie

Temperatura: 13°C Miasto: Augustów

Ciśnienie: 1022 hPa
Wiatr: 15 km/h

Reklama
Miesięcznik Przegląd Powiatowy nr 4 z dnia 17 kwie - strona 1
Miesięcznik Przegląd Powiatowy nr 4 z dnia 17 kwie - strona 2
Miesięcznik Przegląd Powiatowy nr 4 z dnia 17 kwie - strona 3
Miesięcznik Przegląd Powiatowy nr 4 z dnia 17 kwie - strona 4
Miesięcznik Przegląd Powiatowy nr 4 z dnia 17 kwie - strona 5
Miesięcznik Przegląd Powiatowy nr 4 z dnia 17 kwie - strona 6
Miesięcznik Przegląd Powiatowy nr 4 z dnia 17 kwie - strona 7
Miesięcznik Przegląd Powiatowy nr 4 z dnia 17 kwie - strona 8
Miesięcznik Przegląd Powiatowy nr 4 z dnia 17 kwie - strona 9
Miesięcznik Przegląd Powiatowy nr 4 z dnia 17 kwie - strona 10
Miesięcznik Przegląd Powiatowy nr 4 z dnia 17 kwie - strona 11
Miesięcznik Przegląd Powiatowy nr 4 z dnia 17 kwie - strona 12
Miesięcznik Przegląd Powiatowy nr 4 z dnia 17 kwie - strona 13
Miesięcznik Przegląd Powiatowy nr 4 z dnia 17 kwie - strona 14
Miesięcznik Przegląd Powiatowy nr 4 z dnia 17 kwie - strona 15
Miesięcznik Przegląd Powiatowy nr 4 z dnia 17 kwie - strona 16
Miesięcznik Przegląd Powiatowy nr 4 z dnia 17 kwie - strona 17
Miesięcznik Przegląd Powiatowy nr 4 z dnia 17 kwie - strona 18
Miesięcznik Przegląd Powiatowy nr 4 z dnia 17 kwie - strona 19
Miesięcznik Przegląd Powiatowy nr 4 z dnia 17 kwie - strona 20
Miesięcznik Przegląd Powiatowy nr 4 z dnia 17 kwie - strona 21
Miesięcznik Przegląd Powiatowy nr 4 z dnia 17 kwie - strona 22
Miesięcznik Przegląd Powiatowy nr 4 z dnia 17 kwie - strona 23
Miesięcznik Przegląd Powiatowy nr 4 z dnia 17 kwie - strona 24
Miesięcznik Przegląd Powiatowy nr 4 z dnia 17 kwie - strona 1Strona nr 1
Miesięcznik Przegląd Powiatowy nr 4 z dnia 17 kwie - strona 2Strona nr 2
Miesięcznik Przegląd Powiatowy nr 4 z dnia 17 kwie - strona 3Strona nr 3
Miesięcznik Przegląd Powiatowy nr 4 z dnia 17 kwie - strona 4Strona nr 4
Miesięcznik Przegląd Powiatowy nr 4 z dnia 17 kwie - strona 5Strona nr 5
Miesięcznik Przegląd Powiatowy nr 4 z dnia 17 kwie - strona 6Strona nr 6
Miesięcznik Przegląd Powiatowy nr 4 z dnia 17 kwie - strona 7Strona nr 7
Miesięcznik Przegląd Powiatowy nr 4 z dnia 17 kwie - strona 8Strona nr 8
Miesięcznik Przegląd Powiatowy nr 4 z dnia 17 kwie - strona 9Strona nr 9
Miesięcznik Przegląd Powiatowy nr 4 z dnia 17 kwie - strona 10Strona nr 10
Miesięcznik Przegląd Powiatowy nr 4 z dnia 17 kwie - strona 11Strona nr 11
Miesięcznik Przegląd Powiatowy nr 4 z dnia 17 kwie - strona 12Strona nr 12
Miesięcznik Przegląd Powiatowy nr 4 z dnia 17 kwie - strona 13Strona nr 13
Miesięcznik Przegląd Powiatowy nr 4 z dnia 17 kwie - strona 14Strona nr 14
Miesięcznik Przegląd Powiatowy nr 4 z dnia 17 kwie - strona 15Strona nr 15
Miesięcznik Przegląd Powiatowy nr 4 z dnia 17 kwie - strona 16Strona nr 16
Miesięcznik Przegląd Powiatowy nr 4 z dnia 17 kwie - strona 17Strona nr 17
Miesięcznik Przegląd Powiatowy nr 4 z dnia 17 kwie - strona 18Strona nr 18
Miesięcznik Przegląd Powiatowy nr 4 z dnia 17 kwie - strona 19Strona nr 19
Miesięcznik Przegląd Powiatowy nr 4 z dnia 17 kwie - strona 20Strona nr 20
Miesięcznik Przegląd Powiatowy nr 4 z dnia 17 kwie - strona 21Strona nr 21
Miesięcznik Przegląd Powiatowy nr 4 z dnia 17 kwie - strona 22Strona nr 22
Miesięcznik Przegląd Powiatowy nr 4 z dnia 17 kwie - strona 23Strona nr 23
Miesięcznik Przegląd Powiatowy nr 4 z dnia 17 kwie - strona 24Strona nr 24
Reklama
KOMENTARZE
Autor komentarza: Priorytety mgr Mirosława Karolczuka i Nasze Miasto-PiS🤡🥸👺💰💰💰🤑Treść komentarza: Na pewno zdecydowanie bardziej zmieniło utworzenie przez kierownika UM w Augustowie mgr Mirosława Karolczuka etatu drugiego zastępcy burmistrza Augustowa, które to działanie rzeczonego kierownika augustowskiego magistratu drenuje od 2022 r. każdego roku miejski budżet kwotą blisko ćwierć miliona złotych.Data dodania komentarza: 9.06.2025, 17:17Źródło komentarza: Nowy dyrektor PCPR w AugustowieAutor komentarza: logikaTreść komentarza: Jak tyle miesięcy ta placówka była bez dyrektora i nic się nie działo to może i ten dyrektor tam niepotrzebny???Data dodania komentarza: 9.06.2025, 06:34Źródło komentarza: Nowy dyrektor PCPR w AugustowieAutor komentarza: The best wakeboarding in Szelment!Treść komentarza: W WOSiR Szelment wyciąg narciarzy wodnych czynny jest w czerwcu od piątku do niedzieli. Serdecznie zapraszamy na wyciąg, paintball, do restauracji i oczywiście na piękną suwalszczyznę!Data dodania komentarza: 8.06.2025, 23:21Źródło komentarza: Wypadek na jeziorze w Augustowie: skuter wodny uderzył w wyciąg nart wodnychAutor komentarza: PracownikTreść komentarza: Przecież starostę Piotra R pobił jego byku pracownikData dodania komentarza: 8.06.2025, 21:19Źródło komentarza: Prąd tańszy o 66 procentAutor komentarza: oolooTreść komentarza: Ta 6 zeta niech się rozliczy ze swojej przeszłości, bo też ma nieciekawą. Mogą z Alfonsem sobie ręce podać (lepkie)..Data dodania komentarza: 7.06.2025, 16:04Źródło komentarza: Remont augustowskiego dworca i rola posła NiedźwiedzkiegoAutor komentarza: Tadeusz Nawrocki vel Karol Batyr🤡🥸👺Treść komentarza: Tadeusz dajes z tym obniżaniem cen prądu o 66% i zerowym podatkiem dochodowym dla rodzin 2+2! Spełnisz populisto-bełkocie kampanijne obiecanki, czy wydymasz Polaków, jak swojego sąsiada z mieszkaniem?Data dodania komentarza: 6.06.2025, 19:48Źródło komentarza: Prąd tańszy o 66 procentAutor komentarza: Kubuś PuchatekTreść komentarza: ? z choinki się urwałeś?. Pełnomocnicy są od brania kasy za nic.. tak jak np niejaki Matecki od lasówData dodania komentarza: 6.06.2025, 18:50Źródło komentarza: Poseł o głośnej sprawie dotyczącej powiatu augustowskiegoAutor komentarza: Priorytety burmiszcza Karolczuka i Nasze Miasto-PiS🤡🥸👺💰💰💰🤑🤝👏Treść komentarza: Mieszkańcy Augustowa powinni zostać poinformowani na jakim poziomie byłyby opłaty za wodę, ścieki, prąd i wywóz śmieci, gdyby urząd miejski w Augustowie pod kierownictwem burmistrza Mirosława Karolczuka i jego dwóch zastępców, tj.: Chodkiewicza i Sieczkowskiego pozyskał setki milionów złotych z Funduszy Norweskich na infrastrukturę wspierającą Zielony Ład, tak bardzo negowany przez niedoimformowanych rolników i konfederacyjnych szurów. Spalarnia odpadów generująca tani prąd oraz niskie ceny energii cieplnej i opłat za odpady komunalne byłyby skutkiem wprowadzenia Zielonego Ładu w Augustowie po pozyskaniu milionów złotych z Funduszy Norweskich. Ze środków finansowych przyznawanych z klucza pisowskiego bezładu w Augustowie mamy festniarskie fajerwerki, a z Funduszy Norweskich mieszkańcy Augustowa mają całe ZERO!Data dodania komentarza: 6.06.2025, 15:52Źródło komentarza: Poseł o głośnej sprawie dotyczącej powiatu augustowskiegoAutor komentarza: KojakTreść komentarza: taką narrację to powinny sprawdzić odpowiednie służby bo jeżeli tak było to dążymy do autokracji typu Rosja czy BiałorusData dodania komentarza: 6.06.2025, 14:07Źródło komentarza: Poseł o głośnej sprawie dotyczącej powiatu augustowskiegoAutor komentarza: MieszkaniecTreść komentarza: to niech teraz pomogą dla starostwa. w sumie Augustów jest jedenData dodania komentarza: 6.06.2025, 12:42Źródło komentarza: Poseł o głośnej sprawie dotyczącej powiatu augustowskiegoAutor komentarza: no daleko zajedziemy z takim myśleniemTreść komentarza: Może zburzyć tak jak Atol bo niektórym się nie podoba. Czy nie taki argument podała radna Roszkowska na sesji?Data dodania komentarza: 5.06.2025, 20:18Źródło komentarza: Remont augustowskiego dworca i rola posła NiedźwiedzkiegoAutor komentarza: RodzicTreść komentarza: Szkole ni 3 zalałoData dodania komentarza: 5.06.2025, 14:50Źródło komentarza: Burza poczyniła sporo szkódAutor komentarza: 200 mln zł z Funduszy NorweskichTreść komentarza: Są fachowcy od pisania wniosków w urzędzie miejskim. W ostatnich latach pod kierownictwem burmistrza Mirosława Karolczuka i jego dwóch zastępców Sieczkowskiego i Chodkiewicza urząd miejski chyba pozyskał dla mieszkańców Augustowa ponad 200 milionów złotych z Funduszy Norweskich.Data dodania komentarza: 5.06.2025, 14:41Źródło komentarza: Poseł o głośnej sprawie dotyczącej powiatu augustowskiegoAutor komentarza: RodzicTreść komentarza: I zalała szkołę nr 3Data dodania komentarza: 5.06.2025, 14:14Źródło komentarza: Burza poczyniła sporo szkódAutor komentarza: Tadeusz JaworskiTreść komentarza: Co najśmieszniejsze, że w poprzedniej kadencji "nie były" to środki rządowe czy marszałkowskie tylko była narracja, że wszystko "załatwiał" Wnukowski, więc czy to ważne, jak pisało się wnioski. Na szczęście ten "sposób" wdawania publicznych pieniędzy się skończyłData dodania komentarza: 5.06.2025, 11:05Źródło komentarza: Poseł o głośnej sprawie dotyczącej powiatu augustowskiegoAutor komentarza: Tadeusz JaworskiTreść komentarza: Brawo Zawodnicy. Brawo MichałData dodania komentarza: 5.06.2025, 10:46Źródło komentarza: Trzy medale zawodników Akademii Pływania dla Każdego podczas zawodów w MichałowieAutor komentarza: LeoncioTreść komentarza: A skąd PiS weźmie fachowców do poprawnego pisania wniosków? Tam arytmetyka ekonomiczna zatrzymała się na 6 zł, a znajomość języków ogranicza do szapabaż. Przecież nikt wykształcony tam się nie pcha, bo wstyd.Data dodania komentarza: 5.06.2025, 05:17Źródło komentarza: Poseł o głośnej sprawie dotyczącej powiatu augustowskiegoAutor komentarza: Jan_od_mioduTreść komentarza: a te pełnomocniki Starosty to nie potrafią dobrze wniosku napisać?Data dodania komentarza: 4.06.2025, 20:01Źródło komentarza: Poseł o głośnej sprawie dotyczącej powiatu augustowskiegoAutor komentarza: oolooTreść komentarza: A w aspekcie tu obecnego tematu seksualności, to zwracam uwagę na Jarozbawa. Wszyscy się śmieją z jego pożycia, a to nie kto inny jak on dwukrotnie wystawił anonimy i dwukrotnie wyr*chał PO z jej kierownictwem o USA, Rosji czy mediach nie wspomnę. Jaro dmucha lepiej niż wszystkie gwiazdy porno..Data dodania komentarza: 4.06.2025, 16:39Źródło komentarza: Prąd tańszy o 66 procentAutor komentarza: oolooTreść komentarza: No cóż? Niektórzy i tak pozostaną zdumieni i nie zrozumieją. Może powinni włączyć dźwięk przy oglądaniu? W tej ekipie sami "Gienusie", aspiracje ogromne, wykształcenia brak i namnożone stanowiska. Może potrzebny kolejny wydział do PiSania wniosków. Tylko kto za to ma płacić?..Data dodania komentarza: 4.06.2025, 16:31Źródło komentarza: Poseł o głośnej sprawie dotyczącej powiatu augustowskiego
Reklama