Gruntownie przemyśl kilka zagadnień
Przed przystąpieniem do przygotowania i sfotografowania wnętrza oraz przyjęcia w nim pierwszych zainteresowanych czy kompletowania niezbędnych dokumentów, zadajmy sobie kilka pytań. Dlaczego zamierzamy pozbyć się lokalu i jaki rezultat zamierzamy uzyskać? Czy zależy nam bardziej na czasie, czy na cenie? A może jeszcze czymś innym? Od tego będzie zależało jaki kupujący będzie mógł sprostać naszym oczekiwaniom. Dużo szybciej znajdziemy bowiem kupca, który będzie kredytował swój zakup (bo ilu z nas ma dużo wolnej gotówki?), jednak transakcja ulegnie wówczas znacznemu nawet wydłużeniu.
Osobna sprawa to właściwa wycena. Aby uzyskać jakieś realne wyobrażenie, przyjrzymy się, jak wygląda sytuacja na rynku. Jak duży wybór podobnych lokali możemy znaleźć na portalach z ogłoszeniami? Ważne, żeby porównując je z naszym brać pod uwagę wszystkie istotne cechy: powierzchnię, standard, wyposażenie, lokalizację, otoczenie. Niestety, trzeba będzie przynajmniej spróbować uwolnić się od swoich sentymentów i spojrzeć na to w miarę możliwości na zimno. W wycenie możemy skorzystać z pomocy rzeczoznawcy – rynek zmienia się bowiem niekiedy bardzo dynamicznie, wobec czego fachowcowi dużo łatwiej będzie prawidłowo się do niego dostosować.
Zanim wystawisz ogłoszenie
Kolejna istotna rzecz, to weryfikacja naszego prawa do dysponowania mieniem, którego zamierzamy się właśnie pozbyć. Czy jesteśmy jedynym jego właścicielem? Jeśli rozpoczęte było postępowanie spadkowe, czy zostało zakończone? Czy rozwiązane zostały wszelkie umowy najmu, nie ma tam także żadnych niewymeldowanych osób? Należy ponadto sprawdzić stan techniczny lokalu, by nie było potem żadnych nieporozumień i kłopotów z tytułu rękojmi.
Jeżeli już wiemy, że możemy to zrobić z całkowitym spokojem, pora na wystawienie ogłoszenia. Zanim zrobimy zdjęcia, trzeba jednak jeszcze przygotować wnętrze. Żaden gruntowny remont nie musi być konieczny – wystarczy powynosić niepotrzebne wyposażenie i ozdoby, tak aby było ono neutralne, a także nie sprawiało wrażenia ciemnego i ciasnego.
Większość nabywców poszukujących mieszkania na sprzedaż korzysta dziś z internetowych serwisów ogłoszeniowych, takich jak np. okeno.pl. Najlepiej więc umieścić swoją ofertę właśnie na tego typu stronie, tym bardziej, jeśli nie wymaga to żadnych opłat. Te i inne działania promocyjne zależeć mogą w szczegółach od tego, czy mamy jakieś wyobrażenie na temat potencjalnych nabywców. Niekiedy warto się zastanowić jakim ich typom nasz lokal może najbardziej odpowiadać, co pozwoli wytypować jego najbardziej warte wyeksponowania zalety.