Na czym polega regeneracja rozruszników?

  • 13.09.2018, 15:00
  • Grupa Tipmedia
Na czym polega regeneracja rozruszników?
Rozrusznik to bardzo ważny mechanizm naszego auta. Jego awaria może nas bardzo wiele kosztować. Jednak serwisy znalazły rozwiązanie tego problemu i oferują regenerację rozruszników.

Rozrusznik – co to takiego?

Jak sama nazwa wskazuje, rozrusznik odpowiada za rozruch silnika samochodu. W tym celu potrzebuje prądu, który pobiera z akumulatora. W zależności od rodzaju silnika,  może to być od 150 do 600 A. Rozrusznik, by uruchomić silnik, musi wykonać dużo pracy. Pokonanie oporów wynikających z pracy poszczególnych elementów silnika, a także jego kompresji, sprawia, że musi on być stosunkowo mocny. Aby silnik benzynowy mógł samodzielnie pracować, potrzebuje od 40 do 100 obrotów na minutę. W przypadku diesla jest to od 100 do 200 obrotów na minutę.

Rozrusznik – wytrzymałość

Mechanizm ten, jak każdy inny w naszym aucie, będzie ulegał zniszczeniu. Sugerowany termin wymiany rozrusznika zależy od rodzaju pojazdu. Dla przykładu, w ciężarówkach będzie to ok 800 tys. km, w autach osobowych ok. 180 tys. km. Często się zdarza, że użytkownik samochodu sam powoduje awarię rozrusznika. Dzieje się tak, gdy w trakcie uruchamiania silnika wciska gaz, zamiast sprzęgła. Prowadzi to do kilkukrotnego zwiększenia obrotów, co może skutkować uszkodzenie mechanizmu.

Trwałość elementów i najczęstsze usterki

Awarii mogą ulegać poszczególne części tego mechanizmu. Najczęściej są to szczotki, tulejki, koła zębate, zespół sprzęgający i włącznik elektromagnetyczny. Jak rozpoznać te usterki? Nie jest to takie trudne. Jeśli nasz mechanizm hałasuje, pracuje na zbyt niskich obrotach, które uniemożliwiają mu obracanie wałem korbowym silnika, to znak, że mógł ulec on przegrzaniu. Mało który kierowca wie, że po piętnastu sekundach ciągłej pracy, rozrusznik powinien mieć dwie minuty przerwy. Trudno jednak wyobrazić sobie sytuację, gdy nie możemy odpalić auta, jesteśmy spóźnieni i jeszcze robimy sobie dwuminutowe przerwy między próbami. Jednak takie przegrzanie może przynieść opłakane skutki. Konieczność wymiany szczotek, czy zębnika to tylko jeden efektów.

Regeneracja rozruszników – czy się opłaca?

Zamiast samemu wymieniać elementy rozrusznika, powinniśmy udać się z nim do serwisu trudniącym się tego typu naprawami, np. do Auto-elektro-klima. Otrzymamy nie tylko analizę stanu naszego sprzętu, ale także zaproponują nam naprawę, bądź też regenerację. Ta druga opcja jest szczególnie korzystna. Regeneracja rozruszników polega na rozłożeniu na części, wymianie uszkodzonych elementów, odpowiednim nasmarowaniu oraz zabezpieczeniu przed korozją. Po złożeniu rozrusznik jest testowany i dopiero po pozytywnym ich przejściu następuje montaż w samochodzie. Koszt takiego rozwiązania jest zdecydowanie niższy od zakupu nowej, oryginalnej części. Po regeneracji często otrzymujemy jeszcze nawet roczną gwarancję, więc mamy pewność, że nie zawiedzie nas w najmniej oczekiwanym momencie.

Grupa Tipmedia
Podziel się: