Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
środa, 11 lutego 2026 12:03
Reklama

Kosztowny wywóz odpadów

Podziel się
Oceń

Śmieci cmentarne to nie tylko listopadowy problem. Za wywóz płaci parafia. Proboszcz augustowskiej Bazyliki prosi władze miasta i radnych o refleksję nad wsparciem parafii. Podobne apele padały już kilkukrotnie, choć nie przyniosły dotychczas żadnych efektów.
Kosztowny wywóz odpadów
Na zdjęciu: Kontener na cmentarzu parafialnym w Augustowie.

Autor: Przegląd Powiatowy, Dziennik Powiatowy

Bartosz Lipiński

Każdego roku na przełomie października i listopada augustowski cmentarz przeżywa wielkie oblężenie. Odwiedzamy groby swoich bliskich, palimy znicze, składamy wiązanki kwiatów, sprzątamy nagrobki. Niewielu z nas zastanawia się nad tym, jaki koszt ponosi administrator cmentarza za wywóz odpadów. Tymczasem to bardzo wysokie kwoty. O przywołanej sprawie opowiedział ksiądz Wojciech Jabłoński, proboszcz augustowskiej Bazyliki Mniejszej.

Parafia płaci bardzo wysokie kwoty

-Problem związany z wysokimi kosztami wywozu odpadów z cmentarza jest szalenie istotny i co jakiś czas powraca w różnych rozmowach, w różnych kręgach. W poprzedniej kadencji radni dyskutowali o tej sprawie na sesji bez mojego udziału. Byłem trochę zaskoczony. Jak można merytorycznie rozmawiać o takich sprawach pod nieobecność administratora, dysponującego wiedzą, a przede wszystkim fakturami? Później uczestniczyłem w obradach rady miejskiej i opowiedziałem radnym o naszych bolączkach. Niestety oprócz rozmowy nie odczułem w jakiś konkretny sposób działań pomocowych –relacjonuje ksiądz proboszcz.

-Przypomnę, że za wywóz śmieci z cmentarza za sam październik 2020 roku zapłaciłem prawie 80 tysięcy złotych. To ogromne pieniądze biorąc pod uwagę wpływy, które udaje się nam uzyskać z opłat za dzierżawy miejsc czy innych opłat, które przewiduje regulamin cmentarza. Rozmawiałem ze znajomym proboszczem z Suwałk. Dowiedziałem się, że tam, choć jest to również cmentarz parafialny, miasto wzięło na siebie koszty związane z wywożeniem odpadów. Szczerze mu pozazdrościłem i pojawiła mi się jeszcze raz taka myśl, dlaczego w jednym miejscu można, a gdzie indziej nie? Czyżby chodziło o dobrą wolę? –mówi ks. Jabłoński.

Proboszcz parafii pw. Najświętszego Serca Jezusowego w Augustowie mówi, że cmentarz na Zarzeczu potrzebuje rozmaitych inwestycji, na które aktualnie nie może sobie pozwolić. Chodzi między innymi o wymianę rozpadającego się starego ogrodzenia, czy nowe utwardzone ścieżki. Gdyby nie konieczność ponoszenia wywozu śmieci lub chociażby bardzo kosztownej wycinki drzew, można byłoby przekazać pieniądze na inne i oczekiwane zadania. Administrator byłby wdzięczny za jakąkolwiek formę wsparcia od miasta.

-Często przy różnych uroczystościach szczycimy się tym, że na augustowskim cmentarzu są pochowani bohaterscy żołnierze, ważne osoby dla naszej historii. Ale spoczywają tutaj przede wszystkim nasi najbliżsi, rodzice, dziadkowie, krewni. Wsparcie finansowe cmentarza ze strony miasta byłoby bardzo potrzebne. Przecież nie chodzi tu o żaden zysk, tylko o utrzymanie jednego z najczęściej odwiedzanych miejsc w Augustowie. Tam groby mają moi parafianie, ale nade wszystko mieszkańcy naszego miasta –dodaje ks. Wojciech.

-Jesienią płacę kilkadziesiąt tysięcy złotych za wywóz śmieci z cmentarza, a w pozostałych miesiącach przynajmniej kilkanaście tysięcy. Szczerze, to chyba już nie wierzę, że ktoś się tym chce przejmować, jakoś temu zaradzić, pomóc. Raczej spotykam się z postawą: „to nie moja, a twoja sprawa, to twoje zmartwienie” –puentuje ks. Jabłoński.

Radny oczekuje pomocy dla parafii

Problem podnoszony przez księdza proboszcza rozumieją niektórzy miejscy samorządowcy. Marcin Kleczkowski uważa, że rządzący miastem powinni wspomóc parafię w utrzymaniu cmentarza, ponieważ spełnia on rolę cmentarza komunalnego. Lider augustowskiego PiS przedstawia konkretne rozwiązanie, które jego zdaniem można zrealizować każdego roku. Parafia zostałaby dzięki temu odciążona.

-Ze względu na brak cmentarza komunalnego, zadania miasta wypełnia parafia. Tym samym sytuacją skandaliczną jest, że miasto nie poczuwa się do odpowiedzialności, aby wspomagać parafię w utrzymaniu cmentarza przy ulicy Zarzecze. Jeśli miasto nie może wywozić odpadów z cmentarza parafialnego, to w październiku i listopadzie może postawić kilka kontenerów na parkingach wokół cmentarza. Cmentarz jest z trzech stron otoczony parkingami należącymi do miasta, a ustawienie na nich 2-3 kontenerów w okresie Wszystkich Świętych, zauważalnie odciążyłoby parafię –mówi Marcin Kleczkowski.

Nad wysokimi kosztami związanymi z wywozem śmieci z cmentarza ubolewał już poprzedni proboszcz Bazyliki, śp. ksiądz prałat Jan Wróblewski. Były administrator cmentarza brał pod uwagę kilka koncepcji zmniejszenia kosztów, jednak okazały się one trudne do zrealizowania. Nie możemy też zapominać, że aktualne opłaty za wywóz śmieci są wyższe niż kilka lat temu.

-Przed siedmioma laty rozmawiałem o tej sprawie ze śp. księdzem Janem Wróblewskim. Już wtedy ówczesny administrator cmentarza parafialnego narzekał na bardzo wysokie koszty, przekraczające sto tysięcy złotych rocznie. Jak wiemy, od tego czasu te kwoty zdecydowanie wzrosły. Ksiądz Wróblewski myślał o różnych rozwiązaniach. Brał pod uwagę między innymi selektywną zbiórkę odpadów. Natomiast sortowanie śmieci w tym przypadku byłoby zadaniem niezwykle skomplikowanym. Np. wypalone szklane znicze nie nadają się do recyklingu, ponieważ są zanieczyszczone parafiną. Podobnie wygląda kwestia wiązanek z tworzywa sztucznego. Zrealizowanie selektywnej zbiórki odpadów na cmentarzu wymagałoby również bardzo dużej dyscypliny społecznej –twierdzi szef augustowskiego PiS.

Kleczkowski chciałby, aby miasto wsparło parafię w utrzymaniu cmentarza, ponieważ służy on teraz całemu społeczeństwu. Radny dodaje, że wywóz śmieci nie jest jedynym problemem.

-Myślę, że nie wszyscy mieszkańcy zdają sobie sprawę, jak wygórowane są koszty utrzymania cmentarza. Oprócz wywozu odpadów chodzi o bieżące utrzymanie, sprzątanie czy usuwanie starych drzew. Niestety przywołane koszty mogą wpływać na opłatę związaną z pochówkiem, z czym należy się liczyć. Miasto powinno wspierać parafię w utrzymaniu cmentarza, bo jest to miejsce uczęszczane przez wszystkich augustowian –podkreśla radny Marcin Kleczkowski.

*Artykuł ukazał się w 45/2021 numerze "Przeglądu Powiatowego".


Napisz komentarz

Komentarze

jachi 27.11.2021 23:40
Oprócz problemu śmieci na cmentarzu problemem są też śmieci na w mieście.Augustów zamieszkuje 30 tyś mieszkańców ,a płaci 20. tyś i nikt z tym nic nie robi.

EKO 23.11.2021 11:56
Najwyższa pora myśleć i postępować EKOLOGICZNIE. Po co tyle ozdób i zniczy na grobach? Nie dość, że brzydkie, to będą rozkładać się jako śmieci setki lat. Jedna doniczka z prawdziwym kwiatem i recyklingowane każdego roku znicze wystarczą. A jak ktoś lubi palić ogień na grobie, to może świeczka na podstawce wystarczy.

iwan 22.11.2021 16:30
parafii jest 5 czy dokładają czy tylko jedna utrzymuje cmentarz a podatek jaki jest nałożony przez wielebnego 200 zł od pochówku za wywóz śmieci bo na cmentarzu nic się nie robi ja śmieci z moich grobów zabieram

Cmentarz dla wszystkich,także nie finansujacych kościoła 21.11.2021 08:12
Mówi się,że coraz mniej ludzi chodzi do kościoła więc i dochody kościoła spadły.Dlaczego finansowanie cmentarza ma dotyczyć tylko osoby wierzące ,które wspomagają finansowo kościół?Przecież grzebane są tam też osoby innych wyznań,niewierzące I takie,które nigdy grosza nie dały kościolowi.

Jasne , przecież wszyscy w Polsce płacą na Kościół 21.11.2021 10:45
Chodzisz czy nie chodzisz i tak każdy płaci na Kościół w Polsce . Rząd Polski / czytaj rząd PiS/ pompuje co roku miliardy złotych z kasy publicznej do skarbca kościelnego a właściwie do skarbców biskupich . Kościoły , czyli parafie dostają z tego ochłapy , których nie starcza na utrzymanie takich przybytków jak cmentarze dlatego "apel" proboszcza aby parafianie ponownie sięgnęli do swych kieszeni. Apel proboszcza , powinien być raczej skierowany do "dyrekcji" bo tam jest na to kasa . Są pieniądze na wystawne życie za życia to powinny się znaleźć na życie doczesne tych , którzy na to zasłużyli.

pytania 21.11.2021 12:08
I co proponujesz? Zrobić listę osób innych wyznań i niewierzących? Opodatkować je? Póki co jest to niezgodne z prawem i Konstytucją RP. A skąd wiesz, ile i czy w ogóle osoby wierzące płacą na kościół?

ooloo 22.11.2021 19:01
Jedno pytanie. A widziałeś (-łaś) ubogiego klechę w Polsce?

wef 23.11.2021 17:16
Każdy wjazd jest płatny. Chyba 250 zł. Grób 750. Nie ma tak, że ktoś niewieżący wejdzie i sobie pochowa kogoś.

.. 24.11.2021 20:27
To gdzie są grzebani niewierzący?

erg 25.11.2021 08:57
Opłata za grób na cmentarzu dotyczy wszystkich bez względu na wyznanie lub jego brak. W regulaminie nie ma rozróżnienia na katolików, niekatolików i niewieżących.

erge 20.11.2021 11:43
"Chodzi między innymi o wymianę rozpadającego się starego ogrodzenia". Wymienić trzeba to fakt. Jednak to ogrodzenie samo się nie rozwala a rozwalają ludzie. Demontują betonowe przęsła i robią dzikie wejścia na cmentarz, bo przejść im z istniejących bramek to daleka podróż. Podjeżdżaja samochodami pod dziurę w płocie i mają blisko. Ludziom kiedyś starczały 4 bramki, teraz nie. Mało tego. W okolicy parkingu szpitala jest dziura i 20 metrów dalej pomysłowy Dobromir zamontował stalową drabinkę do przechodzenia przez płot. Taka oto głupota.

Zastanówcie się 20.11.2021 00:05
Apeluję o umiar do wszystkich antyklerykałów. Możecie sobie mieć dowolne poglądy, jak to w kraju demokratycznym. Ale tutaj problem jest realny. Powinniście na ten dylemat patrzeć obiektywnie i bez jakichkolwiek emocji. Czytając niektóre komentarze odnoszę wrażenie, że kierujecie się emocjami, zamiast popatrzeć na to zagadnienie szerzej i przyznać rację księdzu, że sama parafia nie powinna ponosić tak wysokich kosztów miesięcznie, kiedy z cmentarza korzystają wszyscy mieszkańcy i mówimy o osobach chodzących oraz niechodzących do kościoła.

To ty się puknij w głowę 20.11.2021 11:21
Nad czym się zastanowić , ..nad pazernością ? Ksiądz nigdy nie przyzna ci racji a ty jesteś gotowy w ogień za nimi pójść. Jeżeli nie daje rady , niech się zrzeknie na rzecz miasta wszystkiego , co wiąże się z wpływami i wydatkami w tej materii.

veto 20.11.2021 13:25
Od jakiegoś czasu nie żyjemy w państwie w pełni demokratycznym. Wpływ kościoła na życie publiczne jest aż nadto widoczny, mimo że Konstytucja definiuje Polskę jako państwo świeckie. Kościół katolicki otrzymuje od rządu ok. 3 mld zł rocznie z budżetu państwa i w ramach tych środków kościół powinien realizować takie zadania jak np. utrzymywanie cmentarzy, które są dla wszystkich, a nie tylko wierzących.

Mietek 19.11.2021 16:23
A czy przypadkiem co tydzień w niedziele księżulo nie lata z koszykiem i nie zbiera datków - zbiera więc płacić musi nie jest wybrańcem, któremu powinno się na wszystko pozwalać i zwalniać. Co potrzebuje nowego auta? Zegarka? Czy czego tam się chce?

Kościelny 19.11.2021 15:48
parafia płaci ale też pobiera dochody. koniec kopka

ooloo 19.11.2021 19:27
Dokładnie. Drą kasę za byle co. "Biedaki". Jak zawsze gęby pełne frazesów o miłości i miłosierdziu, a w rzeczywistości tylko o koryto tłuste chodzi. Sami nie wierzą w to co głoszą.

Henryk 19.11.2021 14:57
Ksiądz proboszcz ma bardzo dużo racji. Z cmentarza korzystają wszyscy mieszkańcy Augustowa. To jedno z najczęściej odwiedzanych miejsc w mieście. W okresie świąt i po świętach tych śmieci jest naprawdę dużo. Uważam, że parafia powinna zostać w tym obszarze wsparta, bo chodzi o mieszkańców Augustowa.

Popieram Henia, jedyne miejsce do spacerów 19.11.2021 19:14
Wejściówki powinny być i kasa by była , ministranci i kościelny z tackami przy wejściach

zachmurzenie duże

Temperatura: 0°C Miasto: Augustów

Ciśnienie: 994 hPa
Wiatr: 16 km/h

Reklama
Reklama
Miesięcznik Przegląd Powiatowy nr 12 z dnia 18 gru - strona 1
Miesięcznik Przegląd Powiatowy nr 12 z dnia 18 gru - strona 2
Miesięcznik Przegląd Powiatowy nr 12 z dnia 18 gru - strona 3
Miesięcznik Przegląd Powiatowy nr 12 z dnia 18 gru - strona 4
Miesięcznik Przegląd Powiatowy nr 12 z dnia 18 gru - strona 5
Miesięcznik Przegląd Powiatowy nr 12 z dnia 18 gru - strona 6
Miesięcznik Przegląd Powiatowy nr 12 z dnia 18 gru - strona 7
Miesięcznik Przegląd Powiatowy nr 12 z dnia 18 gru - strona 8
Miesięcznik Przegląd Powiatowy nr 12 z dnia 18 gru - strona 9
Miesięcznik Przegląd Powiatowy nr 12 z dnia 18 gru - strona 10
Miesięcznik Przegląd Powiatowy nr 12 z dnia 18 gru - strona 11
Miesięcznik Przegląd Powiatowy nr 12 z dnia 18 gru - strona 12
Miesięcznik Przegląd Powiatowy nr 12 z dnia 18 gru - strona 13
Miesięcznik Przegląd Powiatowy nr 12 z dnia 18 gru - strona 14
Miesięcznik Przegląd Powiatowy nr 12 z dnia 18 gru - strona 15
Miesięcznik Przegląd Powiatowy nr 12 z dnia 18 gru - strona 16
Miesięcznik Przegląd Powiatowy nr 12 z dnia 18 gru - strona 17
Miesięcznik Przegląd Powiatowy nr 12 z dnia 18 gru - strona 18
Miesięcznik Przegląd Powiatowy nr 12 z dnia 18 gru - strona 19
Miesięcznik Przegląd Powiatowy nr 12 z dnia 18 gru - strona 20
Miesięcznik Przegląd Powiatowy nr 12 z dnia 18 gru - strona 21
Miesięcznik Przegląd Powiatowy nr 12 z dnia 18 gru - strona 22
Miesięcznik Przegląd Powiatowy nr 12 z dnia 18 gru - strona 23
Miesięcznik Przegląd Powiatowy nr 12 z dnia 18 gru - strona 24
Miesięcznik Przegląd Powiatowy nr 12 z dnia 18 gru - strona 1Strona nr 1
Miesięcznik Przegląd Powiatowy nr 12 z dnia 18 gru - strona 2Strona nr 2
Miesięcznik Przegląd Powiatowy nr 12 z dnia 18 gru - strona 3Strona nr 3
Miesięcznik Przegląd Powiatowy nr 12 z dnia 18 gru - strona 4Strona nr 4
Miesięcznik Przegląd Powiatowy nr 12 z dnia 18 gru - strona 5Strona nr 5
Miesięcznik Przegląd Powiatowy nr 12 z dnia 18 gru - strona 6Strona nr 6
Miesięcznik Przegląd Powiatowy nr 12 z dnia 18 gru - strona 7Strona nr 7
Miesięcznik Przegląd Powiatowy nr 12 z dnia 18 gru - strona 8Strona nr 8
Miesięcznik Przegląd Powiatowy nr 12 z dnia 18 gru - strona 9Strona nr 9
Miesięcznik Przegląd Powiatowy nr 12 z dnia 18 gru - strona 10Strona nr 10
Miesięcznik Przegląd Powiatowy nr 12 z dnia 18 gru - strona 11Strona nr 11
Miesięcznik Przegląd Powiatowy nr 12 z dnia 18 gru - strona 12Strona nr 12
Miesięcznik Przegląd Powiatowy nr 12 z dnia 18 gru - strona 13Strona nr 13
Miesięcznik Przegląd Powiatowy nr 12 z dnia 18 gru - strona 14Strona nr 14
Miesięcznik Przegląd Powiatowy nr 12 z dnia 18 gru - strona 15Strona nr 15
Miesięcznik Przegląd Powiatowy nr 12 z dnia 18 gru - strona 16Strona nr 16
Miesięcznik Przegląd Powiatowy nr 12 z dnia 18 gru - strona 17Strona nr 17
Miesięcznik Przegląd Powiatowy nr 12 z dnia 18 gru - strona 18Strona nr 18
Miesięcznik Przegląd Powiatowy nr 12 z dnia 18 gru - strona 19Strona nr 19
Miesięcznik Przegląd Powiatowy nr 12 z dnia 18 gru - strona 20Strona nr 20
Miesięcznik Przegląd Powiatowy nr 12 z dnia 18 gru - strona 21Strona nr 21
Miesięcznik Przegląd Powiatowy nr 12 z dnia 18 gru - strona 22Strona nr 22
Miesięcznik Przegląd Powiatowy nr 12 z dnia 18 gru - strona 23Strona nr 23
Miesięcznik Przegląd Powiatowy nr 12 z dnia 18 gru - strona 24Strona nr 24
Reklama
KOMENTARZE
Autor komentarza: CzyścioszkaTreść komentarza: Kategorycznie nie zgadzam się ! Codziennie biorę kąpiel w wannie, a mieszkam sama , a za śmieci będę płaciła jak za rodzinę , kto to wymyślił? ??Data dodania komentarza: 11.02.2026, 10:42Źródło komentarza: Jak w Augustowie zmieniano metodę naliczania opłat za śmieci?Autor komentarza: Non scholae, sed vitae discimusTreść komentarza: Psychicznie chory człowiek udający pirata i próbujący wepchnąć krajową politykę wprost do swojego symptomatycznie jemu śmierdzącego szamba. Zresztą jest niewiele więcej odmóżdżony, niż odklejeniec z żółtymi włosami zza oceanu. Psychopaci, socjopaci i powinowaci im mentalnie wykolejeńcy częstokroć są na swój sposób haryzmatyczni, co dla ciemnego ludu niewyposażonego w krytyczne myślenie może imponować. Efekt defekowania populistyczno-ksenofobicznego bełkotu w przestrzeni publicznej przez ww. zwichrowańców jest taki, że w Polsce około 10 % społeczeństwa nadaje się do powtórzenia podstawówki ze względu na ewidentnie braki intelektualne. Natomiast Amerykanom dla orzeźwienia umysłów potrzeba chyba wielkiego kryzysu na miarę tego z lat 30 ubiegłego wieku.Data dodania komentarza: 11.02.2026, 09:24Źródło komentarza: Jak w Augustowie zmieniano metodę naliczania opłat za śmieci?Autor komentarza: ZxcTreść komentarza: Albo znajdowały się na śmietnikach przy blokachData dodania komentarza: 11.02.2026, 08:41Źródło komentarza: Zdumiewający list augustowskich radnych PiS ws. opłat za śmieci w AugustowieAutor komentarza: wwwTreść komentarza: ja mam pytanie. Niech dyrektor wodociągów odpowie , ile wody zużywają mieszkańcy, pomnóżmy to przez 15 zł i dowiemy się ile miasto chce za śmieci. Czy kwota ta pokrywa koszty wywozu śmieci i ewentualnie ile zostanie kasy dla miasta ?Data dodania komentarza: 11.02.2026, 07:57Źródło komentarza: Jak w Augustowie zmieniano metodę naliczania opłat za śmieci?Autor komentarza: oolooTreść komentarza: Typowo PiSowsko-Trumpowska narracja pouczania, łajania i nie tolerowania sprzeciwu. Jeżeli ta "Batyrówka" śmie krytykować osoby wykształcone z dużym doświadczeniem jednocześnie ukrywając swoje korzenie, wykształcenie a zwłaszcza morale (WYWALENIE Z BAT za KRADZIEŻ), to osiągnęliśmy dno za ich wybór..Data dodania komentarza: 11.02.2026, 04:55Źródło komentarza: Zdumiewający list augustowskich radnych PiS ws. opłat za śmieci w AugustowieAutor komentarza: DianaTreść komentarza: Mam nadzieję, że nie przed faszystą z zaklejonym okiem.Data dodania komentarza: 11.02.2026, 01:54Źródło komentarza: Jak w Augustowie zmieniano metodę naliczania opłat za śmieci?Autor komentarza: Art. 160 kkTreść komentarza: Ustawa z dnia 18 sierpnia 2011 r. o bezpieczeństwie osób przebywających na obszarach wodnych Art. 4. ust. 1 pkt & Art. 4 ust. 2 pkt 2Data dodania komentarza: 10.02.2026, 21:58Źródło komentarza: Wypadek na jeziorze w Augustowie: skuter wodny uderzył w wyciąg nart wodnychAutor komentarza: FajkaTreść komentarza: Zdumiona zawsze mówi z podniesionym głosem , jakby zawsze miała pretensje do całego świata, buta , pycha , zarozumiałośćData dodania komentarza: 10.02.2026, 21:06Źródło komentarza: Zdumiewający list augustowskich radnych PiS ws. opłat za śmieci w AugustowieAutor komentarza: MieszkaniecTreść komentarza: Starostwo odśnieży i nagra rolkę z tego ,a kierownik komunikacji będzie stał na pierwszym planieData dodania komentarza: 10.02.2026, 20:35Źródło komentarza: Problem z parkingami w AugustowieAutor komentarza: czytelnikTreść komentarza: Nagle się okazuje, że mieszkańcy domów jednorodzinnych nie produkują śmieci i generalnie ich nie mają. Cud. Śmieci z domów jednorodzinnych do tej pory znikały same, rozpływały się w powietrzu albo w piecu.Data dodania komentarza: 10.02.2026, 20:13Źródło komentarza: Zdumiewający list augustowskich radnych PiS ws. opłat za śmieci w AugustowieAutor komentarza: Mieszkaniec blokuTreść komentarza: Dokładnie, w blokach to akurat rozwiąże problem nie "lokatorów na gapę", do śmieci podają jedną osoba a mieszka 4 czy 5 i produkują, przecież sąsiedzi widzą ile osób mieszka, reszta musi za nich płacić. Niech każdy płaci za siebie uczciwie. Argument, że ktoś zużywa dużo wody a śmieci nie produkuje i na odwrót jest niedorzeczny.Data dodania komentarza: 10.02.2026, 20:03Źródło komentarza: Zdumiewający list augustowskich radnych PiS ws. opłat za śmieci w AugustowieAutor komentarza: Jedyna droga to KonfederacjaTreść komentarza: Jak tak dobrze się przyjrzeć to aż dech zapiera z zachwytu przed kim "bramy władzy" lewa strona sceny politycznej otwiera w tym kraju.Data dodania komentarza: 10.02.2026, 19:50Źródło komentarza: Jak w Augustowie zmieniano metodę naliczania opłat za śmieci?Autor komentarza: Nadchodzi koniec insrybutorowo-jablonkowej wierchuszki spod znaku Nasze Miasto-PiSTreść komentarza: Augustów od auspicjami insrybutorowo-jablonkowych geszefciarzy wchodzi właśnie w fazę pikowania. Niebawem referendum i odsunięcie od władzy tych niedoimów oraz ich żalosnych wazeliniarzy i serwilistów.Data dodania komentarza: 10.02.2026, 16:28Źródło komentarza: Jak w Augustowie zmieniano metodę naliczania opłat za śmieci?Autor komentarza: Art. 160 kkTreść komentarza: Władze miejskie niebawem nie tylko nie zostaną przeproszone, ale staną przed Sądem jako oskarżeni za zaniedbania i zaniechania, których dopuścili się, i które to zaniedbania i zaniechania doprowadziły do wypadków na niewłaściwe oznakowanym wyciągu narciarzy wodnych w Augustowie. W tej sprawie nie chodzi o przeprosiny, ale o odszkodowanie dla osób, które zostały poszkodowane na tym obiekcie oraz poniesienie odpowiedzialności karnej przez osoby, które przyczyniły się do złamania prawa w związku z naruszeniem ustawowo uregulowanych zapisów w zakresie obowiązku zapewnienia bezpieczeństwa na obszarach wodnych znajdujących się w granicach gminy.Data dodania komentarza: 10.02.2026, 14:06Źródło komentarza: Usłyszał zarzuty w sprawie wyciągu nart wodnych (wideo)Autor komentarza: AsdfTreść komentarza: Czy kiedykolwiek były zdemontowane lub wyjaśnione podejrzenia wobec radnej o kradzież papierosów?Data dodania komentarza: 10.02.2026, 14:06Źródło komentarza: Jak w Augustowie zmieniano metodę naliczania opłat za śmieci?Autor komentarza: boboloboTreść komentarza: Coraz trudniej patrzeć na to, co dzieje się w naszym mieście i powiecie. Decyzje władz i radnych sprawiają wrażenie oderwanych od realnych potrzeb mieszkańców – opłaty i podatki rosną, a jednocześnie brakuje nowych inwestycji, miejsc pracy i pomysłu na rozwój. Zamiast przyciągać ludzi i biznes, miasto powoli się zwija. Najbardziej oburza to, że w tym samym czasie rosną wynagrodzenia władz i osób z nimi powiązanych. Mieszkańcy zaciskają pasa, a rządzący zdają się żyć w zupełnie innej rzeczywistości. Augustów zasługuje na gospodarzy, którzy będą pracować dla ludzi, a nie dla własnych korzyści, znajomych i pełnomocników.Data dodania komentarza: 10.02.2026, 13:57Źródło komentarza: Jak w Augustowie zmieniano metodę naliczania opłat za śmieci?Autor komentarza: boobooTreść komentarza: Ja też nie mam pojęcia, jak można wybierać na radnych osoby tak prymitywne umysłowo, niewykształcone, w dodatku o wątpliwych kwalifikacjach moralnych. To PiS otworzył bramy do władzy przed takimi osobami.Data dodania komentarza: 10.02.2026, 13:52Źródło komentarza: Jak w Augustowie zmieniano metodę naliczania opłat za śmieci?Autor komentarza: oolooTreść komentarza: Gdy z ust pisowca padają słowa o uczciwości, to mam wrażenie, że słucham kurtyzany zapewniającej o jej miłości..Data dodania komentarza: 10.02.2026, 12:57Źródło komentarza: Jak w Augustowie zmieniano metodę naliczania opłat za śmieci?Autor komentarza: leśny ludekTreść komentarza: U nas to jest finansowanie miejskiej spółki Necko też, tylko ubrane w inne tabelki ;) Odbiór (sam odbiór, nie zagospodarowanie) śmieci mamy droższy o połowę niż w Suwałkach.Data dodania komentarza: 10.02.2026, 12:46Źródło komentarza: Zdumiewający list augustowskich radnych PiS ws. opłat za śmieci w AugustowieAutor komentarza: Insrybutorowo-jabłonkowy folwark picerow, pozerów i geszefciarzy spod znaku Nasze Miasto-PiSTreść komentarza: No właśnie - jak jest usankcjonowany prawnie wywóz odpadów komunalnych realizowanych przez gminę? Czy gmina może zarabiać na odpadach komunalnych nakładając na mieszkańców stawki, które powodują generowanie zysków dla gminy? Zawsze myślałem, że wywóz odpadów komunalnych zgodnie z ustawą o samorządzie gminnym mieści się w zadaniach własnych gminy. Natomiast w Augustowie burmiszczowie spod insrybutorowo-jablonkowego znaku Nasze Miasto-PiS brną w model byznesowy, znaczy się insrybutorowo-jablonkowego zarobkowania kosztem mieszkańców Augustowa.Data dodania komentarza: 10.02.2026, 09:55Źródło komentarza: Zdumiewający list augustowskich radnych PiS ws. opłat za śmieci w Augustowie
PRZECZYTAJ
Reklama