Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
wtorek, 3 lutego 2026 21:26
Przeczytaj koniecznie!
Reklama

Kosztowny wywóz odpadów

Podziel się
Oceń

Śmieci cmentarne to nie tylko listopadowy problem. Za wywóz płaci parafia. Proboszcz augustowskiej Bazyliki prosi władze miasta i radnych o refleksję nad wsparciem parafii. Podobne apele padały już kilkukrotnie, choć nie przyniosły dotychczas żadnych efektów.
Kosztowny wywóz odpadów
Na zdjęciu: Kontener na cmentarzu parafialnym w Augustowie.

Autor: Przegląd Powiatowy, Dziennik Powiatowy

Bartosz Lipiński

Każdego roku na przełomie października i listopada augustowski cmentarz przeżywa wielkie oblężenie. Odwiedzamy groby swoich bliskich, palimy znicze, składamy wiązanki kwiatów, sprzątamy nagrobki. Niewielu z nas zastanawia się nad tym, jaki koszt ponosi administrator cmentarza za wywóz odpadów. Tymczasem to bardzo wysokie kwoty. O przywołanej sprawie opowiedział ksiądz Wojciech Jabłoński, proboszcz augustowskiej Bazyliki Mniejszej.

Parafia płaci bardzo wysokie kwoty

-Problem związany z wysokimi kosztami wywozu odpadów z cmentarza jest szalenie istotny i co jakiś czas powraca w różnych rozmowach, w różnych kręgach. W poprzedniej kadencji radni dyskutowali o tej sprawie na sesji bez mojego udziału. Byłem trochę zaskoczony. Jak można merytorycznie rozmawiać o takich sprawach pod nieobecność administratora, dysponującego wiedzą, a przede wszystkim fakturami? Później uczestniczyłem w obradach rady miejskiej i opowiedziałem radnym o naszych bolączkach. Niestety oprócz rozmowy nie odczułem w jakiś konkretny sposób działań pomocowych –relacjonuje ksiądz proboszcz.

-Przypomnę, że za wywóz śmieci z cmentarza za sam październik 2020 roku zapłaciłem prawie 80 tysięcy złotych. To ogromne pieniądze biorąc pod uwagę wpływy, które udaje się nam uzyskać z opłat za dzierżawy miejsc czy innych opłat, które przewiduje regulamin cmentarza. Rozmawiałem ze znajomym proboszczem z Suwałk. Dowiedziałem się, że tam, choć jest to również cmentarz parafialny, miasto wzięło na siebie koszty związane z wywożeniem odpadów. Szczerze mu pozazdrościłem i pojawiła mi się jeszcze raz taka myśl, dlaczego w jednym miejscu można, a gdzie indziej nie? Czyżby chodziło o dobrą wolę? –mówi ks. Jabłoński.

Proboszcz parafii pw. Najświętszego Serca Jezusowego w Augustowie mówi, że cmentarz na Zarzeczu potrzebuje rozmaitych inwestycji, na które aktualnie nie może sobie pozwolić. Chodzi między innymi o wymianę rozpadającego się starego ogrodzenia, czy nowe utwardzone ścieżki. Gdyby nie konieczność ponoszenia wywozu śmieci lub chociażby bardzo kosztownej wycinki drzew, można byłoby przekazać pieniądze na inne i oczekiwane zadania. Administrator byłby wdzięczny za jakąkolwiek formę wsparcia od miasta.

-Często przy różnych uroczystościach szczycimy się tym, że na augustowskim cmentarzu są pochowani bohaterscy żołnierze, ważne osoby dla naszej historii. Ale spoczywają tutaj przede wszystkim nasi najbliżsi, rodzice, dziadkowie, krewni. Wsparcie finansowe cmentarza ze strony miasta byłoby bardzo potrzebne. Przecież nie chodzi tu o żaden zysk, tylko o utrzymanie jednego z najczęściej odwiedzanych miejsc w Augustowie. Tam groby mają moi parafianie, ale nade wszystko mieszkańcy naszego miasta –dodaje ks. Wojciech.

-Jesienią płacę kilkadziesiąt tysięcy złotych za wywóz śmieci z cmentarza, a w pozostałych miesiącach przynajmniej kilkanaście tysięcy. Szczerze, to chyba już nie wierzę, że ktoś się tym chce przejmować, jakoś temu zaradzić, pomóc. Raczej spotykam się z postawą: „to nie moja, a twoja sprawa, to twoje zmartwienie” –puentuje ks. Jabłoński.

Radny oczekuje pomocy dla parafii

Problem podnoszony przez księdza proboszcza rozumieją niektórzy miejscy samorządowcy. Marcin Kleczkowski uważa, że rządzący miastem powinni wspomóc parafię w utrzymaniu cmentarza, ponieważ spełnia on rolę cmentarza komunalnego. Lider augustowskiego PiS przedstawia konkretne rozwiązanie, które jego zdaniem można zrealizować każdego roku. Parafia zostałaby dzięki temu odciążona.

-Ze względu na brak cmentarza komunalnego, zadania miasta wypełnia parafia. Tym samym sytuacją skandaliczną jest, że miasto nie poczuwa się do odpowiedzialności, aby wspomagać parafię w utrzymaniu cmentarza przy ulicy Zarzecze. Jeśli miasto nie może wywozić odpadów z cmentarza parafialnego, to w październiku i listopadzie może postawić kilka kontenerów na parkingach wokół cmentarza. Cmentarz jest z trzech stron otoczony parkingami należącymi do miasta, a ustawienie na nich 2-3 kontenerów w okresie Wszystkich Świętych, zauważalnie odciążyłoby parafię –mówi Marcin Kleczkowski.

Nad wysokimi kosztami związanymi z wywozem śmieci z cmentarza ubolewał już poprzedni proboszcz Bazyliki, śp. ksiądz prałat Jan Wróblewski. Były administrator cmentarza brał pod uwagę kilka koncepcji zmniejszenia kosztów, jednak okazały się one trudne do zrealizowania. Nie możemy też zapominać, że aktualne opłaty za wywóz śmieci są wyższe niż kilka lat temu.

-Przed siedmioma laty rozmawiałem o tej sprawie ze śp. księdzem Janem Wróblewskim. Już wtedy ówczesny administrator cmentarza parafialnego narzekał na bardzo wysokie koszty, przekraczające sto tysięcy złotych rocznie. Jak wiemy, od tego czasu te kwoty zdecydowanie wzrosły. Ksiądz Wróblewski myślał o różnych rozwiązaniach. Brał pod uwagę między innymi selektywną zbiórkę odpadów. Natomiast sortowanie śmieci w tym przypadku byłoby zadaniem niezwykle skomplikowanym. Np. wypalone szklane znicze nie nadają się do recyklingu, ponieważ są zanieczyszczone parafiną. Podobnie wygląda kwestia wiązanek z tworzywa sztucznego. Zrealizowanie selektywnej zbiórki odpadów na cmentarzu wymagałoby również bardzo dużej dyscypliny społecznej –twierdzi szef augustowskiego PiS.

Kleczkowski chciałby, aby miasto wsparło parafię w utrzymaniu cmentarza, ponieważ służy on teraz całemu społeczeństwu. Radny dodaje, że wywóz śmieci nie jest jedynym problemem.

-Myślę, że nie wszyscy mieszkańcy zdają sobie sprawę, jak wygórowane są koszty utrzymania cmentarza. Oprócz wywozu odpadów chodzi o bieżące utrzymanie, sprzątanie czy usuwanie starych drzew. Niestety przywołane koszty mogą wpływać na opłatę związaną z pochówkiem, z czym należy się liczyć. Miasto powinno wspierać parafię w utrzymaniu cmentarza, bo jest to miejsce uczęszczane przez wszystkich augustowian –podkreśla radny Marcin Kleczkowski.

*Artykuł ukazał się w 45/2021 numerze "Przeglądu Powiatowego".


Napisz komentarz

Komentarze

jachi 27.11.2021 23:40
Oprócz problemu śmieci na cmentarzu problemem są też śmieci na w mieście.Augustów zamieszkuje 30 tyś mieszkańców ,a płaci 20. tyś i nikt z tym nic nie robi.

EKO 23.11.2021 11:56
Najwyższa pora myśleć i postępować EKOLOGICZNIE. Po co tyle ozdób i zniczy na grobach? Nie dość, że brzydkie, to będą rozkładać się jako śmieci setki lat. Jedna doniczka z prawdziwym kwiatem i recyklingowane każdego roku znicze wystarczą. A jak ktoś lubi palić ogień na grobie, to może świeczka na podstawce wystarczy.

iwan 22.11.2021 16:30
parafii jest 5 czy dokładają czy tylko jedna utrzymuje cmentarz a podatek jaki jest nałożony przez wielebnego 200 zł od pochówku za wywóz śmieci bo na cmentarzu nic się nie robi ja śmieci z moich grobów zabieram

Cmentarz dla wszystkich,także nie finansujacych kościoła 21.11.2021 08:12
Mówi się,że coraz mniej ludzi chodzi do kościoła więc i dochody kościoła spadły.Dlaczego finansowanie cmentarza ma dotyczyć tylko osoby wierzące ,które wspomagają finansowo kościół?Przecież grzebane są tam też osoby innych wyznań,niewierzące I takie,które nigdy grosza nie dały kościolowi.

Jasne , przecież wszyscy w Polsce płacą na Kościół 21.11.2021 10:45
Chodzisz czy nie chodzisz i tak każdy płaci na Kościół w Polsce . Rząd Polski / czytaj rząd PiS/ pompuje co roku miliardy złotych z kasy publicznej do skarbca kościelnego a właściwie do skarbców biskupich . Kościoły , czyli parafie dostają z tego ochłapy , których nie starcza na utrzymanie takich przybytków jak cmentarze dlatego "apel" proboszcza aby parafianie ponownie sięgnęli do swych kieszeni. Apel proboszcza , powinien być raczej skierowany do "dyrekcji" bo tam jest na to kasa . Są pieniądze na wystawne życie za życia to powinny się znaleźć na życie doczesne tych , którzy na to zasłużyli.

pytania 21.11.2021 12:08
I co proponujesz? Zrobić listę osób innych wyznań i niewierzących? Opodatkować je? Póki co jest to niezgodne z prawem i Konstytucją RP. A skąd wiesz, ile i czy w ogóle osoby wierzące płacą na kościół?

ooloo 22.11.2021 19:01
Jedno pytanie. A widziałeś (-łaś) ubogiego klechę w Polsce?

wef 23.11.2021 17:16
Każdy wjazd jest płatny. Chyba 250 zł. Grób 750. Nie ma tak, że ktoś niewieżący wejdzie i sobie pochowa kogoś.

.. 24.11.2021 20:27
To gdzie są grzebani niewierzący?

erg 25.11.2021 08:57
Opłata za grób na cmentarzu dotyczy wszystkich bez względu na wyznanie lub jego brak. W regulaminie nie ma rozróżnienia na katolików, niekatolików i niewieżących.

erge 20.11.2021 11:43
"Chodzi między innymi o wymianę rozpadającego się starego ogrodzenia". Wymienić trzeba to fakt. Jednak to ogrodzenie samo się nie rozwala a rozwalają ludzie. Demontują betonowe przęsła i robią dzikie wejścia na cmentarz, bo przejść im z istniejących bramek to daleka podróż. Podjeżdżaja samochodami pod dziurę w płocie i mają blisko. Ludziom kiedyś starczały 4 bramki, teraz nie. Mało tego. W okolicy parkingu szpitala jest dziura i 20 metrów dalej pomysłowy Dobromir zamontował stalową drabinkę do przechodzenia przez płot. Taka oto głupota.

Zastanówcie się 20.11.2021 00:05
Apeluję o umiar do wszystkich antyklerykałów. Możecie sobie mieć dowolne poglądy, jak to w kraju demokratycznym. Ale tutaj problem jest realny. Powinniście na ten dylemat patrzeć obiektywnie i bez jakichkolwiek emocji. Czytając niektóre komentarze odnoszę wrażenie, że kierujecie się emocjami, zamiast popatrzeć na to zagadnienie szerzej i przyznać rację księdzu, że sama parafia nie powinna ponosić tak wysokich kosztów miesięcznie, kiedy z cmentarza korzystają wszyscy mieszkańcy i mówimy o osobach chodzących oraz niechodzących do kościoła.

To ty się puknij w głowę 20.11.2021 11:21
Nad czym się zastanowić , ..nad pazernością ? Ksiądz nigdy nie przyzna ci racji a ty jesteś gotowy w ogień za nimi pójść. Jeżeli nie daje rady , niech się zrzeknie na rzecz miasta wszystkiego , co wiąże się z wpływami i wydatkami w tej materii.

veto 20.11.2021 13:25
Od jakiegoś czasu nie żyjemy w państwie w pełni demokratycznym. Wpływ kościoła na życie publiczne jest aż nadto widoczny, mimo że Konstytucja definiuje Polskę jako państwo świeckie. Kościół katolicki otrzymuje od rządu ok. 3 mld zł rocznie z budżetu państwa i w ramach tych środków kościół powinien realizować takie zadania jak np. utrzymywanie cmentarzy, które są dla wszystkich, a nie tylko wierzących.

Mietek 19.11.2021 16:23
A czy przypadkiem co tydzień w niedziele księżulo nie lata z koszykiem i nie zbiera datków - zbiera więc płacić musi nie jest wybrańcem, któremu powinno się na wszystko pozwalać i zwalniać. Co potrzebuje nowego auta? Zegarka? Czy czego tam się chce?

Kościelny 19.11.2021 15:48
parafia płaci ale też pobiera dochody. koniec kopka

ooloo 19.11.2021 19:27
Dokładnie. Drą kasę za byle co. "Biedaki". Jak zawsze gęby pełne frazesów o miłości i miłosierdziu, a w rzeczywistości tylko o koryto tłuste chodzi. Sami nie wierzą w to co głoszą.

Henryk 19.11.2021 14:57
Ksiądz proboszcz ma bardzo dużo racji. Z cmentarza korzystają wszyscy mieszkańcy Augustowa. To jedno z najczęściej odwiedzanych miejsc w mieście. W okresie świąt i po świętach tych śmieci jest naprawdę dużo. Uważam, że parafia powinna zostać w tym obszarze wsparta, bo chodzi o mieszkańców Augustowa.

Popieram Henia, jedyne miejsce do spacerów 19.11.2021 19:14
Wejściówki powinny być i kasa by była , ministranci i kościelny z tackami przy wejściach

zachmurzenie małe

Temperatura: -14°C Miasto: Augustów

Ciśnienie: 1024 hPa
Wiatr: 13 km/h

Reklama
Reklama
Miesięcznik Przegląd Powiatowy nr 12 z dnia 18 gru - strona 1
Miesięcznik Przegląd Powiatowy nr 12 z dnia 18 gru - strona 2
Miesięcznik Przegląd Powiatowy nr 12 z dnia 18 gru - strona 3
Miesięcznik Przegląd Powiatowy nr 12 z dnia 18 gru - strona 4
Miesięcznik Przegląd Powiatowy nr 12 z dnia 18 gru - strona 5
Miesięcznik Przegląd Powiatowy nr 12 z dnia 18 gru - strona 6
Miesięcznik Przegląd Powiatowy nr 12 z dnia 18 gru - strona 7
Miesięcznik Przegląd Powiatowy nr 12 z dnia 18 gru - strona 8
Miesięcznik Przegląd Powiatowy nr 12 z dnia 18 gru - strona 9
Miesięcznik Przegląd Powiatowy nr 12 z dnia 18 gru - strona 10
Miesięcznik Przegląd Powiatowy nr 12 z dnia 18 gru - strona 11
Miesięcznik Przegląd Powiatowy nr 12 z dnia 18 gru - strona 12
Miesięcznik Przegląd Powiatowy nr 12 z dnia 18 gru - strona 13
Miesięcznik Przegląd Powiatowy nr 12 z dnia 18 gru - strona 14
Miesięcznik Przegląd Powiatowy nr 12 z dnia 18 gru - strona 15
Miesięcznik Przegląd Powiatowy nr 12 z dnia 18 gru - strona 16
Miesięcznik Przegląd Powiatowy nr 12 z dnia 18 gru - strona 17
Miesięcznik Przegląd Powiatowy nr 12 z dnia 18 gru - strona 18
Miesięcznik Przegląd Powiatowy nr 12 z dnia 18 gru - strona 19
Miesięcznik Przegląd Powiatowy nr 12 z dnia 18 gru - strona 20
Miesięcznik Przegląd Powiatowy nr 12 z dnia 18 gru - strona 21
Miesięcznik Przegląd Powiatowy nr 12 z dnia 18 gru - strona 22
Miesięcznik Przegląd Powiatowy nr 12 z dnia 18 gru - strona 23
Miesięcznik Przegląd Powiatowy nr 12 z dnia 18 gru - strona 24
Miesięcznik Przegląd Powiatowy nr 12 z dnia 18 gru - strona 1Strona nr 1
Miesięcznik Przegląd Powiatowy nr 12 z dnia 18 gru - strona 2Strona nr 2
Miesięcznik Przegląd Powiatowy nr 12 z dnia 18 gru - strona 3Strona nr 3
Miesięcznik Przegląd Powiatowy nr 12 z dnia 18 gru - strona 4Strona nr 4
Miesięcznik Przegląd Powiatowy nr 12 z dnia 18 gru - strona 5Strona nr 5
Miesięcznik Przegląd Powiatowy nr 12 z dnia 18 gru - strona 6Strona nr 6
Miesięcznik Przegląd Powiatowy nr 12 z dnia 18 gru - strona 7Strona nr 7
Miesięcznik Przegląd Powiatowy nr 12 z dnia 18 gru - strona 8Strona nr 8
Miesięcznik Przegląd Powiatowy nr 12 z dnia 18 gru - strona 9Strona nr 9
Miesięcznik Przegląd Powiatowy nr 12 z dnia 18 gru - strona 10Strona nr 10
Miesięcznik Przegląd Powiatowy nr 12 z dnia 18 gru - strona 11Strona nr 11
Miesięcznik Przegląd Powiatowy nr 12 z dnia 18 gru - strona 12Strona nr 12
Miesięcznik Przegląd Powiatowy nr 12 z dnia 18 gru - strona 13Strona nr 13
Miesięcznik Przegląd Powiatowy nr 12 z dnia 18 gru - strona 14Strona nr 14
Miesięcznik Przegląd Powiatowy nr 12 z dnia 18 gru - strona 15Strona nr 15
Miesięcznik Przegląd Powiatowy nr 12 z dnia 18 gru - strona 16Strona nr 16
Miesięcznik Przegląd Powiatowy nr 12 z dnia 18 gru - strona 17Strona nr 17
Miesięcznik Przegląd Powiatowy nr 12 z dnia 18 gru - strona 18Strona nr 18
Miesięcznik Przegląd Powiatowy nr 12 z dnia 18 gru - strona 19Strona nr 19
Miesięcznik Przegląd Powiatowy nr 12 z dnia 18 gru - strona 20Strona nr 20
Miesięcznik Przegląd Powiatowy nr 12 z dnia 18 gru - strona 21Strona nr 21
Miesięcznik Przegląd Powiatowy nr 12 z dnia 18 gru - strona 22Strona nr 22
Miesięcznik Przegląd Powiatowy nr 12 z dnia 18 gru - strona 23Strona nr 23
Miesięcznik Przegląd Powiatowy nr 12 z dnia 18 gru - strona 24Strona nr 24
Reklama
KOMENTARZE
Autor komentarza: PracownikTreść komentarza: Teraz Waldek tylko macha rączkami na sesji, a się nie odezwie bo nie ma nic do powiedzania. Waldek ile pobiera synek z powiatowej kasy miesięcznie w PZD?! Jakie ma kwalifikacje do zajmowanego stanowiska i za co odpowiada? Pawełej ostatnio w gabinecie was wyśmiał i nazwał "bardzo pięknie" i do czego się nadajecie, ale głosujecie i jesteście zakładnikami. Dopytajcie go. Jak trzeba to podam datę i godzinę i miejsce.Data dodania komentarza: 3.02.2026, 21:04Źródło komentarza: Jaka jest sytuacja augustowskiego szpitala?Autor komentarza: leśny ludekTreść komentarza: Żeby to było jedno miejsce gdzie się przejść nie da… Mam wrażenie że większość właścicieli domów w ogóle nie odśnieża chodników. Ja rozumiem że to prawo to relikt i w niektórych miastach po prostu to odśnieża miasto, ale u nas to tak wygląda, że teraz nikt tego nie odśnieża i nikomu to nie przeszkadza.Data dodania komentarza: 3.02.2026, 20:28Źródło komentarza: Nie da się tędy normalnie przejśćAutor komentarza: Mieszkaniec.Treść komentarza: Za takie rządzenie to tylko taczki, jednego do Lipska do wideł, drugiego do Szczebry kozy paść,te że Szczebry kiedyś chciał wywozić innych,to przejażdżka na taczce aż się prosi i to jeszcze trochę obornika żeby w pupę nie było zimno,Data dodania komentarza: 3.02.2026, 18:54Źródło komentarza: Jaka jest sytuacja augustowskiego szpitala?Autor komentarza: oolooTreść komentarza: "Bo łone som od brania piniendzy a nie od roboty." Takie lokalne watażki z mózgowiem wielkości orzecha włoskiego..Data dodania komentarza: 3.02.2026, 18:24Źródło komentarza: Nie da się tędy normalnie przejśćAutor komentarza: widać dokładnieTreść komentarza: Widać co się zmieniło po wyborach i jak funkcjonuje teraz powiat.Data dodania komentarza: 3.02.2026, 14:04Źródło komentarza: Jaka jest sytuacja augustowskiego szpitala?Autor komentarza: BeneQTreść komentarza: To że remont jest potrzebny jest oczywiste, ale do czasu remontu można by było zmienić oznakowanie na parkingu w taki sposób aby samochody parkowały ukośnie. Było by więcej miejsca na chodniku i dało by się normalnie odśnieżyć. Na dzień dzisiejszy parkowanie jest tam utrudnione, co więcej miasto pobiera opłatę za parkowanie a jest to niezgodne z prawem, miejsca parkingowe nie mają odpowiednich wymaganych przez ustawę wymiarów. Tak więc, miasto nie remontuje, nie odśnieża, nie dba o bezpieczeństwo mieszkańców, niezgodnie z prawem każe płacić za możliwość zaparkowania połową samochodu.Data dodania komentarza: 3.02.2026, 13:23Źródło komentarza: Nie da się tędy normalnie przejśćAutor komentarza: DianaTreść komentarza: Chirurgia i wewnętrzny leżą i kwiczą. Dno. Nawet inni lekarze odradzają, aby tam się kłaść. Nieźle jest na ortopedii. Innych oddziałów nie znam. Jeśli Dobrowolskiej wydaje się, że wszystko jest OK, to najwyraźniej nie widziała, jak funkcjonują inne szpitale, w których poziom empatii i opieki pielęgniarskiej jest naprawdę wysoki. U nas to niespotykane, aby pielęgniarki same, niewzywane, przychodziły do pacjenta i sprawdzały jego stan, i to co chwilę. Tu nawet jak wezwiesz, to pojawia się chmura gradowa z wściekłym obliczem na gębie. A już sposób zwracania się do pacjenta to kolejny poziom dna. Nie wiem, może im za mało płacą, ale czy powinni więcej za takie podejście???Data dodania komentarza: 3.02.2026, 12:16Źródło komentarza: Jaka jest sytuacja augustowskiego szpitala?Autor komentarza: MieszkaniecTreść komentarza: Mieczyslaw się sprzedał , to teraz z miastem w tym roku na pewno wyremontują i usuną kasztanowceData dodania komentarza: 3.02.2026, 12:15Źródło komentarza: Nie da się tędy normalnie przejśćAutor komentarza: Obserwator też.Treść komentarza: A teraz rządzi Waldemar i Paweł i nic nie funkcjonuje, ale za to korytka mają swoii i znajomi królika,na szpital nima na szkołę nima ale dla pociotków jee bo to w myśl zasady TKM i spoko . ważne że my mamy ,a lud głupi i tak kupi .Data dodania komentarza: 3.02.2026, 11:44Źródło komentarza: Jaka jest sytuacja augustowskiego szpitala?Autor komentarza: augustowiakTreść komentarza: radni zorganizują referendum a mieszkańcy nie pójdą na głosowanie bo im się nie będzie chciało....o trzech burmistrzach o złym zarządzaniu miastem o braku inwestycji prorozwojowych opozycja trąbiła w kampanii wyborczej miała też sensownego kandydata na burmistrza Pana Andrzeja Zarzeckiego a ,,narodek ,,wybrał Karolczuka i spółkę ....to chyba za jakieś grzechy bo racjonalnie wytłumaczyć się niedaData dodania komentarza: 3.02.2026, 11:43Źródło komentarza: Marian Dyczewski: "Burmistrz Walulik rządził sam i dał radę" (video)Autor komentarza: Obserwator.Treść komentarza: Brawo Panie Dariuszu ,jak pan rządził z panem Jarosławem ,to i ,, Laswegas,,wukcjonowalo i szpital i nie było zatrudniania swoich i było można rzec dobrze a nawet bardzo dobrze.A teraz mamy co mamy.Data dodania komentarza: 3.02.2026, 08:36Źródło komentarza: Jaka jest sytuacja augustowskiego szpitala?Autor komentarza: Janina .Treść komentarza: A ja czekam na wypowiedź mentora nad mentorami, Waldemara, za dawnych czasów bardzo licznie wypowiadał się na temat szpitala a teraz milczy chory cy cós,Data dodania komentarza: 2.02.2026, 22:19Źródło komentarza: Jaka jest sytuacja augustowskiego szpitala?Autor komentarza: JanTreść komentarza: Wystarczy poczytać opinii o szpitalu i podejściu personelu oczywiście nie całego do pacjentów i wszystko jasne nic dziwnego że nazwany został umieralniąData dodania komentarza: 2.02.2026, 18:56Źródło komentarza: Jaka jest sytuacja augustowskiego szpitala?Autor komentarza: TakTreść komentarza: A co się dzieje na wewnętrznym męskim.... Co drugi dzień inny lekarz. Przez dwa miesiące nie było ordynatora jak odszedł dr Sokołowski. A teraz już jest? Tam nikt nie chce pracować, takie tam... Każdy sobie rzepkę skrobie. Jeden z najgorszych oddziałów w szpitalu! Zresztą się nie dziwię, że nikt tam nie chce pracować na stałe. Pielęgniarki wulgarne, zero empatii. Oczywiście nie wszystkie. Są wyjątki, jak zawsze.Data dodania komentarza: 2.02.2026, 18:29Źródło komentarza: Jaka jest sytuacja augustowskiego szpitala?Autor komentarza: Priorytety burmiszcza Karolczuka i egzekutywy Nasze Miasto-PiSTreść komentarza: Radni mogą zorganizować referendum, w trakcie którego poinformują mieszkańców Augustowa, jak burmistrz Karolczuk bezczelnie "przepala" ich pieniądze na swoje bezczelnie uskuteczniane w augustowskim samorządzie fanaberie niegospodarności zmaterializowane w tworzeniu kolejnych etatów finansowanych za pieniądze mieszkańców i skutkujących drenowaniem miejskiego budżetu setkami tysięcy złotych. Fanaberie "kreatywnej" polityki kadrowej przez okres dwóch kadencji burmiszcza Karolczuka liczone będą stratami w kwocie kilku milionów złotych.Data dodania komentarza: 2.02.2026, 09:59Źródło komentarza: Marian Dyczewski: "Burmistrz Walulik rządził sam i dał radę" (video)Autor komentarza: Priorytety burmiszcza Karolczuka i ekipy Nasze Miasto-PiS☝️💪🤡👺👹🚀🛰🛸🥸💰💰💰🤑🤝👏🏚🏚🏚Treść komentarza: Panie Marianie, ma Pan rację. Radni z opozycji powinni zorganizować i aktywnie uczestniczyć w referendum w sprawie odwołania burmistrza Karolczuka w związku z prowadzoną przez niego ewidentnie niegospodarną polityką kadrową skutkującą drenowaniem miejskiego budżetu liczonym już w milionach zlototych. Mieszkańcom trzeba wytłumaczyć, że przez cztery lata w wyniku pionierskiej, intencjonalnej i jednocześnie niegospodarnej działalności burmiszcza Karolczuka polegającej na utworzeniu w augustowskim magistracie etatu drugiego zastępcy burmistrza Augustowa, wydatkowane są w skali tylko jednego roku setki tysięcy złotych na uposażenie drugiego zastępcy burmiszcza Karolczuka. Należy uświadomić mieszkańcom, iż w pewnym sensie są ograbiani ze swoich pieniędzy, które pochodzą z ich podatków. Trzeba też dać do zrozumienia mieszkańcom, że są swego rodzaju pracodawcami miejskich włodarzy, w tym burmistrza Karolczuka, jego dwóch zastępców Chodkiewicza i Sieczkowskiego oraz innych urzędników ratusza i miejskich jednostek organizacyjnych oraz pełnomocnika burmistrza Karolczuka. Należy przekazać konkretne kwoty mieszkańcom, żeby poznali skalę procederu, który jest ćwiczony w augustowskim samorządzie przez insrybutorowo-jablonkowców spod znaku Nasze Miasto-PiS.Data dodania komentarza: 2.02.2026, 08:44Źródło komentarza: Marian Dyczewski: "Burmistrz Walulik rządził sam i dał radę" (video)Autor komentarza: Fejsbukowi kabotyni, picerzy, pozerzy i farmazoniarzeTreść komentarza: Nie ma projektow, staży zagranicznych, klas branżowych drugiego stopnia, ŻADNEJ szkoły policealnej, ale za to jest fejsbukowe kabotyństwo, picerowanie, pozerowanie i farmazoniarstwo dyrekcji szkoły współ zespół z pisowskimi lamusami ze starostwa powiatowego.Data dodania komentarza: 2.02.2026, 07:52Źródło komentarza: Ranking Liceów i Techników Perspektywy 2026: augustowskie szkoły z brązowymi odznakamiAutor komentarza: Temida⚖️Treść komentarza: Komenda Powiatowa Policji w Augustowie powinna bezzwłocznie skontaktować się z osobą poszkodowaną w tym wypadku, zwrócić dla niej pieniądze za mandat z ustawowymi odsetkami za zwłokę w zapłacie, przeprosić poszkodowanego tego wypadku, przyznać rekompensatę pieniężną za doznane krzywdy i straty, wszcząć postępowania z urzędu wobec CSiR za niewłaściwe oznakowanie akwenu, na którym posadowiony jest wyciąg narciarzy wodnych i natychmiast wnieść do Sądu wniosek o ukaranie grzywną dyrektora CSiR za naruszenie prawa z art. 160 kk.Data dodania komentarza: 2.02.2026, 06:32Źródło komentarza: Wypadek na jeziorze w Augustowie: skuter wodny uderzył w wyciąg nart wodnychAutor komentarza: MirekTreść komentarza: Teraz działka o której tu mowa już nie ma takiego znaczenia. Miasto sprzeda działki 200101_1.0004.1/66 oraz 200101_1.0004.1/24 i będzie świetna lokalizacja na biznes. Obok na działce 200101_1.0004.1/67 będzie piękny park i początek kładki która jest przepychana kolanem. Na działce 200101_1.0004.1/21 będzie droga dojazdowa i parking. Dodać trzeba, że w planie zagospodarowania przestrzennego zezwolono na budowę budynków do 6 pięter. Będzie piękna ozdoba krajobrazu zamiast drzew.Data dodania komentarza: 1.02.2026, 21:36Źródło komentarza: Powraca sprawa nieruchomości na Zarzeczu. Co dalej z działką i nadpalonym budynkiem?Autor komentarza: MieszkaniecTreść komentarza: Może nie wystartuje drugi raz, po tym co się wydarzyło. Szczerze mówiąc trochę wstyd.Data dodania komentarza: 1.02.2026, 20:47Źródło komentarza: Konkurs na Zastępcę Prezesa Zarządu Spółdzielni Mieszkaniowej w Augustowie — zgłoszenia do 16 lutego 2026
Reklama