Sklepy wprowadzały klientów w błąd. Lista nierzetelnych placówek

  • 16.09.2021, 12:44 (aktualizacja 16.09.2021, 13:52)
  • News4Media
Sklepy wprowadzały klientów w błąd. Lista nierzetelnych placówek iStock
UOKiK sprawdził ponad 1,5 tysiąca sklepów, stacji benzynowych czy hoteli pod kątem zgodności cen na metkach i wnioski są porażające. Urząd uczula, na co powinni zwracać uwagę klienci, bo często przepłacają.

Czytając najnowszy raport Urzędu Ochrony Konsumentów i Konkurencji można złapać się zarówno za głowę jak i za kieszeń. Eksperci z podlegającej UOKiK Inspekcji Handlowej sprawdzili 1530 różnego rodzaju punktów (najwięcej sklepów, ale także hotele, stacje benzynowe czy restauracje) i ponad 280 tysięcy różnego rodzaju partii produktów. Stwierdzono aż 816 nieprawidłowości czyli w 53,3 procentach skontrolowanych przypadków. Chodzi o ceny, a konkretnie o ich ekspozycję, dokładne podawanie, zgodność z rachunkiem przy kasie i przeliczanie kwot na gramaturę produktów.

Przedsiębiorcy pomimo obowiązku najczęściej nie umieszczali cen jednostkowych przy artykułach lub nie eksponowali cen wcale. Zdarzało się, że źle wyliczali ceny jednostkowe, stosowali niewłaściwe zapisy w cennikach np. nieprecyzyjne przedziały ‘od… do…’ i nie informowali o nominalnej ilości podawanych potraw i napojów.opisuje wyniki kontroli Tomasz Chróstny, prezes UOKiK. Cena jednostkowa to kwota do zapłacenia za np. kilogram lub litr produktu.

W 1022 sklepach porównano ceny na półkach z obowiązującymi przy kasie. Wyższe rachunki wykryto w 5 proc. kontrolowanych produktów. „Ponadto inspektorzy dokonali zakupu kontrolnego w 1050 punktach, aby sprawdzić, czy rzetelnie obsługują swoich klientów. Przykładowo ocenili, czy przy zakupie ciasta na wagę sprzedawca odlicza wagę opakowania. Wyższa należność była pobierana w 55 miejscach.” - alarmuje UOKiK.

W każdej branży zdarzały się błędy. W sklepach brakowało cen jednostkowych przy produktach. Nie było cenników na parkingach, a stacje benzynowe nieprawidłowo eksponowały swoją ofertę. To wszystko skutkowało 443 decyzjami nakładającymi łączną karę 296 tys. złotych oraz kolejnymi 6 postanowieniami opiewającymi na 57 tys. złotych.

Znajdź swój sklep

UOKiK upublicznił listę skontrolowanych placówek i wskazał, w których wykryto nieprawidłowości. Na przykład sklep Gama przy ul. Narutowicza w Pyrzycach nie podawał cen przy produktach. Stoisko prowadzone przez firmę Asprod w galerii handlowej Galaxy w Szczecinie miało inne ceny na towarze niż do zapłacenia przy kasie. Salon fryzjerski Eco Atelier w Koszalinie nie miał cennika.

Na co uważać

UOKiK przypomina, że każdy konsument ma prawo:
 

  • Poznać ceny przed zakupem towaru lub skorzystaniem z usługi.
  • Porównać, ile kosztują podobne produkty na podstawie cen jednostkowych (za kilogram lub litr).
  • Znać wielkość zamówionego posiłku, a cena za gramaturę musi być w cenniku.
  • Nabyć produkt taniej, gdy przy kasie jej cena okaże się wyższa, niż informacja umieszczona na półce.
  • Zgłosić się po pomoc do Inspekcji Handlowej lub UOKiK.
News4Media

Podziel się:

Oceń:


Komentarze (0)

Dodanie komentarza oznacza akceptację regulaminu. Treści wulgarne, obraźliwe, naruszające regulamin będą usuwane.

Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu dziennikpowiatowy.pl.z siedzibą w Augustowie, ul. Młyńska 34 jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.

Pozostałe