3. urodziny augustowskiego Teatru Pneumatycznego i Tydzień Teatru odbywał się w dniach 18-23 stycznia. Z uwagi na epidemię koronawirusa wszystkie wydarzenia odbywały się wirtualnie. Na widzów czekało wiele atrakcji. Codziennie prezentowane były spektakle teatralne w wykonaniu Teatru Pneumatycznego. I tak zobaczyć można było „Jaśnienia”, czyli słowno-muzyczny spektakl z wierszami augustowskiej poetki Janiny Osewskiej, komedię kryminalną pod tytułem „Sekret Misia Gagatka” na podstawie „The Sound of Murder” Williama Fairchilda w reżyserii Pawła Leszkowicza i „Planetę” - kameralną sztukę Jewgienija Griszkowca w reżyserii Bożeny Bendig (na co dzień prowadzącej Teatr Res Humanae w Augustowie). Niecodziennym wydarzeniem Tygodnia Teatru było czytanie performatywne komedii muzycznej Pawła Leszkowicza pod tytułem „Słoiki, czyli skrócony kurs robienia przetworów”. Rozegrano też III Bitwę na Powerpointy, czyli internetowy teleturniej, w którym improwizatorzy tworzyli na żywo wystąpienia do nieznanych im wcześniej prezentacji powerpoint. Tegoroczne teatralne świętowanie zakończyła internetowa impreza z Aktorzełem, maskotką Teatru Pneumatycznego. I chociaż tegoroczne urodziny były sporym wyzwaniem dla organizatorów, bo odbywały się wirtualnie, to zaliczyć je trzeba do udanych.
-To, że wszystko odbywało się online, było dla nas czymś nowym w kontekście corocznego Tygodnia Teatru. Z drugiej strony, przyszło nam to stosunkowo łatwo, ponieważ od początku pandemii i czasu pierwszego lockdownu nasze teatralne wydarzenia począwszy od czytania bajek, występów improwizowanych, po krótkie spektakle, prezentujemy w internecie. Mimo że obchody urodzin przebiegły sprawnie, zabrakło jednak bezpośredniego kontaktu z widzami. Nasze urodziny z założenia były momentem, kiedy spotykaliśmy się z ludźmi i wspólnie świętowaliśmy. Tego chyba najbardziej żal, choć od strony artystycznej udało nam zrobić to co zaplanowaliśmy - mówi Paweł Leszkowicz, prowadzący Teatr Pneumatyczny w Augustowie.
Trzy lata działalności amatorskiego teatru to i mało i dużo. Przez ten czas augustowskiemu Pneumatycznemu udało się naprawdę wiele zdziałać, a przede wszystkim skupić zdolnych aktorsko ludzi w różnym wieku i zbudować sporą widownię.
- W ciągu minionych trzech lat zrealizowaliśmy kilkanaście inicjatyw artystycznych. Mam tu na myśli pełnowymiarowe spektakle, ale też mniejsze projekty, różnego rodzaju wydarzenia towarzyszące. Część tych spektakli, które powstały w ostatnim czasie, mieliśmy okazję zaprezentować w trakcie naszych wirtualnych urodzin, których plusem było też to, że mogli je obejrzeć ludzie spoza Augustowa, niemający do tej pory możliwości oglądania Teatru Pneumatycznego - podkreśla Paweł Leszkowicz. – Ostatnie trzy lata to okres ewolucji naszej świadomości w trzech obszarach: po pierwsze, w zakresie świadomości warsztatowej aktorów, po drugie, świadomości tego, co chcemy tworzyć jako artyści różnych wrażliwości, i po trzecie, nie mniej ważne, świadomości funkcjonowania w organizacji zrzeszającej wielu ludzi o różnorodnych doświadczeniach, zainteresowaniach i poglądach. Cieszy mnie, że ten ostatni rok, mimo pandemii był naprawdę udany. Przede wszystkim, po raz pierwszy jako teatr pojechaliśmy na festiwal teatralny, z którego wróciliśmy bogatsi nie tylko o nagrody, ale też, lub przede wszystkim, o nowe doświadczenia i znajomości. Ponadto, założyliśmy stowarzyszenie, które daje nam więcej możliwości zarządzania realizowanymi projektami czy rozwoju zrzeszonych artystów. Tworzymy zgraną paczkę. Myślę, że to co nas wyróżnia w świecie teatrów amatorskich to fakt, że praktycznie nie ma w naszym teatrze rotacji aktorów – przynajmniej w kontekście opuszczania go. Oczywiście, cały czas przychodzą do nas nowe osoby, nie zamykamy się, ale niezmiennie są u nas artyści, z którymi wspólnie budujemy Pneumatyczny od początku jego istnienia. Dzięki temu stworzyło się coś na kształt artystycznej rodziny. Nasze działania nie obejmują tylko działań twórczych – po prostu przyjaźnimy się, trzymamy się razem, wspieramy się w różnych chwilach i bierzemy udział w inicjatywach, które koniec końców nie muszą mieć wymiaru artystycznego, jak np. akcje charytatywne.
Teatr Pneumatyczny to jak widać zgrana grupa bardzo twórczych osób, która ma już konkretne plany artystyczne na najbliższy, kolejny rok działalności.
-Przygotowujemy teraz dwa projekty. Pierwszy to spektakl pod tytułem „Słoiki, czyli skrócony kurs robienia przetworów”, którego czytanie prezentowaliśmy podczas urodzin. Czytanie było też wcześniej prezentowane pod koniec 2020 roku jako zwieńczenie realizowanego przeze mnie stypendium Burmistrza Miasta Augustowa w zakresie twórczości artystycznej. Sztuka jest komedią muzyczną nawiązującą do formy kabaretu literackiego. Rzecz dość lekka w formie, choć w treści może nie tak bardzo. Traktuje o miłości, o związkach, o naszej potrzebie nieustannego zachwytu i ekscytacji w rozmaitych czynnościach. W „Słoikach” przyglądamy się portretowi zachowań ludzi urodzonych w latach 80., 90. i na początku XXI wieku. Mam nadzieję, że w pełnowymiarowej wersji spektakl uda się zaprezentować najpóźniej w czerwcu. Wiele zależy od warunków epidemicznych i związanych z nimi obostrzeń. -zdradza Paweł Leszkowicz. -Drugi projekt to „Apokalipsa”. Spektakl, który przygotowujemy z młodzieżową reprezentacją naszego teatru. To spektakl wyjątkowy przede wszystkim dlatego że od początku powstaje nie w ramach wcześniej przygotowanego scenariusza, ale na bazie improwizacji oraz rozmów z aktorkami i aktorami. Pracujemy na żywym organizmie, co daje nam nieopisaną frajdę i wolność twórczą. Nie jest to jednak spektakl tylko dla młodzieży. Myślę, że będzie mógł być odbierany na poziomie wrażliwości niezależnie od wieku. Jestem urzeczony współpracą z młodszą częścią naszego Teatru przy tym przedsięwzięciu. Urzeczony przede wszystkim ich wrażliwością i inteligencją. Na próbach wiele się od nich uczę.
Teatr Pneumatyczny w Augustowie tworzy grupa około 25 osób, ale od niedawna rozszerzył się o kolejnych artystów. Powstała bowiem sekcja w Dąbrowie Białostockiej.
Warto wspomnieć, że ideą styczniowej imprezy jest też większe uwrażliwienie na sztukę teatralną w Augustowie, w mieście którym nie ma gmachu teatru. W mieście, gdzie wielu mieszkańcom sztuka teatralna była zwyczajnie obca. Jak mówi Paweł Leszkowicz w dużej mierze udało się już przybliżyć augustowianom teatr.
-Poza domem kultury, przy którym działamy, nie ma stałego miejsca, sceny przeznaczonej tylko do wykonywania sztuki teatralnej. Na pewno brak takiego miejsca pokutuje tym, że wydarzeń teatralnych jest o wiele mniej niżby mogłoby być. Siłą rzeczy musimy dzielić się miejscem z innymi grupami artystycznymi. Oprócz tego, sporo jest jeszcze do zrobienia w kwestii edukacji teatralnej i promocji teatru jako takiego. Nie zrzucamy tego na innych. To jeden z celów naszej działalności jako Teatru Pneumatycznego i stowarzyszenia. Walczymy o to, by zainteresowanie tą dyscypliną sztuki i jej świadomość wśród mieszkańców Augustowa wzrastały. Małymi krokami idziemy w tej kwestii do przodu -dodaje Paweł Leszkowicz. – W tym roku za cel obraliśmy sobie także zrealizowanie pod koniec sierpnia festiwalu artystycznego skupionego wokół teatru, ale angażującego też inne dyscyplin sztuki, jak muzyki czy sztuk wizualnych. Jeśli się to wszystko uda, będziemy mieć też gości spoza Augustowa.
A czego by sobie życzyli aktorzy i twórcy Teatru Pneumatycznego w Augustowie? Paweł Leszkowicz odpowiada, że przede wszystkim normalności, spotkania bezpośredniego z publicznością, grania na żywo i wyjazdów na festiwale.
-Przy okazji chciałbym podziękować wszystkim tym, którzy stale nam pomagają. Dziękuję pani Annie Jastrzębskiej, dyrektor Augustowskich Placówek Kultury, która od początku wspiera naszą działalność nie tylko dobrym słowem, ale także o strony finansowej i organizacyjnej. Dziękuję też wszystkim artystom współpracującym z nami, pracownikom APK (wśród nich są członkowie Teatru, jak np. Izabela Cembor i Renata Rybsztat, które przygotowują scenografie do spektakli Pneumatycznego), Elżbiecie Granackiej, dzięki której pomysłowi współpracujemy z APK, Wojciechowi Bućwińskiemu i Dariuszowi Sieńkowskiemu z firmy nagłaśniającej Inex, pani Bożenie Bendig oraz wszystkim ludziom dobrej woli, którzy starają się wspierać i promować nasze działania -dodaje Paweł Leszkowicz.
Warto przypomnieć, że Teatr Pneumatyczny działa przy Augustowskich Placówkach Kultury.
Napisz komentarz
Komentarze