Obowiązek tworzenia korytarza życia dotyczy kierowców poruszających się drogami o co najmniej dwóch pasach ruchu w jednym kierunku. W sytuacji wymagającej utworzenia korytarza życia kierujący pojazdami powinni umożliwić swobodny przejazd pojazdom służb ratowniczych. Zgodnie z przyjętą zasadą kierujący pojazdami, poruszający się lewym pasem będą musieli zjechać do lewej krawędzi pasa, a pozostali do prawej krawędzi. W przypadku kilku pasów ruchu korytarz życia zawsze będzie występować po lewej stronie, czyli pomiędzy lewym pasem ruchu i pasem z nim sąsiadującym. Tym samym kierowca nie będzie musiał się zastanawiać, z której strony nadjedzie pojazd uprzywilejowany. Nowe przepisy zabraniają pojazdom innym niż uprzywilejowane korzystania z utworzonego korytarza życia. Wyjątkiem są pojazdy zarządców dróg lub pomocy drogowej biorący udział w akcji ratowniczej.
Przepisy dotyczące jazdy na suwak precyzują zaś sposób zachowania kierowców, gdy stworzy się korek na drodze lub trafimy na przeszkodę na jezdni. Kierujący samochodem, znajdujący się na pasie, na którym doszło do korka nie może kontynuować jazdy, więc automatycznie staje się uprzywilejowanym i powinien zostać wpuszczony przez kierującego sąsiednim pasem. Jazda na suwak oznacza zachowanie odpowiedniej kolejności przejazdu kiedy co najmniej dwa pasy łączą się w jeden. Do tej pory samochody, które zajmowały kończący się pas musiały ustąpić pierwszeństwa. Teraz samochody poruszają się naprzemiennie. Należy jednak pamiętać, że nie zawsze, nawet gdy jeden z pasów zanika jazda na suwak obowiązuje. Tej zasady nie można stosować w przypadku, gdy pas do skrętu nie jest pasem zanikającym. Dwa pasy prowadzą prosto, a jeden do skrętu w prawo. Najczęściej zakorkowany w tej sytuacji jest pas lewy i środkowy, a prawy nie. Wtedy wielu kierowców chce to wykorzystać i zjechać ze środkowego na prawy pas, a na jego końcu ponownie wjechać na środkowy. Takie zachowanie nie jest dopuszczalne.,
Także jazda pasem rozbiegowym ze stacji benzynowej nie upoważnia do pierwszeństwa przed samochodami jadącymi sąsiednim pasem. Pas rozbiegowy ułatwia włączenie się do ruchu przy wyjeżdżaniu ze stacji benzynowej. Korzystając z niego kierowca nie ma pierwszeństwa przed samochodami jadącymi obok.
Warto dodać, że na drodze dwoma pasami ruchu w tym samym kierunku jazda na suwak nie obowiązuje, gdy tylko jeden z pasów jest zakorkowany. W takiej sytuacji chcąc wyjechać z zatoru na drugi pas należy ustąpić pierwszeństwa samochodom jadących pasem obok. Należy pamiętać, że jazda na suwak może występować, gdy na pasie doszło do znacznego zmniejszenie prędkości, spowodowanego zatorem drogowym, w którym samochody stoją bądź poruszają się z niewielką prędkością z powodu korku, wypadku czy awarii jakiegoś pojazdu. Co istotne nawet, gdy występują wszystkie okoliczności do stosowania jazdy na suwak, to jadący znikającym lub na stałe zablokowanym pasem nie mogą tej zasady zastosować, gdy nie dojadą do końca pasa.
Mimo nowych regulacji nie można zapominać o tym, że kierujący zmieniający pas ruchu nie został zwolniony z obowiązku zachowania szczególnej ostrożności. Dlatego też uwzględniając różne okoliczności, manewr zmiany pasa ruchu powinien być wykonany z zachowaniem warunków bezpieczeństwa.
Beata Perzanowska
Na podstawie www. augustow.policja.gov.pl
Napisz komentarz
Komentarze