Problem wody zażegnany na lata 

  • 15.11.2019, 06:25
  • Jolanta Wojczulis
Problem wody zażegnany na lata
Rozmowa z Bartoszem Buczyńskim, prezesem Wodociągów i Kanalizacji Miejskich Spółka z o.o. w Augustowie, o zrealizowanych nowych inwestycjach i planach na przyszły rok.

Jolanta Wojczulis 

Woda to źródło życia, bez niej nie potrafilibyśmy żyć, dlatego musimy mieć do niej dostęp. W dzisiejszych czasach wydaje się to takie naturalne, ale niestety czasami wystarczy mała awaria i jesteśmy w panice. Taka sytuacja miała miejsce w czerwcu bieżącego roku, ale z pewnością był to jednorazowy incydent…

-Tak, rzeczywiście był taki problem. Bo mimo, że mieliśmy ok. siedem tysięcy metrów sześciennych wody to okazało się, że w ciągu dwóch dni ten magazyn został opróżniony prawie do zera. Nie mogliśmy go napełnić, bo ilość wody, która wpływała nam na stację uzdatniania wody nie spełniała zapotrzebowania augustowian i zakładów przemysłowych. Musieliśmy więc znaleźć powód tego problemu. Znaleźliśmy go i awarię usunęliśmy w ciągu ok. czterech godzin, natomiast ciężko było nam uzyskać właściwe ilości wody. Aby to osiągnąć obniżyliśmy ciśnienie wody w mieście, ale jednocześnie podejmowaliśmy następne działania i szukaliśmy powodu dlaczego tak się działo.

I co się okazało?

-Po przeanalizowaniu historycznych dokumentów dowiedzieliśmy się, że przez wiele lat nie były przeprowadzone prace czyszczenia i konserwacji studni, które zabezpieczają wodę w Augustowie. Dlatego podjęliśmy szybką decyzję i udało nam się ściągnąć jedną z lepszych firm w Polsce, która przeprowadziła regenerację trzech studni w ciągu 24 godzin. W dwóch z nich udało się uzyskać dosyć dobry efekt jeśli chodzi o przywrócenie ilości wody. Udało nam się bowiem przywrócić wydobycie wody w około 80 procentach, czyli tyle ile pierwotnie zaczęliśmy wydobywać przy powstaniu tej studni. Gorzej było w trzeciej studni, ale okazało się, że w efekcie jesteśmy w stanie doprowadzić odpowiednią ilość wody w zasobnikach na dostarczenie wody dla mieszkańców w odpowiednim ciśnieniu i w odpowiedniej ilości.

Rozumiem, że taka sytuacja dała wam sporo do myślenia i zaczęliście działać.

-Już wcześniej działaliśmy, ale dodatkowo w lutym tego roku podpisaliśmy umowę na wykonanie odwiertu nowej studni głębinowej nr 7 i udało się to nam tak naprawdę po sporych problemach. Liczyliśmy bowiem na zasoby wody ok. 120 metrów sześciennych na godzinę. Do takiego wyniku jednak nie doszło. Niemniej jednak udało nam się uzyskać równie zadowalający wynik, ponieważ po próbnych pompowaniach wyszło nam ok. 90 m sześc. na godzinę. Natomiast wszystkie urządzenia, które zostały zamontowane były o nieco zmniejszonej wydajności (80 m sześc. na godzinę) w celach ochrony zasobów wodnych przed zbyt szybkim ich wyeksploatowaniem. Nowa studnia, od września, tego roku, została już uruchomiona i wszystkie badania jakie zostały przeprowadzone wykazały, że jakość wody jest bardzo zadowalająca. Myślę, że śmiało moglibyśmy wpuścić ją do sieci bez oczyszczenia i uzdatniania i pewnie nieduże byłyby przekroczenia wartości związków żelaza lub manganu. Jakościowo więc nasza woda jest naprawdę dobra. Augustów ma zatem w tej chwili dużą wydajność wody, jeżeli chodzi o wszystkie studnie oraz stacje uzdatniania wody i zapewniam, że na następne lata problem wody został zażegnany. Zapewniam też, że będziemy kontrolować naszą sieć i przeprowadzać dodatkowe remonty.

Jolanta Wojczulis

Podziel się:

Oceń:

Komentarze (3)

Dodanie komentarza oznacza akceptację regulaminu. Treści wulgarne, obraźliwe, naruszające regulamin będą usuwane.

Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu dziennikpowiatowy.pl.z siedzibą w Augustowie, ul. Młyńska 34 jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.
Jańcio wodnik
Jańcio wodnik 15.11.2019, 19:26
Kolejny fachowiec
Wodopij
Wodopij 15.11.2019, 16:47
Oooooo! Chyba ruszyło z kopyta! Nawet faktura na laserówce drukowana a nie jak dotychczas na igłówce. Brawo! Czekamy na liczniki zdalne, komunikaty o awariach i planowanym czasie usunięcia. Prosimy o dostęp do różnych metod płatności, kody qr do czytania faktur, e-faktury itd. PS. Jeszcze żeby woda nie była taka twarda to całkiem super.
Edward Kalinowski
Edward Kalinowski 15.11.2019, 13:29
Panie Prezesie w Augustowie jest jeszcze dzielnica Ślepsk i dlaczego tam nie ma wody z Pana Wodociągu

Pozostałe