Po raz pierwszy w Augustowie -Motorowodna formuła 2 po długiej przerwie wraca do Polski

  • 19.07.2022, 13:37
  • Beata Perzanowska
Po raz pierwszy w Augustowie -Motorowodna formuła 2 po długiej przerwie… Fot. Archiwum F2TA.
Po pomyślnym zorganizowaniu Motorowodnych Mistrzostw Świata ORLEN Necko Endurance Augustowski Klub Sportowy Sparta nie spoczywa na laurach i przygotowuje się do kolejnego sportowego wyzwania. Już w najbliższy weekend w Augustowie zostanie rozegrana pierwsza runda Motorowodnych Mistrzostw Świata Formuły 2. Mistrzostwa te ostatni raz w Polsce miały miejsce w 2011 roku w Cichowie.

„Cieszę się, iż to właśnie w Augustowie po długiej przerwie będziemy mieli możliwość zorganizować tak prestiżowe wyścigi. Jako klub posiadamy wieloletnie doświadczenie w organizacji zawodów motorowodnych. W tym roku po raz 17-sty zorganizowaliśmy zawody Necko Endurance. Przygotowanie Grand Prix of Poland jest dla nas nowym wyzwaniem, ale jestem przekonany, że jemu sprostamy, dzięki przychylności władz lokalnych i wojewódzkim oraz naszym partnerom.” – Zdzisław Sadowski Prezes AKS Sparta.

W Grand Prix of Poland weźmie udział ponad 20 wyśmienitych zawodników, 13 różnych narodowości. Przewidzenie, kto ma szanse z tej grupy na zajęcie najwyższego miejsca na podium w niedzielnym wyścigu, nawet dla wybitnych znawców tego sportu, jest praktycznie niemożliwe.

Zasady Grand Prix

Wyścigi motorowodnej F2 swoim formatem niewiele różnią się od motorowodnej czy samochodowej formuły 1. Zawody trwają dwa weekendowe dni. Pierwszego dnia po sesji treningowej zawodnicy walczą w kwalifikacjach o najlepsze pole startowe do wyścigu. Sesja kwalifikacyjna polega na tym, że każdy z bolidów pokonuje trasę i mierzone są ich czasy. O kolejności na pomoście startowym decyduje najlepszy czas okrążenia. Kolejnego dnia odbywa się wyścig Grand Prix.

Łodzie ścigają się przez 45 okrążeń, a łączny dystans wyścigu to około 100 km. Trasa ma zazwyczaj 5 zakrętów. Jednym z najbardziej emocjonujących momentów wyścigu jest start, podczas którego wodne bolidy na jeden sygnał gasnących świateł uruchamiają silniki i pędzą od pomostu startowego do pierwszego zakrętu. Pełne skupienie i ciszę przed startem nagle przerywa uruchomienie tysięcy koni mechanicznych. Bezpieczeństwo gwarantuje oficjalny zespół ratowniczy, który tworzą profesjonalni ratownicy, nurkowie i lekarze, natomiast komisja sędziowska to wyselekcjonowane grono fachowców pilnujących, aby Grand Prix przebiegało zgodnie z regulaminem UIM – Międzynarodowej Unii Motorowodnej.

Kolejne etapy mistrzostw w 2022 roku:

13-14 sierpnia Kupiškis Litwa

9-11 września Ribadouro/Baião Portugalia

16-18 września Vila Velha de Ródão Portugalia

Kogo zobaczymy w Augustowie ?

Kilku ze zgłoszonych zawodników miało już okazję zajmować wysokie lokaty w Augustowie podczas zawodów w klasie endurance. W latach 2016-2019 z powodzeniem brał w nich udział Litwin Edgaras Riabko, a Rashed Al Qemzi ze swoim kolegą z Teamu AbuDhabi Mansoorem Al Mansoori sięgnęli po tytuł mistrzowski w tej klasie w 2021 roku.

W ostatnich latach zarówno Al Qemzi, jak i Riabko kończyli rywalizację w Motorowodnych Mistrzostwach Świata Formuły 2 w pierwszej trójce. Obaj będą walczyć na pewno o jak najwyższą lokatę i tym razem. Riabko będzie chciał zatrzeć złe wspomnienia z poprzedniego sezonu. Z kolei Al Qemzi będzie chciał wyrównać rekord ustanowiony przez Erika Starka, który zdobył tytuł mistrza czterokrotnie. Zawodnicy pływają na łodziach produkcji DAC, ale zespół z Emiratów ma tę przewagę, że będzie miał na pewno najnowsze modyfikacje i ulepszenia wprowadzone przez swojego team managera, legendę sportu motorowodnego, Guido Cappelliniego, 10-krotnego mistrza świata F1H2O.

Trzeba jednak pamiętać, że w tym sporcie nie należy lekceważyć nikogo i często doświadczenie triumfuje nad najnowszą technologią. Na pewno nie można dyskredytować takich osób jak Portugalczyk Duarte Benavente, który stanął na podium w zeszłym roku tuż za Al Qemzim albo Samiego Selio, doświadczonego zawodnika F1H2O. Żaden z tych kierowców nie przemierzy ze swoich „stajni” tysięcy kilometrów przez Europę, aby nie powalczyć o najwyższe lokaty.

Do formuły 2 powraca w tym roku Amerykanin Brent Dillard, który dołączył do brytyjskiego zespołu JRM Racing Team. Poprzednio nie miał on najlepszych startów w Europie, ale teraz ma za swojego radiomana Davida Moore’a jednego z konstruktorów bolidów. To właśnie na skonstruowanej przez niego łodzi francuska ekipa Team Boat 99 drugi rok z rzędu zdobyła tytuł mistrza świata w klasie endurance niecałe dwa tygodnie temu na zawodach rozgrywanych w Augustowie. Dillard będzie startował u boku jednej z dwóch kobiet biorących udział w F2 Mette Bjerknæs. Bez wątpienia może on być czarnym koniem w walce o tytuł mistrzowski.

Natomiast Bjerknæs będzie jedną z czwórki Brytyjczyków startujących w Polsce razem z Owenem i Colinem Jelfaem, trzykrotnym mistrzem świata w F2. Będzie im także towarzyszył w zmaganiach debiutujący co prawda w Motorowodnych Mistrzostwach Świata Formuły 2, ale dominujący w brytyjskich zawodach F2 Sam Whittle. Można się spodziewać, że ta czwórka podzieli między siebie znaczną liczbę punktów możliwych do zdobycia w Grand Prix.

Pozostali kierowcy startujący w bolidach produkcji DAC to Stefan Hagin z nowym teamem RPM i Monakijczyk Giacomo Sacchi. Hagin będzie na pewno liczył na tak niezbędną w tym sporcie niezawodność sprzętu, podczas gdy Sacchi, który w ubiegłym roku zdobył w Augustowie brązowy medal, będzie chciał wymazać z pamięci swoją techniczną dyskwalifikację z ostatniego Grand Prix na Litwie.

Ze Szwecji przyjadą niezwykle doświadczony Johan Osterberg, będący zarazem kierowcą testowym u producenta kokpitów Molgaard Racing i druga kobieta pośród tych zawodników Bimba Sjöholm, która ukończyła ubiegłoroczne mistrzostwa na piątej pozycji.

Jednak największą uwagę z tego grona skupi bez wątpienia Bartek Marszałek. Polski reprezentant zamieni swój silnik F1H2O Mercury na Optimaxa. Nie ma cienia wątpliwości, że będzie chciał unieść jeden z pucharów na oczach fanów w swoim kraju.

Bardzo się cieszę, że wracam do Augustowa na wody, z których wypłynąłem w motorowodny świat. Eliminacja mistrzostw świata F2 to impreza z najwyższej półki, w której startują bardzo dobrzy zawodnicy. Dla mnie to będzie gościnny występ, ponieważ głównym moim celem sportowym i codziennym zajęciem jest F1 H2O. Wierzę, że po dobrym zorganizowaniu F2 Augustów będzie miał realne szanse na zorganizowanie w przyszłości najbardziej prestiżowego wyścigu, czyli motorowodnej F1. – Bartłomiej Marszałek.

 

Co nas czeka podczas Grand Prix Poland?

Plaża Miejska – Molo Radiowej Trójki -

22 lipca piątek – godz. 19.00 parada łodzi rzeką Netta

23 lipca sobota

od godz. 9.30 do 12.30 treningi grupy A i B

14.00 -15.00 kwalifikacje

24 lipca niedziela

10.30 – 12.00 rozgrzewka grupy A i B

13.30 – 14.00 okrążenia kwalifikacyjne

16.00 Grand Prix of Poland

17.00 wręczenie pucharów

A. Grajewska / K. Andruszkiewicz - Sparta Augustów

Fot. Archiwum F2TA.

 

Beata Perzanowska

Zdjęcia (9)

Podziel się:

Oceń:

Komentarze (1)

Dodanie komentarza oznacza akceptację regulaminu. Treści wulgarne, obraźliwe, naruszające regulamin będą usuwane.

Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu dziennikpowiatowy.pl.z siedzibą w Augustowie, ul. Młyńska 34 jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.
leśny ludek
leśny ludek 19.07.2022, 20:04
To zamiast jednej nudnej imprezy, na której tylko niszczą jezioro, będą teraz dwie?

Pozostałe