
Doceniło to jury 18. edycji konkursu "Przyjazny Brzeg" Centrum Turystyki Wodnej PTTK, przyznając nagrodę im. gen. Ignacego Prądzyńskiego. Media wspomniały, że uroczystość miała uczcić 200-lecie rozpoczęcia budowy Kanału Augustowskiego. Na tej samej zasadzie można byłoby obchodzić 212 rocznicę, bo akurat w tym czasie wpłynął do Ministerium Spraw Wewnętrznych Księstwa Warszawskiego wniosek Tomasza Święckiego żądający przebicia Kanału pod Lipskiem, albo 257 rocznicę wysłania przez króla Stanisława Augusta misji Henryka Deybla, aby przygotować uspławnienie rzek Netty, Ełku, Biebrzy i Narwi, albo 362-lecie przedstawienia przez kasztelana Andrzeja Maksymiliana Fredrę wniosku o budowę kanału Narew –Niemen, albo wręcz 440 rocznicę od budowy (?) Kanału Batorego (Biebrza –Wołkuszanka)… W 1822 roku nikt nie wiedział jeszcze, czy Kanał będzie budowany i odbywały się nad jego ideą bardzo luźne dywagacje i dyskusje. Można określić, że było wówczas sformułowane rozwiązanie wariantowe jako jednego ze środków politycznych. W papierach Rządu Tymczasowego Księstwa Warszawskiego z 1815 roku widnieje już pomysł budowy Kanału Narew-Niemen i to w orbicie zainteresowania księcia Franciszka Ksawerego Druckiego–Lubeckiego.
A co takiego zrobiły Wody Polskie dla kanału Augustowskiego??? Kanał niszczeje i będzie niszczał dalej...