Elektryczne autobusy w Augustowie

  • 17.05.2022, 14:30
  • Bartosz Lipiński
Elektryczne autobusy w Augustowie Autor zdjęcia: Przegląd Powiatowy, Dziennik Powiatowy Na zdjęciu: prezes spółki Necko Krzysztof Poskrobko.
W przyszłym roku na ulicach Augustowa mają pojawić się cztery elektryczne autobusy komunikacji miejskiej. Inicjatywa jest niezwykle kosztowna, ale znaczną jej część pokryją środki zewnętrzne. Podobne trendy widać w innych miastach w Polsce.

Bartosz Lipiński

Radni miejscy podjęli uchwałę o upoważnieniu burmistrza do wzięcia pożyczki w Narodowym Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej na zakup autobusów elektrycznych na potrzeby transportu publicznego w Augustowie. Cztery autobusy elektryczne kosztować będą ok. 13 mln zł. Miasto ma pozyskać na ten cel wysokie dofinansowanie. Oprócz wkładu własnego, potrzebna będzie jednak pożyczka.

-Zmierzamy do zakończenia naszych starań o uzyskanie dofinansowania na zakup czterech nowych autobusów elektrycznych. Kwota dofinansowania, którą zakontraktujemy, to blisko 8 mln zł. Pożyczka wyniesie 2 mln 640 tys. zł i zostanie uruchomiona w przyszłym roku, kiedy będą kupowane autobusy -poinformował radnych zastępca burmistrza.

O szczegółach dotyczących nowych autobusów opowiedział prezes spółki Necko, Krzysztof Poskrobko. Zwrócił uwagę między innymi na położenie Augustowa w strefie zimna i przez to bardzo niskie temperatury panujące w mieście okresie zimowym. Prezes podkreślił, że także ten aspekt musi być wzięty pod uwagę przy opracowaniu specyfikacji związanej z zakupem.

-Będą to cztery autobusy o pojemności około 65 osób i zasięgu 250 km. Zostaną wyposażone w nowoczesne biletomaty z możliwością sprzedaży biletów za gotówkę, kartą i innymi płatnościami elektronicznymi. Zamówiliśmy też biletomaty rezerwowe, które planujemy zamontować w starszych autobusach, aby móc podnieść komfort pasażerom. O markach zaplanowanego zakupu nie mogę się wypowiadać. W ciągu miesiąca zostanie podpisana umowa, potem czeka nas procedura przetargowa –przekazał prezes Necka.

-Zależy mi na tym, aby były to autobusy dobrej, sprawdzonej i solidnej firmy. Do każdego z pojazdów zamówione zostały specjalistyczne ładowarki. Zamierzamy uruchamiać ładowarki po zjechaniu autobusów do zajezdni, żeby wyjeżdżając w trasę rano były w pełni naładowane. Autobusy będą w stu procentach napędzanie silnikiem elektrycznym. Zdecydowaliśmy się na ogrzewanie urządzeniem zużywającym niewielką ilość oleju napędowego –mówił Poskrobko.

Prezes poinformował, że nowoczesne autobusy „tradycyjne” kosztują około 1,2 mln zł i są zdecydowanie tańsze od pojazdów planowanych do zakupienia. Obecnie bateria do autobusu elektrycznego kosztuje w granicach 400-500 tys. zł, a jej żywotność szacuje się na 8-9 lat. W opinii prezesa wraz ze wzrostem produkcji i rozwojem technologii cena baterii będzie spadać.

Niektórzy radni miejski byli zaniepokojeni bardzo wysokimi kosztami planowanego zakupu. Prosili też o doprecyzowanie, czy właścicielem autobusów będzie miasto, czy spółka miejska.

-Właścicielem będzie miasto, a użytkownikiem spółka. Bezspornie koszt zakupu autobusu elektrycznego jest wyższy niż pojazdu tradycyjnego na paliwa. Ale mamy na ten cel 75 procent dofinansowania -powiedział zastępca burmistrza.

Bartosz Lipiński

Podziel się:

Oceń:

Komentarze (9)

Dodanie komentarza oznacza akceptację regulaminu. Treści wulgarne, obraźliwe, naruszające regulamin będą usuwane.

Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu dziennikpowiatowy.pl.z siedzibą w Augustowie, ul. Młyńska 34 jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.
Halo panie prezesie, tu ziemia!
Halo panie prezesie, tu ziemia! 20.05.2022, 11:31
Czy autobusy zakupowane przez przedsiębiorstwo transportowe "Necko" nie powinne być dostosowane do obecnych realiów? Kiedyś po zakończeniu pracy z zakładów pracy w Augustowie wychodziły tysiące ludzi i potrzebne były duże autobusy. Obecnie niewiele osób korzysta z komunikacji miejskiej, więc po co brnąć w zakup dużych autobusów, które są potrzebne do przewożenia ludzi w dużych aglomeracjach miejskich? Prezes spółki zakłada być może, że niebawem Augustów z miasta 30 tysięcznego, jakimś cudem zmieni się w 300 tys. aglomerację. Życzę powodzenia!
Wamp
Wamp 20.05.2022, 16:05
Przecież to cztery około 10m autobusy, to normalny rozmiar i dopasowany do potrzeb miejskich.
34t34
34t34 18.05.2022, 12:09
Czy te wielkie autobusy zawsze są wypachane? Czy nie lepiej mieć mniejsze i puszczać częściej?
Wamp
Wamp 19.05.2022, 01:28
Ciekawe kto będzie jeździł za 3300 brutto.
Mirek
Mirek 19.05.2022, 08:55
Jak zawsze można liczyć na fachowca wampa - nie chcesz jeździć to się zwolnij panie kierowco i pracuj tam gdzie będziesz miał lepiej i będziesz zarabiał kokosy jak u prywiaciaża za 12 godzin. Tam dyskusji już takiej urządzać nie będziesz mógł.
Wamp
Wamp 19.05.2022, 20:42
Siedlecki łbie, które to już twoje alterego tutaj? Zdecyduj się na jedną ksywkę. Przy okazji ogarnij sobie słownik ortograficzny.
Mirek
Mirek 20.05.2022, 08:48
Patrze, że się zakochałeś chyba w tym Siedleckim co wszędzie tak o nim piszesz lecz się chłopie i uważaj co piszesz bo na prawdę kiedyś się ktoś zajmie twoimi wpisami i dopiero zaczniesz mieć problemy...
August
August 17.05.2022, 15:15
Autobusy elektryczne,a przystanki i wiaty z czasów PRL-u jak ten na Chreptowicza przy kościele.Wstyd panie prezesie,a przecież miato turystyczne.
Zygmunt
Zygmunt 17.05.2022, 21:40
Po przeczytaniu Twojego komentarza szanowny Auguście, nasunęło mi się skojarzenie takie, jakby do jakiejś rudery chciano zamontować telewizor full hd. No nie pasuje, jakby na to nie patrzeć.

Pozostałe