Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
wtorek, 19 marca 2024 09:33
Reklama Izabela Piasecka
Reklama Andrzej Zarzecki
Reklama

Elektryczne autobusy w Augustowie

Podziel się
Oceń

W przyszłym roku na ulicach Augustowa mają pojawić się cztery elektryczne autobusy komunikacji miejskiej. Inicjatywa jest niezwykle kosztowna, ale znaczną jej część pokryją środki zewnętrzne. Podobne trendy widać w innych miastach w Polsce.
Elektryczne autobusy w Augustowie
Na zdjęciu: prezes spółki Necko Krzysztof Poskrobko.

Autor: Autor zdjęcia: Przegląd Powiatowy, Dziennik Powiatowy

Bartosz Lipiński

Radni miejscy podjęli uchwałę o upoważnieniu burmistrza do wzięcia pożyczki w Narodowym Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej na zakup autobusów elektrycznych na potrzeby transportu publicznego w Augustowie. Cztery autobusy elektryczne kosztować będą ok. 13 mln zł. Miasto ma pozyskać na ten cel wysokie dofinansowanie. Oprócz wkładu własnego, potrzebna będzie jednak pożyczka.

-Zmierzamy do zakończenia naszych starań o uzyskanie dofinansowania na zakup czterech nowych autobusów elektrycznych. Kwota dofinansowania, którą zakontraktujemy, to blisko 8 mln zł. Pożyczka wyniesie 2 mln 640 tys. zł i zostanie uruchomiona w przyszłym roku, kiedy będą kupowane autobusy -poinformował radnych zastępca burmistrza.

O szczegółach dotyczących nowych autobusów opowiedział prezes spółki Necko, Krzysztof Poskrobko. Zwrócił uwagę między innymi na położenie Augustowa w strefie zimna i przez to bardzo niskie temperatury panujące w mieście okresie zimowym. Prezes podkreślił, że także ten aspekt musi być wzięty pod uwagę przy opracowaniu specyfikacji związanej z zakupem.

-Będą to cztery autobusy o pojemności około 65 osób i zasięgu 250 km. Zostaną wyposażone w nowoczesne biletomaty z możliwością sprzedaży biletów za gotówkę, kartą i innymi płatnościami elektronicznymi. Zamówiliśmy też biletomaty rezerwowe, które planujemy zamontować w starszych autobusach, aby móc podnieść komfort pasażerom. O markach zaplanowanego zakupu nie mogę się wypowiadać. W ciągu miesiąca zostanie podpisana umowa, potem czeka nas procedura przetargowa –przekazał prezes Necka.

-Zależy mi na tym, aby były to autobusy dobrej, sprawdzonej i solidnej firmy. Do każdego z pojazdów zamówione zostały specjalistyczne ładowarki. Zamierzamy uruchamiać ładowarki po zjechaniu autobusów do zajezdni, żeby wyjeżdżając w trasę rano były w pełni naładowane. Autobusy będą w stu procentach napędzanie silnikiem elektrycznym. Zdecydowaliśmy się na ogrzewanie urządzeniem zużywającym niewielką ilość oleju napędowego –mówił Poskrobko.

Prezes poinformował, że nowoczesne autobusy „tradycyjne” kosztują około 1,2 mln zł i są zdecydowanie tańsze od pojazdów planowanych do zakupienia. Obecnie bateria do autobusu elektrycznego kosztuje w granicach 400-500 tys. zł, a jej żywotność szacuje się na 8-9 lat. W opinii prezesa wraz ze wzrostem produkcji i rozwojem technologii cena baterii będzie spadać.

Niektórzy radni miejski byli zaniepokojeni bardzo wysokimi kosztami planowanego zakupu. Prosili też o doprecyzowanie, czy właścicielem autobusów będzie miasto, czy spółka miejska.

-Właścicielem będzie miasto, a użytkownikiem spółka. Bezspornie koszt zakupu autobusu elektrycznego jest wyższy niż pojazdu tradycyjnego na paliwa. Ale mamy na ten cel 75 procent dofinansowania -powiedział zastępca burmistrza.


Napisz komentarz
Komentarze
Halo panie prezesie, tu ziemia! 20.05.2022 11:31
Czy autobusy zakupowane przez przedsiębiorstwo transportowe "Necko" nie powinne być dostosowane do obecnych realiów? Kiedyś po zakończeniu pracy z zakładów pracy w Augustowie wychodziły tysiące ludzi i potrzebne były duże autobusy. Obecnie niewiele osób korzysta z komunikacji miejskiej, więc po co brnąć w zakup dużych autobusów, które są potrzebne do przewożenia ludzi w dużych aglomeracjach miejskich? Prezes spółki zakłada być może, że niebawem Augustów z miasta 30 tysięcznego, jakimś cudem zmieni się w 300 tys. aglomerację. Życzę powodzenia!

Wamp 20.05.2022 16:05
Przecież to cztery około 10m autobusy, to normalny rozmiar i dopasowany do potrzeb miejskich.

34t34 18.05.2022 12:09
Czy te wielkie autobusy zawsze są wypachane? Czy nie lepiej mieć mniejsze i puszczać częściej?

Wamp 19.05.2022 01:28
Ciekawe kto będzie jeździł za 3300 brutto.

Mirek 19.05.2022 08:55
Jak zawsze można liczyć na fachowca wampa - nie chcesz jeździć to się zwolnij panie kierowco i pracuj tam gdzie będziesz miał lepiej i będziesz zarabiał kokosy jak u prywiaciaża za 12 godzin. Tam dyskusji już takiej urządzać nie będziesz mógł.

Wamp 19.05.2022 20:42
Siedlecki łbie, które to już twoje alterego tutaj? Zdecyduj się na jedną ksywkę. Przy okazji ogarnij sobie słownik ortograficzny.

Mirek 20.05.2022 08:48
Patrze, że się zakochałeś chyba w tym Siedleckim co wszędzie tak o nim piszesz lecz się chłopie i uważaj co piszesz bo na prawdę kiedyś się ktoś zajmie twoimi wpisami i dopiero zaczniesz mieć problemy...

August 17.05.2022 15:15
Autobusy elektryczne,a przystanki i wiaty z czasów PRL-u jak ten na Chreptowicza przy kościele.Wstyd panie prezesie,a przecież miato turystyczne.

Zygmunt 17.05.2022 21:40
Po przeczytaniu Twojego komentarza szanowny Auguście, nasunęło mi się skojarzenie takie, jakby do jakiejś rudery chciano zamontować telewizor full hd. No nie pasuje, jakby na to nie patrzeć.

PRZECZYTAJ
KOMENTARZE
Autor komentarza: WyborcaTreść komentarza: Straż miejska dzisiaj jest potrzebne do pilnowania czystości w mieście ,do weryfikowania wywózki odpadów ,wspólnego patrolowania z policją miejsc wrażliwych bulwary etc.Data dodania komentarza: 18.03.2024, 19:28Źródło komentarza: Czy w Augustowie pojawi się monitoring i straż miejska?Autor komentarza: oolooTreść komentarza: Ot i cała prawda o "załatwieniu" (się) Michała W..Data dodania komentarza: 18.03.2024, 18:41Źródło komentarza: Sprzeciw wobec niechcianej obwodnicyAutor komentarza: DunderTreść komentarza: A może ta obwodnica ma stanowić dogodny dojazd dla "desantu" deweloperów na zabudowanie działek nad Jeziorem Białym w dzielnicy Lipowiec? Takie inwestycje z "prywatną" drogą dojazdową, z pominięciem sezonowych korków w mieście, znakomicie podnosi atrakcyjność jak i cenę takie inwestycji.Data dodania komentarza: 18.03.2024, 18:27Źródło komentarza: Sprzeciw wobec niechcianej obwodnicyAutor komentarza: PlutarchTreść komentarza: Nic dziwnego, że ratuszowy kabotyn jest na czwartym miejscu. Augustów to małe miasto, wieść szybko się rozchodzi, m.in. o ręcznym sterowaniu miastem z tylnego siedzenia przez insrybutorowo-garkucharską wierchuszkę. Poza tym zamelagomaniony kabotyn połasił się na "warszawskie" uposażenie i bardzo niegospodarnie zakumoterzył z dublowaniem v-ce markieranta. Czarę goryczy przelała karta mieszkańca nazwana TåK-iem przez speców od infanylnej propagandy. Mieszkańcy dostają ultrapopulistycznym TåK-iem prosto w twarz po ponad ośmiu latach rządów ugrupowania Nasze Miasto. Antyspołeczna polityka ratuszowego kabotyna i jego insrybutorowego mocodawcy osadzona na kumoterszczyźnie i szemranych układach musi zakończyć się dla NM PiS-owskim zwycięstwem poniesionym w wyborach parlamentarnych.Data dodania komentarza: 18.03.2024, 18:07Źródło komentarza: Czego nie powiedział wam urzędnik miejski?Autor komentarza: Kto coś wie?Treść komentarza: Podobno są badania, z których wynika, że Karolczuk nie tylko nie wchodzi do drugiej tury, ale jest czwarty. Ktoś coś może przybliżyć?Data dodania komentarza: 18.03.2024, 16:48Źródło komentarza: Czego nie powiedział wam urzędnik miejski?Autor komentarza: Tymek z GlinekTreść komentarza: Nauczycielu ucz dzieci. Polityka jest dla rozumnych.Data dodania komentarza: 18.03.2024, 16:41Źródło komentarza: Oddajcie swój głos na drużynę Andrzeja Zarzeckiego
Reklama