Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
środa, 10 grudnia 2025 05:07
Reklama
Reklama

Przyroda hamuje rozwój Augustowa

Podziel się
Oceń

Nowoczesne koncepcje rozwoju miasta są całkowicie obce burmistrzowi i jego akolitom. Taki wniosek nasuwa się po lekturze stworzonej przez nich strategii rozwoju. Do końca tygodnia trwają konsultacje dokumentu przygotowanego przez urzędników miejskich. Nazwano go strategią rozwoju, jednak z rozwojem ten dokument kojarzyć się nie będzie. Jest to przepis na brak rozwoju w Augustowie na wiele kolejnych lat. Znaleziono też sprawcę hamowania rozwoju miasta. Burmistrzowie Karolczuk, Chodkiewicz i Sieczkowski uważają, że winna jest przyroda.
Przyroda hamuje rozwój Augustowa
Na zdjęciu: Krzysztof Przekop.

Krzysztof Przekop by Koty2

Dokument robi wrażenie wykonanego naprędce i w sposób daleki od profesjonalizmu. Brak jest właściwej diagnozy, brak pomysłu na miasto. Projekt wydaje się zlepkiem oderwanych od siebie pomysłów, luźnych koncepcji, bez wspólnej jasnej wizji. Brak jest spójności i myślenia o zrównoważonym rozwoju grodu nad Nettą. Wiele wniosków wyciąganych jest na podstawie stwierdzeń, bez żadnej analizy, bez żadnych danych.

Domy jednorodzinne nie dla augustowian

Pierwszy wniosek, jaki nasuwa się po lekturze projektu, to brak koncepcji rozwoju budownictwa jednorodzinnego. Projekt strategii zakłada rozwój budownictwa deweloperskiego, nie wskazując jednak żadnej przestrzeni, gdzie takie budownictwo mogłoby się rozwijać. Miasto mimo dużej powierzchni brutto, przekraczającej 8.000 ha, posiada zaledwie 800 ha części zurbanizowanej. Od północy i od wschodu obszary zabudowane ograniczone są w sposób naturalny przez jeziora i lasy. Od południa miasto domknięte jest przez Kanał Augustowski, ogródki działkowe, system oczyszczalni ścieków oraz strefę aktywności gospodarczej. Jedynym terenem, gdzie miasto może się rozbudowywać, jest kierunek zachodni, pomiędzy jeziorem Necko a drogą do Warszawy.

Dlatego konieczne wydaje się znalezienie tam przestrzeni, która może w niedalekiej przyszłości służyć budowie mieszkaniowej różnego rodzaju. Należy wziąć pod uwagę, iż ludzie zamożniejsi poszukują działek o wielkości nawet 5.000 m kw. lub większych. Podobnie deweloperzy potrzebują dobrze skomunikowanych obszarów o większej powierzchni niż dostępne w granicach urbanistycznych miasta.

Burmistrz zbuduje Nową Hutę

Trzej burmistrzowie, podający się za autorów strategii, mają iście mocarstwowe plany. Chcą zamknąć miasto od strony południowej i zachodniej ogromnymi obszarami przeznaczonymi na duży przemysł. Na fabryki i magazyny przeznaczają prawie 1.000 ha, gdy dzisiaj zabudowana część miasta liczy 800 ha. Analiza, na której opiera się ten projekt, zamyka się w zdaniu „ważne jest aby oprócz funkcji uzdrowiskowej i turystycznej rozwinąć w Augustowie również przemysł”.

Do tej pory miasto nie uporało się z zagospodarowaniem 17 hektarów w Strefie Aktywności Gospodarczej przy drodze do Białegostoku, choć minęło już wiele lat od jej powstania. Bez żadnej analizy burmistrz zamierza powiększyć ją 60 razy o tereny rolnicze znajdujące się na zachód od zabudowanej części Augustowa. Wobec braku planów miejscowych miasto dynamicznie rozwija się właśnie w tym kierunku. Stosunkowo gęsta zabudowa mieszkaniowa dotarła już do obwodnicy i często ją przekroczyła. Dynamika rozbudowy miasta poza obwodnicą jest mniejsza, gdyż tereny te są całkowicie pozbawione infrastruktury, nie mają prądu, wody, kanalizacji, o drogach nie wspominając. Problemem prawnym jest fakt, że są to tereny rolnicze z dobrymi glebami, które trudno nabyć i przekształcić. Skala powiększenia tego terenu mogłaby na przykład wskazywać na chęć pozyskania inwestora strategicznego, którego działalność wykraczałaby poza rejon Augustowa. Wydaje się to mało prawdopodobne, chociażby ze względu na niskiej klasy układ drogowy i kolejowy.

Tereny na zachód od zabudowanej części Augustowa obfitują w znakomitej klasy ziemie uprawne, które mogą służyć jako podstawa rozwoju przemysłu 4.0, poprzez powstanie na przykład Doliny Rolniczej 4.0. Taka ekologiczna i nowoczesna produkcja może w znakomity sposób współistnieć z zabudową mieszkaniową, może być świetną atrakcją turystyczną i źródłem bogacenia się mieszkańców.

Centra logistyczne w szczerym polu

Projekt strategii jest w wielu miejscach wewnętrznie sprzeczny. Dla przykładu, w analizie SWOT mówi się, że zagrożeniem dla rozwoju miasta jest słaba komunikacja zewnętrzna, brak szlaków drogowych i kolejowych, pisze się wręcz o wykluczeniu komunikacyjnym gminy. W tym samym dokumencie projektuje się na terenie miasta centra logistyczne i przemysłowe o powierzchni większej niż dzisiejsze miasto.

Centra logistyczne mają szanse powstać na skrzyżowaniach dużych szlaków transportowych i nic w tym względzie nie zmieniło się od tysięcy lat. Podobnie z dużym przemysłem, który lokalizuje się w pobliżu zasobów materialnych i ludzkich.

Ani szlakami transportowymi, ani wielkimi zasobami Augustów nie dysponuje.

Turyści źródłem kłopotów

Autorzy dokumentu w żadnym stopniu nie dostrzegają problemów miejscowych przedsiębiorców, w szczególności przedsiębiorców branży turystycznej. Z lektury projektu wynika, że turystyka jest obciążeniem dla miasta, źródłem kłopotów.

„Pomimo silnych konotacji miasta z profilem turystycznym, bezpośrednie zatrudnienie w sektorze turystycznym nie wskazuje na znaczący jego udział w generowaniu zatrudnienia w mieście, co w pewnym stopniu jest efektem braku dobrze rozwiniętej bazy turystycznej, w szczególności noclegowej. Jednocześnie, wysoka intensywność użytkowania przestrzeni miejskiej Augustowa w okresie letnim, przekłada się na dodatkowe, wysokie koszty funkcjonowania miasta”.

Przyroda hamuje rozwój

Bardzo uderzające jest to, że autorzy strategii traktują przyrodę otaczającą miasto jako element zagrażający rozwojowi, gdyż według nich przyroda „jest czynnikiem hamującym niektóre części składowe gospodarki np. pewnych branż produkcyjnych”.

Wystarczy się rozejrzeć

Zła strategia może być źródłem sporych kłopotów. Miasto będzie rozwijało się chaotycznie, pod dyktando polityków i politykierów, a także deweloperów czy przypadkowych inwestorów. Zapomnieć możemy o spójności, o wysokim tempie zmian, nie zobaczymy efektu synergii. Taki plan nieuzgodniony z opozycją nie wytrzyma też próby czasu. Projekt jednej siły politycznej nie będzie w żadnym stopniu atrakcyjny następcom. Tym bardziej, że zaprojektowana strategia dowodzi, że burmistrzowi i jego zastępcom brakuje jakiegokolwiek pomysłu na miasto. Władze miasta tkwią mentalnie i intelektualnie w połowie XX wieku, nie rozumieją, co oznacza zrównoważony rozwój, nie mają pojęcia, co to są obiegi zamknięte, miasto piętnastominutowe, obce są im działania proekologiczne. Nie widzą potrzeby tworzenia wspólnych przestrzeni publicznych, walczą z terenami zielonymi, zamiast walczyć o tereny zielone.

Augustów stać na dojrzałą koncepcję, która będzie tworzyła bodźce rozwojowe. Wystarczy przyjrzeć się, jak to zrobiono na przykład w Kołobrzegu.


Napisz komentarz

Komentarze

Błazen 04.02.2022 18:38
Prowadzenie własnego biznesu i praca w samorządzie to do dwie zupełnie różne sfery działalności. Ktoś kto tego nie rozumie, nie posiadł raczej podstawowej wiedzy odnośnie różnic pomiędzy funkcjonowaniem przedsiębiorstwa, a pracą w sferze budżetowej. Podstawowym priorytetem osób prowadzacych działalność gospodarczą jest przecież osiągnięcie możliwie dużego zysku, a dla urzędnika/samorządowca powinno przyświecać przede wszystkim podwyższanie jakości życia lokalnej społeczności. Urzędnik raczej nie będzie skutecznym przedsiębiorcą, a biznesmen prawdopodobnie złamie większość przepisów określonych w ustawach i rozporządzeniach sfery budżetowej. To trochę tak jakby porównać kierowcę samochodu rajdowego (np. biznesmena) i kapitana samolotu pasażerskiego (np.: prezydenta, wojewodę, starostę, burmistrza, wójta itp.).

Przedsiębiorca 05.02.2022 14:48
jeden taki mały powiedział że przedsiębiorcy to cwaniacy... widzę że sądzisz tak samo skoro uważasz że przedsiębiorcy łamią prawo, a więc de facto oszukują, skoro jak napisałeś przedsiębiorca złamie większość przepisów określonych w ustawach i rozporządzeniach. Gratuluję takiego szufladkowania ludzi z których podatków utrzymuje się państwo

Obserwator 06.02.2022 09:20
Czytaj ze zrozumieniem . Tu nie chodzi o to że będzie celowo łamał prawo ale sam styk przepisów które obowiązują samorządowca z biznesem który prowadzi jako przedsiębiorca to już jest cienka linia , którą bardzo łatwo przekroczyć . Natomiast , w przypadku gdy poczuje taką możliwość i nie oprze się pokusie skorzystania z takiego mezaliansu no to mamy to co mamy . Inną sprawą jest brak poczucia winy i wmawianie wszystkim , nawet sądowi że nic takiego się nie stało.

Boss 07.02.2022 10:09
kim ty jesteś że twierdzisz że przedsiębiorca nie oprze się pokusie złamania prawa??? takich bzdur to dawno nie czytałem .ps. Szanowni przedsiębiorcy? przenośmy i rejestrujmy firmy w innych miastach (np. Suwałki) gdzie tak nas nie postrzegają i tam płaćmy podatki

Tylko głupi uwierzy 07.02.2022 18:22
To nie jest łamanie prawa tylko obchodzenie przepisów i wmawianie wszystkim że nic się nie stało .

Augustów_free 07.02.2022 10:59
zgadzam się z Tobą. i dlatego nie wybierajmy w następnych wyborach przedsiębiorców do Rady Miasta i nie głosujmy za Burmistrzem, który prowadzi swoją firmę.. a więc odpadają Kleczkowski, Piasecka, Harasim, Mroziewska, Dobkowski i Zawadzki.

Free _free 07.02.2022 18:20
Wcześniej nie było z tym problemu , ciekawe dzięki komu tak się dzieje od 2014 ..chyba nie przez WW

Stańczyk 07.02.2022 12:45
dlatego zgodnie z tym co mówisz najlepszą władzą urzędniczą jest PIS. Nikt tak nie dba jak PIS o podwyższanie życia lokalnej sp0ołeczności (Cała Polska). Brawo. W końcu ktoś normalny zabrał głos

Mądry po szkodzie 02.02.2022 09:33
Do grona najlepszych burmistrzów należy zaliczyć Leszka Cieślika. Miał znakomitego zastępcę, Jurka Demiańczuka, pistoleta, ale pracowitego i z głową na karku. Wcześniej wielkie zasługi położył zastępca Marek Polkowski. Praca była organiczna, polegała na budowaniu, budowaniu i budowaniu. Marketing był uruchamiany na czas wyborów. Rutyną były spotkania z mieszkańcami, bardzo często burzliwe. Zasadą było słuchanie wielu opinii, które często prowadziło do zmiany zdania przez burmistrza Cieślika. Nie pamiętamy raczej żadnych afer i przekrętów. To dzisiaj brzmi jak opowieść z Narni, ale tak było. I tak znowu może być. Wystarczy, że wybierzemy ludzi a nie wielkie plakaty, za którymi stoją hieny polityczno-biznesowe, dojące miasto i mieszkańców.

Ja 02.02.2022 10:49
Cieślik tak, ale to co Romeo wyprawial w oświacie przejdzie do historii , sprzątanie, gotowanie , kolonie.... Prywatny folwark.

Uuuu 02.02.2022 12:37
Oj chyba przesada ,ale przedszkola nie miał prywatnego chyba...?

nauczycielka 02.02.2022 15:19
Za to miał żonę jako dyrektora przedszkola.

hdy 02.02.2022 18:18
Za to jak ciekawie było ;-)

stary 03.02.2022 06:03
Jak taki dobry to czemu tuła sie jak sierota po urzędach??? W wyborach startował i co???

August 03.02.2022 18:04
Cieślik był radnym członkiem zarządu,burmistrzem prawie czternaście lat posłem na Sejm RP teraz też jest radnym pracuje , spróbuj osiągnąć tyle .......dla ciebie stary to jest nieosiągalne nawet dla obecnego burmistrza i to niektórych tzw.polityków boli oj ból...

stary 04.02.2022 02:36
Uważasz ze bycie całe zycie na państwowej posadzie to wielkie osiągnięcie??? Jak taki zdolny to niech prywatny biznes otworzy i będzie panem sam sobie . Nie każdy ma parcie na karierę urzędniczą....

dziad 04.02.2022 12:45
I nie każdy powinien mieć parcie na rządzenie jak choćby Karolczuk i radni bezradni w liczbie 11.

baba 06.02.2022 14:40
Parcie jest gdy istnieje wizja wykorzystania posiadanej władzy do własnych celów

auv 04.02.2022 14:07
80 % ludzi w palsce pracuje na umowach o pracę jagby wszyscy biznesy prowadzili ....to niektóre stacje paliw by zbanmrutowały ...

Wyborca 04.02.2022 14:45
A co stary masz jakieś kompleksy ? Do rządzenia trzeba ludzi mądrych z klasą uczciwych i bardzo dobrze się stało że mieliśmy p. Cieślika ! Teraz widać jak rządzą biznesmeni , tęgie głowy....szkoda pięknego Augustowa.

stary 04.02.2022 18:08
Dobrze mówisz!! A masz takich ??? To na nich głosuj i przekonaj innych. Jeśli wyborcy chćą mieć biznesmenów a nie Cieślika to o czymś świadczy.....tak na marginesie Rybakiewicz tez był posłem z Augustowa a niczym się nie wyróżnił.

wyborca młody 07.02.2022 20:59
Cieślik został posłem po 14 latach burmistrzowania i wybrany głównie głosami wyborców Augustowa i powiatu augustowskiego możesz sprawdzić ludzie go dobrze oceniali ,poseł Rybakowicz dlatego że był na pierwszym miejscu w Ruchu Palikota najwięcej głosów uzyskał w białymstoku Lomży i innych miejscowościach gdzie był nie znany, może zrozumiesz różnicę chociaż wątpię a w Augustowie tzw biznesmeni z Naszego M iasta (,normalni biznesmeni się do nich nie przyznają,) wygrali dzięki udzielonemu poparciu dla Walulika zorganizowanego przez Kościół i ówczesnego księdza z Borek w następnych wyborach spadli do 6 radnych a Karolczuk wygrał dzięki poparciu PIS taka jest prawda stary....następne wybory i po Karolczuku i ich miście

pyt 06.02.2022 12:59
Ciekawe jaki własny biznes otworzy Karolczuk po wyborach.

Obiektywizm NM 07.02.2022 17:35
No p. Karolczuk całe życie zawodowe zanim został wice burmistrzem był pracownikiem Urzędu Pracy!

Normalny_płacący_podatki 04.02.2022 11:20
czyli jeden wielki syf.. takie mam zdanie o politykach i ich osiągnięciach.. bez nazwisk ale dla mnie osobami co coś osiągnęli to są właściciele firm w Augustowie, ci mniejsi i ci więksi.. na każdą złotówkę muszą zapracować a nie dostawać z budżetu.. i dodatkowo budżet miejski wspomagają.. kim jest Cieślik w porównaniu do właściciela Ślepska, który przez 30 lat budował firmę, zatrudniał ludzi, płacił milionowe podatki dawał pracę i sławę dla Augustowa??? No kim jest w tym porównaniu? Nie podniecaj się tak tym Cieślikiem, bo posłem może zostać też niejaki Mejza, także żaden to autorytet

Z vatem czy bez? 06.02.2022 14:36
Jeżeli bez nazwisk to po jakiego wała wtrącasz do swej wypowiedzi Cieślika. Traktuj innych jakbyś chciał sam być traktowany i nie przesadzaj z tym "poświęceniem podatkowym" bo i tak w to nie uwierzę . Nie po to jest księgowość aby płacić jak leci, wyluzuj bo każdy ma ręce do siebie , ty też zapewne nie jesteś kryształowy .

Vat-23 06.02.2022 17:01
czytaj ze zrozumieniem. Bez nazwisk bo nie podawałem nazwisk osób prowadzących firmy, czyli tzw. osób prywatnych .A Cieślik jak się nie mylę jest osobą publiczną. ps. uważasz że po to jest księgowość aby nie płacić albo płacić mniejsze podatki? Geniusz normalnie mi zaimponowałeś

Wyborca 03.02.2022 20:57
Bo nie miał takiego sponsora jak "tato" ! Myślę, że nie wszyscy zdają sobie sprawę ile kosztują wielkie bilbordy i tysiące małych! Cieślik nie chodził zgięty w pół po wszystkich prywatnych domach i mieszkaniach w blokach i nie żebrał o głosy! Jeśli ktoś sponsoruje komuś kampanię to stawia warunki. Taki wybrany musi te warunki spełniać mimo odmiennego zdania. Mam nadzieję że wyborcy nie dadzą się nabrać na zwyretuszowane uśmiechnięte twarze spoglądające na nich z wielkich plakatów !

żebractwo 04.02.2022 02:37
Na łajzę która łazi po domach nigdy nie zagłosuję!!!!

Przedsiębiorca 04.02.2022 11:11
Żeby otworzyć własny biznes to trzeba mieć sponsora? a ja myślałem że ciężką pracą , wiedzą i nieumiejętnościami też można.Ale jak się nie ma to idzie się w politykę..

Wyborca 06.02.2022 00:26
Czytaj ze zrozumieniem! Żeby dostać się do władzy trzeba mieć sponsora do sfinansowania kampanii wyborczej ! Żeby wszyscy kandydaci mieli taką samą kwotę na kampanię wyborczą wygrałby najlepszy! A tak to wygrywa kto ma większy bilbort ! Ale sponsor za darmo nie finansuje i powstaje zależnosć .......

Kościelny 06.02.2022 09:31
Z darmo nawet ksiądz się nie modli

pyt 06.02.2022 12:57
Tak jak Karolczuk?

Bayer 07.02.2022 15:10
z tego co pamiętam Karolczuk od zawsze był urzędnikiem - Urząd Pracy, ale po co ta dyskusja.. wybory pokażą kto ma rację i jaki rozwój Augustowa preferują mieszkańcy .Żadne trolowanie na któregokolwiek kandydata w tym miejscu nie pomoże, bo tutaj spotykają się głównie zwolennicy jednej opcji i w mniejszości zwolennicy drugiej opcji. Inni tu nie zaglądają i nie zabierają głosu. pozdrawiam wszystkich bo wszyscy Polacy to jedna rodzina

wyborca 07.02.2022 10:00
to już nawet komitet PO nie chciał bardziej sponsorować kandydata na burmistrza Augustowa? Słabo albo wiedzieli że po co marnować kasę na przegrane wybory

kochamAugustów 02.02.2022 08:46
Jeżeli autorami koncepcji rozwoju Augustowa są tacy "eksperci" jak Karolczuk, Chodkiewicz i Sieczkowski to klęska tego miasta jest gwarantowana. Popisali się już swoimi koncepcjami w oświacie, w budownictwie komunalnym, w modernizacji ciepłowni, zagospodarowaniu utworzonej strefy ekonomicznej i wystarczy. Mają dobre wynagrodzenia, na które zupełnie nie zasługują niech odsiedzą na koszt podatnika ten rok. Czekamy na kandydatów na burmistrzów wytypowanych przez Cieślika, Szkiłądzia, Szlaszyńskiego i kandydatów na radnych z ich ugrupowań.

Zwolennik 02.02.2022 09:57
Ja już o tym pisałem i powtórzę to raz jeszcze. Jest jeden kandydat na burmistrza, który ma największe szanse na zwycięstwo. Nazywa się Dariusz Szkiłądź. Po pierwsze, poprze go zarówno elektorat PiS jak i PO. Po drugie, ma ogromną wiedzę, doświadczenie i kwalifikacje. Po trzecie, ludzie już widzą jak zostali oszukani w poprzedniej kampanii wyborczej, kiedy Ich Miasto starało się oczerniać pana Darka. W ramach rekompensaty za tamte kalumnie, dziś należy poprzeć pana Szkiłądzia. Kibicuję mu, bo to najlepszy i najbardziej realny do wygranej kandydat. Byłoby to ukoronowanie jego kariery.

jurek 02.02.2022 12:18
Brawo jestem za!

Renia 03.02.2022 19:01
Jestem za ????

pora_zwiewać 01.02.2022 22:34
Kolejne lata stracone dla mojego rodzinnego miasta. Radni urodzeni i wychowani poza Augustowem - jest ich 8 - nie rozumieją potencjału augustowskiej przyrody. Przynajmniej część z nich. Nieuki rządzą Augustowem w Urzędzie i nieuki ich popierają w Radzie Miasta. Zrobiła się u nas MINIPOLSKA

zibi 01.02.2022 23:10
a na kogo głosowałeś w wyborach?

pora_zwiewać 02.02.2022 08:41
Nie na nich

Barany 01.02.2022 21:09
Karolczuk chce wyciąć setki hektarów lasu pod obwodnicę, chce zabetonować park na Zarzeczu, teraz twierdzi, że przyroda hamuje rozwój Augustowa. A przecież wiadomo, że to radni Naszego Miasta hamują rozwój Augustowa. Jest na to wyrok.

che 02.02.2022 12:57
Klasyczny chwyt erystyczny w ostatnim zdaniu. Wyrok jest na prawo do wypowiedzenia takiej opinii, a nie na fakt :) Ponieważ zgadzam się w twoim komentarzem, nie powinienem ci tego wytykać, ale bądźmy obiektywni. Tak naprawdę jedynym, JEDYNYM osiągnięciem tej ekipy jest rozbudowa i remont MDK. Wyszło super. Nawet ulice budowane z udziałem mieszkańców okazały się koncepcją prawnie chybioną (opłata adiacencka). Niestety, reszta "sukcesów" to pasmo katastrof, spod którego MDK ledwo widać. Bo tuż obok gnije Atol.

znowu w życiu im nie wyszło 02.02.2022 20:58
Nie przesadzaj z tym MDK. Rewitalizacja podwórka za nie wiem ile to w końcu milionów. Mało to przełomowe i nie zmienia zupełnie oblicza zapyziałego rynku, a można było to wykorzystać. Cieszy się tylko prywaciarz, który w podwórku postawił kamienicę.

che 03.02.2022 12:26
Dałem ci lajka, mimo że nadal MDK uważam za JEDYNY sukces. Sztandarowa placówka augustowskiej kultury przez lata gnieździła się w dziupli, nie było warunków do rozwijania szerszej działalności, na spotkania autorskie wchodzili przypadkowi ludzie prosto z ulicy. To był wstyd dla miasta. Teraz jest przynajmniej przestrzeń, nieważne że wchodzi na podwórko - ważne co w środku. Nie rozumiem, co masz na myśli pisząc o "obliczu zapyziałego rynku" w kontekście MDK. No rynek jest zapyziały, to prawda. Ale chyba nie dało się rozbudować MDK w stronę miasta :))

lao do che 03.02.2022 22:30
Nawet nie tknięto elewacji od strony rynku. A można było z tego zrobić elegancką, szykowną, reprezentacyjną kamienicę. Została szarobura buda. Tak jakby celowo działali by to miasto "nie wyglądało". Partacze i dyletanci na każdym kroku. O to mi chodziło, przyjacielu.

che do lao 04.02.2022 00:46
A tu masz rację. OK.

Król Zygmunt się wstydzi 06.02.2022 09:26
Rzeczywiście , elewacja od strony RZA wciąż ta sama ..szara , bura , obskurna

... 05.02.2022 17:18
A ja nie rozumiem,co masz na myśli mówiąc,że na spotkania autorskie wchodzili przypadkowi ludzie prosto z ulicy...Jacyś zabłąkani?przypadkowo trafili akurat nie w te drzwi co trzeba? A teraz jaka jest przeszkoda aby tacy nie trafiali?Oczywiście,nie mam nic przeciwko przypadkowym widzom

gie 06.02.2022 12:55
Dokładnie tak jak piszesz: przypadkowo trafili akurat nie w te drzwi. Paliło się światło, słyszeli głos, może myśleli, że jakaś knajpka i zajrzeli. Postali w tych drzwiach, pogapili się i wyszli. W momencie wejścia nikt już nie słucha zaproszonego gościa, wszyscy patrzą na te drzwi, rozbija się atmosfera. To nie były warunki do poważnych spotkań.

Smutno 03.02.2022 18:45
Jeśli mały remoncik MDK musimy uznać za jedyny sukces Karolczuka i NM, a musimy, to mamy wyjątkowo smutny obraz Augustowa. Bardzo smutny. Też zgadzam się z opinią, że władza przede wszystkim hamuje rozwój miasta i napycha kieszenie poplecznikom. Można powtórzyć za Słowackim: Smutno mi Boże

Intelygencja rządzi 01.02.2022 20:31
A czego się po nich można spodziewać. Drobne interesiki i drobne przewały. jak przychodzi do poważnych tematów muszą wyprodukować coś kompromitującego. Choć z pewnością będą to sprzedawać ludowi jako sukces, nowe otwarcie, ogromy skok cywilizacyjny. Tyle tylko, że do średniowiecza

zachmurzenie duże

Temperatura: 7°C Miasto: Augustów

Ciśnienie: 1015 hPa
Wiatr: 7 km/h

Reklama
Reklama
Miesięcznik Przegląd Powiatowy nr 9 z dnia 29 wrze - strona 1
Miesięcznik Przegląd Powiatowy nr 9 z dnia 29 wrze - strona 2
Miesięcznik Przegląd Powiatowy nr 9 z dnia 29 wrze - strona 3
Miesięcznik Przegląd Powiatowy nr 9 z dnia 29 wrze - strona 4
Miesięcznik Przegląd Powiatowy nr 9 z dnia 29 wrze - strona 5
Miesięcznik Przegląd Powiatowy nr 9 z dnia 29 wrze - strona 6
Miesięcznik Przegląd Powiatowy nr 9 z dnia 29 wrze - strona 7
Miesięcznik Przegląd Powiatowy nr 9 z dnia 29 wrze - strona 8
Miesięcznik Przegląd Powiatowy nr 9 z dnia 29 wrze - strona 9
Miesięcznik Przegląd Powiatowy nr 9 z dnia 29 wrze - strona 10
Miesięcznik Przegląd Powiatowy nr 9 z dnia 29 wrze - strona 11
Miesięcznik Przegląd Powiatowy nr 9 z dnia 29 wrze - strona 12
Miesięcznik Przegląd Powiatowy nr 9 z dnia 29 wrze - strona 13
Miesięcznik Przegląd Powiatowy nr 9 z dnia 29 wrze - strona 14
Miesięcznik Przegląd Powiatowy nr 9 z dnia 29 wrze - strona 15
Miesięcznik Przegląd Powiatowy nr 9 z dnia 29 wrze - strona 16
Miesięcznik Przegląd Powiatowy nr 9 z dnia 29 wrze - strona 17
Miesięcznik Przegląd Powiatowy nr 9 z dnia 29 wrze - strona 18
Miesięcznik Przegląd Powiatowy nr 9 z dnia 29 wrze - strona 19
Miesięcznik Przegląd Powiatowy nr 9 z dnia 29 wrze - strona 20
Miesięcznik Przegląd Powiatowy nr 9 z dnia 29 wrze - strona 21
Miesięcznik Przegląd Powiatowy nr 9 z dnia 29 wrze - strona 22
Miesięcznik Przegląd Powiatowy nr 9 z dnia 29 wrze - strona 23
Miesięcznik Przegląd Powiatowy nr 9 z dnia 29 wrze - strona 24
Miesięcznik Przegląd Powiatowy nr 9 z dnia 29 wrze - strona 1Strona nr 1
Miesięcznik Przegląd Powiatowy nr 9 z dnia 29 wrze - strona 2Strona nr 2
Miesięcznik Przegląd Powiatowy nr 9 z dnia 29 wrze - strona 3Strona nr 3
Miesięcznik Przegląd Powiatowy nr 9 z dnia 29 wrze - strona 4Strona nr 4
Miesięcznik Przegląd Powiatowy nr 9 z dnia 29 wrze - strona 5Strona nr 5
Miesięcznik Przegląd Powiatowy nr 9 z dnia 29 wrze - strona 6Strona nr 6
Miesięcznik Przegląd Powiatowy nr 9 z dnia 29 wrze - strona 7Strona nr 7
Miesięcznik Przegląd Powiatowy nr 9 z dnia 29 wrze - strona 8Strona nr 8
Miesięcznik Przegląd Powiatowy nr 9 z dnia 29 wrze - strona 9Strona nr 9
Miesięcznik Przegląd Powiatowy nr 9 z dnia 29 wrze - strona 10Strona nr 10
Miesięcznik Przegląd Powiatowy nr 9 z dnia 29 wrze - strona 11Strona nr 11
Miesięcznik Przegląd Powiatowy nr 9 z dnia 29 wrze - strona 12Strona nr 12
Miesięcznik Przegląd Powiatowy nr 9 z dnia 29 wrze - strona 13Strona nr 13
Miesięcznik Przegląd Powiatowy nr 9 z dnia 29 wrze - strona 14Strona nr 14
Miesięcznik Przegląd Powiatowy nr 9 z dnia 29 wrze - strona 15Strona nr 15
Miesięcznik Przegląd Powiatowy nr 9 z dnia 29 wrze - strona 16Strona nr 16
Miesięcznik Przegląd Powiatowy nr 9 z dnia 29 wrze - strona 17Strona nr 17
Miesięcznik Przegląd Powiatowy nr 9 z dnia 29 wrze - strona 18Strona nr 18
Miesięcznik Przegląd Powiatowy nr 9 z dnia 29 wrze - strona 19Strona nr 19
Miesięcznik Przegląd Powiatowy nr 9 z dnia 29 wrze - strona 20Strona nr 20
Miesięcznik Przegląd Powiatowy nr 9 z dnia 29 wrze - strona 21Strona nr 21
Miesięcznik Przegląd Powiatowy nr 9 z dnia 29 wrze - strona 22Strona nr 22
Miesięcznik Przegląd Powiatowy nr 9 z dnia 29 wrze - strona 23Strona nr 23
Miesięcznik Przegląd Powiatowy nr 9 z dnia 29 wrze - strona 24Strona nr 24
Reklama
KOMENTARZE
Autor komentarza: "Kreatywna księgowość" ćwiczona przez kabotyna, farmazoniarza i dyletantaTreść komentarza: Naprawdę, czy zastępca Chodkiewicz wierzy w te brednie, pod ktorymi się podpisał w odpowiedzi na interpelację radnego Zarzeckiego? Nadrzędnym dokumentem dla kierownika jednostki budżetowej (czyt. dyrektora CSiR) i kierownika jednostki samorządowej (czyt. burmistrza) jest, a przynajmniej powinien być plan finansowy jednostki uchwalony przez radę gminy, za którego wykonywanie w danym roku budżetowym ponosi odpowiedzialność wójt, burmistrz, prezydent i kierownik danej jednostki budżetowej, czy jednak ważniejsze są umowy zawarte z PUP? Pierwsze słyszę, żeby na podstawie umowy z jakimś podmiotem kierownik jednostki budżetowej (dyrektor) lub kierownik terenowej jednostki samorządowej (wójt, burmistrz, prezydent) mógł zwiększać plan finansowy żąglując środkami finansowymi pomiędzy paragrafami, szczególnie w zakresie tak bardzo obostrzonego aktami prawnymi paragrafu, w którym ujęta jest w planie finansowym na dany rok budżetowy NIEWZRUSZALNA kwota na wynagrodzenia dla pracowników zatrudnionych w jednostce sektora finansów publicznych.Data dodania komentarza: 9.12.2025, 20:47Źródło komentarza: Pytania o energię na basenieAutor komentarza: MieszkaniecTreść komentarza: Starosta się cieszy że miasto dołożyło mu pieniędzy na remont drogi , bo tak to by do tej pory żadnej ulicy nie zrobił , a na początku kadencji jego szef wnukowski miał tak wozić pieniądze tirem do Augustowa , a minęło półtora roku a tirów i pieniędzy nie widaćData dodania komentarza: 9.12.2025, 20:16Źródło komentarza: Radna Piasecka alarmuje. Chodzi o wodomierze i opłaty za odpady komunalne (video)Autor komentarza: Art. 11 ust. 1 ustawy o odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznychTreść komentarza: Bardzo interesująca dla RIO może okazać się pokrętna odpowiedź z-cy Chodkiewicza na interpelację radnego Zarzeckiego. Okazuje się, iż w zaplanowanym na 2026 r. budżecie augustowskiego CSiR zabrakło pieniędzy na energię elektryczną po to, żeby nie zabrakło środków finansowych na wynagrodzenia pracowników nowozatrudnionych w tej jednostce budżetowej. Nasuwa się pytanie, czy przypadkiem w CSiR w Augustowie nie został w tym roku utworzony nowy etat kierownika stadionu? Być może burmiszczowi Karolczukowi wydaje się, iż skoro cztery lata temu przy gremialnym poparciu radnych Nasze Miasto-PiS utworzył kumoterski etat drugiego swojego zastępcy w urzędzie miejskim, którym dotychczas budżet miasta Augustowa wydrenowany został kwotą blisko milion złotych, więc nie ma większego problemu, żeby swoją klubową koleżankę z ugrupowania Nasze Miasto i jednocześnie byłą radną, której co ciekawe mieszkańcy Augustowa w ostatnich wyborach samorządowych nie chcieli powierzyć mandatu radnej, filuternie "zainstalować" na świeżo utworzonym stanowisku kierownika miejskiego stadionu zarządzanego przez CSiR w Augustowie?Data dodania komentarza: 9.12.2025, 17:42Źródło komentarza: Pytania o energię na basenieAutor komentarza: Ustawa o naruszeniu dyscypliny finansów publicznychTreść komentarza: Jest takie cuś jak Ustawa o odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych, w tym art. 11 ust. 1. Każdy w miarę rozgarnięty urzędnik państwowy lub samorządowy powinien wiedzieć, iż budżet wynagrodzeń jest NIETYKALNY. "Żąglowanie" pomiędzy paragrafem wynagrodzeń i "majstrowanie" przy zaplanowanej na tym paragrafie na dany rok budżetowy kwotą poprzez jej regulowanie środkami finansowymi przesuwanymi z innych paragrafow stanowi naruszenie co najmniej kilku artykułów ww. aktu prawnego, który wprost determinuje zasady polityki w sferze finansów publicznych i odpowiedzialnosc za ewentualne nieprzestrzganie prawa w tej materii. Być może burmiszcz Karolczuk filuterną politykę ćwiczoną przez niego w urzędzie miejskim i zaczął uskuteczniać także w CSiR. P.S. Jednostka samorządowa to nie jest to samo co prywatna firma.Data dodania komentarza: 9.12.2025, 13:43Źródło komentarza: Pytania o energię na basenieAutor komentarza: Gazetkowo-feĵšbukowy rozwój wsteczny wyludniającego się AugustowaTreść komentarza: Ceny nieruchomości w Polsce przestały szybować w górę. Inwestycja w mieszkania w miastach kulejących demograficznie i biznesowo w długim terminie może okazać się fatalnym pomysłem. Patrząc na statystyki GUS odnośnie trendu, a właściwie tempa w jakim wyludnia się Augustów, bardzo prawdopodobnym scenariuszem jest, iż ceny mieszkań w Augustowie będą pikować. Być może zapikowanie cen mieszkań spowoduje na moment zwiększenie popytu na kupno nieruchomości. Jednak w dłuższej perspektywie wyludnianie się Augustowa będzie progresywnie implikować uwalnianie mieszkań na rynku wtórnym i w efekcie na stałe spowoduje przewagę podaży nad popytem mieszkań skutkującą dalszym spadkiem lub co najmniej stagnacją cen nieruchomości Augustowie.Data dodania komentarza: 9.12.2025, 09:55Źródło komentarza: Sześciopiętrowy budynek w centrum Augustowa?Autor komentarza: Residental Estate Villa Park is the No. 1 in the Augustów ResortTreść komentarza: Osiedle Villa Park w Augustowie położone przy ulicy Wypoczynkowej jest synonimem nowoczesnego budownictwa wielorodzinnego o nietuzinkowej architektonicznie - willowej estetyce. Co bardzo istotne osiedle VP zbudowane zostało w prawdopodobnie najpiękniejszej części Augustowa zlokalizowanej przy półwyspie Lisi Ogon nad jez. Białe. Osiedle Villa Park jest przede wszystkim nietuzinkowym willowym budownictwem jednorodzinnym, które jest odzwierciedleniem stylu życia jego mieszkańców - szczęśliwego życia w pięknych okolicznościach przyrody.Data dodania komentarza: 8.12.2025, 21:18Źródło komentarza: Osiedle Villa Park z Kryształową CegłąAutor komentarza: leśny ludekTreść komentarza: Ok sprawdziłem, był sprzedany za 1 procent wartości, czyli 5 tysięcy złotych.Data dodania komentarza: 8.12.2025, 21:05Źródło komentarza: Osiedle Villa Park z Kryształową CegłąAutor komentarza: mieszkaniecTreść komentarza: No to chyba nie wyremontowali?Data dodania komentarza: 8.12.2025, 20:32Źródło komentarza: Osiedle Villa Park z Kryształową CegłąAutor komentarza: Ponad ćwierć wieku funkcjonowania agustowskiego aquaparku!🎉🥳🎇🎆Treść komentarza: Akurat, jeśli chodzi o rzeczony miejski "basen" w Augustowie, to jest on pełnoprawnym aquaparkiem. Co prawda po ponad ćwierć wieku swojego istnienia jest niezbyt nowoczesnym i już dość mocno naruszonym przez ząb czasu obiektem basenowym, ale nadal śmiało może być nazywany aquaparkiem. Oczywiście daleko mu do dużych, nowoczesnych aquaparków, ale w 2001 roku był jednym z najatrakcyjniejszych i najnowocześniejszych tego typu obiektów w Polsce północno-wschodniej.Data dodania komentarza: 8.12.2025, 18:30Źródło komentarza: Osiedle Villa Park z Kryształową CegłąAutor komentarza: ObserwatorTreść komentarza: No tak w Augustowie zimą mieszkańcy na rolkach będą mknąć do villa parku😆Data dodania komentarza: 8.12.2025, 17:41Źródło komentarza: Osiedle Villa Park z Kryształową CegłąAutor komentarza: leśny ludekTreść komentarza: Przecież jest masa osiedli albo galerii gdzie skorzystano właśnie ze starej pofabrycznej architektury... Cukry albo Warzelnia na warszawskiej Pradze, pierwsze przykłady z brzegu. Ale to trzeba głową ruszyć, to nie u nas. No i wspaniały widok jest zaraz na nową jednostkę wojskową!Data dodania komentarza: 8.12.2025, 16:32Źródło komentarza: Osiedle Villa Park z Kryształową CegłąAutor komentarza: leśny ludekTreść komentarza: Czy ja wiem czy sprzedany... To znaczy formalnie sprzedany, ale jak mnie pamięć nie myli to za złotówkę (w zamian za obietnicę remontu).Data dodania komentarza: 8.12.2025, 13:08Źródło komentarza: Osiedle Villa Park z Kryształową CegłąAutor komentarza: Wyludniający się Augustów pod auspicjami trzech jeźdźców augustowskiej apokalipsyTreść komentarza: Czy wiadomo, jaką kwotę dotacji z Funduszu Dopłat do budownictwa komunalnego pozyskali w 2025 roku dla mieszkańców Augustowa trzej burmistrzowie Karolczuk, Chodkiewicz i Sieczkowski lansujący się od ponad dekady w augustowskim samorządzie? Nie wszystkich, a raczej nawet bardzo niewielu mieszkańców Augustowa stać jest na zakup mieszkania za cenę wyższą niż około 4 tys. zł/m² lub wynajem mieszkania za cenę wyższą niż około 15 zł/m². Przypominam gazetkowo-fejsbukowym kabotynom i farmazoniarzom z monumentalnego ratusza, iż przewidziany w ustawie maksymalny limit wydatków budżetu państwa przeznaczonych na zasilenie Funduszu Dopłat ma wynieść w przyszłym roku 5,6 mld zł, w 2027 r. - 6,86 mld zł, w 2028 r. - 8 mld zł, rok później - 9 mld zł, a w 2030 r. - 10 mld zł.Data dodania komentarza: 8.12.2025, 06:42Źródło komentarza: Osiedle Villa Park z Kryształową CegłąAutor komentarza: Północ ParkTreść komentarza: Dokładnie, a nazwa ni przypiął ni przyłatał, pokażcie mi "villę" na lipowcu. Nowe domy pobudowane albo poremontowe z 70 lat. Bloki jak wszystkie nowe w mieście. Skąd się biorą te nazwy tych osiedli ? Do czego to nawiązuje, villa park, rossa park, august park jeszcze na Sucharskiego przy basenie powinni zrobić aqua park 😅.Data dodania komentarza: 7.12.2025, 23:01Źródło komentarza: Osiedle Villa Park z Kryształową CegłąAutor komentarza: Lipowiec - dzielnica z przyszłością AugustowaTreść komentarza: Świetnie, jeśli na tym terenie postanie więcej takich pięknych willowych apartamentów, jakie są na osiedlu Villa Park. Mam nadzieję, że rzeczywiście na w tym terenie powstanie duże osiedle i ten rzeczony "zgiełk" będzie pochodzić od gromadnie bawiących się tam dzieci dzieki być może Augustów zawróci z obecnie obranego, niezwykle fatalnego kursu skutkującego wyludnianiem się miasta. Natomiast sklepy i usługi pojawią się szybko wraz z rozwojem osiedla oraz budową nowej i rozbudową istniejącej infrastruktury towarzyszącej, które to działania leżą przede wszystkim w gestii lokalnego samorządu.Data dodania komentarza: 7.12.2025, 20:49Źródło komentarza: Osiedle Villa Park z Kryształową CegłąAutor komentarza: Dla malkontenta wszędzie jest daleko od szczęśliwego życiaTreść komentarza: Osiedle Vilka Park położone jest idealnie. Czasy PRL minęły dawno temu, więc dległości w obecnych czasach nie liczy się w kilometrach, tylko czasem potrzebnym do przemieszczenia się z punktu A do punktu B. Tym bardziej, że miasta realnie rozwijające się dbają o swoich mieszkańców i budują rozległe ścieżki rowerowo-rolkowe, którymi niejednokrotnie można przemieszać się szybciej, taniej, ekologiczniej i zdrowiej, niż samochodem lub komunikacją miejską.Data dodania komentarza: 7.12.2025, 20:28Źródło komentarza: Osiedle Villa Park z Kryształową CegłąAutor komentarza: Pięknie położone osiedle Villa Park w AugustowieTreść komentarza: Dzielnca Wypusty ma swoje kominy i pewnikiem jej mieszkańcy woleliby mieć widoki na las i jezioro, tak piękne jak na osiedlu Villa Park, niż na dymiące kominy i zakład utylizacji pojazdów. Poza tym fekalno-chemiczne zapachy na Wypustach częstokroć potrafią uprzykrzyć życie mieszkańcom tej dzielnicy, szczególnie gdy wiatr zawieje od strony oczyszczalni ścieków lub laminatów. Apropos komina, to monumentalnie górujący na horyzoncie komin raczej kojarzy się ze spalaniem, dymem i zanieczyszczaniem środowiska, więc raczej słabo wpisywałby się w poprawę estetyki osiedla Viila Park. Nazywanie osiedla "Tartak Lipowiec" to dla dewelopera "reklama" niczym strzał w kolano. W tartaku co zasady ciężko się pracuje, a nie wypoczywa z rodziną w przytulnych i komfortowych okolicznościach przyrody po pracy.Data dodania komentarza: 7.12.2025, 20:13Źródło komentarza: Osiedle Villa Park z Kryształową CegłąAutor komentarza: Nie dla wszystkich w Augustowie darmowe kompostowniki na ogórki kiszone, groch I kapustę?Treść komentarza: Dlaczego mieszkańcy Augustowa będący lokatorami mieszkań budynków wielorodzinnych są pomijani przez burmistrza Karolczuka i jego dwóch zastępców Chodkiewicza i Sieczkowskiego w przydzielaniu darmowych kompostownikiów na ogórki kiszone, groch i kapustę? Ten proceder ćwiczony w Augustowie jest niesprawiedliwy i przede wszystkim naruszający zasadę równouprawnienia obywateli w świetle art. 32 Konstytucji odnośnie równego prawa obywateli do traktowania przez władze publiczne.Data dodania komentarza: 7.12.2025, 18:18Źródło komentarza: Radna Piasecka alarmuje. Chodzi o wodomierze i opłaty za odpady komunalne (video)Autor komentarza: Miejskie lodowisko w Augustowie jest czynne na fb. Jak jest naprawdę w realu?Treść komentarza: Miejskie lodowisko w Augustowie działa dziś, czy znowu jest nieczynne? Czy w CSiR jest wyznaczona przez dyrektora Parucha osoba, która ponosi odpowiedzialność za zamieszczanie bieżących i przede wszystkim istotnych dla klientów CSiR informacji, czy odpowiada tylko za wrzucanie wyłącznie quasi-marketingowych fotek i filmików, bardziej noszących cechy topornej propagandy, niż rzetelnego i bieżącego źródła informacji?Data dodania komentarza: 7.12.2025, 18:03Źródło komentarza: Lodowisko na Rynku Zygmunta Augusta?Autor komentarza: leśny ludekTreść komentarza: Widzisz a w blokach w ogóle się worków nie dostaje. Ani kompostowników. Ani zniżki za kompostowanie.Data dodania komentarza: 7.12.2025, 17:05Źródło komentarza: Radna Piasecka alarmuje. Chodzi o wodomierze i opłaty za odpady komunalne (video)
PRZECZYTAJ
Reklama