Istota skargi
Historię przybliżył Dariusz Szkiłądź. Według kierownika wydziału edukacji i sportu w urzędzie miasta wniosek o wpisanie do ewidencji szkół i placówek niepublicznych ze strony przedszkola wpłynął do wydziału 27 września. Nie był jednak kompletny, brakowało w nim m.in. decyzji sanepidu i straży pożarnej zezwalających na prowadzenie działalności oświatowej. Opinia straży pożarnej wpłynęła do wydziału 10 października. Radni pytali, czy w tym czasie przedszkole już funkcjonowało. Tydzień później w systemie informatycznym złożono wniosek o przyznanie dotacji z informacją o planowanej liczbie dzieci i tego samego dnia złożono go w biurze obsługi klienta urzędu miejskiego w formie podpisanych dokumentów. Z relacji przedstawionej przez przewodniczącego komisji rewizyjnej Wojciecha Krzywińskiego wynika, że skarżący domaga się zweryfikowania uchwały podjętej przez Radę Miasta w listopadzie 2015 roku. Chodzi o dokument, który miałby stać w sprzeczności z aktem wyższego rzędu, jakim jest ustawa.
-Skarżący zarzucił burmistrzowi podjęcie wadliwej decyzji w kwestii odmowy wypłaty dotacji. Zarzucając również wadliwe zdaniem skarżącego postępowanie, które polegało na tym, że burmistrz nie zastosował wprost podstawy prawnej wynikającej z ustawy o systemie oświaty. Natomiast powołał się na obowiązującą uchwałę Rady Miejskiej w Augustowie z 19 listopada 2015 w sprawie trybu udzielania dotacji z budżetu Gminy Miasto Augustów –relacjonowała mecenas urzędu miasta Beata Kornelius.
Gdyby uznać skargę za zasadną należałoby oczekiwać i zobowiązać burmistrza do tego, aby rozpatrując wniosek skarżącej, uczynił to wbrew obowiązującej uchwale, z którą skarżący polemizuje. Skarżącemu wskazano, że burmistrz podlega nie tylko ustawie, ale również prawu miejscowemu. Dlatego postanowienia uchwały stosuje dopóki, dopóty obowiązują. Przedstawiciele prywatnego przedszkola powoływali się na artykuł 90 ustęp 2g ustawy o systemie oświaty zakładający, że na wniosek osoby prowadzącej przedszkole niepubliczne właściwy organ może m.in. wyrazić zgodę na odstąpienie od ustalonego terminu lub udzielenie dotacji w terminie wcześniejszym, niż od początku następnego roku budżetowego. Mówiąc wprost, w drodze wyjątku władza wykonawcza może zmienić termin i udzielić dotację wcześniej.
Napisz komentarz
Komentarze